Editorial: politistii de la rutiera previn sau provoaca accidente?
- Politia Rutiera provoaca accidente in Romania
- Soferii au nevoie de cursuri de conducere defensiva
- Agentii de la circulatie aplica legea legati la ochi
Cand circuli mult prin tara realizezi cateva intamplari in trafic care te pun pe ganduri. Si, mergand recent spre Brasov, revenind la capitala pe Transfagarasan, exact intr-o perioada in care politia era la treaba, cu radare in cascada, cu toate masinile pe marginea drumului, ma tot intrebam daca aceasta actiune previne sau provoaca accidente...
Da, stiu ca rolul agentilor de la politia rutiera este sa previna accidentele, numai prin simpla lor prezenta. Asa se intampla intr-o tara normala, dar cum Romania numai normala nu este, am ajuns sa ma intreb daca nu cumva fac mai rau. Si mai jos va explic de ce, mai ales ca am trait pe pielea mea asta. Si am avut norocul sa circul numai pe sosele pline de politie, de parca ar fi venit vreun oficial american la Bucuresti, peste tot, pe DN1, in nord catre Covasna, dupa care spre vest, spre Sibiu si venind in jos peste munti, la Curtea de Arges si inapoi spre capitala plina de ploaie si asfalt.
Pe DN1 erau incredibil de multe echipaje. Unele cu radar, altele care opreau, in unele cazuri erau doar echipaje care parcasera masini si opreau aleatoriu masinile, politistii stand in mijlocul soselei, in zona de mare viteza exact inainte de Campina. Prostie sau nu, naiba stie... Dar problema este alta. Si anume, ca orice prezenta a politiei pe strazile patriei duce la niste reactii absolut retardate si pline de panica din partea soferilor. Iar asta stiu si politistii.
Se merge in coloana, cu viteza legala pe acel sector de drum, sa zicem 100 km/h. Deci legal, nu mai tare, incalcand legea! La un moment dat, in zare, unul sau doi soferi din fata vad politia oprita pe marginea drumului: prima reactie retardata a soferului roman e sa franeze brusc, pana ajunge la 50 km/h, chiar daca suntem pe drum national cu limita de viteza de 100 km/h. Urmarile sunt lesne de inteles: toata cireada de masini franeaza brusc. Nu o singura data am auzit scartait de anvelope in urma franarii, nu de putine ori cei din fata franau brusc si puneau avariile... Doar pentru ca un bou a franat la vederea politiei.
Este acelasi lucru si in oras. Pe DN1, daca nu stiati, in majoritatea localitatilor limita de viteza este de 70 km/h, pana spre Valea Prahovei, nu de 50 km/h. Sunt semne mari si late care iti spun ca acolo poti merge cu 70 km/h. Dar in unele locuri mai sunt masinile cu radar parcate pentru dobitocii care vor sa ajunga mai repede la Predeal, ca pierd cazarea. Ceea ce este laudabil, ca nebunii care merg ca bezmeticii prin localitate trebuie opriti intr-un fel sau altul, daca nu cu un carnet suspendat, macar cu o amenda generoasa. Insa grupul de masini (pentru ca vorbim de week-end si de aglomeratie) care merge legal, cu 70-75 km/h, este brusc franat de alt dobitoc care vede masina politiei si se gandeste sa franeze pe banda a doua pana la 30 km/h, parca zicand: Uite Sefu' de la circulatie, eu merg cu 30, sunt cuminte, nu-mi dati amenda, trebuie sa primesc un premiu!
In alta situatie, undeva tot pe o sosea care face legatura intre Fagaras si Cartisoara, inainte sa urci Transfagarasanul, mergeau in fata mea niste motociclisti din Ungaria, erau vreo 4 la numar. Mergeau legal, cu vreo 90 km/h. In fata lor, un bou cu un Logan rosu. Brusc, romanul nostru cu numere de SB franeaza de parca i-ar fi sarit nevasta in fata masinii si reduce pana pe la 40 la ora. Motociclistii, panicati, fac ce pot: doi intra pe contra-sens ca sa nu intre in curul Loganului si doi o iau pe marginea drumului, pe iarba. Noroc ca aveau cruisere din alea mai zdravene... Toti ii fac dupa aia cu mana soferului neintelegand de ce naiba franeaza asa, deodata, fara motiv... Insa dupa vreo 200 de metri am vazut trasa pe stanga autospeciala MCV dotata cu radar...
Unde mai pui ca politistii stau in general doar la 'pomana'. Adica in locuri in care soferul este ispitit sa incalce legea, fie prin prisma infrastructurii gandite cu fundul de autoritati, fie prin proasta semnalizare a portiunii de drum. Adica acolo unde indicatorul de intrare in oras a fost ciordit de tigani si dus la fier vechi, de exemplu, asadar tu nu sti sa reduci viteza... Dar cel mai mult ii 'iubesc' pe agentii aia care stau pititi in locuri abia vizibile: boscheti, dupa o masina civila, dupa o curba stransa, intr-o parcare, etc. Pe cat e de amuzant, pe atat e de periculos: prima reactie a unui sofer este sa franeze brusc, de parca ar fi fost prins cu mata in sac, de parca ar fi comis o crima... La fel si cand mergi linistit, poate tare ce-i drept, si iti sare de nicaieri un dobitoc de agent facand semne disperate sa opresti. Amice, daca nu imi tin franele la masina, ce faci in fata masinii?
Haideti ca ajung aproape si de o concluzie in cele din urma. Vreau sa subliniez inainte de toate ca soferul roman este un cretin dobitoc atunci cand vine vorba de politie. Nu conteaza ca vede masina agentilor pe marginea drumului, nu conteaza ca vede un aparat fix de radar sau ca primeste flash-uri din fata de la ceilalti de pe contra-sens. Prima lui reactie de primata impaiata este sa franeze din toate puterile, chiar daca merge legal si frumos. Fara sa se gandeasca ca ii incurca pe ceilalti si intr-o fractiune a inmultit de sute de ori riscul producerii unui accident grav. Asadar, acest lucru este o realitate, adica faptul ca soferul roman este prost si needucat. Dar acest lucru il cunosc si politistii. Dar, cu toate astea, ei stau la panda si incurca traficul mai rau decat il fluidizeaza.
Sa va spun ceva, ceea ce cred ca stiti deja: in tarile civilizate, in Germania, SUA, Elvetia, unde vreti voi, pe autostrazi, acolo unde limita este de 110 km/h, sa zicem, dar toata lumea, toata coloana circula cu 150 km/h, nu primeste nimeni nicio amenda. Si asta pentru ca politia gandeste inainte de toate. Se gandeste ca este o viteza la care toata lumea se simte bine, iar acest lucru inseamna siguranta. Se gandesc ca daca l-ar opri pe unul, ar creste riscul de accidentare. In tarile normale, politia se gandeste ca legea este facuta sa fie aplicata cu capul, nu cuvant cu cuvant, asa cum fac politistii romani orbiti care habar nu au decat sa recite din legislatie. Ce-i drept, in alte tari, daca toata lumea merge cu 150 si se trezeste un bou ca e mai destept si merge cu 180... pai se trezeste cu amenzi de-si vinde casa si fara permis vreo 3 ani. Scurt.
Ceea ce incerc sa spun este ca politistii din Romania nu se muleaza pe soferi. In loc sa scoata masinile pe vanatoare, sa monteze radare fixe care isi fac singure treaba, cu care sa se obisnuiasca soferii si sa incetineasca din timp, pentru a preveni eficient accidentele. Mai pot face filtre sau actiuni de depistare a masinilor care depasesc viteza legala mai putin deranjante si mai transparente, care sa nu duca la reactii in lant de franare aberanta din partea soferilor. La fel de bine, ar putea semnaliza mai bine orice sosea, asa cum se intampla in tarile straine: orice radar este semnalizat din timp cu un semn ce scrie negru pe alb ca urmeaza un radar, asa ca trebuie sa reduci viteza. Daca, in schimb, politistii se urca in masini si isi schimba mereu locatia, nu fac decat sa debusoleze si sa panicheze soferul roman, si asa prost si lipsit de experienta. Pentru ca, inainte de toate, politia trebuie sa realizeze activitati de prevenire, nu de sanctionare, asa cum fac mai toti agentii romani, din pacate...
Da, adevarul este ca trebuie lucrat intens atat la educatia soferilor cat si la abilitatile lor de a conduce, eventual prin niste cursuri de conducere defensiva obligatorii prin lege. Poate ca soferul roman mai are mult de lucru pana cand sa ajunga la un standard ridicat din punct de vedere al sigurantei rutiere. Atata timp cat un sofer franeaza brusc la vederea politiei, de parca ar fi vazut fantoma bunicii imbracata in rochie de mireasa dansand in mijlocul soselei, incurcand traficul si crescand inutil riscul unui accident in lant, e clar ca o sa continuam prin a fi fruntasi in topul tarilor cu numarul cel mai mare de accidente grave.
Insa marea problema este lipsa de experienta, educatie si antrenament a politiei rutiere din Romania. In loc sa arunce cu banii pe autocare galbene ce vor fi folosite in scopuri electorale, poate ca nu strica o mica investitie pentru a-i trimite in strainatate la diverse traininguri si workshop-uri pe tema sigurantei rutiere pe cativa agenti mai sefi, care sa impartaseasca ulterior experienta cu toti subalternii. Poate ca ar fi bine ca politistii sa nu mai aplice legea legati la ochi, ci sa puna mai presus de toate siguranta cetateanului, indiferent ca este la volan sau pe jos. Poate ca, in loc sa stea in mijlocul strazii, provocand panica printre soferi ca vor fi trasi pe dreapta, ar fi mai bine sa stea la intrarea in prima localitate, asigurandu-se ca acestia incetinesc... Sau intr-o intersectie periculoasa.
Poate ca nu stiti sau nu v-a interesat pana acum, dar Romania este o tara in care se petrec foarte multe accidente provocate direct sau indirect de politie. Este si cazul accidentelor in lant de pe autostrada sau cazuri precum cele descrise mai sus. Sunt foarte multe situatiile in care lipsa politiei ar face mult mai bine decat prezenta lor absolut inutila si pusa pe facut spaga sau dat amenzi dupa norma lunara. Noi ne dorim ca politia sa-si faca treaba, pentru ca ei sunt unica sansa ca sa vedem in viitor un trafic mai bun si mai elegant. Dar sa-si faca treaba gandindu-se putin si la siguranta noastra, nu doar la legea antica si la buzunarele lor.
Spune-ne si tu parerea despre rolul politistilor in trafic, daca au fost situatii in care te-au incurcat si ce crezi ca ar fi mai bine sa faca pentru a creste siguranta in trafic!
- Renault fluence 1.6benzina euro 5 a/c electrice km reali 2011 4700 € Bmw 118 n47 2008 4500 € Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 €
- Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 € Skoda octavia automata, euro 6 2019 10600 € Opel corsa 1.2i 2003 599 €
- Opel meriva 1.3 cdti eco flex 2012 4000 € Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei Renault megane 16v 2006 2000 €
- Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 € Skoda roomster diesel 2013 4350 €
- Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 € Dacia lodgy 7 locuri 1,5 dci 2014 4500 €
- Bmw 520 2.0d f10 clima navi piele pilot senz park 2011 9700 € Audi a3 2.0, euro5 2010 5100 € Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 €
- Skoda octavia 1.6d 2014 6700 € Nissan qashqai+2 +2 full bi-xenon piele camera an fab. 2012 37500 Lei Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei
- Dacia duster 1500 2017 400 Lei Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 € Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 €
- Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Bmw 520 diesel 2009 8200 € Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 €
- Alfa-romeo 159 1.9 jtdm 2007 2750 € Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 €
- Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12800 € Bandou ornament lampa lampi numar maner clapeta actionare... 149.99 Lei Vw touran diesel 2011 5790 €
- Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 € Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 €