Cand cerul era limita la BMW: proiectul Goldfish, un Seria 7 cu motor V16 de 6.7 litri
- Motorul producea 408 cp si 637 Nm cuplu
- Masina reusea sa atinga peste 280 km/h
- Numai un singur motor a fost produs
Candva, intr-o vreme in care inginerii germani purtau halate albe, aveau ochelari Zeiss pe nas si buzunarele pline de surubelnite, in uzina BMW luau nastere cateva minuni. Una dintre acestea s-a numit "Project Goldfish" si era o limuzina bazata pe Seria 7 cu un motor unicat.
Muzeul BMW din Munchen are propriul depozit, ascuns de ochii publicului, in care zac mai multe bijuterii din cele mai rare si exclusiviste. Pe langa unicul BMW M8 care iese la iveala extrem de rar, pe langa un E34 break M5 si vecin cu un Z3 V12, asteapta cuminte sa vada lumina zilei o masina unica. Un prototip de Seria 7 numit 767iL, o masina capabila sa atinga peste 280 de km/h in 1987.
Se pare ca planurile actuale ale celor de la BMW de a produce o hiper-limuzina mai mare decat Seria 7, posibil numita BMW Seria 9, nu sunt ceva nou. Deoarece bavarezii au mai cochetat cu ideea unei masini spatioase inca din anii '80, atunci cand Dr. Karlheinz Lange, seful departamentului de motoare, a demarat proiectul Goldfish. Impreuna cu un alt specialist, Adolf Fischer, cel care a realizat motorul V12 de 5.0 litri care a fost montat pe Seria 8 si Seria 7, au dat nastere unui prototip interesant.
Masina insa era mai putin importanta pentru ca reprezenta doar un suport pentru motorul nou. In iulie 1987 a inceput dezvoltarea motorului pe baza unui V12 M70 cu pistoane la 60 de grade, dar cu 4 cilindri in plus. Blocul motorului era turnat dintr-un aliaj numit 'high-silicone aluminum' si chiulasele au fost dotate cu cate o singura axa cu came invartite de lant. Motorul astfel rezultat avea 6651 cmc si era cam cu 33 de centimetri mai lung decat un V12 standard.
Motorul a fost testat pe banc in decembrie 1987 si a obtinut rezultate destul de bune. In timp ce un V12 avea 300 cp, acest V16 producea 408 cp la 5200 rpm si 637 Nm cuplu la 3900 rpm. "Odata ce am terminat motorul, am cautat sa gasim masina potrivita pentru el. Si imediat a fost clar ca motorul nu ar fi incaput intr-un E32 Seria 7 fara sa redesenam masina" spunea managerul de proiect, Hanns-Peter Weisbarth pentru Bimmer Magazine in 2011.
Germanii voiau sa produca un BMW Super 7, adica o masina mai mare decat Seria 7 obisnuita, insa au preferat sa modifice o masina de serie. Au luat o caroserie de 750iL si au inceput sa lucreze la ea. Radiatorul din fata a fost montat in spate, in portbagaj, asa cum aveau masinile de competitie IMSA, model 3.0 CSL. Aripile din spate au fost dotate cu niste prize de aer construite din fibra de sticla pentru a trage aer spre radiatoare, care erau acum doua la numar. Partea centrala a portbagajului, cea dintre stopuri, a fost inlocuita cu o grila prin care iesea aerul cald din portbagaj. Asta a insemnat utilizarea unor stopuri mai mici si pozitionarea numarului de inmatriculare jos, pe spoiler. In cele din urma, masina a fost vopsita intr-o nuanta inchisa de auriu, de unde si porecla Goldfish.
Acest Seria 7 unic era dotat cu o transmisie manuala cu 6 rapoarte luata de pe un BMW Seria 8. Cu ajutorul ei, uriasa limuzina care avea sub capota fata un motor V16 de 310 kilograme, atingea 100 km/h in 6 secunde si depasea o viteza maxima de 280 km/h. Era o veste buna pentru clientii potentiali ai acestui model, adica sefi de companii care faceau naveta pe Autobahn, dar motorul avea o singura problema: consumul. Adica avea un consum de 22 de litri in mediul urban, la viteza mica, de 14 litri la 120 la ora si cand depaseai 160, consumul crestea la 28...
Cei trei ingineri care s-au ocupat de proiectul Goldfish, Lange, Fischer si Weisbarth, au stiut de la bun inceput ca limuzina lor s-ar putea sa nu primeasca unda verde pentru productia de serie. Si se pare ca cei de la conducere nu au fost de acord ca marca BMW sa lanseze o masina mai scumpa si mai puternica decat un Seria 7 normal, pentru ca au considerat motorul V12 destul de performant si costurile nu se justificau. Prin urmare, Goldfish a ramas un prototip unic in lume care acum ne face sa visam si sa ne aducem aminte de o epoca demult apusa, in care astfel de experimente automobilistice incercau sa gaseasca limitele.
- Opel corsa 1.2i 2003 599 € Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei Skoda octavia automata, euro 6 2019 10600 €
- Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 € Audi a3 2.0, euro5 2010 5100 € Bmw 118 n47 2008 4500 €
- Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 € Vw touran diesel 2011 5790 € Skoda octavia 1.6d 2014 6700 €
- Renault fluence 1.6benzina euro 5 a/c electrice km reali 2011 4700 € Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 €
- Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Opel meriva 1.3 cdti eco flex 2012 4000 € Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12800 €
- Renault megane 16v 2006 2000 € Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Bmw 520 diesel 2009 8200 €
- Bmw 520 2.0d f10 clima navi piele pilot senz park 2011 9700 € Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Bmw x5 3.0d 2011 12900 €
- Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei Alfa-romeo 159 1.9 jtdm 2007 2750 € Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 €
- Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei Dacia lodgy 7 locuri 1,5 dci 2014 4500 €
- Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 € Nissan qashqai+2 +2 full bi-xenon piele camera an fab. 2012 37500 Lei Dacia duster 1500 2017 400 Lei
- Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 € Skoda roomster diesel 2013 4350 € Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 €
- Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 € Bandou ornament lampa lampi numar maner clapeta actionare... 149.99 Lei