Dacii necunoscute: Dacia 1410 Economic din 1981, masina care consuma doar 4.4 l/100km

Dacii necunoscute: Dacia 1410 Economic din 1981, masina care consuma doar 4.4 l/100km
  • Masina avea motor de 1397 cmc
  • Inginerii au montat un economizor electronic de carburant
  • Modelul a fost produs in serie foarte mica
Distribuie pe Facebook

Dupa rationalizarea bunurilor pentru a dobandi cati mai multi bani la buget, pentru a transforma Romania in cel mai bogat stat comunist, Ceausescu a fost preocupat in mod special de un aspect anume: economia de carburant a autoturismelor.

Nicolae Ceausescu, secretarul general al partidului si Presedintele Romaniei in acelasi timp, le-a dat ordin celor de la Uzina Dacia din Mioveni si celor de la Oltcit, in Craiova, sa lucreze de zor la modele cat mai economice. Criza petrolului era pe sfarsite, insa in Romania efectele inca se simteau si tocmai incepuse rationalizarea benzinei, cat si obligativitatea soferilor de a circula pe drumurile publice pe rand, in functie de numarul de inmatriculare. Cu alte cuvinte, Romania era preocupata serios de consumul de benzina...

Nu degeaba, in timp ce Oltcit lansa modelul cu motor mic de 652 cmc, Dacia lucra la cateva proiecte inedite. Printre acestea s-au remarcat Dacia 1310 TDE cu motor diesel romanesc, nu de Volkswagen cum se zvoneste, Dacia 1310 M care functiona pe baza de metanol, dar si Dacia 1410 Economic. O masina care avea cateva sisteme suplimentare menite sa-i aduca cel mai mic consum de benzina al vreunei masini romanesti.

In cadrul Targului International Bucuresti, editia 1981, Uzina Dacia a venit cu cateva noutati interesante: Dacia 1300 Sport, Dacia 1610 Break de 80 cp, noul model Dacia 1310 in diverse variante si noutatea absoluta, Dacia 1410 in doua versiuni. O versiune de 1397 cmc si 65 cp, speciala pentru taximetrie, si o versiune cu acelasi litraj, dar de 55 cp, numita Dacia 1410 Economic.

Dacia 1410 Economic

Conform datelor oficiale din 1982, Dacia 1410 Economic reusea sa consume numai 4.4 litri/100 km cand circula cu o viteza de 40 km/h, la 60 km/h consuma 4.6 litri, la 80 km/h consuma 5.3 si la 100 km/h consuma doar 6.4 litri. Evident, aceste consumuri sunt cele mentionate de producator la vremea respectiva, pe fisa automobilului de la TIB 1981, eveniment pe care l-a vizitat si Ceausescu. Cu alte cuvinte, nu este clar daca in realitate cifrele se confirmau...

Motorul de 1.4 litri de pe Dacia Economic avea montat un economizor electronic care, chipurile, facea aprinderea mai buna si mai eficienta. In plus, mai beneficia de un carburator-prototip special, pe care inginerii romani l-au fabricat luandu-se dupa planurile unui carburator Weber de la un model Ford. Insa in rest, masina era un 1310 obisnuit pentru acea vreme, cu elemente de Dacia 1300, dar dotat cu radio, scaune cu tetiere, stergatoare cu 3 viteze si cutie manuala in 5 rapoarte.

Nu este clar cate astfel de autoturisme au fost produse, deoarece nu prea exista Dacii 1410 din anii 1981 - 1985. Cel mai probabil vorbim de o productie foarte mica, decateva zeci de exemplare, care au fost utilizate in scop intern, la Uzina Dacia. Nu stim daca mai exista vreun asemenea exemplar in viata, dar tare ne-am bucura sa stim ca unul din cele mai rare modele pe care uzina de la Mioveni le-a fabricat inca mai exista...

Distribuie pe Facebook
mai multe