Povestea unui Peugeot 404 care a dat startul succesului motoarelor diesel de azi

Povestea unui Peugeot 404 care a dat startul succesului motoarelor diesel de azi
  • Masina la baza era un Peugeot 404 Cabriolet
  • Peugeot 404D Special a mers 10.000 km cu o viteza medie de 161 km/h
  • Astazi, automobilul este in Muzeul Peugeot Adventure
Distribuie pe Facebook

Spre deosebire de motoarele pe benzina, cele diesel au avut un drum destul de anevoios spre masinile de serie. Adica la inceput, motoarele diesel erau zgomotoase, scoteau fum mult si porneau cu greu atunci cand era frig. Motiv pentru care abia in anii '70 a pornit revolutia propulsoarelor pe motorina la nivel mondial. Si ca sa arate avantajele acestor motoare, francezii de la Peugeot s-au gandit ca nu strica doborarea unor recorduri mondiale de viteza.

Automobile pe motorina au existat inca din anii '30, fabricate insa in serie mica. Este cazul celor de la Citroen, cu modelul Rosalie, in 1933, care au intrat in istorie drept producatorii primei masini diesel de serie. A urmat Mercedes-Benz in 1936, reusind sa puna motor diesel pe o masina premium, modelul 260 D, dupa care, in 1959, Peugeot a realizat modelul 403D, aceasta fiind considerata masina frantuzeasca diesel care a dat startul epocii motoarelor pe motorina in care traim si azi. Ulterior, incet dar sigur, producatori precum Fiat, Isuzu, Borgward si Audi au inceput sa vanda masini de serie diesel, dupa care, in anii '70, aproape toate brandurile auto aveau in oferta motoare diesel.

Experienta Peugeot in domeniul diesel

Francezii au cochetat inca din anii '20 cu motorizarile diesel pe masinile de pasageri. Primul model pe care au experimentat un motor cu 2 pistoane in 2 timpi pe motorina a fost Type 156, care putea atinge 70 km/h in 1921. Insa legea franceza din acel moment nu permitea utilizarea motorinei in vehicule individuale, ci numai in transportul comercial. In 1939, Peugeot 402 devine un automobil dotat cu motor diesel, folosit ca TAXI in Franta, insa dezvoltarea in acest domeniu este oprita brusc de al Doilea Razboi Mondial.

Peugeot reincepe epopeea motorinei si in 1959 devine fabricantul primului sedan frantuzesc de serie, dotat cu un motor diesel. E vorba de Peugeot 403D, masina care a dat startul industriei auto cu motoare pe motorina. De fapt, incepand cu 1960, orice model comercializat de Peugeot avea si o versiune diesel, ceea ce a facut ca marca franceza sa devina un lider mondial in vanzarea de vehicule dotate cu acest tip de motorizare.

Peugeot 404 de recorduri mondialePeugeot 403 Diesel, primul sedan pe motorina din Franta

Ideea doborarii unor recorduri mondiale

Pentru ca era la moda sa-ti faci intr-un fel sau altul cunoscute avantajele si experientele, marketingul vremii de la Peugeot a venit cu ideea de a incerca doborarea unor recorduri mondiale de viteza. Asa a luat nastere in 1965 o masina speciala, unica in lume, numita Peugeot 404D Special, care avea un singur scop: sa demonstreze ca motoarele diesel nu mai erau doar pentru vehiculele comerciale, ci si pentru cele de pasageri. Si cum puteai ajunge cel mai bine la sufletul clientilor tai, daca nu printr-o demonstratie rapida, transparenta, de fiabilitate la viteze mari a unor motoare deloc populare, care la acea vreme ocupau doar 0.9% din motorizarile masinilor vandute in lume?

Peugeot 404 de recorduri mondiale

Peugeot 404D Special, masina de serie transformata in monopost

Masina la baza era un 404 Cabriolet de serie, dar modificat relativ putin, pentru un plus de aerodinamica. Masina avea acum ampatament de 2.6 metri, ecartamentul rotilor fata de 1.25 metri, cel din spate de 1.3 metri, latimea totala a caroseriei era de 1.7 metri si lungimea totala a masinii de 4.35 metri, ceva mai putin decat lungimea de 4.49 metri a unei masini de serie. Inaltimea era de numai 1 metru, mult mai putin data de un Cabriolet de serie care avea 1.4 metri inaltime.

Greutatea unui Peugeot 404 Cabriolet de serie este de 1030 kilograme, insa masina dedicata recordurilor avea doar 950 kg. Si asta pentru ca fusese usurata, barele de protectie, semnalizarile si siglele scoase, iar capota portbagajului scurtata. In portbagaj a mai fost montat un rezervor de carburant suplimentar, pentru ca recordurile presupuneau anduranta, iar scaunul soferului si volanul au fost montate mai in spate, pentru a-i da parbrizului o inclinare mai mare.

Peugeot 404 de recorduri mondiale

De departe insa, cea mai mare modificare este la caroseria exterioara. Chiar daca nu pare la prima vedere, undeva dedesubt, se gaseste un cabriolet. Care a primit un hardtop special, pentru o aerodinamica sporita, cu un loc doar pentru o singura persoana, soferul. Acesta sta intr-un cockpit minuscul, cu un parbriz curbat, dotat cu un singur stergator, dar cu o vizibilitate foarte buna si aerisire eficienta datorita gurilor de aer din spate. La interior, nimic nu mai este ca in cazul masinii de fabrica: schimbatorul de viteze nu mai este la volan, ci este la podea. Si ceasurile de bord sunt doar doua la numar: unul mare, care arata viteza, si unul multifunctional cu martori pentru temperatura de ulei, apa si asa mai departe.

La exterior, masina era vopsita in culoarea French Blue si in laterale era scris cu mandrie cuvantul Diesel. Jantele erau unele standard, cu prindere in 3 prezoane, asemanatoare cu cele de Dacie, incaltate cu pneuri Michelin 165 x 380.

Peugeot 404 de recorduri mondiale

Primele 22 de recorduri doborate, dotat cu motorul diesel de 2.2 litri

In zilele de 4-5 iunie 1965, acest Peugeot 404D Special a avut montat un propulsor Indenor pe motorina cu 4 cilindri, in 4 timpi, de 2163 cmc si in jur de 70 cp. Masina a reusit sa doboare 22 de recorduri mondiale de viteza. Printre altele, cele mai importante au fost recordul de viteza medie pe distanta de 5000 de kilometri, avand 160 km/h, dar si recordul mondial de viteza medie pentru 24 de ore, vreme in care automobilul a parcurs o distanta de 3878 kilometri cu o viteza medie de 161 km/h. Restul recordurilor presupuneau distante diferite, de 1000 de kilometri, de 1000 de mile, sau perioade de timp diferite: 1 ora, 10 ore si asa mai departe, recorduri recunoscute international la clasele E si D de automobile dotate cu motoare cu aprindere prin compresie (diesel).

Peugeot 404 de recorduri mondiale

Inca 19 recorduri mondiale cu motorul diesel de 2 litri

Aceeasi echipa formata din 5 piloti care a reusit obtinerea recordurilor de viteza cu doar cateva zile inainte, a mai bifat o performanta. Pilotii Lageneste, Genestoux, Besuadiere, Gerard si Tchekiemian, in schimburi de cate 3 ore, au reusit in zilele de 11, 12 si 13 iunie sa doboare inca 19 recorduri mondiale de viteza medie. De aceasta data, masinii i-a fost schimbat motorul de 2.2 litri cu unul de 2.0 litri, un Indenor X88 de 1984 cmc si 68 cp, similar cu cel initial, dar mult mai usor. Motiv pentru care vitezele au crescut de aceasta data...

Pilotii in schimburi au reusit sa mearga cu acest Peugeot diesel neincetat, cu opriri doar pentru alimentare (cu motor pornit), timp de 72 de ore, avand o viteza medie de 161 si parcurgand nu mai putin de 11.000 de kilometri. Alte recorduri doborate au fost de viteza medie pe distanta de 10.000 de metri, pe 5000 de mile, pe durata de timp de 24 sau 48 de ore. Totul, reusindu-se cu motorul de serie pe care Peugeot il monta si in masinile sale de strada...

Peugeot 404 de recorduri mondiale

Peugeot, fabricantul care a confirmat lumii eficienta motoarelor diesel odata pentru totdeauna

Dupa Peugeot au mai urmat si altii. Care au atins viteze mult mai mari. Insa Peugeot a fost primul. A fost marca ce a crezut intr-un motor folosit pana atunci la tractoare si utilaje agricole, la autobuze si la tancurile de lupta. Francezii au reusit sa il faca fiabil, silentios si economic, in timp ce pretul motorinei la acea vreme era la jumatate fata de cel al benzinei. Adica si-a ales momentul oportun pentru a demonstra lumii ca dieselul este viitorul. Si dupa ce publicul a vazut ca un motor de serie poate merge fara incetare 10.000 de kilometri la viteze mari, s-a convins ca este o varianta buna la motoarele pe benzina. Si de atunci a inceput toata frenezia...

Daca in anii '60 masinile diesel ocupau sub 1 procent din piata, in anii '70 crescusera spre 8%. Si de atunci, pana in zilele noastre, motoarele diesel au prins teren si au devenit la fel de populare, la fel de puternice, mai economice si la fel de fiabile ca cele pe benzina. Nu degeaba, in 2015, piata europeana a masinilor cu motoare termice este impartita 40% benzinare si 60% pe motorina. Iar Peugeot a avut un cuvant important de spus in succesul dieselului de azi.

Distribuie pe Facebook
Vezi toate pozele (6) Poze Peugeot 404 de recorduri mondiale
mai multe