Stiti de ce Nissan-ul Skyline GT-R R32 este poreclit "Godzilla"? Daca nu, va spunem noi.
- Nissan a lansat generatia R32 in anul 1988
- Masina avea un motor de 2.6 litri twin-turbo si sistem inteligent de tractiune integrala
- R32-ul GT-R a dominat Grupa A FIA pana cand oficialii Campionatului Australian de Turisme au interzis motoarele turbo si tractiunea integrala
Suntem siguri ca multa lume stie sau cel putin a auzit macar o data porecla data Nissan-ului Skyline GT-R R32, "Godzilla". Dar cum "omul cat traieste, invata," nu este nicio tragedie daca nu stiti de unde vine acest apelativ. Pentru aceasta, vom face o scurta incursiune in istoria marcii japoneze.
Totul a inceput la mijlocul anilor '80 cand marile companii japoneze profitau de influxul mare de bani datorat cifrelor crescande ale actiunilor la bursa si a preturilor din ce in ce mai mari al imobiliarelor.
Nissan, la fel ca si ceilalti producatori niponi de automobile, au cunoscut atunci o perioada foarte buna in care s-au dezvoltat din mai multe puncte de vedere.
Avand in vedere ca modelul R31 Skyline nu era unul foarte popular in acea perioada, oficialii japonezi au decis sa resusciteze compania cu ajutorul unei noi generatii, cunoscuta ca R32.
Cu gandul la omologarea modelului pentru Grupa A din cadrul FIA, inginerii au dezvoltat in 1988, Skyline R32, o adevarata nava spatiala pentru acele vremuri. In primul rand era motorul de 2.6 litri twin-turbo, botezat RB26DETT. Desi acesta producea de fapt aproximativ 320 de cai putere, pentru a nu incalca acel "gentlemen's agreeement" dintre constructorii japonezi care stipula ca masinile produse in tara sa nu depaseasca limita de 276 de cai putere, oficial, puterea motorului a fost declarata ca fiind mai mica.
In al doilea rand a fost sistemul avansat prin care aceasta putere era transmisa rotilor. Pentru a face fata fortelor, japonezii au creat ATTESSA E-TS, un sistem de tractiune integrala inspirat din competitorul direct al R32-ului GT-R, Porsche-ul 959.
Exact ca si GT-R-ul, 959-le era cu mult inaintea acelor vremuri din punct de vedere tehnic, in special datorita ambreiajului electro-hidraulic care impartea cuplul intre puntea fata si spate, in functie de distribuirea greutatii. Nissan-ul a preluat acest sistem, dar cuplul era trimis doar rotilor din spate pana cand acestea pierdeau aderenta.
Desi pare putin complicat, este mult mai simplu decat v-ati astepta. Sistemul implementat pe Porsche trimitea intotdeauna 20% din cuplu rotilor din fata, fapt care conducea la subvirare, pe cand cel al GT-R-ului pastra tractiunea spate pana la iesirea din viraj pentru ca rotile fata sa aiba maximul de aderenta.
Dupa un an de la lansarea versiunii de strada a GT-R-ului, Nissan s-a apropiat mai mult de telul sau si a dezvelit versiunea mai usoara si mai rea, NISMO GT-R. Pentru a o omologa in Grupa A, producatorul japonez a construit 560 de exemplare.
De aici incolo, GT-R-ul a devenit o adevarata forta a naturii care matura intrega Grupa A. Modelul a castigat toate cele 29 de curse in care a luat parte in Campionatul Japonez de Turisme, a castigat cursa de 24 de ore de la Spa din 1991, si a batut tot ce se putea in Australia. Dupa ce R32-ul a castigat de trei ori Campionatul Grupei A si de doua ori cursa Bathurst 1000, presa australiana a poreclit Nissan-ul GT-R R32 "Godzilla", numele care si azi se afla pe buzele a milioane de fani.
Dar, succesul nu a durat foarte mult deoarece oficialii Campionatului Australian de Tursime au decis ca lupta sa se dea doar intre doua marci, GM-Holden si Ford, interzicand astfel motoarele turbo si tractiunea integrala in aceasta serie. Acest moment a reprezentat sfarsitul dominatiei GT-R-ului in cursele australiene.
N-o fi cel mai rapid GT-R produs de constructorul japonez, nici cel mai frumos si nici cel mai puternic, dar cu siguranta, R32-ul este unul dintre cele mai iubite modele din istoria auto japoneza si mondiala.
- Bmw 118 n47 2008 4500 € Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 € Skoda octavia 1.6d 2014 6700 €
- Renault fluence 1.6benzina euro 5 a/c electrice km reali 2011 4700 € Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Skoda octavia automata, euro 6 2019 10600 €
- Bmw 520 2.0d f10 clima navi piele pilot senz park 2011 9700 € Nissan qashqai+2 +2 full bi-xenon piele camera an fab. 2012 37500 Lei Opel corsa 1.2i 2003 599 €
- Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 € Dacia lodgy 7 locuri 1,5 dci 2014 4500 € Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei
- Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 € Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei
- Planetara dreapta fata nissan qashqai j10 1.5 dci fab. 2006 -... 500 Lei Vw touran diesel 2011 5790 € Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei
- Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12800 € Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Audi a3 2.0, euro5 2010 5100 €
- Renault megane 16v 2006 2000 € Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 € Bmw 520 diesel 2009 8200 €
- Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 € Skoda roomster diesel 2013 4350 € Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 €
- Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Alfa-romeo 159 1.9 jtdm 2007 2750 € Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 €
- Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 € Dacia duster 1500 2017 400 Lei
- Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 € Opel meriva 1.3 cdti eco flex 2012 4000 €