Povestea unui Peugeot 404 care a dat startul succesului motoarelor diesel de azi
- Masina la baza era un Peugeot 404 Cabriolet
- Peugeot 404D Special a mers 10.000 km cu o viteza medie de 161 km/h
- Astazi, automobilul este in Muzeul Peugeot Adventure
Spre deosebire de motoarele pe benzina, cele diesel au avut un drum destul de anevoios spre masinile de serie. Adica la inceput, motoarele diesel erau zgomotoase, scoteau fum mult si porneau cu greu atunci cand era frig. Motiv pentru care abia in anii '70 a pornit revolutia propulsoarelor pe motorina la nivel mondial. Si ca sa arate avantajele acestor motoare, francezii de la Peugeot s-au gandit ca nu strica doborarea unor recorduri mondiale de viteza.
Automobile pe motorina au existat inca din anii '30, fabricate insa in serie mica. Este cazul celor de la Citroen, cu modelul Rosalie, in 1933, care au intrat in istorie drept producatorii primei masini diesel de serie. A urmat Mercedes-Benz in 1936, reusind sa puna motor diesel pe o masina premium, modelul 260 D, dupa care, in 1959, Peugeot a realizat modelul 403D, aceasta fiind considerata masina frantuzeasca diesel care a dat startul epocii motoarelor pe motorina in care traim si azi. Ulterior, incet dar sigur, producatori precum Fiat, Isuzu, Borgward si Audi au inceput sa vanda masini de serie diesel, dupa care, in anii '70, aproape toate brandurile auto aveau in oferta motoare diesel.
Experienta Peugeot in domeniul diesel
Francezii au cochetat inca din anii '20 cu motorizarile diesel pe masinile de pasageri. Primul model pe care au experimentat un motor cu 2 pistoane in 2 timpi pe motorina a fost Type 156, care putea atinge 70 km/h in 1921. Insa legea franceza din acel moment nu permitea utilizarea motorinei in vehicule individuale, ci numai in transportul comercial. In 1939, Peugeot 402 devine un automobil dotat cu motor diesel, folosit ca TAXI in Franta, insa dezvoltarea in acest domeniu este oprita brusc de al Doilea Razboi Mondial.
Peugeot reincepe epopeea motorinei si in 1959 devine fabricantul primului sedan frantuzesc de serie, dotat cu un motor diesel. E vorba de Peugeot 403D, masina care a dat startul industriei auto cu motoare pe motorina. De fapt, incepand cu 1960, orice model comercializat de Peugeot avea si o versiune diesel, ceea ce a facut ca marca franceza sa devina un lider mondial in vanzarea de vehicule dotate cu acest tip de motorizare.
Ideea doborarii unor recorduri mondiale
Pentru ca era la moda sa-ti faci intr-un fel sau altul cunoscute avantajele si experientele, marketingul vremii de la Peugeot a venit cu ideea de a incerca doborarea unor recorduri mondiale de viteza. Asa a luat nastere in 1965 o masina speciala, unica in lume, numita Peugeot 404D Special, care avea un singur scop: sa demonstreze ca motoarele diesel nu mai erau doar pentru vehiculele comerciale, ci si pentru cele de pasageri. Si cum puteai ajunge cel mai bine la sufletul clientilor tai, daca nu printr-o demonstratie rapida, transparenta, de fiabilitate la viteze mari a unor motoare deloc populare, care la acea vreme ocupau doar 0.9% din motorizarile masinilor vandute in lume?
Peugeot 404D Special, masina de serie transformata in monopost
Masina la baza era un 404 Cabriolet de serie, dar modificat relativ putin, pentru un plus de aerodinamica. Masina avea acum ampatament de 2.6 metri, ecartamentul rotilor fata de 1.25 metri, cel din spate de 1.3 metri, latimea totala a caroseriei era de 1.7 metri si lungimea totala a masinii de 4.35 metri, ceva mai putin decat lungimea de 4.49 metri a unei masini de serie. Inaltimea era de numai 1 metru, mult mai putin data de un Cabriolet de serie care avea 1.4 metri inaltime.
Greutatea unui Peugeot 404 Cabriolet de serie este de 1030 kilograme, insa masina dedicata recordurilor avea doar 950 kg. Si asta pentru ca fusese usurata, barele de protectie, semnalizarile si siglele scoase, iar capota portbagajului scurtata. In portbagaj a mai fost montat un rezervor de carburant suplimentar, pentru ca recordurile presupuneau anduranta, iar scaunul soferului si volanul au fost montate mai in spate, pentru a-i da parbrizului o inclinare mai mare.
De departe insa, cea mai mare modificare este la caroseria exterioara. Chiar daca nu pare la prima vedere, undeva dedesubt, se gaseste un cabriolet. Care a primit un hardtop special, pentru o aerodinamica sporita, cu un loc doar pentru o singura persoana, soferul. Acesta sta intr-un cockpit minuscul, cu un parbriz curbat, dotat cu un singur stergator, dar cu o vizibilitate foarte buna si aerisire eficienta datorita gurilor de aer din spate. La interior, nimic nu mai este ca in cazul masinii de fabrica: schimbatorul de viteze nu mai este la volan, ci este la podea. Si ceasurile de bord sunt doar doua la numar: unul mare, care arata viteza, si unul multifunctional cu martori pentru temperatura de ulei, apa si asa mai departe.
La exterior, masina era vopsita in culoarea French Blue si in laterale era scris cu mandrie cuvantul Diesel. Jantele erau unele standard, cu prindere in 3 prezoane, asemanatoare cu cele de Dacie, incaltate cu pneuri Michelin 165 x 380.
Primele 22 de recorduri doborate, dotat cu motorul diesel de 2.2 litri
In zilele de 4-5 iunie 1965, acest Peugeot 404D Special a avut montat un propulsor Indenor pe motorina cu 4 cilindri, in 4 timpi, de 2163 cmc si in jur de 70 cp. Masina a reusit sa doboare 22 de recorduri mondiale de viteza. Printre altele, cele mai importante au fost recordul de viteza medie pe distanta de 5000 de kilometri, avand 160 km/h, dar si recordul mondial de viteza medie pentru 24 de ore, vreme in care automobilul a parcurs o distanta de 3878 kilometri cu o viteza medie de 161 km/h. Restul recordurilor presupuneau distante diferite, de 1000 de kilometri, de 1000 de mile, sau perioade de timp diferite: 1 ora, 10 ore si asa mai departe, recorduri recunoscute international la clasele E si D de automobile dotate cu motoare cu aprindere prin compresie (diesel).
Inca 19 recorduri mondiale cu motorul diesel de 2 litri
Aceeasi echipa formata din 5 piloti care a reusit obtinerea recordurilor de viteza cu doar cateva zile inainte, a mai bifat o performanta. Pilotii Lageneste, Genestoux, Besuadiere, Gerard si Tchekiemian, in schimburi de cate 3 ore, au reusit in zilele de 11, 12 si 13 iunie sa doboare inca 19 recorduri mondiale de viteza medie. De aceasta data, masinii i-a fost schimbat motorul de 2.2 litri cu unul de 2.0 litri, un Indenor X88 de 1984 cmc si 68 cp, similar cu cel initial, dar mult mai usor. Motiv pentru care vitezele au crescut de aceasta data...
Pilotii in schimburi au reusit sa mearga cu acest Peugeot diesel neincetat, cu opriri doar pentru alimentare (cu motor pornit), timp de 72 de ore, avand o viteza medie de 161 si parcurgand nu mai putin de 11.000 de kilometri. Alte recorduri doborate au fost de viteza medie pe distanta de 10.000 de metri, pe 5000 de mile, pe durata de timp de 24 sau 48 de ore. Totul, reusindu-se cu motorul de serie pe care Peugeot il monta si in masinile sale de strada...
Peugeot, fabricantul care a confirmat lumii eficienta motoarelor diesel odata pentru totdeauna
Dupa Peugeot au mai urmat si altii. Care au atins viteze mult mai mari. Insa Peugeot a fost primul. A fost marca ce a crezut intr-un motor folosit pana atunci la tractoare si utilaje agricole, la autobuze si la tancurile de lupta. Francezii au reusit sa il faca fiabil, silentios si economic, in timp ce pretul motorinei la acea vreme era la jumatate fata de cel al benzinei. Adica si-a ales momentul oportun pentru a demonstra lumii ca dieselul este viitorul. Si dupa ce publicul a vazut ca un motor de serie poate merge fara incetare 10.000 de kilometri la viteze mari, s-a convins ca este o varianta buna la motoarele pe benzina. Si de atunci a inceput toata frenezia...
Daca in anii '60 masinile diesel ocupau sub 1 procent din piata, in anii '70 crescusera spre 8%. Si de atunci, pana in zilele noastre, motoarele diesel au prins teren si au devenit la fel de populare, la fel de puternice, mai economice si la fel de fiabile ca cele pe benzina. Nu degeaba, in 2015, piata europeana a masinilor cu motoare termice este impartita 40% benzinare si 60% pe motorina. Iar Peugeot a avut un cuvant important de spus in succesul dieselului de azi.
- Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12800 € Skoda roomster diesel 2013 4350 € Planetara dreapta fata nissan qashqai j10 1.5 dci fab. 2006 -... 500 Lei
- Alfa-romeo 159 1.9 jtdm 2007 2750 € Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei
- Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 € Skoda octavia automata, euro 6 2019 10600 € Skoda octavia 1.6d 2014 6700 €
- Dacia duster 1500 2017 400 Lei Nissan qashqai+2 +2 full bi-xenon piele camera an fab. 2012 37500 Lei Bmw 520 diesel 2009 8200 €
- Opel corsa 1.2i 2003 599 € Opel meriva 1.3 cdti eco flex 2012 4000 € Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 €
- Vw touran diesel 2011 5790 € Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 €
- Bmw 118 n47 2008 4500 € Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 €
- Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 € Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 €
- Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei Bmw 520 2.0d f10 clima navi piele pilot senz park 2011 9700 € Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 €
- Dacia lodgy 7 locuri 1,5 dci 2014 4500 € Renault fluence 1.6benzina euro 5 a/c electrice km reali 2011 4700 € Audi a3 2.0, euro5 2010 5100 €
- Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 € Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 € Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 €
- Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 € Renault megane 16v 2006 2000 €