Termen de sase ani de la UE ca sa scoatem priza in drum. Intrebare: 'Care drum?'
Cerinta cu dichis
Textul directivei europene vine in urma asumarii unei politici de mediu la nivelul Uniunii, care prevede ca 40% din autoturismele folosite in 2020 dispuna de propulsie hibrida sau complet electrica. Era normal, deci, ca aceasta politica sa impuna si norme privind constituirea retelei de alimentare necesara acestui tip de masini.
"Statele membre se asigura, prin intermediul cadrelor lor nationale de politica, ca un numar corespunzator de puncte de reincarcare accesibile publicului este instalat pana la 31 decembrie 2020, pentru a garanta ca vehiculele electrice pot circula cel putin in aglomerarile urbane / suburbane si in alte zone dens populate, si, daca este cazul, in cadrul unor retele stabilite de statele membre", suna textul directivei.
Ultima parte a cerintei europenilor poate starni insa rasul tuturor daca este sa te raportezi la situatia din tara noastra. "Retelele stabilite de statele membre" fac aluzie directa la culoarele de transport europene, in cazul nostru culoarul IV Pan-european, unde Romania este campioana absoluta la disparitia treptata a kilometrilor de autostrada din aceasta retea.
Retea de prize fara drum
In orase si alte localitati mai mici, se va gasi in cele din urma o benzinarie care sa gazduiasca si priza guvernamentala scoasa in calea "soferului electric", insa varianta asigurarii necesarului de statii de reincarcare a bateriilor pe un traseu de autostrada europeana este varianta dilemei cu oul si gaina.
In cazul nostru, inca nu putem prognoza daca vom avea mai intai reteaua de prize intinsa pe campurile pe care ar fi trebuit sa treaca autostrada sau vom vedea asfaltul asternut inaintea cablurilor de alimentare cu energie electrica.
Facem retea, n-avem masini!
Anul trecut ne-a prins cu doar doua statii publice de alimentare a masinilor electrice (in Bucuresti si Brasov), alte cateva fiind deschise in incinta parcarilor private ale unor firme care au achizitionat autoturisme cu baterii pentru proprii angajati.
De asemenea, o cifra clara a exemplarelor electrice nu este certa, in ciuda subventiei diferite acordate la inmatricularea unui astfel de vehicul; in 2013, numarul de masini pe baterii inmatriculate pe numele persoanelor fizice din Romania era de 50 - dintre care 48 in Bucuresti si doua in Brasov, alte 180 de vehicule aflandu-se in proprietatea unor firme.
Pana acum, in tara noastra si-au facut loc doar modelele electrice Smart for Two, Opel Ampera, Mitsubishi iMiev si Renault Twizy. Recomandarile europenilor ar fi ca la numarul de locuitori si de orase din Romania, cifra statiilor de incarcare a masinilor electrice sa se ridice la 10.000.
O cifra normala raportata strict la populatie, absurda daca este sa luam in calcul numarul vehiculelor electrice existente acum si prognoza de vanzare in anii urmatori a acestora in Romania.
Altii au rezolvat-o lejer
Sigur, trebuie sa tinem cont si de uriasele diferente economice dintre Romania si tari precum China sau Norvegia, dar modul in care acestea au rezolvat problema infrastructurii de statii de alimentare electrice ramane un model de luat in calcul.
In China, de exemplu, guvernul de la Beijing a anuntat in vara acestui an demararea retelei publice de statii de aliumentare pentru masini electrice, o investitie de 14 miliarde de dolari, fara a preciza daca va instala si statii pentru unele modele de masini cu sistem diferit de alimentare. Speriati ca risca sa piarda definitiv piata de aici, americanii de la Tesla s-au oferit sa realizeze ei o parte din infrastructura, cu conditia sa isi instaleze si propriile statii de reincarcare.
In Norvegia, tara care este campioana continentala la inmatricularea de masini pe baterii, punctele de reincarcare au fost scoase la licitatie de catre stat si autoritatile locale, ulterior din banii incasati realizandu-se alte statii de alimentare rapida, cum sunt cele din centrul capitalei Oslo.
- Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Opel corsa 1.2i 2003 599 € Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 €
- Vw touran diesel 2011 5790 € Bmw 520 diesel 2009 8200 € Dacia lodgy 7 locuri 1,5 dci 2014 4500 €
- Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 € Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12800 €
- Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Renault megane 16v 2006 2000 € Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 €
- Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei Nissan qashqai+2 +2 full bi-xenon piele camera an fab. 2012 37500 Lei Audi a3 2.0, euro5 2010 5100 €
- Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 € Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei
- Alfa-romeo 159 1.9 jtdm 2007 2750 € Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Opel meriva 1.3 cdti eco flex 2012 4000 €
- Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 € Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 € Bmw 520 2.0d f10 clima navi piele pilot senz park 2011 9700 €
- Bmw 118 n47 2008 4500 € Skoda octavia automata, euro 6 2019 10600 € Skoda roomster diesel 2013 4350 €
- Planetara dreapta fata nissan qashqai j10 1.5 dci fab. 2006 -... 500 Lei Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 € Bmw x5 3.0d 2011 12900 €
- Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 € Renault fluence 1.6benzina euro 5 a/c electrice km reali 2011 4700 €
- Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei Skoda octavia 1.6d 2014 6700 € Dacia duster 1500 2017 400 Lei