Viitorul este aici: motoarele nu vor mai avea axe cu came
- Axele cu came controleaza valvele de admisie si evacuare
- Motorul este de Saab, modificat
- O masina dotata cu asa ceva poate functiona in mai multe moduri
Suedezii de la Koenigsegg nu stiu sa faca doar masini puternice, capabile sa atinga viteze de peste 400 km/h. Iata ca inginerii de aici au reusit imposibilul: realizarea unui motor care nu are axe cu came. Cum este posibil?
Acum un an, Christian Von Koenigsegg, CEO-ul companiei cu acelasi nume, a prezentat publicului o inventie inedita. E vorba de o masina normala, dar care are un motor fara axe cu came. Daca in prezent, absolut toate masinile de serie au propulsoare dotate cu una sau mai multe axe cu came, intrebarea vine firesc: ce este asa de special la aceasta inovatie? Si cum de nu a inventat-o un producator mare, cu investitii majore in dezvoltare?
Axele cu came controleaza ordinea in care se deschid supapele motorului de admisie si evacuare. Adica axul, atunci cand este invartit de cureaua de distributie sau lant, ridica sau coboara supapele, astfel incat sa se faca transferul gazelor in camera de combustie. Se pare ca cei de la Koenigsegg s-au gandit ca aceasta miscare a supapelor poate fi facut si altfel, nu neaparat de catre o bucata mare de fier, numita ax cu came.
In cazul motorului de Saab modificat de suedezi, axele cu came au fost inlocuite de niste actuatoare pneumatice. Acestea controleaza miscarea fiecarei valve, in functie de necesitatile motorului, astfel incat arderea sa se faca eficient si motorul sa functioneze rotund. Cu alte cuvinte, supapa nu mai este ridicata de camele axului, ci de aer, prin intermediul unui sistem pneumatic. Acest sistem, evident, este controlat de un computer care stie turatia motorului in orice moment.
Un sistem bazat pe aceste actuatoare pneumatice nu are nici clapeta de acceleratie. Deasupra fiecarui piston este cate un actuator care controleaza supapele din acel piston, indiferent ca sunt doua sau patru. In plus, sistemul poate opri un piston, doua sau trei, lasand motorul sa functioneze in functie de situatiile de drum: sarcina, putere, frana de motor, etc. Aparent, doar avantaje...
Unde mai pui ca motorul deja existent are un cuplu si o putere crescuta cu 30 de procente, pentru ca nu mai trebuie cureaua sa invarta si cele doua axe grele, dar are si un consum de carburant redus chiar si cu 50 de procente? In plus ai un motor mult mai usor si mai mic. Asadar, totul pare prea bun ca sa fie adevarat. Motiv pentru care apar si problemele.
E vorba de fiabilitate. Un sistem pneumatic ce se bazeaza pe furtune si presiunea aerului nu este mereu fiabil. Supapele ridicate de axul traditional pot functiona sute de mii de kilometri fara probleme, fara ca ceva sa se poata strica, deorece nu exista alte piese in miscare. Sistemul pneumarit insa, are un grad mai mare de risc de a se strica. Acesta este motivul principal pentru care momentan, motorul fara axe cu came este in stadiu de proiect incipient.
Insa Koenigsegg ne-a demonstrat ca se poate. Au realizat o masina functionala, care merge exact ca o masina normala. Este unica momentan, insa se lucreaza la imbunatatirea sistemului pentru a rezista in timp fara a fi nevoie de o interventie mecanica. Se lucreaza la obtinerea unor actuatoare fiabile, care sa nu cedeze dupa cateva mii de kilometri de functionare la viteza mare. Poate ca peste 10 ani, motoarele vor arata diferit decat acum: fara axe cu came, poate chiar si fara pistoane sau baie de ulei...
- Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 € Mercedes sprinter 163 cp euro 5, stare tehnica perfecta 2012 15800 €
- Rama grila radiator hyundai ioniq facelift (2019-2022) cod... 270 Lei Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei Fiat 500 x benzina+gpl 1.6 aspirat navigatie,pilot... 11750 €
- Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 € Ford focus cabrio 2007 3500 Lei
- Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 € Th-10399 blocaj volanta motor ford diesel și benzina 35 Lei Nissan leaf tekna special 2019 21150 €
- Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei Skoda octavia 1.6d 2014 6700 € Mercedes citan 2016,clima 2016 7500 €
- Kia carens euro 5b 2015 7950 € Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Grila aerisire mazda 6 gg ( 2002-2007 ) 50 Lei
- Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 € Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12500 €
- Bandou ornament lampa lampi numar maner clapeta actionare... 299.99 Lei Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Bmw 520 diesel 2009 8200 €
- Mitsubishi asx euro 5 2012 7950 € Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Skoda octavia 2 vrs extra dotari laurin&klement 1.6 mpi gpl... 7500 €
- Motor mercedes viano an 2013 euro 5 13685 Lei Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 € Set 4 anvelope de vara noi 235/40r19 96w bridgestone potenza s001 2200 Lei
- Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 € Set 4 anvelope vara 17 inch michelin primacy hp 225/50 r17 750 Lei Vw touran diesel 2011 5790 €
- Bmw 118 n47 2008 4500 € Skoda octavia automata, euro 6 2019 10600 € Skoda roomster diesel 2013 4350 €