Marketingul marcii Dacia din 1968 si pana azi

Marketingul marcii Dacia din 1968 si pana azi
Marca noastra romaneasca nu este singura din Europa care s-a pozitionat ca o marca auto accesibila si usor de intretinut. Au mai fost marci cehesti si rusesti care au fost ani buni competitorii Daciei clasice. Acum insa, la aproape 10 ani de cand marca Dacia a revenit sub tutela franceza, lucrurile stau altfel: marca romaneasca nu prea are concurent real. Chiar si asa, dupa 45 de ani de existenta pe aceasta lume, marca Dacia are in continuare o multime de puncte comune cu brandul care scotea pe usa fabricii din 1968 la Colibasi modelul 1100, cu Ceausescu la volan.
Distribuie pe Facebook

Asa cum s-a intamplat si anul trecut la lansarea noii generatii de Dacia Logan si Sandero in Romania, cand a venit presedintele tarii si s-a urcat in primul model, asa se intampla si in luna august 1968, cand Ceausescu a venit la Colibasi, sa ia in primire prima Dacie fabricata vreodata, modelul 1100.

Din pacate, marketingul marcii Dacia a fost cam ezitant la inceput, modelul 1100 nefiind foarte popularizat in Romania prin mijloacele de advertising ale vremii: reviste, almanahuri, ziare, radio si TV. De fapt, cel putin in zona de Radio-TV nu prea exista conceptul de spot publicitar.

Marketing DaciaMarketing Dacia

Marketing Dacia

Dacia 1300, construita 1 an mai tarziu de modelul 1100 a fost insa prima Dacie care s-a bucurat de o publicitate vasta si chiar agresiva in toata presa autohtona si peste hotare. Se pare ca anul 1969 a fost chiar anul in care a luat nastere si divizia de marketing a marcii Dacia, divizie care la acea vreme se numea colectiv de popularizare.

Marketing Dacia

Marketing Dacia

Marketing DaciaMarketing DaciaMarketing Dacia

Marketing Dacia

Marketing Dacia

Vrand-nevrand, regasim in reclamele vremii multe cuvinte pe care francezii grupului Renault pe folosesc pentru a defini marca Dacia si in 2013. E vorba de cateva cuvinte cheie care au rezistat timp de 45 de ani: spatioasa, confortabila, economica si robusta.

De altfel, daca urmaresti reclamele modelelor Logan, care este berlina prezentului, vei intalni aceleasi cuvinte care o definesc: este o masina spatioasa, confortabila, cu motorizari economice si de o robustete iesita din comun.

Marketing Dacia

Marketing Dacia

In trecut, Dacia 1300 mai avea cateva cuvinte descriptive: siguranta si performanta. Ei bine, de cand cu normele EuroNCAP, norme pe care Dacia nu are cum sa le respecte cu punctaj maxim in prezent, niciun model de Dacia nu poate fi catalogat drept excelent la capitolul siguranta si performanta. Pe vremuri insa, Dacia 1100 si DAcia 1300 erau chiar competitive la ambele capitole.

Marketing DaciaGama Dacia importata de Statele Unite

Nu trebuie sa uitam ca unicul model de Dacie dotat cu sistem de franare cu disc pe toate cele 4 roti este modelul 1100, de altfel si primul. Acest model s-a bucurat si de o versiune numita 1100S, unde S venea de la sport. Da, Dacia 1100S este unica Dacie sportiva, cu uppgrade din fabrica, facuta vreodata. Avea un carburator dublu corp vertical, motor de 1300cmc, 53 CP, 4 faruri,amortizoare duble spate, turometru, roti mai late si o sigla Dacia in centrul mastii fata. De atunci si pana in 2013 nu a mai existat nicio versiune Sport de serie al unui model Dacia.

Dupa modelul 1300 a urmat gama 1310. Aceasta gama, fiind ceva mai noua, dar fabricata in perioada comunisto-extremista condusa de Ceausescu, a avut parte de "taieri" de fonduri, atat in ceea ce priveste controlul calitatii, cat si cel al marketingului. Masina s-a promovat in Romania doar in almanahuri, ziare si reviste, deloc la televizor sau radio. Departamentul de marketing a disparut, dar s-a dezvoltat departamentul de exporturi.

Marketing DaciaDacia era marketata ca o masina accesibila inca din anii '80

Avem noroc cu reclamele dealerilor din afara tarii care isi marketau autoturismele, pentru ca in Romania publicitatea la modelele 1310 era destul de putina. Cu Dacia 1310 au aparut aceleasi cuvinte in repertoriul oamenilor de la Mioveni care vroiau sa-si vanda marfa: siguranta, performanta, rezistenta si confort: Pasiunea amatorilor de drumetii, autoturismul. Cheia unei drumetii confortabile si in deplina siguranta: LIMUZINELE fabricate de Intreprinderea de autoturisme Pitesti.

Marketing DaciaMarketing Dacia

Marketing DaciaMarketing DaciaMarketing Dacia

Odata cu Dacia 1310, a mai aparut un cuvant important in descrierea masinilor romanesti: accesibil. Acest cuvant este folosit si azi, fiind unul dintre cele mai importante cuvinte cheie ce contureaza marca Dacia.

Au urmat masini care au avut o scurta perioada de viata, cum a fost modelul Lastun si Sport, care au targetat tinerii din doua clase sociale diferite: cei saraci si cei mai avuti. Insa masinile nu s-au bucurat de promovare corespunzatoare si nu au avut succes deloc.

Marketing DaciaMarketing Dacia

Marketing Dacia

Marketing DaciaMarketing Dacia

Marketing Dacia

Dupa Revolutie, marca Dacia a avut un colaps destul de mare. Desi calitatea a inceput sa scada simtitor odata cu debutul Epocii de Aur, cand Ceausescu a spus stop vietii bune, incepand cu 1990, marca Dacia a vazut un declin si mai mare. Nu s-a investit deloc in marketing, ci in largirea gamei cu un numar exagerat de variante, dintre care multe nu au avut succes: berlina, break, pick-up, drop-side, hatchback, double-cab.

Marketing Dacia

Marketing Dacia

Marketing DaciaIn Germania, Dacia se vindea sub numele de Aro

Marketing Dacia

Marketing Dacia

Marketing Dacia

A urmat in 1995 modelul Nova, care este de altfel si unicul model 100% cu design romanesc. Daca pana atunci, toate celelalte masini erau fabricate cu licenta de replicare a unor masini din gama Renault, Dacia Nova a fost si este singura masina romaneasca in totalitate gandita si creata de romani. Nova nu s-a bucurat de promovare foarte multa, bazandu-se exlusiv pe dealerii din tara.

Marketing Dacia

Marketing DaciaMarketing Dacia

5 ani mai tarziu (2000) insa a aparut Dacia Super Nova, adica un facelift realizat cu ajutorul francezilor. Atat la fata, cat si sub capota. Super Nova a fost prima masina lansata pe piata dupa semnarea contractului cu Renault in 1998. Asa ca au aparut bani mai multi, inclusiv pentru crearea unui departament special de promovare a marcii. Asa ca putem spune ca anul 2000 este debutul marketingului modern la Dacia. De exemplu, sloganul campaniei de promovare a modelului Super Nova a fost: Pe drumul cel bun. Nimic mai adevarat!

Marketing Dacia

Marketing Dacia

In 2003 a aparut modelul Solenza, care era de fapt un al doilea facelift al modelului Nova, dar cu modificari mai ample. Solenza a fost insa ultimul model Dacia care amintea de perioada saraca de dupa comunism si de imaginea proasta pe care si-o facuse Dacia in decursul a 20 de ani (1980-2000), de masina care rugineste, care se strica si care este prost gandita.

Marketing Dacia

Marketing Dacia

In septembrie 2004 a inceput o noua perioada pentru marca Dacia. De fapt, in 2004, Dacia s-a renascut. Francezii cumparasera marca Dacia in 1998, dar abia dupa o vizita a presedintelui Jacques Chirac in Rusia, loc unde si-a dat seama ca masinile Lada de 6000 de Euro se vindeau ca painea calda, in timp ce modelele Renault zaceau in showroom, a inceput presiunea de a se fabrica o masina noua. Presedintele a spus ca vrea o masina care sa coste 5000 de Euro, moderna, fiabila si accesibila. Astea erau cele 3 cuvinte care au definit in continuare marca autohtona.

Marketing Dacia

Marketing Dacia

Ulterior, reusind sa faca modelul Logan care s-a bucurat de un colosal succes in toata Europa, au urmat modelele Sandero, Duster, Lodgy, Dokker, Stepway. Dar lectia fusese invatata si repetata, dand astfel nastere la o poveste de succes care tine pana in ziua de azi.
Marketing Dacia

Marketing Dacia
Poate ca cei de la Dacia si Renault trebuie sa ii multumeasca lui Jacques Chirac si CEO-ului Renault de la acea vreme, Louis Schweitzer, pentru faptul ca au vizitat Rusia, fapt ce le-a deschis ochii si a dus la nasterea Loganului.

Marketing Dacia

Marketing Dacia

Marketing DaciaMarketing Dacia

Odata cu nasterea modelului Logan, marca Dacia a avut un marketing relaxat si bine definit. Dacia vindea autoturisme accesibile, moderne, fiabile, spatioase, robuste si economice. Asa ca nu e de mirare ca au inceput sa aiba succes atat in Europa cat si peste ocean.

Partea interesanta este ca daca privim in ansamblu, Dacia a urmat un traseu de boomerang. A plecat cu masini de succes, bine vandute si bine promovate, a urmat o perioada de colaps si masini proaste, dupa care a revenit la starea initiala de succes. Ba mai mult, tot marketingul din ziua de azi se bazeaza pe aceleasi cuvinte folosite in 1969: robustete, economie, spatiu si confort. Asta insemna Dacia acum 45 de ani, asta este Dacia si acum.

Distribuie pe Facebook
Vezi toate pozele (47) Poze Marketing Dacia
mai multe