File de istorie: sub ce nume se vindeau masinile romanesti in tarile straine?

File de istorie: sub ce nume se vindeau masinile romanesti in tarile straine?
  • Dacia a exportat masini sub numele de Denem, Shifter sau Delta
  • Oltcit Club fabricat la Craiova a fost vandut la export ca Citroen Axel
  • ARO si Uzina Autobuzul au exportat vehicule utilitare sub numele de Duster, Cross Lander sau Tudor
Distribuie pe Facebook

Pe vremea raposatului Nicolae Ceausescu, Romania a demarat puternic industria auto la nivel national. Insa, pentru a sustine vanzarile si pentru a facilita schimburile internationale, Ceausescu a realizat importanta importurilor si a dat ordin ca o mare parte din productia de automobile fabricate in Romania sa plece la export. Nu este clar din ce motive, insa unele automobile romanesti au primit niste nume noi pentru a fi vandute pe pietele din intreaga lume.

Dacia 1304 Pick-Up / Dacia Shifter / Shifterossa - Marea Britanie

Numele masinilor romanestiDacia Shifter

Numele masinilor romanestiDacia Shifterossa a fost numele dat unei Editii Limitate de Dacia Shifter, adica un model papuc numit in Romania Dacia 1304. Este vorba de o masina dotata cu motorul clasic de 1310 cmc si tractiune pe puntea spate, vanduta exclusiv pentru piata din Marea Britanie. Aceste automobile s-au vandut numai cu volan pe dreapta si Editia Limitata era dotata din fabrica cu jante de Aro 10 si o garda la sol ceva mai mare. Au fost exportate in jur de 500 de exemplare si in Japonia, o piata pe care Dacia nu a avut succes niciodata.

Aro 10 / Dacia Duster - Marea Britanie

Numele masinilor romanestiNumele masinilor romanesti

Numele masinilor romanestiCelebrul Aro 10 fabricat la Campulung a fost exportat in mai multe tari sub numele de Aro Duster. Principala piata a acestui model a fost Marea Britanie, acolo unde s-au exportat in jur de 3000 de exemplare cu volan pe dreapta, dar si dincolo de ocean, in tarile din America de Sud. Masina avea acelasi sasiu ca si Dacia 1310, acelasi motor si aceleasi punti, dar se bucura de tractiune 4x4 cu reductor. Din pacate, acest model numit Duster a fost un esec din cauza ca aceeasi calitate proasta a materialelor si lipsa controlului tehnic faceau chiar si ca masinile dedicate exportului sa fie proaste si lipsite de fiabilitate. Cert este ca Dacia a luat numele pentru noul SUV romanesc de la Aro Duster.

Dacia 1310 Break / Dacia Delta - Grecia

Numele masinilor romanestiDacia a vandut dupa 1990 modelul berlina si break de 1310 si 1410 sub numele de Delta in tarile de la sudul Dunarii. Mai precis, in Grecia, Macedonia si Albania, Daciile se vindeau cu numele de Delta. Nu este clar din ce motive, mai ales ca la acea vreme producatorul italian inca fabrica modelul Delta, primul automobil cu acest nume. Insa au fost produse doar cateva sute de astfel de automobile destinate exportului, probabil marca Dacia fiind sub amenintarea procesului venit din partea italienilor care si-au vazut numele furat.

Dacia 1310 Berlina / Dacia Denem - Marea Britanie

Numele masinilor romanestiNumele masinilor romanesti

Numele masinilor romanesti

Numele masinilor romanestiDacia Denem era numele modelului Dacia 1310 care se vindea in insula britanica. Interesant este ca nu s-au fabricat numai masini cu volan pe dreapta, ci si pe stanga. Dacia Denem este poate cea mai luxoasa masina fabricata de Dacia pana la modelul Logan. Varianta de varf numita GLX se bucura de casetofon, jante din aliaj usor, bord cu insertii de lemn, plafon imbracat in vinil si geamuri electrice. Dacia isi promova acest model in Marea Britanie drept "The Very Acceptable Dacia Denem", insa nu s-a bucurat de succesul scontat si a fost retrasa de pe piata.

Dacia 1310 / Aro-Familia - Germania

Numele masinilor romanestiO serie extrem de mica de numai 300 de automobile Dacia 1310 a fost vanduta special pentru piata din Germania. Interesant este faptul ca aceste modele nu se numeau Dacia, ci... ARO. Mai exact, modelul purta numele de ARO-Familia si era disponibil in doua variante de echipare: S si MLS. Acest model s-a vandut dupa anii '90, dar, la fel ca si alte incercari de export post-Revolutionare, s-a dovedit a fi un esec urias. Dupa ce au fost vandute numai 125 de exemplare din cele 300 fabricate pentru Germania, dealerii de acolo au trimis inapoi masinile care au fost ulterior preluate de institutii ale statului.

Aro 24 / Portaro Pampas - Portugalia

Numele masinilor romanesti

Numele masinilor romanestiLa inceputul anilor '80, o uzina de automobile din Portugalia a obtinut licenta din partea celor de la Campulung pentru a produce modelul ARO 24 sub numele de Portaro Pampas. Acest model s-a fabricat destul de mult timp si a fost produs in peste 5000 de exemplare. Uzina portugheza le-a exportat atat in Marea Britanie, cat si in America de Sud, in tari precum Paraguay si Ecuador. Automobilul de teren era identic cu cel romanesc, mai ales ca toate piesele componente erau trimise de romanii de la ARO, in Portugalia facandu-se numai asamblarea.

Tudor Vladimirescu microbuz / Tudor - Marea Britanie

Numele masinilor romanestiNici uzina Autobuzul din Bucuresti nu a stat degeaba si s-a apucat de produs automobile destinate exportului. Cele mai populare au fost dubitele numite Tudor Vladimirescu modelul cu 14 locuri care purta numele de Tudor pentru piata din Marea Britanie. Acolo au fost exportate in jur de 1200 de masini utilitare cu volan pe dreapta, dar uzina Autobuzul a mai exportat aceste vehicule cu volan pe stanga si in America de Sud, Africa si Asia. Exportul acestor automobile inainte de 1990 facea parte din strategia lui Ceausescu de a sustine schimburile cu tarile comuniste ale vremii. El exporta automobile si primea la schimb carburant, alimente sau material energetic.

Aro 24 / Cross Lander 244X - Brazilia

Numele masinilor romanestiUn nume foarte popular este cel de Cross Lander. Este numele sub care s-au vandut o serie de vehicule ARO in Brazilia, atunci cand John Perez, cel care a obtinut din partea Guvernului Nastase drepturile depline asupra uzinei din Campulung, a vrut sa mute productia in Manaus, in mijlocul junglei. Evident, atat ARO, cat si Cross Lander au dat faliment si numai cateva exemplare au ajuns sa fie fabricate cu adevarat in Brazilia (sub 15 exemplare), restul de vreo 200 de automobile cu sigla Cross Lander fiind fabricate la Campulung. Spre deosebire de masinile ARO 244, cele care poarta sigla braziliana sunt mai echipate si au motoare Ford sau Toyota.

Oltcit Club / Citroen Axel Enterprise - Olanda

Numele masinilor romanestiCateva mii de exemplare de Oltcit Club au fost numite Citroen Axel si au fost exportate in tot vestul Europei, dar si in America de Sud sau Africa. Principalele tari in care masinile fabricate la Craiova au ajuns erau Olanda, Franta, Belgia, Ungaria, Cehoslovacia, Polonia, Iugoslavia, Argentina, Uruguay, Paraguay, Ecuador, Venezuela, Costa Rica, Columbia, Siria, Iordania, Egipt, Turcia si Bulgaria. Masina avea acelasi motor de 1.2 sau 1.3 litri ca si Oltcit Club 12 TRS, cuplat la o cutie manuala cu 5 trepte. Dar, in locul siglei de Oltcit, avea sigla de... Citroen.

Distribuie pe Facebook
Vezi toate pozele (21) Poze Numele masinilor romanesti
mai multe