Uleiurile speciale pentru masinile dotate cu GPL: mit sau realitate?

Uleiurile speciale pentru masinile dotate cu GPL: mit sau realitate?
  • Lukoil a lansat uleiuri minerale si semi-sintetice
  • In ultimii 2 ani, numarul masinilor pe GPL a crescut cu 20 de procente
  • Uleiul special pentru motoarele pe GPL are un singur avantaj
Distribuie pe Facebook

Cei de la Lukoil, unul din cei mai mari producatori din industria petroliera la nivel mondial, au lansat in Romania uleiurile de motor special dedicate pentru cele dotate cu sistem GPL. In loc sa publicam un comunicat despre ce s-a discutat acolo, ne-am gandit ca este mai benefica pentru toata lumea o discutie despre masinile pe GPL, dar si despre ingrijirea lor.

Uleiurile de motor dedicate masinilor cu instalatie GPL nu sunt o noutate pe piata. Producatori de talie mondiala au lubrifianti speciali pentru aceste motoare inca de acum 10 ani. Rusii de la Lukoil Lubricants au lansat pe piata romaneasca o serie de astfel de uleiuri care se preteaza la motoarele care merg cu benzina si GPL in proportie de 10, respectiv 90% din timp.

Uleiurile Lukoil se numesc LUXE LPG 10W-40, LUXE LPG 15W-40, SUPER LPG 10W-40 si SUPER LPG 15W-40. Sunt momentan disponibile doar uleiuri minerale sau semi-sintetice, semn ca aceasta companie se adreasa unui public cu posibilitati financiare medii sau segmentului industrial si agrar. Acesti lubrifianti, conform spuselor oficialilor Lukoil prezenti la eveniment, au anumite proprietati speciale care protejeaza motorul la temperaturi ridicate si asigura intervale de timp mai mari intre schimburile de ulei.

Mit sau realitate?

Lasand teoria la o parte, haideti sa ne gandim putin la felul in care functioneaza o instalatie GPL. Motorul, atunci cand este rece, porneste pe benzina si instalatia comandata de computer trece automat pe gaz in momentul in care temperatura presetata este atinsa de motor. De aici, motorul functioneaza cu foarte putine diferente pe gaz, fata de benzina. Dar de ce este nevoie de un ulei special?

Sa disecam putin interiorul unui motor si sa vedem ce se intampla in camera de ardere. In cazul benzinei, injectoarele pulverizeaza lichidul direct deasupra pistonului, acolo unde bujia face aprinderea si face explozia. In cazul gazului, injectoarele de gaz sunt montate ceva mai departe si vin in camera de ardere direct amestecate cu aer. Principiul este acelasi: amestec de aer cu gaz sau benzina, aprins de bujie, explozie si impingerea pistonului. Dar care sunt diferentele dintre gaz si benzina?

Cei de la Lukoil spun ca uleiurile lor dedicate motoarelor pe GPL "sunt formulate cu un pachet de aditivi performant, cu proprietati antioxidante, anticorozive, dispersate, cu un continut redus de cenusa si o bazicitate optima, echilibrate perfect pentru motoarele pe GPL. Avantajul folosirii unui astfel de ulei consta in mentinerea unui motor curat si prevenirea formarii de depuneri, inclusiv in camera de ardere si la nivelul supapelor, pe langa rolul specific de reducere a frecarii intre piesele componente ale motorului, in paralel cu mentinerea pricipalelor caracteristici fizico-chimice ale uleiului, pe intregul interval de schimb".

Paradoxal insa, gazul, prin starea sa volatila, face o ardere mult mai buna. Nu degeaba noxele unei masini pe GPL sunt mult mai reduse ca cele ale unei masini diesel sau pe benzina. Cu alte cuvinte, in urma arderii in motor, gazul nu lasa reziduuri, adica nu lasa depuneri. O camera de ardere in care aprinderea se face pe GPL, este mult mai curata decat una in care arderea se face cu benzina sau motorina. Asadar, scoatem din ecuatie faptul ca uleiul special pentru GPL tine motorul curat, ca pe gaz oricum este mai curat, indiferent de uleiul folosit...

Atunci, de ce avem nevoie de un ulei special pentru instalatiile de GPL? Poate pentru ca motoarele pe gaz merg la o temperatura mai mare si este nevoie de o racire si lubrifiere mai buna. Nimic mai gresit. Acest lucru ne duce cu gandul la o foarte eronata parere a multor soferi din tara noastra care spun ca odata ce pui GPL pe masina, se strica motorul mai repede. Sa explicam.

lukoil lubricantsGazul vine deja amestecat cu aerul pe supapa de admisie, nu este pulverizat ca si benzina direct in camera de ardere, motiv pentru care scanteia face arderea completa si nu apar depuneri sau emisii nocive pe evacuare.

Demult, cand parcul auto al Romaniei era format majoritar din automobile care functionau pe carburator, sau chiar injectie, dar instalatiile de tip GPL erau cu un singur injector (plaman) direct in admisie, nu pe fiecare piston cum sunt cele secventiale de acum, amestecul aer/carburant (gaz) se facea defectuos, apareau rateuri in camerele de ardere, pistoanele nu se uzau uniform si motorul, intr-adevar, ceda mult mai repede decat daca ar fi functionat pe benzina. In prezent, aceasta problema nu mai exista datorita instalatiilor secventiale cu injectoare separate de gaz pe fiecare piston in parte. Ba, mai mult, datorita eficientei noilor instalatii, motoarele din ziua de azi care merg pe gaz sunt mai longevive decat cele pe carburanti lichizi. Si asta pentru ca au mai putine depuneri, arderea se face complet si fluxul de gaz este permanent reglat de computer.

Revenind, dupa aceasta mica paranteza care speram sa-i lamureasca pe scepticii care fug de GPL, spuneam despre faptul ca ideea conform careia un motor pe gaz atinge temperaturi mai ridicate este gresita. Da, arderea se face mai bine si mai complet, dar asta nu inseamna ca temperatura motorului este mai mare. Si cu un ulei bun, orice ulei, dar si cu sistemul de racire cu antigel bine pus la punct, nu vor exista modificari la temperatura atunci cand mergem pe gaz, fata de momentul in care mergem pe benzina.

Ok, pai daca motorul pe GPL are depuneri mai putine si nu functioneaza nici la temperaturi mai mari, de ce avem nevoie de ulei special? Cei de la Lukoil spun ca daca folosim acest ulei ne putem permite sa nu mai facem schimbul de ulei la 10.000 de kilometri ci la 25.000 de kilometri. Dar aici, ne permitem sa-i contrazicem nitel. Ei au scos astazi pe piata romaneasca uleiuri minerale sau semi-sintetice. Niciun ulei sintetic integral (full-synthetic), despre care orice sofer amator sau profesionist stie ca este cel mai longeviv si performant lubrifiant pentru motoarele auto.

Un ulei mineral face o lubrifiere excelenta, cea mai buna din lume. Doar ca are o singura problema: are viata scurta si isi pierde proprietatile in maximum 10.000 de kilometri. Ideal, pentru o masina, ar fi sa puna ulei mineral si sa faca schimbul foarte des, la maximum 5000 de kilometri. Dar acest lucru nu este la indeamana oricui, de aceea au aparut uleiurile sintetice care au o durata de viata mai lunga. Mai precis, daca cineva doreste sa mearga 25.000 de kilometri in siguranta, avand in motor un ulei care isi pastreaza calitatile de ungere, curatare si racire ca la inceput, trebuie sa foloseasca ulei sintetic integral. Or... in oferta Lukoil, asa ceva nu exista momentan in gama uleiurilor destinate motoarelor pe GPL.

In regula, pai si atunci de ce am cumpara un ulei special pentru GPL daca nu face nimic in plus fata de un ulei normal? Desi, la prima vedere, ai crede ca un ulei pe care scrie ca este special dedicat motoarelor cu instalatie GPL este o strategie pur de marketing, exista un sambure de adevar. Unicul motiv pe care cei de la Lukoil au omis sa-l dezvolte in cadrul conferintei de presa.

Cu ce este mai bun uleiul Lukoil special dedicat motoarelor pe GPL? Are niste aditivi in plus pe care nu-i gasim in uleiul obisnuit. Iar acesti aditivi au un singur rol: sa 'lupte' cu micile infiltratii de gaz care intra in ulei. Si va explicam imediat.

Ati vazut cu totii ca uleiul scos dintr-un motor dupa multi kilometri parcursi este negru si mecanicii il numesc 'ulei ars'. Uleiul se innegreste in timp, indiferent ca vorbim de motoare pe motorina sau pe benzina, pentru ca piesele din interior nu sunt perfect etanse. Mai ales la motoarele cu multi kilometri la bord, ale caror garnituri de supape si segmenti nu mai sunt perfect etansi. In timp, mici cantitati de carburant intra in ulei, iar acest lucru afecteaza calitatea acestuia si ii scad eficienta. In cazul unui motor pe gaz, lucrurile sunt si mai accentuate, ceea ce este logic: gazul patrunde mult mai usor fata de benzina in micile locuri ce nu mai sunt perfect etanse, cum ar fi pe langa segmenti sau pe langa supape.

Uleiurile speciale pentru instalatiile de GPL au un singur avantaj fata de uleiurile conventionale: au aditivi care elimina, anuleaza si combat micile infiltratii de gaz, pastrand uleiul curat. Este unicul avantaj al acestui tip de ulei. Un ulei Lukoil pe care scrie GPL nu micsoreaza frecarea, nu raceste mai mult si nu elimina depunerile din camera de ardere sau de pe supape. Ci face ceva mult mai important: isi pastreaza trasaturile vreme indelungata datorita aditivilor speciali, protejand astfel toate internele motorului fara sa-si schimbe atributele. Un motiv destul de important ca cei care au masina dotata cu GPL sa apeleze la un lubrifiant specializat.

Distribuie pe Facebook
mai multe