De ce este Dacia Duster cea mai buna masina pe care o poti cumpara in Romania?

De ce este Dacia Duster cea mai buna masina pe care o poti cumpara in Romania?
  • Dacia Duster are un pret de la 11.000 Euro
  • Cea mai ieftina versiune 4x4 costa 13.100 Euro
  • Un Duster pe motorina incepe de la 13.800 Euro
Distribuie pe Facebook

Am condus, am testat si v-am prezentat in trecut detalii amanuntite despre Dacia Duster. O masina pe care am considerat-o cea mai buna afacere pe care o poti face in Romania, daca vrei sa-ti cumperi un autoturism. Acum s-a lansat generatia noua de Duster. Care, la fel ca si predecesoara sa, a reusit sa ne uimeasca. Si va spunem si voua motivele pentru care Dacia Duster este, in continuare, cea mai buna masina pe care o poti cumpara in Romania.

Spuneam anul trecut ca Dacia Duster este cea mai buna masina si modelul preferat, din toate cele pe care le-am testat de cand am inceput rubrica dedicata testelor auto. Si v-am prezentat doua teste in detaliu cu masina, unul scris si altul video. Intre timp, s-a lansat noua generatie de Duster, despre care am reusit sa ne facem o impresie si mai buna. Iata de ce credem noi (fara sa fim platiti de Dacia ca sa promovam acest model) ca noul Duster este cea mai buna masina pe care o poti cumpara in ziua de azi, fara niciun compromis, fara nicio ezitare si cu toata increderea.

Dacia Duster 2

1. Pretul de achizitie

Normal, cu pretul incepem. Nu are rost sa mentionez de la cat incepe un Duster, pentru ca niciun om intreg la cap nu isi va cumpara un Duster 4x2 (da, suntem impotriva cumpararii de Duster 4x2!). Ci va spun ca un Duster 4x4 are un pret ce porneste de la 13.100 Euro cu tot cu TVA. Problema este ca la acesti bani primesti o masina cheala, pe benzina. O versiune decenta pe motorina, cu motorul dCi de 110 cp, cu aer conditionat, adica versiunea Laureate, costa 17.100 de Euro. In timp ce un Duster "full", cu toate bunatatile pe el, adica Laureate cu toate extraoptiunile bifate, costa 19.700 de Euro cu TVA.

Problema este ca versiunea de top este cea pe care vrei sa o ai. Adica la banii astia nu prea iti vine sa te descotorosesti de nimic. Poate doar de tapiteria din piele care te lasa sa pastrezi in buzunar 500 de Euro. In rest, le cam vrei pe toate... Dar chiar si asa, sa zicem ca platesti pentru un Duster 19.700 de Euro cu TVA.

Mai jos am ales competitorii lui Duster. Dar, spre deosebire de Duster, unde am ales pretul cel mai mare pe care il poti plati pe SUV-ul romanesc, dupa ce ai bifat tot ce se poate din lista, de la navigatie si pilot automat, pana la piele, scaune incalzite si senzori de parcare, celelalte masini din tabel sunt primele versiuni diesel cu tractiune 4x4 din oferta, fara a bifa nimic din lista de optionale. Asadar aceasta este diferenta de pret dintre cel mai bine dotat Duster diesel 4x4 si concurenta pe motorina si tractiune 4x4 cea mai... cheala.

Marca / Model / Echipare Carburant Tractiune Pret cu TVA
Dacia Duster Laureate 1.5 dCi 110cp Motorina 4x4 19.700 Euro
Renault Koleos Privilege 2.0 dCi 150 cp Motorina 4x4 31.500 Euro
Chevrolet Trax LT Plus 1.7D 130 cp Motorina 4x4 20.740 Euro
Kia Sportage DSL Style 2.0 136 cp Motorina 4x4 24.164 Euro
Skoda Yeti Active 2.0 TDI 110 cp Motorina 4x4 22.455 Euro
Hyundai Santa Fe 2.2 197 cp Motorina 4x4 41.333 Euro
Hyundai ix35 Clasic Premium 2.0 184 cp Motorina 4x4 26.242 Euro

2. Masina veritabila de off-road

Multi "auto experti" spun ba ca Dacia Duster este un SUV, ba ca este un Crossover. De fapt, poate fi si una, si alta. Depinde cum privesti: prin prisma spatiului, cea a dimensiunilor, sau prin ce poate face in teren accidentat. Oricum l-am numi, SUV sau Crossover, Dusterul este o masina incredibila in off-road. Si aici nu ne referim la soft-road, sa fim bine intelesi! Ci la conditii grele de drum. Ba chiar as baga mana in foc ca in teren accidentat face de rusine absolut toate masinile enumerate mai sus si chiar alte modele mai mari si mai scumpe, precum Range Rover Evoque, X3, X-Trail, etc. Stiti de ce?

Dacia Duster este incredibil de usoara. Iar acest aspect conteaza enorm in off-road. Sa va dau un exemplu: Skoda Yeti are o greutate de 1522 kg, Chevrolet Trax are o greutate de 1429 kg, Hyundai Santa Fe cantareste 1962 de kg... Asta, in timp ce Dacia Duster diesel cu tractiune 4x4 si toate dotarile posibile are o greutate de numai 1395 kg.

Dar de ce conteaza asa de mult greutate? Nimic mai simplu. In off-road, daca te aventurezi pe drumuri de noroi, asa cum am facut-o si noi, risti mereu sa te afunzi si sa ramai "pe burta", adica cu rotile in sleauri sau santuri si cu burta masinii pe pamant. Cand ai o masina usoara, riscul de a ramane suspendat scade, iar rotile trag mult mai repede masina din sant cand aceasta ramane suspendata. In schimb, o masina grea, odata ce a ramas suspendata pe burta, greutatea mare nu-i va permite sa se deblocheze, decat tractata de alta masina sau de troliu.

Greutatea redusa este principalul atuu al lui Duster in off-road, dar nu singurul. Garda la sol ridicata, unghiurile de atac si de degajare mari, protectiile zonelor vitale de sub masina si cuplul motorului diesel transforma aceasta masina intr-un adevarat vehicul capabil sa se lupte cu multe situatii grele de drum.

Dacia Duster nu are niciun diferential blocant pe puntea fata sau pe spate. Chiar si asa, cu niste anvelope All-Terrain, datorita greutatii scazute, nu va exista o panta abrupta ce nu poate fi urcata, drumuri forestiere sau de pamant pline de noroi inaccesibile sau cursuri de apa imposibil de trecut. Daca in cazul altor masini, cel mai rau scenariu este cel in care ramai impotmolit si ai nevoie de asistenta altei masini, cu Duster nu prea sunt sanse sa ramai blocat, eventual vei fi nevoit sa te intorci pentru a aborda un alt traseu.

Prima treapta de viteza a cutiei cu 6 rapoarte este extrem de scurta. Special gandita pentru a oferi un cuplu mare in cazul situatiilor de urcare sau atunci cand vrem sa iesim dintr-un blocaj si avem nevoie de forta. Aceasta treapta lucreaza exact ca un reductor.

Dacia Duster are o protectie buna pe dedesubt, diferentialul spate avand scut, la fel si motorul. Evacuarea insa nu este protejata, nici suportul cutiei de viteze, care se va indoi daca lovesti pietre sau abordezi un unghi mult prea strans si stergi cu burta ceva rigid.

Dacia Duster 2Chiar si fara anvelope de off-road, All-Terrain sau Mud-Terrain, Dacia Duster se descurca bine pe drumuri de noroi si santuri adanci. Pentru ca o ajuta greutatea scazuta si prima treapta de viteza a cutiei care tine loc de reductor.

3. Dotari exceptionale, peste ce ai nevoie

Dacia mereu s-a pozitionat ca o masina de succes pentru ca ofera clientilor strictul necesar. Ei bine, Duster, in versiunea de top, cea de 19.700 Euro, iti ofera dotari pentru care altor producatori le-ai plati bani grei. Duster vine cu ESP, ASR, ABS, sistem HCA (Hill Climb Assistance) care iti infraneaza masina la urcarea in rampa, sistem navigatie cu ecran tactil Media Nav (costa doar 300 de Euro optional), scaune incalzite, geamuri electrice cu functia confort la sofer, inchidere centralizata pe cheie cu inchidere automata la acceleratie, oglinzi electrice si incalzite, pilot automat si limitator de viteza, senzori de parcare spate, functia ECO de economisire a carburantului (scade consumul cam cu 1,5 litri/100 km), computer de bord, bancheta rabatabila, jante de aliaj, asistenta la schimbarea treptelor de viteza, sistem Isofix, Bluetooth, mufa USB, proiectoare de ceata, etc.

Adica la sub 20.000 de Euro, iti cumperi o masina cu toate aceste dotari. Niste dotari pentru care, in cazul altor producatori, le vei gasi la niste preturi uriase, adaugate peste pretul de achizitie al masinii. Asadar, daca punem in balanta pretul cerut de Dacia cu ceea ce primim... vom avea surpriza sa cumparam o masina care ne va oferi mult peste asteptari, adica vom primi "marfa" si calitate de toti banii. Iar sentimentul ca ai aruncat banii pe fereastra nu va fi prezent niciodata.

4. Siguranta

Desi la testele Euro NCAP nu a primit punctaj maxim prima generatie de Duster, aceasta masina este una sigura. Si asta nu doar datorita dimensiunilor mai mari ale masinii sau multumita garzii la sol mai inalte. Ci si pentru ceea ce iti ofera Dacia in materie de sisteme active sau pasive de siguranta.

Dacia Duster are 4 airbaguri, toate pentru pasagerii din fata: doua frontale si doua laterale. Centurile de siguranta pentru locurile din fata sunt reglabile pe inaltime si sunt dotate cu senzori de prezenta vizual si acustic. Scaunul de copil se prinde cu sistem Isofix pe bancheta spate, toate cele 5 locuri sunt dotate cu tetiere reglabile, portierele au intarituri interioare, coloana de directie este telescopica si sistemul ABS are incorporat si sistem AFU, pentru franarea de urgenta, dar si EBV, pentru o distributie uniforma a fortei de franare.

Un lucru interesant este faptul ca sistemul ESP se poate decupla manual, insa se activeaza automat la pornirea motorului sau cand viteza masinii depaseste 30 km/h. Adica nu poti decupla permanent ESP-ul niciodata, ci el va intra imediat cum viteza creste. Asta da grija pe care Dusterul ti-o poarta!

Dacia Duster 2Barajul Paltinu si Valea Doftanei, un loc in care poti verifica usor aptitudinile lui Duster in off-road, mai ales pe drumuri forestiere.

5. Spatiu si confort

Portbagajul noului Duster a ramas la fel de mare, adica are o capacitate de 475 litri in mod normal. Insa spatiul de transport poate fi marit pana la 1636 litri cu bancheta rabatata. Mai mult, sub capacul portbagajului, unde se ascunde roata de rezerva, mai sunt cateva locuri utile in care poti depozita diverse accesorii: extinctor, trusa de prim-ajutor, cabluri electrice, etc.

In plus, noul Duster are un bord special configurat, cu doua noi spatii de depozitare, ce insumeaza o capacitate de 3.3 litri. Mai exista spatii de depozitare in portiere, in buzunarele din spatele scaunelor, dar si in torpedoul generos sau in cotiera centrala din fata. Din pacate insa, pasagerii din spate vor trebui sa imparta un singur suport pentru pahare, iar usile din spate nu au niciun fel de loc in care sa poti pune ceva. Bancheta spate, din pacate, nu are nici cotiera centrala, un lucru ce lipseste total din oferta Dacia.

Cei 5 pasageri care pot merge la bordul lui Duster au loc din plin. Nu vor atinge plafonul cu capul si nici scaunele cu genunchii. Si acest lucru este extrem de interesant, pentru ca de la exterior SUV-ul romanesc nu pare un automobil generos. Insa odata intrat in habitaclu, ai parte de confort din plin.

Tot la confort as mai sublinia si izolarea fonica. Mult mai buna decat cea a modelului precedent, nu se mai aude motorul, nu se aude mediul exterior, iar la viteze mari nu se mai simte asa de pronuntat viteza aerului. Sunt insa si mici probleme: cand claxonezi, ai impresia ca goarna este sub scaun, in habitaclu, nu in afara lui. Poate ca pozitia claxonului sub capota nu este cea mai fericita. La fel este si cu noile chedere de la portiere si haion, care te vor forta sa trantesti usile daca vrei sa le inchizi din prima. Se pare ca aceste chedere noi, dintr-un cauciuc mai tare, sunt raspunzatoare pentru imbunatatirea izolarii fonice.

Dacia Duster 2

6. Consum infim, performante crescute

Poate sa para o fraza de marketing, dar, repetam: acest articol nu este unul publicitar, nu am luat bani ca sa laudam aceasta masina. Ci va spunem parerea noastra. Insa chiar asa si este: Dacia Duster consuma "nimic", dar are performante foarte bune.

Motorul dCi consuma in oras, cu tractiunea fata selectata, numai 7,2 litri la 100 km parcursi in aglomeratia urbana. Asadar, un SUV care consuma cat o masina subcompacta de oras. La drum intins, te poti bucura si de 5.2 litri la 100 km parcursi, cu functia ECO activata.

Daca insa vrei acceleratie crescuta, din motorul de 110 cp si 240 Nm, dezactivezi functia ECO si vei ramane surprins de acceleratia micului motor dCi de 1.5 litri in orice treapta de viteza.

Cat despre tinuta de drum, aceasta este exact ca a unei masini de oras. Desi vechea generatie avea o mica tentativa de ruliu in viraje luate ceva mai rapid, noul Duster sta extrem de bine pe drum, indiferent de viraje sau viteza. Mecanic, masina este aceeasi. Insa probabil au fost montate niste suspensii ceva mai rigide ce contribuie la o tinuta de drum imbunatatita.

7. Pret mare la revanzare

Pana la aparitia noii generatii, primul model de Dacia Duster avea un pret extraordinar de mare pe piata second-hand. In timp ce puteai cumpara un Duster 4x4 diesel, cu motorul dCi nou, din fabrica, pe la 14.500 de Euro, nu gaseai nimic la mana a doua sub 11.000 de Euro. Si acum, un Duster din 2011 costa in jur de 11-12.000 de Euro, pentru echiparea de top. Iar cele mai ieftine Dustere, cele pe benzina, cu tractiunea doar pe fata, au si ele preturi destul de ridicate, de aproximativ 8000 de Euro. Si asta pentru ca a aparut noua generatie, ca inainte, preturile erau si mai sus...

Asadar, daca preturile pentru noua generatie au inceput sa scada, pretul pentru Duster 2 va ramane multi ani de acum inainte foarte sus. Dacia Duster a fost unul din modelele vandute in Europa care a pierdut extrem de putin la pret in cei 3 ani de existenta, din 2010 pana in 2013, cand a aparut noul model. Adica in 3 ani de zile, in timp ce o masina premium, de exemplu, pierde chiar si 60% din valoare, Dacia Duster pierdea la pret maximum 3000 de Euro, adica in jur de 25%.

Si aceeasi poveste se va repeta si cu noua generatie de Duster. Daca acum, in 2014, vom plati pentru un anumit model sa zicem 17.100 de Euro, peste 2-3 ani, acel model va avea o valoare de revanzare de aproximativ 14.000 de Euro. Adica oricum ai da-o, nu prea ai cum sa iesi in pierdere.

Dacia Duster 2

De ce este Dacia Duster cea mai buna masina pe care o poti cumpara in Romania?

Nu suntem absurzi, evident ca exista multe masini mai potente, mai frumoase, mai dotate, mai perfromante decat Dacia Duster. Pentru Romania, insa, nu ne putem gandi la o masina mai buna ca ea. Din mai multe motive, explicate detaliat mai sus, pe care le readucem aminte in cateva cuvinte:

- cel mai mic pret de pe piata, cu o diferenta uriasa fata de ceilalti competitori;

- poate cel mai bun comportament in off-road din segment, datorita greutatii scazute;

- serie noua de dotari premium de confort si siguranta;

- un nivel crescut de siguranta, spatiu si confort pentru pasageri;

- motor performant, consum scazut chiar si la mersul zilnic in orase aglomerate;

- valoare mare la revanzare.

Acum, ca sunt printre cititori si cativa care au impresia ca cine stie ce masina germana veche de zeci de ani este mai buna ca un Duster nou, sau ca multi sustin ca la aceiasi bani iti poti lua alt SUV 4x4 la mana a doua, este ceva normal, este ceva la care ne asteptam. La fel cum multi vor spune si ca 19.700 de Euro pare cam mult pentru o Dacie. Noi spunem insa ca nu este si ca nu ai ce sa gasesti mai bun decat Duster, la aceiasi bani. Si v-am demonstrat si mai sus de ce. Insa majoritatea este alta: in Romania zilei de azi vrei sa dai cat mai putini bani si sa primesti cat mai mult. Si Dacia Duster este singurul SUV care face asta fara probleme si care isi pastreaza si valoarea in timp.

Distribuie pe Facebook
Vezi toate pozele (21) Poze Dacia Duster 2
mai multe