Inca o lege noua vizeaza soferii. Masinile pot fi parcate pe trotuar doar daca lasa 2 metri pentru pietoni
- Ce spune in prezent Codul Rutier
- Cum se modifica legea
- Lipsa locurilor de parcare ii determina pe soferi sa-si lase masina pe trotuar
Este sau nu legala parcarea pe trotuare? Din punctul de vedere al politistilor de la Rutiera este legala daca lasi si putin spatiu pentru pietoni. Magistratii nu sunt insa de aceeasi parere si spun ca ea este interzisa in totalitate. Legea este ambigua, insa in curand s-ar putea schimba si ar putea face ca trotuarele ticsite de masini sa ajunga doar o amintire.
Ce spune in prezent Codul Rutier
Chiar daca parcarea pe trotuar este acum la limita legii, fiind considerata de judecatori interzisa, politistii dadeau extrem de rar o amenda pentru asta, mai ales in conditiile in care marile orase de la noi din tara sufera la capitolul spatii de parcare.
Din Codul Rutier in vigoare in prezent aflam ca "este interzisa ocuparea trotuarelor cu vehicule imobilizate, iar cand aceasta este permisa, conform indicatoarelor sau marcajelor, latimea minima a trotuarului lasat la dispozitia pietonilor trebuie sa fie de cel putin un metru".
Magistratii spun ca interpretarea legii este simpla: se interzice parcarea pe toate trotuarele in afara de cele pentru care exista un indicator care le permite soferilor sa lase masina acolo.
In cazul in care exista indicatorul, trebuie sa lasi cel putin un metru pentru pietoni. Politistii si soferii dau insa o alta interpretare: poti parca pe orice trotuar daca lasi la dispozitia trecatorilor un metru.
Desi mai multe instante de judecata au stabilit ca parcarea pe trotuare este interzisa conform legii, in practica aceasta regula era rareori respectata si nici politistii nu dadeau prea mare atentie acestui lucru.
Cum se modifica legea
Noua propunere legislativa vine cu o schimbare minora in textul legii, dar care in practica va duce la o modificare majora.
Proiectul prevede ca soferul sa lase cel putin doi metri pentru pietoni, ceea ce e aproape imposibil deoarece trotuarele de la noi nu sunt suficient de late.
Propunerea ii apartine senatorului independent Valeriu Todirasc si se afla in prezent in dezbatere. Ea implica introducerea unui nou alineat in care se mentioneaza: "Administratorul drumului public poate permite oprirea, stationarea sau parcarea unui vehicul pe trotuar, partial ori total, numai cu respectarea marcajului si numai daca ramane liber cel putin un culoare de minimum 2m latime inspre marginea opusa partii carosabile, destinat circulatiei pietonilor".
In expunerea de motive pentru aceasta schimbare in legislatie, senatorul arata ca un metru este insuficient pentru a asigura deplasarea a doi pietoni in acelasi sens sau sensuri opuse, cat si pentru deplasarea unor persoane cu dizabilitati sau a unor parinti cu un carucior de copii.
Alte motive invocate sunt legate de faptul ca masinile de pe trotuare obstructioneaza actiunea ambulantelor si a pompierilor si ingreuneaza transportarea ranitilor in cazul unui accident grav produs in zona.
Lipsa locurilor de parcare ii determina pe soferi sa-si lase masina pe trotuar
Legea ar fi mai usor de aplicat daca soferii ar avea locuri suficiente de parcare in spatii amenajate special pentru asta.
Bucurestenii gasesc cu greu un loc de parcare in centrul orasului, asa ca lasa adesea masina pe trotuar fara sa se asigure ca exista un spatiu de un metru pentru pietoni.
In Bucuresti circula peste un milion si jumatate de masini, in timp ce numarul locurilor de parcare este de doar 300.000.
In centrul orasului, cea mai noua parcare subterana, cea de la Universitate este mai mult goala, din cauza ca soferii considera tariful prea mare, preferand sa lase masina pe trotuarele din jur.
Exista insa si orase de la noi care au rezolvat aceasta problema. In Sibiu, Timisoara sau Cluj parcarea este contra-cost in zonele centrale, unde este mai aglomerat.
In acest orase tariful este mult mai mic decat cel practicat in parcarile cu plata din Bucuresti - o zi de parcare in Sibiu poate fi mai ieftina decat o ora in Bucuresti - pentru ca primariile au renuntat la intermediari.
In Cluj si Timisoara, plata parcarii se poate face si prin SMS sau la parcometre, care in Capitala lipsesc cu desavarsire.
- Skoda octavia automata, euro 6 2019 10600 € Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei Planetara dreapta fata nissan qashqai j10 1.5 dci fab. 2006 -... 500 Lei
- Bmw 118 n47 2008 4500 € Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12800 € Dacia duster 1500 2017 400 Lei
- Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 € Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Nissan qashqai+2 +2 full bi-xenon piele camera an fab. 2012 37500 Lei
- Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 € Audi a3 2.0, euro5 2010 5100 € Bmw 520 diesel 2009 8200 €
- Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Renault fluence 1.6benzina euro 5 a/c electrice km reali 2011 4700 € Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 €
- Skoda octavia 1.6d 2014 6700 € Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 €
- Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 € Alfa-romeo 159 1.9 jtdm 2007 2750 € Vw touran diesel 2011 5790 €
- Bmw 520 2.0d f10 clima navi piele pilot senz park 2011 9700 € Renault megane 16v 2006 2000 € Opel corsa 1.2i 2003 599 €
- Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 € Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei
- Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei Dacia lodgy 7 locuri 1,5 dci 2014 4500 € Skoda roomster diesel 2013 4350 €
- Opel meriva 1.3 cdti eco flex 2012 4000 € Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 € Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 €
- Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 € Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 € Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei