Panther 6, un Hipercar din anii '70 cu 680 cp si o viteza maxima de 386 km/h
- Au fost produse 2 exemplare de Panther 6
- Motorul era de Cadillac, V8 de 8.2 litri cu doua turbine
- Viteza maxima mentionata de producator era de 322 km/h
Lumea auto este incredibil de mare si iti dai seama de tot ce s-a produs in acest domeniu doar atunci cand gasesti, din cand in cand, o minune care azi pare de domeniul fantasticului. Si acest Panther 6, o masina din anii '70, pare cu adevarat o minune!
In anul cutremurului din Romania, 1977, compania britanica Panther producea doua automobile fantastice. E vorba de doua hipercar-uri cu cate 6 roti fiecare, masini care astazi inca circula pe strazi si care ne pun imaginatia la contributie. Mai ales daca ne uitam atent si ne dam seama ca aceasta masina ciudata are 4 roti in partea din fata si doar 2 in partea din spate, total opus fata de ce am vazut recent la unele SUV-uri premium de off-road... De ce ai face asa ceva?
Raspunsul englezilor a fost extrem de simplu: pentru ca in Formula 1 s-a putut, de ce sa nu se poata si pentru o masina de strada? Mai precis, englezii de la Panther s-au inspirat de la monoposturile Tyrell P34, despre care am scris si noi in trecut, care nu au avut rezultate exceptionale in F1, dar care i-au pacalit pe cativa producatori ca acesta ar fi viitorul: doua perechi de roti mici in fata, pentru a nu opune rezistenta aerului si doua roti mari in spate, pentru tractiune. Asa ca Panther s-a folosit de designul monopostului englezesc si a realizat un vehicul extravagant si complet absurd pe care l-a numit, simplu... Six. De la numarul rotilor, evident.
Pentru cei care nu cunosc marca Panther, aceasta era o companie mica ce realiza masini sportive in serie mica. Panther s-a infiintat in 1972 si de-a lungul anilor '70 s-a bucurat de un succes mare, pentru ca producea vehicule speciale, cu design unic, dar care utilizau sasiul si motorizarile unor modele de serie. Asadar, cine voia o masina mai speciala si mai puternica, se ducea la Panther, care lua un vehicul de serie, il imbunatatea si il vindea la un pret de 3-4 ori mai mare. Modele cunoscute ale acestui producator uitat de toata lumea sunt Panther Rio, o masina compacta cu luxul unui Rolls-Royce, bazata pe un Triumph Dolomite, sau modelul De Ville, bazat pe sasiul si motorizarile de Jaguar. In general, toate modelele erau produse de mana in mica uzina britanica si vandute in cateva zeci de exemplare.
Din nefericire, compania a dat faliment in 1980 si a fost cumparata de un oficial coreean care, in 1987 a vandut-o mai departa brandului SsangYong, dupa care, in 2001, a fost cumparata de Robert Jankel, cel care a infiintat compania in 1972... Din pacate, in momentul in care lucra la un nou automobil modern, Jankel a murit in 2005, brandul fiind in prezent controlat de fiul sau, dar, din pacate, nu se stie nimic de acesta de mai bine de un deceniu, iar sansele sa apara din nou la lumina sunt minime...
Motiv pentru care nu ne ramane decat sa ne uitam in urma la cea mai extravaganta masina realizata de Junkel, acest Panther 6. O masina produsa in doar 2 exemplare, care, din fericire, exista si azi si sunt functionale. Panther a produs o masina alba, care in prezent se afla in Marea Britanie, si o masina neagra, care se afla intr-o colectie privata din China.
Cele doua automobile erau realizate din diferite piese de la alte masini. De exemplu, sasiul era realizat de Panther, insa puntile fata si spate erau de la masini Jaguar. Cele doua punti de pe fata avea jante din aliaj de 13 toli, incaltate cu pneuri de 205/40VR13 iar pe spate erau jante cu acelasi design, dar pe 16 toli, incaltate cu anvelope 265/50/VR16. Caroseria era fabricata din tabla si fibra de sticla, la fel ca si hardtop-ul care acoperea masina pe timp de iarna, desi ea venea oricum cu un plafon textil rabatabil.
Panther, care visa sa produca masina intr-un numar mai mare, a dotat-o cu interior de piele, aer conditionat, scaune electrice, televizor, telefon si un sistem automat de stingere a incendiilor, justificand oarecum pretul urias pe care il cerea pe acest model, adica aproape 40.000 de lire la acea vreme, echivalentul a 2 milioane de Euro in zilele noastre. Mai mult, masina avea doua roti complet echipate de rezerva, care erau ascunse sub capota motorului, in spate. Insa cireasa de pe tort era motorul pozitionat in spate, motor care asigura propulsia rotilor late de pe puntea spate.
Robert Junkel a dotat modelul Panther 6 cu un motor V8 de Cadillac, cu o capacitate de 8.2 litri. Insa motorul original american a fost complet modificat, adica a fost alezat si adaptat pentru a putea rezista la un plus de forta, forta care era oferita de un sistem de supra-alimentare. Dar nu orice supra-alimentare, ci una cu ajutorul a doua turbocompresoare, fara intercoolere, care ii cresteau puterea oficiala la 600 cp, iar puterea reala, cea neoficiala, la aproape 700 cp.
Multumita acestei puteri mari, producatorul spunea ca masina poate atinge lejer pragul celor 200 de mile pe ora, adica 322 km/h si, cu o transmisie modificata, ar putea trece si de 386 km/h, sau 240 mile pe ora. Insa aceste cifre nu au putut fi confirmate niciodata pana in ziua de azi, mai ales ca acum, cele doua vehicule functionale au mai mare valoare daca sunt pastrate in garaj decat daca ar iesi pe strazi. Si, raportandu-ne la realitate si la ce ofera masina asta, nu cred ca sunt multi care ar incerca sa mearga cu o asemenea viteza in acest automobil...
Exemplarul alb de Panther 6, cel care se afla in Anglia, si-a facut aparitia anul acesta la Concursul de Eleganta Villa d'Este, semn ca este functional si ca lumea merita sa-l vada in actiune. Cat despre cel negru, in afara de niste imagini vechi, nu se stie nimic, decat ca ultima oara ii apartinea unui colectionar chinez. Dar chiar si asa, nu conteaza ca nu putem admira aceste minuni ale tehnologiei, rezultate ale imaginatiei unor ingineri pasionati de automobilism, care au considerat ca nu exista limite intr-o masina. In 1977, cand multi dintre noi nici nu eram nascuti, sa faci un vehicul de strada cu care iti propuneai sa atingi 380 km/h, e mare lucru, nu? Ei bine, acest Panther 6 este unul din acele putine exemple de nebunie automobilistica ce nu are nevoie de explicatii si justificari. A fost facut pentru ca se poate si pentru ca... de ce nu?
- Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 € Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 €
- Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 € Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei
- Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 €
- Nissan qashqai+2 +2 full bi-xenon piele camera an fab. 2012 37500 Lei Opel meriva 1.3 cdti eco flex 2012 4000 € Planetara dreapta fata nissan qashqai j10 1.5 dci fab. 2006 -... 500 Lei
- Audi a3 2.0, euro5 2010 5100 € Renault megane 16v 2006 2000 € Dacia duster 1500 2017 400 Lei
- Renault fluence 1.6benzina euro 5 a/c electrice km reali 2011 4700 € Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Bmw 520 diesel 2009 8200 €
- Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 € Skoda octavia 1.6d 2014 6700 € Bmw 118 n47 2008 4500 €
- Alfa-romeo 159 1.9 jtdm 2007 2750 € Skoda octavia automata, euro 6 2019 10600 € Bmw x5 3.0d 2011 12900 €
- Vw touran diesel 2011 5790 € Bmw 520 2.0d f10 clima navi piele pilot senz park 2011 9700 € Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 €
- Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 € Opel corsa 1.2i 2003 599 € Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei
- Dacia lodgy 7 locuri 1,5 dci 2014 4500 € Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 € Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12800 €
- Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 € Skoda roomster diesel 2013 4350 €