Secretele Daciei Sport: unica masina din lume cu parbriz si in spate Istorie auto 7 Ianuarie Secretele Daciei Sport: unica masina din lume cu parbriz si in spate
Toate comentariile (18):
Comentariu ascuns în urma voturilor negative. Afişează comentariul »
2947 comentarii 2978 puncte
Pe vremurile acelea fiecare fura pe unde putea. Furtul economic / tehnologic pe vrea aceea era la ordinea zilei si ceva normal. Trebuie totusi sa diferentiem, comparativ cu rusii si alte natii, românii erau printre putinele natiuni care au cumparat o licenta în mod cinstit si corect, lucru demn de apreciat si pe care ar trebui sa nu-l uite nimeni !
08 ian 2016, 00:19
+6
7 comentarii 23 puncte
Treaba ca la luneta s-a folosit tot un parbriz o stiam inca de pe vremea aceea. Abea acuma din pacate mi-a picat fisa ca puteam folosi o luneta cu dezaburire si in locul parbrizului si eram in acei ani poate unicul care avea dezaburire (dezghetare) electrica a parbrizului cum au unele masini in prezent.
07 ian 2016, 21:17
+6
arobex
581 comentarii 1233 puncte
Nu cred ca aveai cum ! Dacia Sport nu avea luneta degivrata.Nu s-a construit parbriz/luneta cu degivrare niciodata.S-au montat fata spate parbrize din stoc.Era optional o rezistenta ce se lipea pe luneta(parbriz). Am avut Dacia Sport.
09 ian 2016, 19:53
+3
serady
20 comentarii 20 puncte
s-a montat degivrare...am un sport din 89
14 ian 2016, 20:04
+1
2947 comentarii 2978 puncte
Înainte de 89, UAP a facut multe experimente bazate pe 1300 dar majoritatea erau niste...... catastrofe. Sportiva este cea mai bine reusita. Au reusit sa faca din 1300 un coupe cu personalitate si sa tinem cont ca posibilitatile tehnice puse la dispozitie de nomenclatura comunista pe vremea aceea erau un dezastru. Sportiva merita pe deplin sa intre prima în istoria industriei auto românesti pe un loc de top. Este si foarte pacat ca românul de rînd nu stie s-o pretuiasca si ori o ciobaneste grotesc, ori îsi bate joc de ea pe unde poate ca sa se razbune astfel pe trecutul dureros al natiunii, fara sa realizeze ca defapt are în posesie o rarite care a facut istorie în felul ei. O masina nu este devina pt. trecutul nefericit al unei natiuni.
08 ian 2016, 00:17
+4
mariano
8 comentarii 10 puncte
O masina care daca ar fi fost gandita in detaliu si "bibilita" sa arate bine ar fi fost punct de referinta in istoria automobilului romanesc. Valoarea acestor raritatii va creste constant, deveniind piese de colectie. Jos palaria pentru industria de profil din acele vremuri.
09 ian 2016, 11:19
+4
2947 comentarii 2978 puncte
De acord cu tine dar hai sa ne punem întrebarea, cine si-ar fi putut-o permite? Si asa, asa cum au facut-o era o masina pe care nu punea orice muritor de rînd mîna. Asteptai ani de zile dupa o 1300 / 1310 si ca sa pui mîna pe sportiva, trebuia ori sa fi membru în nomeclatura (lingau PCR-ist sau securist), ori sa ai pile zdravene si sa dai spaga pîna te plictiseai. Indiferent cît ne apuca nostalgia, ar trebui sa nu uitam ce vremuri mizerabile am trait pe vremea aceea.
09 ian 2016, 23:03
+1
neymar
423 comentarii 244 puncte
Vremuri mult mai bune fara atatea fitze si basini si c cti de bani gata din banii furati ca astazi pe vremea aia toti plecau cu sanse egale toti aveau dacie si oltcit toti primeau o casa , un servici , nu ca azi fura unul totul si restul mor de foame ca a furat ala toti banii pt el .
10 ian 2016, 04:35
+1
2947 comentarii 2978 puncte
Scuza-ma cristi-dan, dar vorbesti prostii! Daca vîrsta ta de 26 de ani e corecta, tu te-ai nascut chiar de revolutie sau dupa. Tu nu sti ce vremuri erau alea. Pe vremea aceea fura nomenclatura si poporul murea de foame. N-aveai de mîncare, trebuia sa stai ore în sir la cozi interminabile cu noaptea în cap ca sa primesti 1 litru de lapte ca sa ai ce da de mîncare unui copil mic. Alimentatia de baza (ulei, faina, zahar, unt) precum si benzina erau rationalizate pe cartela, carne vedeai numai de pasti si de craciun, si asta daca aveai pile sa le capeti pe sub tejghea. Benzina cu toate ca era rationalizata, stateai si 3 zile la coada ca sa-ti capeti cota lunara de benzina (UN PLIN), de circulat, circulai conform numarului de înmatriculare, 2 duminici pe luna. cafeaua se numea NECHEZOL si era un amestec de CAFEA CU ORZ (70% ORZ cu 30% CAFEA), de la citrice puteai sa-ti iei gîndul ca primeai numai de craciun daca aveai noroc si pile. Nu uita ca se oprea si curentul. Stateai la lumînare ca în evul mediu, la lumînare faceat temele de casa si învatei pt. teze (clauzura). Iarna cînd sînt zilele scurte, nici lumînari nu mai primeai de cumparat, lumea ajungea sa le fure de prin cimitire ca sa aibe lumina în casa cît de cît. De încalzit, ne încalzeam cu aragazul ca caloriferele ereau aproape reci si asta în plina iarna pe ger napraznic. Masinile SH erau aprope mai scumpe ca cele noi deoarece ca sa-ti iei masina noua, bagai banii la CEC pt. masina si asteptai dupa ea între 3 si 5 ani si atunci luai ce-ti aducea vînzatorul de la IDMS fara drept de alegere sau test drive. Tu vezi numai partea buna, NOSTALGIA dar nu vezi suferinta de atunci deoarece n-ai trait-o asa ca las-o balta cu comentarii despre trecut.
10 ian 2016, 11:58
+4
arobex
581 comentarii 1233 puncte
Subscriu. Degeaba primeai serviciu,primeai un apartament infect,in care domnea mucegaiul,frigul.Aveai bani si te puteai pisaa pe ei.Nu aveai ce si de unde sa cumperi. A fost cea mai urata perioda a vietii mele.Sa adaug ca degeaba aveai cartela la paine,zahar,ulei, exista 70% probabilitate sa nu mai apuci la livrarea respectiva de la magazin.Existau pilosii ce luau fara cartele de toate. Scarba de vanzatoare imi taia o jumatate de paine(aveam dreptul la o paine si jumatate-3 persoane). Aveam abonament la lapte,iar dimineata cand plecam la scoala(7:30) luam sticlele dupa mine sa iau laptele.Desi plateam laptele la inceput de luna,cand sa iau lapte--puulaa,nu mai gaseam.Stateau pensionarii pe scaunele de la orele 04.00 in fata magazinului. Imi aduc aminte ca intr-un an mama a facut sarmale din salamul ala infect "Mistretul"ce costa 42 ron/kilogramul.Fiind la servici pana la ora 17:00 nu au mai apucat sa ia carne. Se gasea din belsug singerete,conserve de peste,si un pate infect,despre care se spunea ca este facut din melci sau rame !:)) Nu vreau sa mai retraiesc acele vremuri niciodata. Odihneasca-se in pace,dar si-au batut joc de popor ! Din punctul meu de vedere,dacia sport a fost o relicva de masina.Oltcit-ul ce l-am avut dupa ,a fost tehnologic cu 20 de ani in fata daciei.
10 ian 2016, 14:20
+3
2947 comentarii 2978 puncte
Exact. puradeii astia din noua generatie nascuti cu lingurita de aur în gura în loc de biberon, habar-nau prin ce era de mizerie am trecut. Fiu meu îi nascut în '83. Ca sa primesc lapte pt. el, mergeam la coada la alimentara la 3 dimineata si speram ca la 7 cînd se deschide sa mai prind 1 litru de lapte. În cele din urma cumparam de la taranii de prin Doman sau Soceni (sate pe lînga Resita) si plateam pretul triplu fata de alimentara. De lucrat, am lucrat la CSR ca electrician de întretinere ulterior cînd s-a pus tramvai în Resita ca Electrician în statia de transformare, la întretinere si ulterior am lucrat ca vatman. Aveam bani gîrla dar n-aveam ce cumpara. În cele din urma mergeam la Timisoara la "ociko" la piata de sîrbi sau la Oravita ca sa am ce-mi trebuie. Îmbracaminte tot de acolo luam, de regula jeans de proasta calitate din care iesea vopseaua de erai permanent albastru pe mîini si daca te prindea ploaia erai albastru pe picioare, pîna si chilotii erau albastri. La familii era OBLIGATORIU 4 copii. Anticonceptionalele erau INTERZISE DE LEGE. Dupa un timp au interzis si prezervativele. Era plina lumea de sculament (am avut si eu) si alte dealea, mai ales la tineret ca nu aveai cu ce sa te protejezi. Dupa ce m-am însurat, ca sa cumpar anticonceptionale sa nu ramîna nevasta gravida, cumparam la negru pe sub mîna de la sîrbi sau unguri acele dezastre numite OVIDON sau RIGIVIDON. Dadeam 2 salarii pe un set de 12 luni (12 fîsii). Masinile, sa fim seriosi, erau cam toate...... penibile, indiferent ca erau rusesti cehesti sau românesti. Se facea lucru de mîntuiala la greu. Retetele de prelucrare a metalelor folosite trasate de licentiator, nu erau respectate. Nomenclatura era inventiva. Otelul era de proasta calitate, fonta era de toata jena. Nu degeaba întreaga industrie metalurgica româneasca este la pamînt si în ziua de azi si incompatibila cu cerintele pietii mondiale.
10 ian 2016, 20:26
+2
arobex
581 comentarii 1233 puncte
Revenind la masina,Dacia Sport a fost un mare esec !Mult mai reusita a fost Liberta.Era sudata manual,facuta din ciocan,nu se potrivea absolut nici un element de caroserie nou sau de pe alta masina,scaunele alea rabatabile,se rupeau dupa cateva luni. Piese de caroserie nici nu s-au fabricat vreodata.Au fost doua modele usi fata,unele mai lungi altele normale de berlina. Vorbesc unii de "masinii de colectie".Fratilor masini de colectie sunt: Mercedes 500K,Mercedes 300 SL,Mercedes 190 SL,Bugatti Atlantic,Jaguar E type,Corvette Stingray,Hudson Hornet si altele,nu Dacia.Nu o sa vezi niciodata in colectia lui Jay Leno,Wayne Carrini,Tiriac,sau alte colectii vestite, o Dacia. indiferent de model.Este o masina colectionata de nostalgicii vremurilor comuniste. Mult mai valoros este un Renault 12 decat o Dacia 1300.I-auzi colectie..............Pana si FIAT are mai multe "colectionabile",decat Dacia ! As fi foarte mandru sa traiesc sa vad o Dacia intr-o colectie privata,expusa printre mari nume ai automobilului.
10 ian 2016, 20:44
+2
mariano
8 comentarii 10 puncte
Imi pare rau ca discutia a deviat spre frustrarile cu care ne-am confruntat toti. Jay Leno nu este UN etalon...exact cum nici Tiriac nu este nici el UN model.....sunt niste colectionari oarecare.....intr-un anumit tip de colectie aceasta masina isi va gasi locul, pentru simplu fapt CA nu poate fii negata. In rahatul democratiei americane cu concentration maxima permisa de retardati pe mp, evident ca unul ca Jay Leno face audienta... Normal ca Pimp my Ride rascoleste toate dorintele asezonate cu nugget ale unui fan muscle car, fratilor! train in Tara asta unde Loganul a devenit emblema unde netul a devenit religie si unde cultura generala este inlocuita de Google si You Tube. Cati din mamelucii de azi stiu cum lucra UN carburator si ce satisfactie aveai cand lucrai la masina. Acum toata lumea butoneaza pe smart, chair si prostalaii care nu deosebesc holsurubul de surub sunt campioni la dat sfaturi " intelepte".....
10 ian 2016, 22:24
+2
2947 comentarii 2978 puncte
Sînt foartede acord cu tine dar numai pîna la un punct, si anume ai uitat sa mentionezi faptul ca în ziua de azi smartphone e loctiitor de creier. :-)
10 ian 2016, 23:39
+2
2947 comentarii 2978 puncte
@ S Robert Sînt doua puncte care se contrazic. Colectionarii de masini nu pot fi luati ca etalon valoric. Ce pt. Jay e valoare, e gunoi pt. tiriac si invers. Astea nu sînt niste relevante. Asa ca exemplu, Jay Leno poseda VOLGA ruseasca + alte specimene est europene si pîna îi va intra pe mîna vreo licenta R 12, e doar o întrebare de timp. Referitor la Dacia, ce e Dacia? O luam de la capat? Dacia nu este o masina gîndita de români ci de francezi, deci nu va fi în veci o masina româneasca pur sînge asa cum a fost de ex. Lastun care la rîndul lui nu are nimic comun cu Dacia, fiind creat la Timisoara. Ca românul dupa atîti ani se identifica cu brandul Dacia, chit ca masina nu e gîndita de el, e cu totul alta poveste si sa nu amestecam capra cu varza. Sa nu uitam ca aproape 30 de ani aceasta licenta R12 a predominat strazile româniei si nu Lada, Moscvici, Scoda, Trabant, Wartburg sau Oltcit. Contingentul parcului auto românesc era predominat de Dacia 1300 (R12). Despre "Pimp my Ride" unde niste tîmpiti monteaza plasme pe sub masina sau alte abureli prezentate prin televiziune, nu cred ca are rost sa discutam. Astea sînt niste chiestii de show al unei natiuni putin cam bolnave la bibilica, show ce n-ar trebui bagat în seama ci vazut doar factorul de amuzament.
10 ian 2016, 23:52
+1
arobex
581 comentarii 1233 puncte
Legat de colectii/colectionari,am dat exemple de adevarate colectii ,primele ce mi-au venit in minte, nu am particularizat ,nici nu am amintit vreo emisiune tv !Am dat exemple de la noi si de pe la altii. Fiecare este liber sa "colectioneze" de la paduchi uscati pana la avioane. Dacia este o copei Renault.Asa a fost dintotdeauna,din punctul meu de vedere nu este cu absolut nimic o masina valoroasa.
11 ian 2016, 07:33
+2
2947 comentarii 2978 puncte
De acord cu tine dar acum trebuie sa diferentiem colectionarii. Exista 2 mari categorii de colectionari: 1) - Colectionari materiali si 2) - Colectionari sentimentali. Colectionarii materiali sînt de regula cei ce cumpara o masina cu scopul de a cîstiga bani prin cresterea valorica a acesteia, fara sa aiba vreo legatura sentimentala sau nostalgica cu aceasta si colectionarii sentimentali sînt cei ce nu tin cont de valoarea masinii ci o colectioneaza din motive pur sentimentale sau nostalgice. Cei ce colectioneaza de ex. o dacie, lada, moskvici, trabi sau alte de genul ce au de regula o valoare de............. fier vechi / tona, o fac din motive pur sentimentale / nostalgice deoarece îi leaga o anumita faza din viata de aceasta. Daca stai sa studiez diferite tari, ai sa realizezi repede ca fiecare tara are colectionari de acest gen. Neamtu din fosta RDG cu TRABI, neamtu vestic cu VW KÄFER (ca si mexicanul unde "buburuza" s-a fabricat interminabil), românul cu DACIA, rusul cu LADA si MOSKVICI, sîrbul cu ZASTAVA si YUGO, polonezul cu POLSKI FIAT, cehul cu SKODA VECHIE (S100, MB 1000 etc.), masini defapt disparute ce nu se mai fabrica si de regula nu mai vrea nici dr** sa le vada.
11 ian 2016, 11:11
+3
Comentează şi tu:
Pentru a comenta trebuie să te loghezi. Login »