Masinile cu numere straine din Romania: peste 50% au actele false

Masinile cu numere straine din Romania: peste 50% au actele false
  • Asigurarile din Bulgaria sunt cele mai falsificate documente
  • Se pot prelungi orice acte la masinile straine, chiar si online, evident ilegal
  • Politia Rutiera din Romania nu poate verifica daca actele sunt sau nu false
Distribuie pe Facebook

Este clar pentru toata lumea, dar si dovedit in repetate randuri, ca autoritatile din Romania, in foamea dupa bani, pun bete in roate celor care vor sa-si inmatriculeze pe numele lor autoturismul. Astfel, au luat nastere diverse solutii, mai mult sau mai putin eficiente in ocolirea taxelor mari din Romania. Cea mai intalnita este inmatricularea in Bulgaria. Insa, nu multa lume stie ca atat masinile care au numere de Bulgaria, cat si cele de Anglia, Italia, Spania sau alte tari, au actele false. Nu toate, dar mai mult de jumatate.

Este o realitate destul de trista faptul ca in Romania avem impozite uriase la masina si taxe de inmatriculare mari, ascunse sub forma unor timbre de mediu. Chiar daca de cand a intrat in vigoarea noua taxa numita "Timbru de Mediu", taxele pentru masinile non-Euro, E1 si E2 au scazut simtitor, acele masini vandabile, adica Euro 3 si Euro 4 au inca taxe uriase. Iar cele care au motoare mai mari de 3000 cmc mai trebuie sa scoata din buzunarul proprietarului si o taxa noua, numita acciza, in valoare de 1 Euro/fiecare centimetru cub. Adica daca vei avea un BMW M5 cu motor de 5.000 cmc, vei scoate din buzunar 5000 de Euro pentru acciza, inca vreo 7000 de Euro pentru taxa de mediu si cam 7300 de lei anual, impozit. Cu asemenea sume, e normal sa te uiti la niste solutii mai economice. Si aici avem Bulgaria sau alta tara.

Ceea ce ar trebui sa stie toata lumea insa, este faptul ca o solutie care pare buna la prima vedere, este absolut normal sa vina cu niste compromisuri si sacrificii. De exemplu, inmatricularea in Bulgaria, avea pana anul trecut, un mare dezavantaj: trebuia sa te duci o data la 12 luni pentru efectuarea ITP-ului, innoirea asigurarii si plata impozitului. Plus ca daca nu erai rezident in Bulgaria, era imposibil sa ai autoturismul pe numele tau. Chiar daca iti aparea numele in acte, erai doar un simplu utilizator fara drepturi legale asupra masinii. Dreptul asupra masinii se primea odata cu semnarea unei procuri notariale.

Prima problema, cea cu ITP-ul, s-a rezolvat inca din aprilie 2012. Si anume, orice masina inmatriculata intr-o tara straina, poate face ITP-ul la RAR. Acest ITP este insa valabil doar pe teritoriul Romaniei. Prin Ordonanta nr.6 din 25.01.2012, publicata in Monitorul Oficial 78 din 31 ianuarie 2012 (M.Of. 78/2012), se explica negru pe alb:

Art. 67. -
(1) Vehiculele inmatriculate in alte state pot fi supuse, la cerere, unei inspectii tehnice periodice, care se efectueaza de R.A.R. in conformitate cu reglementarile prevazute la art. 1.
(2) In vederea efectuarii inspectiei tehnice periodice prevazute la alin. (1), solicitantul declara pe propria raspundere situatia vehiculului in ceea ce priveste detinatorul si situatia inmatricularii vehiculului respectiv.
(3) Efectuarea inspectiei tehnice periodice prevazute la alin. (1) nu absolva detinatorul sau utilizatorul vehiculului de respectarea celorlalte prevederi legale privind circulatia pe drumurile publice din Romania.
(4) Recunoasterea inspectiei tehnice periodice prevazute la alin. (1) de catre alte state se face in functie de legislatia aplicabila a statelor respective.

Cu cea de-a doua problema insa, adica trecerea masinii pe numele proprietarului roman, nu s-a rezolvat nimic. Am mai scris despre asta in trecut, si anume despre faptul ca nu exista automobil cu numere de Bulgaria, cu proprietar roman, ci doar cu utilizator roman. La fel si cu impozitul sau asigurarea: acestea se platesc in Bulgaria.

Acte false auto straineUsor de falsificat: datele masinii sunt scrise negru pe alb la ITP-ul englezesc

Asigurarea masinilor pe Bulgaria, acte false pentru 5 din 10 masini care circula in Romania

Pana anul trecut, ITP-ul si asigurarea erau extrem de falsificate, pentru ca nu avea nimeni chef sa se deplaseze in Bulgaria anual pentru reinnoirea actelor. Ba mai mult, chiar si cei care se deplasau in Bulgaria, isi lasau masina pe mana unor intermediari care isi bagau banii in buzunar si ofereau acte false. Numai locatiile autorizate de efectuare a ITP-ului dau in Bulgaria actele originale si legale, numai cu inspectarea masinii. Niciodata intermediarii. La fel este si cu asigurarea. Ea trebuie facuta la sediul unei companii mari, nu la ghiseele din vama Ruse. Nu doar ca exista riscul sa primesti una falsa, dar firmele mici de asigurari nu ofera despagubiri pe teritoriul Romaniei.

De cand cu posibilitatea efectuarii inspectiei tehnice periodice in Romania, au ramas asigurarile. Acestea insa au devenit intre timp actele cele mai falsificate ale masinilor pe Bulgaria. Pentru ca se fac de catre diverse persoane care au si anunturi online, precum cele de jos. Se vand in Romania acte false, din orice tara, stampile chiar, sau matrite de realizare a documentelor securizate:

"Intocmiri si prelungiri acte auto pentru masini cu numere straine. Asigurari , ITP , Procuri pentru masini inmatriculate in Italia, Bulgaria, Spania, Franta, Germania, Austria, Anglia, Grecia, Polonia, Suedia, Ungaria etc sunati la 0757.xxx.xxx. Rezolvare imediata, preturi foarte convenabile. 0743.xxx.xxx. PROCURI CU IMPUTERNICIRE CU CARE PUTETI CIRCULA MAI MULT DE 30 DE ZILE! Chiar de intra in vigoare legea noua , se poate circula cu masina mai mult de 30 de zile. Tel : 0757.xxx.xxx Se trimite oriunde in tara prin curier rapid."

"PRELUNGIRI ACTE BULGARIA!!! ASIGURARE+CARTE VERDE PE UN AN, ITP SI FISCAL!SCHIMB PROCURA !CELE MAI MICI PRETURI DE PE PIATA, AZI COMANZI SI A TREIA ZI ITI AJUNG ACTELE PRIN CURIER(PLATA RAMBURS). NU TREBUIE SA ASTEPTATI INTERMEDIARII SA MEARGA IN BULGARIA, NU TINE DE VREME ORI DE ALTE OBSTACOLE!SERIOZITATE, EXPERIENTA DE PESTE 2 ANI, SIGURANTA. TARIFELE SUNT REALE: AUTOTURISME PANA IN 1800 CMC 200 EURO PLUS TAXELE DE CURIER(APROX 20 EURO), PESTE 1800 CMC 220 EURO PLUS CURIER, AUTOUTILITARELE 230 EURO PLUS CURIER!!!VA ASTEPTAM!"

"Prelungim accte pt auto neimatriculate NU conteaza din ce tara e! Italia,franta,spania austria,bulgaria.anglia... Itp pt toate auto neimatriculate. Contracte auto, procuri auto, fiscale, stiker si acte pt folie auto, stampile orice tara. Plus multe altele...Raspund la orice intrebare."

Acte false auto straine

Mai exact, omul cu masina pe Bulgaria, Anglia sau orice alta tara, sta frumos acasa, ii da datele unui care se ocupa cu acte false pe internet, si primeste ce doreste in doar 2-3 zile. Adica asigurare, ITP valabil, procura, certificat fiscal drept dovada ca are impozit platit si asa mai departe. Nu doar de Bulgaria, ci de orice tara europeana, in special cele din care vin majoritatea masinilor. Adica Anglia, Irlanda, Spania, Italia, Franta, Germania, etc. Si tu mergi cu un autoturism cu numere straine, care are aparent acte in regula, dar de fapt este si radiat, si fara ITP, si fara asigurare. Masinile pe Bulgaria sunt insa cele mai numeroase si cele mai expuse actelor false. Pentru ca, majoritatea masinilor cu numere de Bulgaria sunt inscrise pe firme in orasele bulgaresti. Firme care scot din evidenta masinile imediat cum au fost preluate de romani, de la financiar, ca sa nu plateasca impozit pentru ele. Sunt firme care au inscrise chiar si cateva sute de masini, scoase ulterior ca sa nu plateasca impozit. Insa, atunci cand se intoarce romanul cu masina lui bulgareasca ca sa isi reinnoiasca actele, primeste o dovada falsa a platii impozitului, in timp ce banii intra direct in buzunarul firmei bulgaresti care este in acte proprietara masinii, primeste si asigurarea falsa, daca si-o face tot la firma respectiva, banii intrand tot in buzunarul firmei, dar primeste si o dovada falsa de ITP daca cumva se lasa pe mana unor intermediari. Si se trezeste cand revine in tara ca este prins de catre vamesii bulgari ca isi dau seama de neregulile masinii.

Acte false auto straineActe auto scanate in vederea falsificariiActe false auto straine

Cum se falsifica actele masinilor straine?

Nimic mai simplu. Actele reale ale unor masini inmatriculate in Bulgaria, Anglia sau orice alta tara sunt scanate la rezolutie mare. In programe de editare se sterg datele masinii respective si se trec ulterior datele oricarei masini: numar inmatriculare, serie sasiu, data valabilitatii asigurarii, etc. Stampilele sunt fie scanate, fie chiar fabricate in Romania de catre cei care se ocupa cu actele false. Elementele de siguranta, precum hologramele, sunt si ele scanate sau chiar falsificate. Este stiut faptul ca strainii din vest nu prea au multe elemente de siguranta care sa faca imposibila falsificarea asigurarilor. Asadar iti trebuie doar un model original, scanat la rezolutie mare, editat in Photoshop sau alt program specializat, o imprimanta buna color si asta e tot. Mai mult, pentru un plus de credibilitate, se fac copii xerox ale acestor acte, copii ce ii sunt prezentate politistului de la rutiera daca masina cu numere straine este oprita. Nu este obligatorie prezentarea documentelor in original (sunt retinute de firma pe a carui nume este masina, la firma de leasing, etc.)

Acte false auto straineFoaia de ITP bulgaresc, in original

Cum pot circula in Romania masinile cu acte false?

Fara nicio problema, fara sa fie deranjate de Politia Rutiera, fara sa aiba emotii. Si asta pentru ca unicul document pe care il poate verifica Politia din Romania este valabilitatea rovignetei. Rovigneta care este de altfel obligatorie in Romania si cumparata de majoritatea celor "care se simt cu musca pe caciula". Insa tot ce tine de alte acte, cum ar fi asigurarea intr-o tara straina, ITP-ul (MOT-ul englezesc) din orice tara, statutul de inmatriculare / radiere a masinii sau cine este proprietar de drept, nu poate fi sub nicio forma verificat pe loc. Daca o masina cu numere straine este suspecta ca a fost furata, se face scrisoare catre politia din tara respectiva, se asteapta raspuns, adica este o procedura greoaie, care nu prea se aplica in Romania decat daca exista dovezi clare de nereguli.

Insa principala problema este alta. Totala lipsa de experienta si pregatire a politistilor rutieri din Romania. Mai pe romaneste, agentul de la circulatie habar nu are daca actele pe care i le prezinti tu sunt originale sau false. In Romania, agentii de la circulatie nu au fost invatati care sunt modelele actelor originale, care sunt elementele de siguranta, la ce ar trebui sa se uite atunci cand opresc o masina cu volan pe dreapta sau cu numere de Bulgaria, ce acte trebuie sa detina soferul in original si asa mai departe. In plus, un sofer care conduce o masina cu numere straine, poate sa nu-i arate absolut niciun document agentului de la circulatie, in afara de buletin si permis. Adica va primi amenda ca nu are actele, dar nimic mai mult. Si este valabil si pentru autoturismele cu numere straine care nu au de ani buni asigurare, inspectie tehnica sau sunt radiate din circulatie cine stie de cat timp. Sau chiar masini furate, pe care agentii din Romania nu au cum sa le identifice.

Mai pe scurt, absolut toate masinile cu numere straine care merg in tara noastra pot circula cu acte false, ca oricum nu vor pati nimic. Pana cand politistii nu se vor invata sa recunoasca un act original si un act fals, procentul de 50% de masini straine cu acte false va continua sa creasca.

Cum pot verifica actele unei masini cu numere straine?

Pentru automobilele cu numere de Anglia, atat cumparatorii, cat si Politia Rutiera, ar putea utiliza un serviciu online extrem de accesibil. La fel cum in Romania, valabilitatea asigurarilor se verifica pe site-ul CSA, dupa numarul de inmatriculare al masinii, in Anglia se verifica la fel. Poti verifica daca o masina de Anglia are asigurare valabila, chiar AICI.

Aceeasi poveste este si cu ITP-ul de Anglia, numit MOT. Cum in Romania iti poti verifica valabilitatea ITP-ului pe site-ul RAR-ului, posesorii de "englezoaice" sau chiar Politia Rutiera din Romania poate verifica MOT-ul daca e bun sau nu AICI.

Cine doreste sa verifice valabilitatea unei asigurari de la o masina pe Bulgaria, o poate face AICI. (selectati limba engleza din dreapta, sus)

Daca cineva stie un site care verifica si ITP-ul bulgaresc, este rugat sa ni-l lase mai jos in comentariu pentru a-l putea publica.

Concluzia: masinile cu numere straine au taxe mai mici, dar riscuri mai mari

E drept ca vom plati in jur de 200 de Euro anual pentru o masina inmatriculata in Bulgaria, mult mai putin fata de suma taxelor cerute de autoritatile romanesti. Si aici ne referim la asigurare + ITP + impozit. Vorbim de o masina inmatriculata pe bune, cu acte in regula. Dar la fel de bine, putem plati si in jur de 200-300 de lei pentru toate aceste acte false si sa le primim acasa prin curier. O facem insa pe riscul nostru.

Pentru ca incet-incet, Politia din Romania incepe sa eficientizeze comunicarea cu birourile de inmatriculari din tarile straine. Deja exista in Bucuresti o autospeciala dotata cu sisteme care functioneaza online si depisteaza autoturismele furate. Nu va trece mult timp si acest sistem va fi legat si la bazele de date din Bulgaria, Anglia sau alta tara. Si orice masina cu numere straine care are vreun act necurat, va fi tras pe dreapta si va avea placutele de inmatriculare confiscate. Pana atunci insa, mai e ceva timp. Timp in care afacerile cu acte false prospera pe zi ce trece. In special din pricina nepasarii soferilor romani, care au masini ieftine, in stare tehnica proasta, asa ca nu vor sa se mai deplaseze in Bulgaria, apeland la actele false, dar si din cauza slabei pregatiri ale politiei romane. Daca cei din Ministerul Afacerilor Interne ar investi putin in pregatirea agentilor, sau macar ar face filtre sau actiuni periodice care sa aiba ca tinta soferii de masini cu numere straine, pe care sa-i verifice la sange, fenomenul de fals in acte auto s-ar diminua. Mai grav este atunci cand cineva de buna credinta cumpara masini bulgaresti sau straine si se trezeste ca are hartii scoase la imprimanta si ramane fara masina...

Concluzia noastra este simpla: tot mai multi oameni seriosi evita automobilele cu numere straine tocmai din cauza actelor false. Si se indreapta spre masini mai vechi, cu motoare mici, pentru care taxa de inscriere in Romania este accesibila.

Tu ce preferi? Masina inmatriculata in Romania, sau masina cu numere straine?

Distribuie pe Facebook
Vezi toate pozele (7) Poze Acte false auto straine
mai multe