BMW 545i supraalimentat cu turbina in portbagaj by Master Tuner

BMW 545i supraalimentat cu turbina in portbagaj by Master Tuner
  • Masina produce 450 cp la 0.5 bari
  • Puterea poate fi crescuta in configuratia actuala pana la 500+ cp
  • Evacuarea si softul sunt facute custom special pentru aceasta masina
Distribuie pe Facebook

Se ia un BMW 545i E60 care are in varianta de serie 333 cp si 450 Nm cuplu. Si pentru ca un pasionat a zis ca motorul V8 de fabrica nu e de ajuns, limuzina germana a fost preluata de specialistii de la Master Tuner. Ce a iesit, vezi mai jos...

Pana acum, atunci cand vorbeai de masini turbo, supraalimentate cu ajutorul unui turbo-compresor, erai convins ca toate elementele motorului se gasesc acolo unde e normal: sub capota fata. Dar ce faci daca vrei sa modifici o masina cu motor mare, fara pic de spatiu in compartimentul motor, si sa o supraalimentezi? Ai doua variante: ori o transformi in masina exclusiv de curse si te apuci sa scoti turbina prin capota sau renunti la faruri, ori o lasi masina de strada care de la exterior nu spune nimic si faci o jonglerie curajoasa.

Cam ca in cazul de fata. Si anume, pui turbina in portbagaj. De fapt, o pui sub portbagaj, in spatele barei de protectie. Dar cum faci asta? Montezi un intercooler urias in fata radiatorului de fabrica. Inlocuiesti evacuarea originala a masinii cu una custom, facuta tot la Master Tuner, si, in capat montezi turbina. Si dupa turbina vine evacuarea finala, si ea realizata special pentru acest proiect. Partea mai grea abia acum incepe: trebuie sa aduci cumva aerul sub presiune de la turbina tocmai in fata, in galeria de admisie. Asadar faci un traseu paralel cu evacuarea, pe toata lungimea masinii, din spate pana la motor, ocolind cu migala toate elementele mecanice. Te cuplezi la intercooler pe o parte si din cealalata parte te mai duci cu teava pana la galeria de admisie.

BMW 545i Master Tuner

Pentru cunoscatori, intr-un astfel de proiect, mai apare o problema: cum racesti turbosuflanta? Cu uleiul motorului, ca in cazul oricarui motor turbo. Si ca sa nu existe probleme, oamenii au instalat in spate o pompa auxiliara de ulei care sa duca uleiul inapoi in motor. Asadar, turbo-compresorul EFR primeste o racire eficienta pentru a baga o presiune mare in traseul lung de admisie.

Cand te uiti la ditamai tevile pe sub masina, cand vezi "burlanul" de admisie care vine tocmai din spate si ajunge in intercooler, dupa care duce aerul in motor, primul lucru la care te gandesti este lag-ul. De fapt, asta am zis si noi: bai nene, la cat e de mare circuitul de aer, cu siguranta are un lag urias masina asta. Pana ne-am plimbat cu masina si am facut cateva accelerari. Asa ne-am dat seama ca in cazul unui motor mare, cum este V8-ul acesta de 4.4 litri de fabrica, lag-ul este insesizabil. Adica chiar daca boost-ul serios incepe sa-si faca simtita prezenta de la 4000 rpm incolo, pana la acea turatie isi spune cuvantul cuplul motorului de fabrica. Unde mai pui ca transmisia automata, ramasa cea originala, schimba treptele la turatie mare atunci cand calci pedala de acceleratie puternic, si presiunea ramane in sistem, oferind o acceleratie liniara.

BMW 545i Master TunerBMW 545i Master Tuner

Si foarte violenta! Mai ales la schimbarea treptelor 1 cu 2, cand spatele masinii cauta aderenta. Si asta la un boost mic, care sa asigure o fiabilitate crescuta motorului care si-a pastrat internele originale. Numai electronica a fost schimbata si noul sistem de admisie. In aceasta configuratie, masina are undeva in jurul valorii de 450 cp. Dar pentru ca vorbim de o masina supraalimentata, este doar o chestiune de 30 de secunde ca boostul sa fie crescut si puterea sa sara de pragul celor 500 cp. Adica sa intre pe teritoriul unui M5 din aceeasi generatie. Si asta cu niste costuri "putin diferite", daca ne gandim ca intregul proiect, masina + tuning, costa sub 15.000 de Euro...

BMW 545i Master Tuner

Pe langa sistemul cu turbo-compresor in spate, baietii de la Master Tuner i-au montat si un diferential Alpina, pentru o aderenta crescuta in orice situatie. Pe partea estetica, atunci cand s-a deschis usa garajului, noi am fost pacaliti: intreaga masina pare un M5 veritabil. Kit exterior complet, cu tot cu aripi, frane perforate si evacuare dubla. Si chiar daca motorul original de M5, acel V10 aspirat de 5000 cmc si 507 cp lipseste si sub capota e doar un V8 de 4.4 litri si 333 cp, sunetul si performantele actuale spun altceva. Atunci cand vezi masina pe strada poti sa juri ca vorbim de un produs al diviziei Motorsport.

Dar ce conteaza ca nu este? Un astfel de proiect costa mult mai putin ca un M5 veritabil si nu ne-ar mira sa aiba si performante mai bune. Altfel accelereaza un propulsor turbo decat unul aspirat... In plus, tot farmecul il are unicitatea proiectului: ridici capota sa le arati prietenilor motorul si turbina ia-o de unde nu-i! Si cand gasim in piata astfel de proiecte speciale, care ne demonstreaza ca inca mai sunt pasionati dornici sa investeasca in tuning de calitate, dar si specialisti care sa le duca la bun sfarsit, ne spunem ca trebuie sa le impartasim cu voi.

BMW 545i Master Tuner

BMW 545i Master Tuner

BMW 545i Master Tuner

BMW 545i Master TunerBMW 545i Master TunerBMW 545i Master Tuner

BMW 545i Master TunerBMW 545i Master Tuner

Distribuie pe Facebook
Vezi toate pozele (18) Poze BMW 545i Master Tuner
mai multe