Povestea unei pasiuni: Dacia 1410 Sport care a primit o a doua sansa la viata
- Dacia Sport s-a fabricat pana in 1992
- Sub 1000 de unitati, fabricate cu usa scurta
- Dacia Sport, singura masina din lume cu parbriz in loc de luneta
Va povesteam acum cateva zile despre secretele Daciei Sport, cea mai fascinanta masina produsa in Romania. Iata ca nu a trecut mult si Vlad Dorobantu, un pasionat din Bucuresti, ne-a contactat ca sa ne prezinte masina lui. E vorba de o Dacia 1410 Sport, poate cea mai frumoasa din Romania, care a ajuns sa fie piesa de expozitie dupa o lunga restaurare facuta ca la carte.
Povestea Daciei 1410 Sport cu serie de sasiu 4227 incepe in 1989, atunci cand a fost construita. Dar, asa cum se intampla cu majoritatea acestor modele, si aceasta a fost ingrijita destul de prost, tabla a inceput sa rugineasca, dar macar a avut norocul sa nu ajunga in falcile concasoarelor de la Remat. Putem insa spune ca adevarata viata a inceput in 2014, atunci cand masina a ajuns pe mana lui Vlad Dorobantu, care a reusit sa o restaureze si sa o readuca pe strazile Romaniei intr-o forma exceptionala, de muzeu. O adevarata Dacie superba, care intoarce mai multe capete decat orice Supercar italienesc. Aceasta este povestea unei pasiuni "sportive".
Date tehnice: Aceasta sportiva provine din a doua faza de constructie a modelului, din anul 1989, fiind un model cu “usa lunga”. Dispune de un motor de 1397 cm³ care dezvolta 65 CP avand o viteza constructiva de 140km/h. Initial, in ciuda zvonurilor ca motoarele de 1397 cm³ dispuneau de o cutie in 5 trepte (spre deosebire de cutia cu 4 trepte ale modelelor cu 1289 cm³) pe aceasta sportiva am gasit tot o cutie in 4 viteze. Culoarea originala este un alb 40 (crem).
Istoric: Am achizitionat Sportiva in toamna anului 2014, dupa lungi cautari. Doream sa gasesc macar un exemplar care, pe langa sa fie functional, sa gasesc si anumite elemente originale si un model care sa nu sufere prea multe modificari (tuning-uri de spatele blocului sau alte inventii). Am avut noroc sa o gasesc, si a fost dragoste la prima vedere. Desi multi cunoscuti nu puteau intelege ce vad asa special la ea, eu am vazut potentialul. In momentul respectiv i-am spus tatalui meu ca “ea e”, si ca soarta restaurarii ei trebuie sa ajunga in mainile lui Danut Crainiciuc la Suceava. Pana sa ajunga la Suceava, pentru cateva sapatamani in acea toamna tarzie din 2014 am iesit pe strazi cu ea, si deja intorcea priviri. Nu conta ca avea tapiteria si capitonajul rupt, murdar, pentru mine era tot ce puteam sa-mi doresc mai mult. Pot spune mandru, ca Sportiva este prima masina detinuta in acte de mine.
Restaurare: A sosit si momentul mult asteptat, plecarea ei la Suceava. Domnul Danut Crainiciuc a venit la inceputul lui Februarie 2015 (09.02) la Bucuresti pentru a face o “expertiza”. La sfarsitul vizitei, ii zice tatalui meu: Hai, da-mi cheile sa plec! Si dusa a fost… Dupa un drum anevoios, cu multe peripetii, in care claxonul nu functiona, cablul de acceleratie s-a rupt, si vasul de expansiune s-a spart fiind inlocuit cu un bidon de apa, Sportiva mea a ajuns si la Suceava, fiind dusa in siguranta si la cald untr-un garaj subteran din centrul Sucevei.
A urmat o perioada foarte dificila: dezechiparea, care a fost sinonima cu primirea unor avalanse de vesti proaste. Bineinteles ca eram constient de ce defecte are, si tocmai de aceea am tinut mortis sa o restaurez la Suceava, unde stiam ca domnul Crainiciuc este un perfectionist caruia nu-I scapa nici un detaliu. Primeam constant poze cu defectele gasite, imi era deja frica sa mai deschid mailul cu poze, de groaza de ce a mai gasit. Punctul culminant a fost cand masina a ajuns la electrician care a spus ca era o bomba cu roti si si-a facut cruce la auzirea drumului parcurs de la Bucuresti la Suceava. De asemenea, odata ce a ajuns la tinichigiu, alte defecte au fost gasite. Pe langa aliniamentul stramb atat al capotelor si al usilor, bine cunoscut la Dacii, au fost gasite gauri si rugina acoperite cu chit si vopsea. Perioada la tinichigiu a fost cea mai lunga, corectand atat defectele de fabrica, cat si cele aparute pe parcurs. Dupa mecanic, motorist, electrician si tininchigiu, masina s-a intors in garajul lui Danut Crainiciuc. Acolo, in “fabrica de vise” masina s-a echipat si au fost facute ultimile retusuri. Masina a revenit in Bucuresti pe 10 Noiembrie 2015.
Modificari principale exterior:
Schimbare culoare din alb 40 in albastru 68
Schimbare jante: intial jante de Canada (standard) schimbate cu jante Fergat mai late, regasite pe mai multe modele de Renault (12, 8, 16) si in special pe modelele Gordini.
Bare fata noi + proiectoare Cibie
Grila fata cromata provenita de la Renault 12 USA
Adaugat pachet crom: inima chedere, oglinzi CIPA, streasina, stergatoare si manere
Refacut aliniamentul capotelor, corectat scobitura portiere/maner si colt portiere.
Modificari principale interior:
Retapitare fete usi, plafon, mocheta si scaune+bancheta. S-a folosit piele alcantara si ecologica pentru fetele de usi si scaune/bancheta, pastranadu-se tighelul cusaturii si nuanta
Refacut structura scaunelor si a banchetei, resudate si umplute
Volan Dacia Sport (la care s-a eliminat sigla Dacia, fiind inlocuita de una cu Vulturul UAP)
Modificari principale motor:
Trecerea la o cutie de viteze in 5 trepte
Inlocuite: amortizoare, ambreiaj; arcuri (cele de pe spate fiind initial de fata taiate de sus si de jos afectand astfel elasticitatea)
Rectificare si inlocuire garnitura chiuloasa (chiuloasa, plan la chiuloasa, supapa refacuta)
Restaurat: electromotor, alternator si carburator (Weber)+ tacheti rectificati
Restaurarea completa a acestei Dacii Sport poate fi urmarita pe pagina de Facebook B 89 UAP
- Vw golf 2.0 tdi 2017 10500 € Nissan leaf tekna special 2019 21150 € Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 €
- Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 € Vw touran diesel 2011 5790 € Kia sportage 1.6 crdi active smartdrive 2012 498 €
- Mercedes a 160 a160cdi 2010 2900 € Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 € Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 €
- Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Vw golf 7 facelift 1.4 tsi 150 cp (distributie curea) rulaj... 12500 € Vw passat gmo 2017 11900 €
- Ford s-max 2.0 2011 6200 € Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 € Set 4 anvelope vara 17 inch michelin primacy hp 225/50 r17 750 Lei
- Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Mitsubishi asx euro 5 2012 7950 €
- Nissan qashqai 1,2 benzina turbo 2017 11750 € Bmw 118 n47 2008 4500 € Audi q5 quatro 2017 23800 €
- Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 €
- Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei Bmw 520 diesel 2009 8200 € Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei
- Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 € Kia carens euro 5b 2015 7950 € Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 €
- Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Mercedes sprinter 163 cp euro 5, stare tehnica perfecta 2012 15800 €
- Skoda yeti 2.0 tdi 2010 6890 € Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12500 € Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 €