Primul ATV 100% romanesc: cum sa faci un ATV din nimic
Totul a inceput acum 4 ani pe vremea cand era in anul 2, student la Universitatea Transilvania din Brasov, sectia Autovehicule Rutiere, de la o idee de a construi un atv din piese de autovehicule. Danut avea in spatele curtii un Oltcit macinat de rugina si un motor de Dacia 1300. Adica ceva de inceput. "A fost de ajuns ca tatal meu sa produca scanteia si mai apoi pasiunea s-a aprins" spune Danut.
Cum a inceput proiectul? Asa cum ii sta bine oricarei fabricari, totul incepe cu documentare. Initial s-a documentat pe internet despre posibile variante de constructie a unui ATV, dar si de anvergura acestora, ulterior s-a pus pe treaba.
Proiectul ATV-ului a fost facut pe parcurs. Initial nu exista o idee despre cum o sa arate, sau ce dimensiuni o sa capete in urma constructiei. Lucrul efectiv a inceput cu reconditionarea motorului de Dacie (set motor nou, carburator nou, pompa de apa, supape, arbore cu came, delcou). Un motor de Dacie este usor de folosit, si, daca este pus la punct, este chiar fiabil. Iar toata reconditionarea motorului a avut ca scop functionarea lui in parametri, dar si siguranta ca nu il va lasa cand ii este lumea mai draga, cine stie prin ce loc uitat de lume.
Dupa multe incercari, motorul de Dacie a fost conectat la o cutie frantuzeasca in 4 trepte, de Oltcit. Motivul pentru care s-a ales adaptarea aceasta la cutia de Oltcit este ca transmisia era noua, dar si ca rezista la solicitari mai mari decat cea de Dacie. Dupa ce motorul si cutia au fost terminate, Dan a montat grupul propulsor pe un piedestal si a inceput sa se gandeasca cum va construi cadrul in jurul sau.
A inceput cu un sasiu din teava rectangulara, pe care a montat suportii pentru prinderea motorului. Ulterior a inceput constructia cadrului propriu-zis, in jurul motorului. Pentru directie, s-a optat la una simpla de ATV, insa cu piese de masina - capete de bara de Dacie. Franele montate au fost cu 4 discuri, pe spate ventilate, actionate hidraulic, pentru a avea siguranta in cazul in care goneste cineva cu ATV-ul prin munti.
In ceea ce priveste suspensia, a fost aleasa o suspensie independenta atat pe fata cat si pe spate. Pe puntea fata a fost montata o suspensie de spate de Audi 80, iar pe puntea spate o suspensie de fata de la Oltcit, pe bare de torsiune, pentru a avea posibilitatea reglarii gardei la sol a ATV-ului.
Un hop mai mare de trecut a fost in ceea ce priveste instalatia electrica, deoarece Dan a vrut s-o faca singur, si a reusit la un moment dat, dar a luat ceva timp. Iar legat de aspectul exterior, s-a vrut a fi cat de cat unic, asa ca din mai multe rebuturi de carene de la alte ATV-uri de diferite marimi, a fost facuta o matrita, din care s-a nascut o carena unica, potrivita noului ATV, facuta din fibra de sticla.
ATV-ul care prindea forma a primit un troliu, numai bun sa scoata utilajul din noroaie, mai ales ca are doar tractiune spate. A urmat apoi testarea pe teren. Dar nu a mers corespunzator de la prima iesire, asa ca a necesitat reconstructia bratelor superioare de pe puntea spate si cateva reglaje la motor si directie. Dupa care a urmat a doua testare in teren. "A fost un succes, nici eu nu ma steptam sa mearga asa de bine" spune Danut.
"Vreau sa mentionez ca, toata constructia a durat fix 13 luni, timp in care am vrut sa renunt de cateva ori la el, dar pasiunea pentru masini, atv-uri si motociclete nu m-a lasat sa renunt, asa ca am luptat cu indarjire pana la capat" ne mai spune mandrul pasionat.
Asadar, iata ca se poate. Pornind de la o idee, urmata de documentare, plan, fabricare si testare, un ATV a luat forma. Si nu arata deloc rau. Un motor de Dacie care produce 54 de cai putere montat pe un cadru usor, nu poate decat sa fie bine. Ar mai fi nevoie de niste anvelope dedicate terenului accidentat, dar cu siguranta vor veni si ele. Echilibrat, bine motorizat si cu un aspect profesional - cam asa arata ATV-ul realizat in curtea unui roman, cu piese majoritar romanesti sau fabricate custom. Si pentru curaj, devotament si pasiunea de care a dat dovada, nu putem decat sa-i spunem: JOS PALARIA!
IMPORTANT: Daca ai cunostinta de o masina in care s-au investit multe ore de munca, pasiune si sacrificii sau chiar masina ta intruneste aceste conditii, nu ezita si trimite un e-mail la office@4tuning.ro cu detalii complete si poze ale masinii tale. Imparte cu restul pasionatilor de tuning povestea din spatele proiectului tau, fa-ti masina vedeta pe 4Tuning!
- Audi a3 2.0, euro5 2010 5100 € Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Renault fluence 1.6benzina euro 5 a/c electrice km reali 2011 4700 €
- Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 € Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 €
- Dacia duster 1500 2017 400 Lei Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12800 € Renault megane 16v 2006 2000 €
- Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Ford focus 1.5 120 cai 2018 6300 € Planetara dreapta fata nissan qashqai j10 1.5 dci fab. 2006 -... 500 Lei
- Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Skoda octavia 1.6d 2014 6700 € Vw touran diesel 2011 5790 €
- Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 €
- Alfa-romeo 159 1.9 jtdm 2007 2750 € Opel meriva 1.3 cdti eco flex 2012 4000 € Opel corsa 1.2i 2003 599 €
- Oglinda stanga ford focus c-max (2003-2007) 38 Lei Skoda roomster diesel 2013 4350 € Grile radiator bmw seria 3 e90/e91 ( 2005-2011 ) 300 Lei
- Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei Bmw 118 n47 2008 4500 € Nissan qashqai+2 +2 full bi-xenon piele camera an fab. 2012 37500 Lei
- Skoda octavia automata, euro 6 2019 10600 € Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 €
- Bmw 520 diesel 2009 8200 € Eleron spoiler hayon volvo v50 ver2 370 Lei Dacia lodgy 7 locuri 1,5 dci 2014 4500 €
- Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 € Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei Bmw 520 2.0d f10 clima navi piele pilot senz park 2011 9700 €