Povestea Daciei hatchback Liberta, 'Ratusca cea Urata' fara de succes a Romaniei

Povestea Daciei hatchback Liberta, 'Ratusca cea Urata' fara de succes a Romaniei
  • Masina trebuia sa aiba si un motor de 1.6 litri diesel
  • In total, 7822 unitati construite
  • Incepand din 2017, poate fi considerata masina istorica
Distribuie pe Facebook

Daca ar fi sa intrebi un pasionat de automobile vechi care este cea mai urata Dacie clasica, iti va spune, fara indoiala, ca e vorba de Dacia Liberta. Adica acea Dacie hatchback produsa intr-un numar destul de redus, din care nu mai avem prilejul sa vedem pe strazi in zilele noastre niciun exemplar. Dar care este povestea primei Dacii hatchback?

Dacia 1320, primul autoturism CN

Imediat dupa ce inginerii Dacia au finalizat proiectarea noilor caroserii de tip pick-up si sport, a demarat in anul 1985 dezvoltarea unui nou proiect. Acesta urma ideile din anii '80 de realizare a unui autoturism in doua volume, ceea ce azi numim hatchback. Proiectul a continuat planurile initiale care au dus la nasterea unui prototip de Dacia 1300 cu 4 portiere si haion, si in 1987 a luat nastere oficial primul automobil Dacia hatchback.

Dacia LibertaPrototip Dacia 1300 hatchback

Dacia 1320 a fost prezentata publicului in cadrul Targului International Bucuresti 1987 si pusa in vanzare un an mai tarziu. Modelul purtase in uzina de la Pitesti numele de cod CN1, ceea ce insemna "Conceptia Noastra numarul 1", fiind un design 100% original al designerilor pitesteni, in timp ce Dacia Sport fusese creata la Brasov.

Dacia Liberta

Motoare pe benzina si de 1.6 litri diesel

Dacia 1320 se mandrea ca este prima Dacie moderna, cu multe elemente inlocuite fata de surorile berline. Bord nou, instalatie electrica noua, elemente exterioare noi, motorizari noi si suspensii mai confortabile. Pe langa noutatile mecanice destul de importante, menite sa le ofere soferilor o calatorie mai placuta, dar si o fiabilitate sporita, inginerii Dacia s-au gandit si la noi motorizari. Astfel ca au marit spatiul de sub capota motorului pentru a permite montarea a 4 propulsoare diferite.

Dacia 1320 Standard venea cu motorul de 1.3 litri cu 54 cp, cel de pe modelul vechi Dacia 1300. Mai putea fi comandata masina si cu motorul de 1.4 litri cu 65 cp. Ulterior, inginerii au spus ca se va putea monta si motorul de 1.6 litri pe benzina, motor care a fost in cele din urma pus pe Dacia 1310 si pe modelul Papuc. Insa surpriza a fost ca oficialii de la Mioveni se mandreau ca pe Dacia 1320 se va putea monta si noul motor 1.6 litri diesel care, in 1988, era in plina dezvoltare... Evident, acesta nu a mai fost finalizat si instalat pe nicio Dacie.

Dacia Liberta

Productie de numai 2.567 exemplare si vanzari scazute

In ciuda marketingului de care se bucura noua Dacie, dar si a faptului ca acest model nu a fost exportat ci dedicat exclusiv vanzarilor interne, clientii s-au aratat destul de sceptici in fata aceastei masini moderne. Cu alte cuvinte, comenzile pentru modelul hatchback s-au cam lasat asteptate... Poate si pentru ca pretul era peste varianta berlina de Dacia 1310.

Cert este ca din 1987 pana in 1990 au fost realizate numai 2.567 de unitati din modelul 1320 Hatchback. Adica mai putine chiar si decat modelul Dacia Sport care se vindea de la inceputul anilor '80. Dar aceste vanzari slabe nu i-au speriat pe cei de la Dacia si nici pe cei de la Partid, care se mandreau cu noua Dacie futurista, asa ca au continuat productia.

Dacia Liberta

Un facelift numit Dacia 1325 Liberta

Dupa Revolutie, avand un stoc mare de piese si elemente pentru caroseria hatchback, uzina de la Pitesti a continuat productia modelului. Insa nu s-a mai chemat Dacia 1320, ci Dacia 1325 Liberta. Care, in ciuda unor modificari minore la faruri, bare de protectie, jante, stopuri si o parte dorsala redesenata, era doar un facelift banal.

Din motive necunoscute, dar cel mai probabil din pricina economiei de material, Dacia 1325 era mai scurta cu 23 de centimetri fata de vechea Dacie 1320. Insa acest lucru, probabil fara ca acesta sa fie scopul, a dus la micsorarea coeficientului aerodinamic total al automobilului. De exemplu, Dacia 1300 avea un coeficient aerodinamic mare, de 0.45, in timp ce noul model 1325 avea doar 0.38.

Dacia Liberta

In total, s-au produs 5.255 de unitati din noua generatie care a continuat productia pana in 1996. O buna parte dintre aceste automobile au fost insa exportate in tari din Africa si America de Sud, acolo unde au fost utilizate intensiv ca masini de TAXI. Chiar si asa, daca ne uitam la cifre, este clar ca masina aceasta nu a fost un succes pentru piata romaneasca, in ciuda dorintei uzinei romanesti de a o promova ca un automobil pentru cei tineri.

Dacia Liberta

Prea multe defecte de fabricatie

Inca de la primul model de Dacia hatchback numit 1320, inginerii s-au gandit ca e bine sa aduca o serie de modificari care sa imbunatateasca functionarea masinii. Insa majoritatea modificarilor aduse de acestia au facut tocmai invers, adica au facut viata soferilor un calvar.

De exemplu, spre deosebire de Dacia 1310, modelul 1320 avea bascule din tabla ambutisata cu profil deschis, pentru economie de material si ca masina sa fie mai usoara. Pivotul nu mai era prins in suruburi ci prin inchiderea profilului. Rotulele superioare si inferioare, adica bucsaraia, au fost reproiectate din materiale noi care, ulterior, s-au dovedit a fi mai proaste. Rulmentii de la puntea fata au fost inlocuiti cu unii realizati de I. R. Alexandria, aparent, mai problematici.

Dacia Liberta

Lista continua cu arcuri pentru puntea fata fabricati din sarma cu diametrul de 13,4 mm si cu 9 spire active, in timp ce la Dacia 1310 arcul era mai gros, de 14,3 mm si avea doar 7 spire active. In rest, bare antirului mai groase si arcuri de Dacia 1300 berlina pe puntea spate.

Insa cel mai deficitar neajuns era tabla. In goana lor disperata dupa un consum redus, proiectantii s-au gandit sa utilizeze materiale din tabla pentru caroserie mai subtiri, masina devenind mai usoara. Asta s-a intamplat la primul model de hatchback, cel numit 1320. Si ulterior, la Dacia 1325, a fost utilizata tabla... si mai subtire. Nu degeaba, azi nu vedem nicaieri Dacii cu aceasta caroserie, majoritatea din cele aproape 8000 de unitati realizate ajungand de multa vreme la fier vechi. Sau, cele cateva care mai exista, zac ingropate in pamant, uitate de vreme, cu tabla facuta franjuri...

Dacia Liberta

Nume special post-Revolutie

Modelul se numea inainte de '89 doar Dacia 1320, o denumire fireasca, daca ne gandim ca exista berlina 1310. Ulterior, dupa Revolutie, inginerii au redenumit-o 1325 si, imediat dupa 1994, Dacia Liberta. Numele a fost ales special pentru a semnifica Libertatea romanilor si intrarea intr-o noua epoca a democratiei. Din pacate insa, Liberta nu s-a bucurat de nicio epoca noua si a fost, cu chiu cu vai, produsa si vanduta pana in 1996.

Dacia Liberta

Astazi, Dacia 1320 si Dacia 1325 sunt doua modele extrem de rare in peisajul romanesc. Putem spune ca sunt printre cele mai rare automobile autohtone, mai rare decat Dacia 1300 break sau Dacia Sport. Pentru ca au fost facute prost, intretinute greu si pentru ca imediat dupa anii 2000 au fost considerate gunoaie care trebuiau sa ajunga la REMAT. De fapt, asta a fost soarta a peste 6000 din cele 7822 unitati construite din 1987 pana in 1996. Acum mai exista doar cateva zeci de modele functionale, in stare extrem de proasta, dar niciun exemplar intretinut si demn de o expozitie. Ceea ce este pacat, mai ales ca incepand cu anul viitor, modelul 1320 poate fi considerat vehicul istoric si inmatriculat fara taxe. Dar noi suntem meseriasi la a ne descotorosi de trecut, asa ca nu ne-ar mira sa nu mai avem ce inmatricula drept vehicul istoric din gama Daciilor hatchback.

Foto: RomanianCar.com

Distribuie pe Facebook
Vezi toate pozele (16) Poze Dacia Liberta
mai multe