Tu stii ce este un motor HEMI si cum functioneaza el?

Tu stii ce este un motor HEMI si cum functioneaza el?
  • Motorul HEMI a fost dezvoltat de americanii de la Chyrsler
  • Acesta presupune o camera de ardere concava, si partea superioara a pistonului convexa
  • Si inginerii de la Dacia au facut o serie de propulsoare emisferice
Distribuie pe Facebook

Motoarele V8 ocupa un loc de cinste in industria auto americana, iar cele de tip HEMI putem spune ca sunt printre cele mai populare. Suntem siguri ca ai auzit de nenumarate ori de acestea, insa tu stii ce inseamna un motor HEMI si cum functioneaza? Daca raspunsul tau este "nu", atunci acest articol este perfect pentru lectura de seara.

Sa incepem cu inceputul si sa vorbim putin despre istoria acestui propulsor minune. Acesta a luat nastere ca un experiment care s-a propagat in randul automobilelor de curse de la inceputul secolului trecut.

Pistoane si chiulase caracteristice motoarelor HEMI

Pistoanele HEMI s-au folosit in motoare inca din 1901, iar printre constructorii de automobile care au apelat la acestea s-au numarat Pipe, Fiat, Peugeot, Alfa Romeo, Daimler, Riley sau Stutz.

Motorul HEMI asa cum il stim cu totii a fost dezvoltat in anii '50 de catre americanii de la Chrysler. Acestia au denumit asa fiecare masina dotata cu un astfel de motor performant, a carui putere venea din aceasta inovatie a camerei de ardere.

Deci, totusi, ce inseamna un motor HEMI?

Ei bine, numele vine de la "Hemispherical", si asa cum probabil ti-ai dat deja seama, se refera la ceva cu forma emisferica, sau rotunda, cu alte cuvinte. Acel ceva nu este altceva decat camera de ardere din chiulasa unui astfel de motor, care este concava. Altfel spus, este "scobita", spre deosebire de una obisnuita care este dreapta.

Pistoane si chiulase caracteristice motoarelor HEMI

Pentru a avea o utilitate, la un motor HEMI, si pistoanele sunt diferite, in sensul ca partea superioara a acestora este convexa.

Pistoane si chiulase caracteristice motoarelor HEMIPistoane si chiulase caracteristice motoarelor HEMI

Care sunt avantajele si dezavantajele?

Cel mai mare avantaj al unui motor HEMI este o putere crescuta la turatii mari. Cum este posibil? In primul rand, trebuie sa stii ca o camera de ardere normala, plata, isi limiteaza dimensiunea celor doua/patru valve la diametrul pistonului. Avand o suprafata concava, camera de ardere a unui astfel de motor poate gazdui niste valve de admisie sau evacuare mai mari. In acelasi timp, pentru ca gurile de evacuare sau admisie ale valvelor sunt inclinate, circuitul amestecului de carburant cu aer este mai scurt si se evacueaza mai usor decat la un motor obisnuit.

Dezavantajele apar insa la o turatie normala, din cauza ca aceasta camera de ardere diferita nu este foarte eficienta, iar arderea nu se face in totalitate. Acest fenomen se traduce printr-un consum destul de mare de combustibil, si de emisii uriase.

Pistoane si chiulase caracteristice motoarelor HEMI

Un alt dezavantaj il constituie greutatea. Pistoanele sunt aproximativ cu 25% mai grele decat pistoanele normale, ceea ce contribuie la un exces de consum de carburant, iar piesele, in special axul sau axele cu came sunt mult mai complexe si mai grele.

Asa cum spuneam la inceput, motorul HEMI a fost promovat de americanii de la Chrysler, dar printre masinile celebre care au folosit acest tip de propulsor, sau care inca il mai folosesc, se numara Dodge-ul Charger, Plymouth Barracuda (Hemi Cuda), Dodge-ul Challenger, Aston Martin, Alfa Romeo, Porsche Jaguar, Lotus si....DACIA.

Pistoane si chiulase caracteristice motoarelor HEMI

Da, ati citit bine. Putem numi un motor HEMI orice propulsor, indiferent de numarul de cilindri, care are camera de ardere concava si pistoane cocosate. In anii '80, Dacia avea un departament specializat pe modificarea masinilor pentru competitii sportive, in cadrul caruia se realizau jante modulare din aliaje usoare, carburatoare custom, carsoerii intarite, sau motoare speciale.

Inginerii romani s-au inspirat din modelele Alpine de la Renault care aveau motoare HEMI si au facut o serie de propulsoare emisferice, despre care cu siguranta ai auzit, daca nu chiar ai si vazut.

Distribuie pe Facebook
Vezi toate pozele (7) Poze Pistoane si chiulase caracteristice motoarelor HEMI
mai multe
Publicat în categoria: Ghidul soferului DATA PUBLICĂRII: 25 Noiembrie 2016