Vine iarna: ai de gand sa-ti dotezi masina cu anvelope de iarna?
- Romanii apeleaza la anvelopele de iarna SH
- Michelin a inventat anvelopa de vara omologata pentru iarna
- Multi soferi conduc in toate sezoanele cu pneuri de iarna
La munte deja au cazut primii fulgi de zapada. Semn ca in curand iarna isi va intra serios in drepturi peste toata Romania. Iar soferii se vor confrunta, ca de obicei, cu o dilema: sa-si puna sau nu anvelope de iarna si daca da, ce fel?
Legea spune clar ca soferii trebuie sa aiba automobilele echipate cu anvelope de iarna pe drumurile acoperite de polei, gheata sau zapada. Indiferent de perioada anului, daca este august sau ianuarie. Dar un lucru este clar: la primele semne ale venirii iernii, vanzatorii de pneuri de iarna se pregatesc temeinic si incep sa puna pe raft anvelopele dedicate sezonului rece, pentru ca asta se cauta. Chiar si asa, Romania sta destul de prost la capitolul cauciucuri de calitate pentru iarna, montate pe masini, din cauza ca romanul e campion la... economie aparenta.
Soferii care au condus toata vara cu anvelope de iarna
Este foarte amuzant de observat comportamentul soferului din Romania. Nu vorbim in general, ci in cazul majoritatii. Foarte multi care se gandesc la anotimpul rece au scapat deja de problema pentru au montate deja pe masina niste pneuri de iarna antice si de demult. Dar cum s-au pricopsit cu ele? In principal, le-au cumparat la mana a doua acum cativa ani, cand s-a dat legea obligatorie. Ei bine, dupa un an, pneurile de vara s-au uzat. Asa ca au spus ca pastreaza anvelopele de iarna pana cand vor avea bani sa ia un set nou de vara. A venit iarna, au respectat legea, dupa care a venit din nou vara. Si romanul cu gandul la economie si-a zis ca va purta aceleasi anvelope si vara, ca si asa sunt uzate, ca sa amane inca un an investitia intr-un set de vara. Dupa care a venit iarna si a zis ca deja are pneuri de iarna, chiar daca sunt cam uzate... Si tot asa. Este trist sa vezi in trafic multe automobile incaltate pe timp de vara cu pneuri de iarna, din cauza ca proprietarii gandesc in acest mod: vara nu incalc legea, iarna o respect, asa ca merg tot anul cu aceleasi pneuri pana cand devin slickuri.
Cumparatorii de anvelope de iarna second-hand
La fel de multi ca cei care poarta aceeasi pereche de pneuri 365 de zile pe an sunt acei soferi care incep acum sa caute pneuri la mana a doua. De fapt, acestia sunt extrem de multi... Lucru lesne de inteles daca ne gandim ca romanii au automobile destul de ieftine pentru care nu ii lasa inima sa cheltuie 2000 de lei pe 4 anvelope noi. Asa ca se concentreaza pe niste anvelope second-hand cumparate online sau de prin vulcanizari. Problema nu este ca lumea cumpara anvelope second-hand, ci ca habar nu are ce si cum sa cumpere! Asa cum scriam acum ani buni, anvelopele de iarna trebuie sa respecte 3 reguli simple: sa aiba profil mai mare de 5 mm in profunzime. Orice anvelopa de iarna care are 'carne' mai putina de 5 mm adancime, poate fi aruncat la gunoi. Soferii sunt insa orbiti de carnea de 3-4 mm, care aparent pare suficienta, fara sa realizeze ca avel pneu nou avea 9-10 mm profil de fabrica. Mai mult, trebuie sa se uite la DOT, adica la data de fabricare si sa verifice starea generala.
Soferii care isi schimba anvelopele in functie de sezon
Un caz fericit este cel al soferilor care sunt destul de responsabili incat sa aiba cate un set dedicat pentru fiecare sezon. Si cum temperatura de afara scade constant sub 7 grade Celsius, isi schimba setul de vara cu cel de iarna. De obicei, acesti soferi sunt atenti la starea pneurilor si le inlocuiesc cu unele noi cand e cazul, fiind preocupati de siguranta rutiera. Sunt destul de multi soferi care au cate doua seturi pe care le schimba sezonier, dar din pacate nu suficienti. Pentru ca majoritatea sunt din alte categorii, precum cele de sus, care conduc masini incaltate cu niste opinci de anvelope care reprezinta un real pericol de accidentare.
Masinile echipate cu anvelope de tip all-seasons
Chiar daca nu sunt nici cal, nici magar, anvelopele all-seasons inca se vand destul de bine si majoritatea producatorilor mari au inca pe piata modele de acest gen. Aceste pneuri sunt insa dedicate doar acelor tari in care nu ninge, ci doar scade temperatura sub 7 grade Celsius. Adica nu sunt gandite sa mearga bine pe suprafate acoperite de zapada ci doar sa-si pastreze calitatile indiferent de temperatura de afara. Cei de la Michelin au plusat si au venit cu ceva nou anul trecut: un pneu de vara omologat si pentru iarna. Este ideal in tari in care ninge doar putin, cum este si cazul Romaniei. Dar nu este potrivit pentru o tara in care iarna are o jumatate din an si vara ocupa cealalata jumatate. Dar daca tragem linie, indiferent ca se numeste all-seasons sau de vara omologata pentru iarna, vorbim tot de un pneu mixt. Care, la ce ierni domoale sunt in Romania, sunt o solutie destul de decenta. Iar solutia celor de la Michelin, pare chiar o varianta foarte buna.
Soferii care urmeaza acum sa-si cumpere anvelope de iarna noi
Cei care isi permit si care sunt destul de responsabili incat sa verifice starea pneurilor de pe masina proprie vor cumpara in lunile urmatoare un set de anvelope noi care sa-i tina in siguranta pe carosabil pe timpul iernii. Acestora le recomandam sa-si cumpere anvelope noi, nu resapate, de la producatori consacrati. De preferat este achizitionarea unor anvelope de la nume serioase, precum Michelin, Pirelli, Goodyear sau Continental, producatori care invesc miliarde de Euro anual in dezvoltare, testare si retestare. Insa vorbim de diferente uriase de bani intre acesti producatori si unii mai mici, precum Toyo, Fulda, Sava sau Kleber. Oricum, ideal este sa cumparam anvelope ce corespund unei marci cunoscute, nu vreo chinezarie ordinara despre care nu a auzit nimeni, care nu a fost testata niciodata si despre care putem avea surpriza ca explodeaza dupa cativa kilometri. Sfatul nostru: cumpara anvelope de producator cunoscut!
- Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Renault fluence 1.6benzina euro 5 a/c electrice km reali 2011 4700 €
- Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 € Planetara dreapta fata nissan qashqai j10 1.5 dci fab. 2006 -... 500 Lei Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei
- Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Nissan qashqai+2 +2 full bi-xenon piele camera an fab. 2012 37500 Lei Skoda octavia automata, euro 6 2019 10600 €
- Opel meriva 1.3 cdti eco flex 2012 4000 € Audi a3 2.0, euro5 2010 5100 € Dacia lodgy 7 locuri 1,5 dci 2014 4500 €
- Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 € Renault megane 16v 2006 2000 €
- Bmw 520 diesel 2009 8200 € Skoda octavia 1.6d 2014 6700 € Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 €
- Skoda roomster diesel 2013 4350 € Dacia duster 1500 2017 400 Lei Vw touran diesel 2011 5790 €
- Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 € Alfa-romeo 159 1.9 jtdm 2007 2750 € Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 €
- Bmw 118 n47 2008 4500 € Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12800 € Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei
- Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 € Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 € Bmw 520 2.0d f10 clima navi piele pilot senz park 2011 9700 €
- Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 €
- Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 € Opel corsa 1.2i 2003 599 € Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei