Dacii necunoscute: Dacia 1310 TDE din 1983, primul turbo-diesel romanesc

Dacii necunoscute: Dacia 1310 TDE din 1983, primul turbo-diesel romanesc
  • Motorul avea 52 cp
  • Era disponibila doar pentru export
  • Dacia 1310 TDE avea motor de 1600 cmc
Distribuie pe Facebook

Uzina Dacia a realizat de-a lungul vremii mai multe modele interesante, cu care a experimentat oportunitatile de piata externa. Printre ele se numara si Dacia 1310 TDE, primul autoturism de pasageri dotat cu motorizare pe motorina.

Desi au mai fost realizate in Romania mai multe vehicule diesel, cum ar fi masinile ARO construite la Campulung, trebuie stiut ca Uzina Dacia a fost cea care a lansat prima masina de pasageri dotata cu motor pe motorina. E vorba de modelul lansat in 1983 numit Dacia 1310 TDE, care si-a facut debutul in octombrie 1983, in cadrul Targului International Bucuresti, la Romexpo.

Dacia 1310 TDE era dotata cu un motor de 1600 cmc diesel care producea 52 cp si 90 Nm cuplu, destul incat masina romaneasca sa atinga o viteza maxima de 130 km/h. Datorita cutiei de viteze in 5 rapoarte, consumul era unul destul de scazut pentru acea perioada: 5.8 l in afara localitatii si 6.7 litri de motorina in circulatia urbana.

In afara de motorul diesel de 1.6 litri, noul model lansat in 1983 pe motorina mai avea cateva trasaturi specifice: vopsea speciala pentru acest model (culorile exclusive VISINIU 28 si BLEUMARIN 16), ornamente cromate la praguri de la Dacia 1300, jante MICHELIN incaltate cu anvelope Victoria, lumini tip Lucas pe aripile fata si spate, o banda neagra pe portiere, scaune fata cu tetiere, rezervor mai mare de 60 de litri, bara fata din plastic cu prelungire, capota si aripi fata vopsite cu ornament negru, radio-casetofon Lira cu doua difuzoare in usi.

Dacia 1310 TDE

Din nefericire, Dacia 1310 TDE a fost rezervata exportului. Insa, din cauza problemelor cu care se confrunta motorul, care era dotat cu un turbo-compresor fara intercooler, de unde si numele Turbo Diesel Economic, se pare ca Dacia a fabricat numai un lot de vreo 800 de unitati din Dacia 1310 TDE care au ajuns in Brazilia, dupa care a renuntat la ideea motorului diesel. Tare ne-am fi bucurat daca am mai putea admira azi, un asemenea exemplar Dacia, pe strazile din Romania. Poate ca viitorul Muzeu Dacia de la Mioveni ne pregateste o surpriza si a gasit pe undeva o Dacia 1310 TDE pe care sa o putem vedea pastrata cu grija.

Distribuie pe Facebook
mai multe