Acestea sunt cele mai extreme vehicule de off-road din lume

Acestea sunt cele mai extreme vehicule de off-road din lume
  • Dupa Al Doilea Razboi Mondial, Rusia a dezvoltat multe camioane menite sa ajunga la Polul Nord si in extremele Siberiei
  • VITYAZ este numele unui camion cu senile articulat care nu avea egal
  • Scopul rusilor era de a transporta armament si sisteme de monitorizare in zone indepartate
Distribuie pe Facebook

ZIL, Kamaz si Ural sunt 3 nume care au facut istorie de-a lungul timpului. Indiferent de model, aceste camioane rusesti au eclipsat tot ce insemna in anii din vremea Razboiului Rece off-road si tehnica militara mobila. Iata in cateva clipuri cele mai extreme vehicule de teren accidentat din toate timpurile.

Anii '70-'80 au reprezentat apogeul dezvoltarii in domeniul militar. Mai ales ca cele doua forte mondiale, SUA si Rusia, duceau un razboi rece cu amenintari nucleare. Rusii insa au decis sa-si concentreze dezvoltarea si investitiile intr-un domeniu la care americanii nu se gandeau. E vorba de creare de vehicule militare de teren accidentat capabile sa transporte echipament de bombardament, chiar si nuclear, sisteme de monitorizare si radar, sau trupe, in cele mai indepartate colturi ale planetei.

Camioane RusiaMKZT - centru mobil de rachete balistice, un camion cu tractiune 16x16

Pentru ca partea nordica a Rusiei era un teritoriu necunoscut, fara sosele amenajate si populatie, armata a contractat companiile de camioane ZIL, Ural si Kamaz pentru a dezvolta diferite tipuri de camioane capabile sa mearga oriunde. Prin urmare, au luat nastere o serie de vehicule cu 4, 6, 8 sau 12 roti, cu tractiune integrala, capabile sa mearga in orice mlastina, prin apa, sa doboare arbori si sa cladeasca singure carari.

Insa au existat si proiecte ceva mai ambitioase care au vazut lumina zilei doar in putine exemplare. Cum este cazul ZIL-29061, un vehicul care functiona pe baza a doi tamburi de tip tirbuson, special pentru zonele mlastinoase in care anvelopele s-ar fi putut impotmoli. Un alt exemplu interesant a fost VITYAZ L7, un vehicul articulat cu senile care folosea niste pistoane hidraulice pentru ca cele doua parti componente sa se ajute una pe alta in cazul unei blocari in teren.

Camioane RusiaCamioane RusiaCamioane Rusia

Camioane RusiaCamioane RusiaCamioane Rusia

Pentru ca mapamondul trecea printr-o criza de pace si inarmarea cu toate mijloacele era prioritara, Rusia a facut multe experimente in domeniul transporturilor militare. A reusit sa faca, pe langa proiectele de mai sus, niste platforme uriase de transport rachete nucleare inter-continentale, tocmai pentru intimidarea Statelor Unite. Astfel, au luat nastere niste monstri de off-road care puteau transporta oriunde rachete colosale de zeci de tone in greutate, cu ajutorul tractiunii 16x16 sau chiar 24x24. Da, ai citit bine: un camion cu 24 de roti, toate angrenate de un motor.

Si armata romana a avut in dotare multe vehicule militare, inclusiv rusesti. Majoritatea erau marca ROMAN sau DAC, insa au existat si camioane de transport trupe, marfa sau cisterne marca ZIL sau Ural. Acum insa, aceste vehicule sunt considerate surplus militar, iar sansele ca ele sa mai functioneze sunt minime. Motiv pentru care diverse unitati militare au scos de-a lungul vremii aceste utilaje masive la vanzare pe bani de nimic.

Camioane RusiaCamion cu tractiune 24x24Camioane Rusia

Urmareste mai jos cateva clipuri cu acesti monstri ai off-roadului in actiune si gandeste-te ca un astfel de utilaj consuma minimum 50% in teren accidentat, in timp ce acele camioane cu foarte multe roti sau senile pot ajunge la un consum de 150%. Asa ca nu trebuie sa ne mire ca astfel de vehicule mergeau cu o caravana de cisterne dupa ele, cand traversau Siberia ca sa pozitioneze armele nucleare cat mai aproape de tarmurile Statelor Unite. Din fericire, aceste vehicule au ramas doar in istorie si muzee, dar ne amintesc acum de ce a insemnat candva armata si puterea unor tari uriase precum Rusia in domeniul productiei fara compromisuri.

Camioane RusiaZIL 29061, un camion cu sistem de propulsie ingenios, special pentru zona mlastinoasa

Distribuie pe Facebook
Vezi toate pozele (14) Poze Camioane Rusia
mai multe