Viitorul este aici: motoarele nu vor mai avea axe cu came

Viitorul este aici: motoarele nu vor mai avea axe cu came
  • Axele cu came controleaza valvele de admisie si evacuare
  • Motorul este de Saab, modificat
  • O masina dotata cu asa ceva poate functiona in mai multe moduri
Distribuie pe Facebook

Suedezii de la Koenigsegg nu stiu sa faca doar masini puternice, capabile sa atinga viteze de peste 400 km/h. Iata ca inginerii de aici au reusit imposibilul: realizarea unui motor care nu are axe cu came. Cum este posibil?

Acum un an, Christian Von Koenigsegg, CEO-ul companiei cu acelasi nume, a prezentat publicului o inventie inedita. E vorba de o masina normala, dar care are un motor fara axe cu came. Daca in prezent, absolut toate masinile de serie au propulsoare dotate cu una sau mai multe axe cu came, intrebarea vine firesc: ce este asa de special la aceasta inovatie? Si cum de nu a inventat-o un producator mare, cu investitii majore in dezvoltare?

Axele cu came controleaza ordinea in care se deschid supapele motorului de admisie si evacuare. Adica axul, atunci cand este invartit de cureaua de distributie sau lant, ridica sau coboara supapele, astfel incat sa se faca transferul gazelor in camera de combustie. Se pare ca cei de la Koenigsegg s-au gandit ca aceasta miscare a supapelor poate fi facut si altfel, nu neaparat de catre o bucata mare de fier, numita ax cu came.

In cazul motorului de Saab modificat de suedezi, axele cu came au fost inlocuite de niste actuatoare pneumatice. Acestea controleaza miscarea fiecarei valve, in functie de necesitatile motorului, astfel incat arderea sa se faca eficient si motorul sa functioneze rotund. Cu alte cuvinte, supapa nu mai este ridicata de camele axului, ci de aer, prin intermediul unui sistem pneumatic. Acest sistem, evident, este controlat de un computer care stie turatia motorului in orice moment.

Un sistem bazat pe aceste actuatoare pneumatice nu are nici clapeta de acceleratie. Deasupra fiecarui piston este cate un actuator care controleaza supapele din acel piston, indiferent ca sunt doua sau patru. In plus, sistemul poate opri un piston, doua sau trei, lasand motorul sa functioneze in functie de situatiile de drum: sarcina, putere, frana de motor, etc. Aparent, doar avantaje...

Unde mai pui ca motorul deja existent are un cuplu si o putere crescuta cu 30 de procente, pentru ca nu mai trebuie cureaua sa invarta si cele doua axe grele, dar are si un consum de carburant redus chiar si cu 50 de procente? In plus ai un motor mult mai usor si mai mic. Asadar, totul pare prea bun ca sa fie adevarat. Motiv pentru care apar si problemele.

E vorba de fiabilitate. Un sistem pneumatic ce se bazeaza pe furtune si presiunea aerului nu este mereu fiabil. Supapele ridicate de axul traditional pot functiona sute de mii de kilometri fara probleme, fara ca ceva sa se poata strica, deorece nu exista alte piese in miscare. Sistemul pneumarit insa, are un grad mai mare de risc de a se strica. Acesta este motivul principal pentru care momentan, motorul fara axe cu came este in stadiu de proiect incipient.

Insa Koenigsegg ne-a demonstrat ca se poate. Au realizat o masina functionala, care merge exact ca o masina normala. Este unica momentan, insa se lucreaza la imbunatatirea sistemului pentru a rezista in timp fara a fi nevoie de o interventie mecanica. Se lucreaza la obtinerea unor actuatoare fiabile, care sa nu cedeze dupa cateva mii de kilometri de functionare la viteza mare. Poate ca peste 10 ani, motoarele vor arata diferit decat acum: fara axe cu came, poate chiar si fara pistoane sau baie de ulei...

Distribuie pe Facebook
mai multe