Inca o lege noua vizeaza soferii. Masinile pot fi parcate pe trotuar doar daca lasa 2 metri pentru pietoni

Inca o lege noua vizeaza soferii. Masinile pot fi parcate pe trotuar doar daca lasa 2 metri pentru pietoni
  • Ce spune in prezent Codul Rutier
  • Cum se modifica legea
  • Lipsa locurilor de parcare ii determina pe soferi sa-si lase masina pe trotuar
Distribuie pe Facebook

Este sau nu legala parcarea pe trotuare? Din punctul de vedere al politistilor de la Rutiera este legala daca lasi si putin spatiu pentru pietoni. Magistratii nu sunt insa de aceeasi parere si spun ca ea este interzisa in totalitate. Legea este ambigua, insa in curand s-ar putea schimba si ar putea face ca trotuarele ticsite de masini sa ajunga doar o amintire.

Ce spune in prezent Codul Rutier

Chiar daca parcarea pe trotuar este acum la limita legii, fiind considerata de judecatori interzisa, politistii dadeau extrem de rar o amenda pentru asta, mai ales in conditiile in care marile orase de la noi din tara sufera la capitolul spatii de parcare.

Din Codul Rutier in vigoare in prezent aflam ca "este interzisa ocuparea trotuarelor cu vehicule imobilizate, iar cand aceasta este permisa, conform indicatoarelor sau marcajelor, latimea minima a trotuarului lasat la dispozitia pietonilor trebuie sa fie de cel putin un metru".

Magistratii spun ca interpretarea legii este simpla: se interzice parcarea pe toate trotuarele in afara de cele pentru care exista un indicator care le permite soferilor sa lase masina acolo.

In cazul in care exista indicatorul, trebuie sa lasi cel putin un metru pentru pietoni. Politistii si soferii dau insa o alta interpretare: poti parca pe orice trotuar daca lasi la dispozitia trecatorilor un metru.

Desi mai multe instante de judecata au stabilit ca parcarea pe trotuare este interzisa conform legii, in practica aceasta regula era rareori respectata si nici politistii nu dadeau prea mare atentie acestui lucru.

Cum se modifica legea

Noua propunere legislativa vine cu o schimbare minora in textul legii, dar care in practica va duce la o modificare majora.

Proiectul prevede ca soferul sa lase cel putin doi metri pentru pietoni, ceea ce e aproape imposibil deoarece trotuarele de la noi nu sunt suficient de late.

Propunerea ii apartine senatorului independent Valeriu Todirasc si se afla in prezent in dezbatere. Ea implica introducerea unui nou alineat in care se mentioneaza: "Administratorul drumului public poate permite oprirea, stationarea sau parcarea unui vehicul pe trotuar, partial ori total, numai cu respectarea marcajului si numai daca ramane liber cel putin un culoare de minimum 2m latime inspre marginea opusa partii carosabile, destinat circulatiei pietonilor".

In expunerea de motive pentru aceasta schimbare in legislatie, senatorul arata ca un metru este insuficient pentru a asigura deplasarea a doi pietoni in acelasi sens sau sensuri opuse, cat si pentru deplasarea unor persoane cu dizabilitati sau a unor parinti cu un carucior de copii.

Alte motive invocate sunt legate de faptul ca masinile de pe trotuare obstructioneaza actiunea ambulantelor si a pompierilor si ingreuneaza transportarea ranitilor in cazul unui accident grav produs in zona.

Lipsa locurilor de parcare ii determina pe soferi sa-si lase masina pe trotuar

Legea ar fi mai usor de aplicat daca soferii ar avea locuri suficiente de parcare in spatii amenajate special pentru asta.

Bucurestenii gasesc cu greu un loc de parcare in centrul orasului, asa ca lasa adesea masina pe trotuar fara sa se asigure ca exista un spatiu de un metru pentru pietoni.

In Bucuresti circula peste un milion si jumatate de masini, in timp ce numarul locurilor de parcare este de doar 300.000.

In centrul orasului, cea mai noua parcare subterana, cea de la Universitate este mai mult goala, din cauza ca soferii considera tariful prea mare, preferand sa lase masina pe trotuarele din jur.

Exista insa si orase de la noi care au rezolvat aceasta problema. In Sibiu, Timisoara sau Cluj parcarea este contra-cost in zonele centrale, unde este mai aglomerat.

In acest orase tariful este mult mai mic decat cel practicat in parcarile cu plata din Bucuresti - o zi de parcare in Sibiu poate fi mai ieftina decat o ora in Bucuresti - pentru ca primariile au renuntat la intermediari.

In Cluj si Timisoara, plata parcarii se poate face si prin SMS sau la parcometre, care in Capitala lipsesc cu desavarsire.

Distribuie pe Facebook
mai multe
Publicat în categoria: Legislatie Auto DATA PUBLICĂRII: 5 Februarie 2016