Istoria 'aripioarei de rechin', accesoriul auto considerat kitsch

Istoria 'aripioarei de rechin', accesoriul auto considerat kitsch
  • BMW E36, prima masina cu aripioara de rechin
  • Bluetooth, radio sau GPS au antena sub aripioara
  • O aripioara falsa costa circa 5 lei
Distribuie pe Facebook

Aproape zilnic vedem pe strazi diferite automobile dotate cu o aripioara de rechin pe plafon. Dar ce face ea acolo? Are vreun rol practic sau este doar la impresie, un element aerodinamic inutil si kitschos? Iata cum sta treaba cu celebra aripioara de rechin.

Aripioara de rechin in forma actuala a aparut pe automobile in anii '90, odata cu aparitia la scara larga a telefoniei mobile. Prima masina de serie dotata cu un asemenea element era BMW E36, care putea fi comandat cu un telefon on-board. Antena GSM a acestui telefon era un fel de aripioara de rechin, dar nu foarte proeminenta, montata initial pe plafon si ulterior pe portbagaj.

A urmat apoi, tot pe acest model, instalarea de sisteme de navigatie, imprumutate de la fratii mai mari BMW Seria 5 si Seria 7. Cu toate aveau o aripioara de rechin destul de "boanta", care semana mai mult cu un capac din plastic. A venit insa generatia urmatoare, cea numita E46, care, in varianta de varf, dotata cu sistem de navigatie si Bluetooth, avea o antena in forma de aripioara de rechin mai proeminenta.

Aripioara de rechinCam asta se ascunde sub o aripioara adevarata

Putem spune ca BMW a fost prima masina de serie care a avut o aripioara de rechin montata de plafon. Aceasta insa nu era un element ornamental ci era o antena de Bluetooth, langa care era montat si un receptor GPS. Si decat sa fi fost instalate intr-o carcasa patratoasa, asa cum se intamplase pana atunci, de ce sa nu o ascunda sub o carcasa in forma aerodinamica, de aripioara de rechin? Ei bine, asta s-a si intamplat, designerii apeland la aceasta forma pe care o cunoastem cu totii.

Aripioara de rechin

Ulterior, multe modele de BMW, dar si alti producatori auto, au imprumutat acest design. Era o forma practica in care putea fi camuflata o antena radio, o antena GPS sau Bluetooth, care mai dadea si bine in ochii privitorilor. Problema este ca dupa ce a crescut numarul automobilelor care veneau din fabrica cu un asemenea accesoriu, in special pe masini premium, a existat un numar la fel de mare de pseudo-cunoscatori care s-au gandit ca acest element aerodinamic, aripioara de rechin, are doar rol estetic. Si ca eventual mai ofera si cativa cai in plus...

Si asa s-au nascut toti acei ageamii cu masini dotate cu aripioare de rechin false. Adica niste ornamente de plastic, carcase goale, care se lipesc cu dublu-adeziv direct de caroseria masinii. Din cauza acestor specimene, aripioara de rechin care isi incepuse viata ca un element practic, fiind o antena adevarata, a ajuns sa se transforme in cel mai cunoscut simbol al kitschului auto.

Aripioara de rechin

Distribuie pe Facebook
Vezi toate pozele (6) Poze Aripioara de rechin
mai multe
Publicat în categoria: Istorie auto DATA PUBLICĂRII: 19 Februarie 2016