Tu stii la ce foloseste un epurator de ulei, numit si 'Oil Catch Can'?

Tu stii la ce foloseste un epurator de ulei, numit si 'Oil Catch Can'?
  • Uleiul filtrat trebuie aruncat
  • Captatorul previne depunerile din motor
  • Un epurator de gaze costa intre 150 si 500 de lei
Distribuie pe Facebook

Cu siguranta ai vazut la unele masini modificate un fel de rezervor, de cele mai multe ori cromat, care se numeste Oil Catch Can. In romaneste l-am putea numi "prinzator de ulei", insa o denumire mai corecta ar fi epurator de gaze sau captator de ulei. Ce face si unde il gasim?

In urma procesului de combustie din motor, combustie care are loc dupa arderea amestecului de carburant aer-benzina, gazele de evacuare nu sunt cele mai... curate. Intr-o masina obisnuita, de strada, gazele pot contine vapori de carburant nears sau chiar vapori de ulei, insa in cantitati extraordinar de mici, care nu afecteaza functionarea si consumul motorului. Chiar si asa, noi sisteme menite sa filtreze si mai bine gazele de evacuare, in vederea obtinerii unei poluari reduse, precum recircularea prin valva EGR, mai readuc gazele in admisie, dupa care le mai ard odata...

Captator de ulei

Unele masini de strada, cu motoare mai puternice, dar si majoritatea automobilelor modificate, cu puteri crescute fata de cele de fabrica, au in dotare un epurator de gaze numit si 'Oil Catch Can'. Acest epurator are un singur rol: captarea uleiului care iese pe evacuare.

In general, o masina modificata, va consuma ulei. Cum? Pentru ca uleiul care are ca rol lubrifierea pieselor interne, la o temperatura si frecare mai mare, ajunge, in cantitati foarte mici, sa treaca de segmentii si ajunge in camera de ardere si de acolo prin supapele de evacuare direct in atmosfera. Daca insa masina este una mai moderna si are un sistem de recirculare a gazelor de evacuare, cand urci puterea motorului, e bine sa-ti montezi un epurator de gaze.

Captator de ulei

In cazul in care vaporii de ulei sunt eliminati si ulterior recirculati in admisie, odata cu gazele, pot aparea depuneri de calamina care pot bloca in timp valva EGR sau se pot chiar depune pe piston si supape. In clipa in care montam un epurator de gaze cu rezervor de ulei, gazele de recirculare vor fi filtrate si uleiul separat, dupa care, in admisie va reintra doar aer curat.

Asadar, un 'oil catch can' are ca rol separarea uleiului din gazele de evacuare care urmeaza sa fie recirculate in admisie. Daca gazele nu sunt recirculate, masina poate sa arda vaporii de ulei, dar atunci va scoate fum alb si performantele vor scadea. Asa ca, daca stii ca ai motorul modificat, nu strica sa-ti montezi asa ceva pe masina: una la mana, o sa poluezi mai putin, si doi, nu ti se vor mai face depuneri in motor.

Distribuie pe Facebook
mai multe