Retrospectiva 2014: istoria universului auto readusa la viata

Retrospectiva 2014: istoria universului auto readusa la viata
  • Articolele despre istoria masinilor romanesti, foarte apreciate
  • Serialul despre Petre Cristea, citit de mii de oameni
  • Galerii foto alb-negru cu sute de momente istorice
Distribuie pe Facebook

Daca ieri va prezentam cele mai interesante articole din seria 'Top 10', acum va aratam care au fost cele mai citite realizari din rubrica Istorie Auto, o rubrica ce nu o veti mai gasi pe alte site-uri auto. Nu sunt multi cei care investesc timp ca sa priveasca in trecutul universului auto, in special cel romanesc.

1. De unde vin denumirile masinilor: urs, delfin, gogosar, Iliescu, balena rechin

Am revenit cu un subiect de succes: numele populare pe care masinile le poarta in Romania. V-am povestit in trecut cum au primit masini precum BMW urs, pisica sau cobra denumirile, iar acum revenim din nou cu alte 'animale' pe 4 roti. Si nu doar animale! Va prezentam intr-un articol vechi de acum 3 ani de unde veneau denumirile populare date de romani pentru masinile BMW Ursulet, Pisicuta, Rechin si Mercedes-Benz Cobra. Acum revenim cu inca o serie de denumiri populare date masinilor. Daca stii si tu istoria reala a unei denumiri, te rog sa ne-o spui ca sa revenim in scurt timp cu alt update!

Retrospectiva Istorie Auto

2. Primele automobile din Romania: istoria primelor masini din tara noastra

Multa lume are impresia gresita ca industria de automobile s-a nascut in Romania odata cu Dacia, in 1968. Insa Romania a fost la inceputul secolului trecut una din cele mai bogate tari europene si a fost printre primele 10 tari care au introdus automobilul inca de la aparitia sa. Iata istoria masinilor din Romania.

Retrospectiva Istorie Auto

3. Cealalta masina romaneasca: Oltcit si istoria sa

In 1976 incepe o colaborare intre Franta si Romania. Este cea de-a doua colaborare, dupa ce Dacia a inceput sa faca masini cu ajutorul celor de la Renault in 1968. De aceasta data insa, compania franceza Citroen este cea care face un parteneriat cu guvernul socialist roman. Asa s-a nascut Oltcit, cea de-a doua marca romaneasca de masini realizate in serie mare.

Retrospectiva Istorie Auto

4. Istoria farurilor de masina: de la carbid la tehnologie laser

Farurile masinii noastre sunt extrem de importante, asa cum sunt si restul elementelor auto: volan, roti, pneuri, portiere si asa mai departe. Insa daca automobilul poate circula fara freon in instalatie sau cu o crapatura in parbriz, nu poate merge pe timp de noapte fara faruri. Iata care este istoria farurilor de masina de la carbid la laser.

Retrospectiva Istorie Auto

5. Fabrica Ford din Bucuresti: ce masini cu motoare V8 se construiau in Floreasca

Din nefericire, tot mai putini tineri din ziua de azi sunt interesati de trecutul lor. Iar cei pasionati de domeniul auto prefera sa priveasca in viitor, mai degraba decat sa priveasca la trecut. Motiv pentru care, cei care stiu ca in Romania a existat o uzina Ford chiar in centrul capitalei, sunt extrem de putini. Iata o mica fila de istorie auto romaneasca.

Retrospectiva Istorie Auto

6. File de istorie: sub ce nume se vindeau masinile romanesti in tarile straine?

Pe vremea raposatului Nicolae Ceausescu, Romania a demarat puternic industria auto la nivel national. Insa, pentru a sustine vanzarile si pentru a facilita schimburile internationale, Ceausescu a realizat importanta importurilor si a dat ordin ca o mare parte din productia de automobile fabricate in Romania sa plece la export. Nu este clar din ce motive, insa unele automobile romanesti au primit niste nume noi pentru a fi vandute pe pietele din intreaga lume.

Retrospectiva Istorie Auto

7. Istoria tunerului german Alpina, specialistii in BMW, din 1965 pana azi

Numele Alpina este, alaturi de Abarth, unul din cele mai vechi din domeniul performantei auto la nivel european. Un nume care este asociat exclusiv cu marca BMW, pentru care a modificat in trecut piese si pentru care acum produce automobile. Iata care este povestea marcii Alpina, din 1965, pana in prezent.

Retrospectiva Istorie Auto

8. 20 de celebritati care au murit in accidente de masina

Inca de la aparitia automobilelor, oamenii au inceput sa se foloseasca de ele cu anumite riscuri. Viteza tot mai mare si aglomeratia au dus in timp la decese ale pasagerilor. Chiar si acum, cand siguranta masinilor a atins cote maxime, anual mor pe strazi sute de mii de persoane. Iata aici o lista cu cele mai cunoscute 20 de personalitati care au fost ucise in accidente auto.

Retrospectiva Istorie Auto

9. Trasaturile masinilor din prezent, ghicite de romani in 1971

Cartea 'Evolutia Automobilului' a aparut in 1971. Adica acum 43 de ani, cand majoritatea dintre noi nici nu eram nascuti. O perioada in care Romania avea industrie auto veche de numai 3 ani si parcul auto national numara aproximativ 8.500 de vehicule. Atunci, doi ingineri romani au anticipat sistemul de navigatie, pilotul automat cu radar, ESP-ul, catalizatorul si multe alte elemente pe care azi le consideram inovative.

Retrospectiva Istorie Auto

10. Figoni et Falaschi, creatorii celor mai frumoase masini din toate timpurile

Daca in ziua de azi, automobilele se bucura de o tehnologie moderna, fiabilitate si siguranta deplina, designul perfect a ramas undeva in anii '30. Si asta pentru ca acum aproape 100 de ani, existau carosieri care au reusit sa construiasca masinile eterne, cu un design care nu s-a invechit niciodata. Pune orice masina scumpa lansata azi la Geneva, langa un automobil fabricat inainte de Razboi si ti se va parea o conserva ruginita. Pune un Ferrari F50 langa un La Ferrari si ti se va parea o vechitura. Insa Figoni & Flaschi au facut altceva in anii '30: au realizat masini cu design vesnic, automobile care vor fi la fel de moderne si incredibile si peste alti 1000 de ani. Iata povestea lor.

Retrospectiva Istorie Auto

11. Cea mai mare tragedie din motorsport: 84 de victime in cursa de la Le Mans 1955

Poti numara pe degetele de la o mana datele importante din lumea motorsportului. Si 11 iunie 1955 este una din ele. Dar din nefericire, este o data care marcheaza un moment tragic al sportului cu motor. Este data la care au murit 84 de persoane, marcand astfel cel mai tragic eveniment auto al motorsportului din toate timpurile.

Retrospectiva Istorie Auto

12. Ce au mai fabricat marii producatori auto in afara de autoturisme?

Foarte multi producatori de autoturisme din ziua de azi si-au inceput activitatea cu un alt domeniu. Sau, de-a lungul vremii, cand au intampinat dificultati financiare sau numai pentru a experimenta un nou segment de piata, diversi producatori cunoscuti in ziua de azi si-au extins viziunea. Nu sunt multi cei care stiu ca Opel facea masini de cusut, ca Lamborghini a produs motoare pentru barci sau ca Skoda a "inceput" Primul Razboi Mondial cu ale sale tancuri si tunuri. Sau ca, inainte sa producea cea mai rapida masina de serie din lume, Bugatti a produs cel mai rapid tren de calatori din lume. Iata ce faceau producatorii auto candva, in afara de automobile.

Retrospectiva Istorie Auto

13. Limuzina suprema disparuta: Aston Martin Lagonda 1974-1990

O masina englezeasca, disparuta de ceva vreme, dar care a ramas in istorie drept una din cele mai elegante limuzine fabricate vreodata, este fara indoiala produsul celor de la Aston Martin, numit Lagonda. Este printre primele Supercaruri cu 4 portiere de pe piata, pe care Aston Martin se pregateste sa-l relanseze pe piata anul viitor. Iata povestea limuzinei patratoase parca intoarsa din viitor, care s-a nascut acum 4 decenii.

Retrospectiva Istorie Auto

14. Galerie foto: Masinile Revolutiei din 1989

A trecut un sfert de veac de la Revolutia Romana din 1989. S-au pierdut vieti, s-a schimbat regimul dar romanii tot nu au inteles mare lucru. Ne-am castigat democratia si libertatea, insa am inlocuit un singur dictator care s-a imbogatit de pe urma noastra cu mii de politicieni corupti care au capusat Romania pana la ultimul leu. Dar nu strica sa ne aducem aminte din cand in cand de Revolutie si de tot ce a insemnat ea.

Retrospectiva Istorie Auto

15. Povestea primului automobil din Romania care circula in 1889

O poveste cu aroma medievala circula pe internet. Este o poveste pe cat de interesanta, pe atat de reala. O poveste care ne spune cateva detalii despre primul automobil care a circulat in Romania in 1889, acum 125 de ani. Aceasta era un Peugeot si i-a apartinut baronului Bellu.

Retrospectiva Istorie Auto

16. Istoria monoposturilor Tyrell P34, masina de Formula 1 cu 6 roti

Evolutia Formulei 1 a vazut o sumedenie de schimbari de-a lungul vremii. De la masini conduse de eroi care nu cunosteau frica, pana la monoposturi de 1000 de cai putere, de la masini impinse de ventilatoare, pana la motoarele V6 de azi care au o capacitate de 1.6. Insa poate cel mai emblematic model catalogat ciudat, care a vrut sa revolutioneze Formula 1, a fost masina cu 6 roti a echipei Elf Tyrell.

Retrospectiva Istorie Auto

17. 'Monte Carlo dupa o jumatate de secol' de Petre Cristea

Ce alti nebuni din presa romaneasca rasfoiesc vechi almanahuri de pe vremea comunismului si scriu cuvant cu cuvant articole aparute in acea vreme, scrise de piloti legendari? Nu stim. Dar noi, din cand in cand, simtim nevoia sa aratam si generatiilor actuale ce se intampla odinioara in lumea sporturilor cu motor. Si daca ni se face 'pielea de gaina' cand scriem, inseamna ca e de bine...

Retrospectiva Istorie Auto

18. Piloti celebri din Romania: Laurentiu Borbely care alerga cu BMW (1921-2008)

Continuam seria noastra de articole dedicate pilotilor romani cu un nume de rezonanta al anilor 60-70, dar de care nu foarte multa lume stie in zilele noastre. Insa acesta este scopul 4Tuning: sa ii informam pe tinerii din ziua de azi despre valorile trecutului nostru. Laurentiu Borbely a fost un campion la motociclism si automobilism caruia astazi ii aducem un omagiu.

Retrospectiva Istorie Auto

19. Recordurile Mercedes, masinile Streamline si obsesia lui Hitler pentru viteza

Daca ne aducem aminte ce se intampla acum 77 de ani in Germania, ne dam seama ca habar nu avem care este definitia cuvantului "curaj". Intr-un moment in care Adolf Hitler isi promova rasa ariana imaginara prin toate mijloacele, si sporturile cu motor au fost impinse de la spate catre perfectiune. Asa a luat nastere o cursa oarba in doborarea oricarui fel de record, inclusiv cel de viteza maxima cu un automobil.

Retrospectiva Istorie Auto

20. Povestea unei marci disparute: Hispano Suiza

Multe marci auto care candva aveau succes si produceau masini exclusiviste au disparut din peisajul auto. Una dintre ele este o companie destul de necunoscuta, dar care a realizat unele din cele mai luxoase automobile produse vreodata. E vorba de compania Hispano Suiza.

Retrospectiva Istorie Auto

21. John Cooper Works, divizia de performanta de la MINI: istoria tunerului britanic

Marca MINI nu este tocmai cea mai populara in Romania. Iar cei care stiu putina istorie despre acest brand si despre oamenii din spatele lui sunt extrem de putini. MINI are totodata si cea mai noua divizie de performanta "in house". Asa cum BMW are Motorsport, cum Mercedes-Benz are AMG, Opel are OPC si multi alti producatori au departamente specializate pe modelele de performanta, si MINI se bucura acum de asa ceva. Automobilele MINI ceva mai speciale ies de pe usile fabricii dupa ce au trecut prin atelierul John Cooper Works.

Retrospectiva Istorie Auto

22. Piloti celebri ai Romaniei: Alexe de Vassal (1910-2006)

Pilotii care au facut istorie in Romania pot fi numarati pe degetele de la o mana. Iar acestia fac parte din perioada de aur a motorsportului romanesc, mai precis, perioada interbelica. Pe langa Jean Calcianu si Petre Cristea, Alexe de Vassal a fost un pilot care a dobandit rezultate excelente la bordul masinilor BMW, Ford si Chevrolet, atat in competitii internationale, cat si in Romania.

Retrospectiva Istorie Auto

23. Povestea unei marci auto disparute: Lorraine-Dietrich 1896 - 1935

Din pacate, putina lume se uita in urma cu un secol ca sa vada cum au inceput sa apara masinile pe care astazi le folosim si le vedem in mod obisnuit. Marci precum Hispano Suiza si Lorraine-Dietrich au luat nastere acum multi ani si au disparut din peisaj, lasand in urma doar amintirile. Rolul nostru este sa le aducem din nou la lumina.

Retrospectiva Istorie Auto

24. Serial Petre Cristea, ep. 2: 'ucigasul' gainilor care conducea de la 12 ani

Al doilea episod despre Petre Trucu Cristea, cel mai bun pilot al Romaniei, este despre inceputurile sale. De la nasterea sa, pana la varsta de 21 ani cand a inceput sa urce la volanul masinilor de competitie, Petre Cristea este o istorie ce trebuie spusa si repetata ca sa nu fie data uitarii.

Retrospectiva Istorie Auto

25. Serial Petre Cristea, ep. 3: pregatirea masinii pentru Rallye Monte-Carlo

In cel de-al treilea episod din serialul nostru istoric despre Petre Cristea, cel mai important pilot al Romaniei, vom afla direct de la domnia sa cum a pregatit masina inainte de Raliul Monte-Carlo din 1931.

Retrospectiva Istorie Auto

26. Romani de poveste: George Burianu, pilotul care s-a luptat cu Enzo Ferrari

Putem numara pe degetele de la o mana elita pilotajului din Romania. Din pacate, aceste nume rasunatoare fac parte exclusiv din trecutul motorsportului romanesc si nu mai sunt printre noi. Insa este datoria noastra sa pastram amintirea unor nume celebre la fel de vie ca in zilele in care se urcau pe podiumuri, fiind aplaudati de tot mapamondul.

Retrospectiva Istorie Auto

27. Serial Petre Cristea, ep. 4: din nou in Raliul Monte Carlo 1935

Un nou episod din seria dedicata celebrului pilot Petre Cristea este despre Raliul Monte Carlo din anul 1935, atunci cand a fost copilotul lui Misu Sontag. In cadrul acestui raliu, echipajul a obtinut doar locul 15.

Retrospectiva Istorie Auto

28. Serial Petre Cristea, ep. 1: de ce este si azi cel mai bun pilot al Romaniei?

Vom incepe o serie de 8 episoade despre celebrul pilot roman Petre Cristea. Un nume foarte putin promovat, dar care a adus cele mai multe rezultate pozitive in motorsportul romanesc: 30 de victorii, 20 de pozitii secunde si 6 pozitii pe locul al 3-lea. Petre Cristea a participat la peste 80 de competitii sportive, dintre care 35 internationale si peste 45 la nivel national.

Retrospectiva Istorie Auto

Distribuie pe Facebook
Vezi toate pozele (28) Poze Retrospectiva Istorie Auto
mai multe