Cum sa mergem cu motocicleta pe timp de iarna

Cum sa mergem cu motocicleta pe timp de iarna
  • Exista anvelope speciale moto de iarna
  • Pregatirea pentru plimbare este esentiala
  • Viteza si distanta fata de alte masini, sunt secretele
Distribuie pe Facebook

Din pacate, majoritatea motociclistilor isi intrerup placerea de a merge pe doua roti imediat cum vine iarna. Insa in tari in care sezonul rece ocupa o buna parte din an, motociclistii s-au invatat sa se adapteze si circula chiar si pe timp de iarna, cand este ninsoare puternica afara. Cum o fac?

Pregatirea motocicletei de iarna

In clipa in care vine iarna, o motocicleta poate fi extrem de usor comparata cu o masina. Adica trebuie sa treaca prin aceleasi proceduri de pregatire. Cea mai importanta dintre toate fiind dotarea cu anvelope speciale de iarna. La fel ca si in cazul automobilelor, exista anvelope dedicate sezonului rece, dar si anvelope mai extreme, cu tinte metalice, pentru zonele cu gheata pe carosabil. Un set de anvelope de iarna pentru motocicleta costa la fel ca unul de vara si este obligatoriu sa se monteze pe ambele punti, adica si in fata, si pe spate. La motoare, tractiunea este numai pe spate, dar franarea cea mai mare se face pe fata. Asadar, daca vrem sa circulam iarna cu motorul, este obligatoriu sa avem roti speciale de iarna.

ATENTIE! La fel ca la masini, si daca esti cu motorul si esti suprins ca nu ai pneuri de iarna, risti amenda! Anvelopele de iarna pentru moto se comporta exact ca cele auto. Sunt eficiente atunci cand temperatura de afara scade sub 7 grade Celsius, au un design al suprafetei de rulare anume gandit pentru un plus de aderenta pe asfalt ud, cu polei, gheata sau zapada, si au o carne mult mai groasa ca cele de iarna, dar si un design cu blocuri de cauciuc mai dese.

In afara de anvelope, sa faci revizia clasica: asigura-te ca ai antigel bun, uleiurile sunt la nivel si ca bateria este buna. Pentru ca poti avea probleme cu pornirea din cauza frigului, daca bateria iti face figuri.

Cum sa mergem cu motocicleta pe timp de iarna

Foloseste un echipament special de iarna

Toata lumea stie ca echipamentele de motor nu sunt deloc ieftine. Dar sunt unele echipamente speciale de iarna care sunt impermeabile si pastreaza caldura. Majoritatea vin cu dubluri interioare cu care poti merge si la drum intins fara sa ingheti si au protectii complete, atat la jacheta, cat si la pantaloni. Niciodata sa nu indraznesti sa mergi cu motorul fara un echipament special. Pentru ca gecile de vara nu sunt bune daca ninge afara. Nu degeaba le zice de vara, pentru ca sunt din material subtire, ca sa te aerisesti, asa ca ori folosesti un echipament din piele, ori unul special, izolat, eventual cu fermoar intre pantaloni si geaca, pentru a nu permite aerului rece sa intre. Manusile sunt la fel de importante, dar si ghetele speciale.

Cum sa mergem cu motocicleta pe timp de iarna

Micsorarea vitezei

Chiar daca avem anvelope de iarna pe motor, trebuie sa ne schimbam stilul de condus la 180 de grade. In primul rand, daca pe carosabil este umezeala sau, mai rau, polei sau gheata, trebuie sa micsoaram extrem de mult viteza de rulare. Spre deosebire de o masina care are 4 puncte de aderenta cu asfaltul, prin urmare franeaza mai repede, o motocicleta este si mai usoara, dar si are numai doua suprafete de dimensiunea unei plame care intra in contact cu suprafata drumului. Si, daca avem o viteza mare, ca atunci cand circulam vara, o sa avem si o distanta uriasa de parcurs pana cand ne vom opri. Deci trebuie sa ne micsoram viteza normal cam cu 30-50 de procente fata de cea cu care circulam vara in oras, sau si mai mult, la drum intins, cand avem o viteza de croaziera mai mare.

Cum sa mergem cu motocicleta pe timp de iarna

Pastreaza o distanta mai mare fata de cel din fata

Vara, motociclistii din Romania sunt cei mai curajosi participanti la trafic. Se strecoara printre masini ca sa ajunga primii la semafor, accelereaza repede si franeaza in ultimul moment. Insa daca ai de gand sa mergi cu motorul iarna, aceste lucruri trebuie sa dispara. Mai ales cand mergi in oras, in aglomeratie. In acest caz, trebuie sa circuli la o distanta ceva mai mare fata de automobilul din fata. Tot din motivul mentionat mai sus: masina franeaza mai repede, asa ca vrei si tu sa ai timp ca sa te opresti in siguranta. Daca de obicei astai la 5-10 metri fata de o masina, acum trebuie sa stai mai departe, la circa 15-20 de metri daca pe asfalt este gheata sau zapada.

Cum sa mergem cu motocicleta pe timp de iarna

Sa nu-ti fie rusine sa mergi cu picioarele deschise, ca incepatorii

Daca pe timp de vara scoti picioarele de pe scarite numai cand stai la semafor, pe timp de iarna vei fi nevoit sa le scoti ceva mai mult in laterale pentru stabilitate si prevenire. Cand pleci de pe loc, sa fii pregatit sa lasi un picior jos, in cazul in care roata din spate pierde aderenta si motocicleta inainteaza stramb. Iar atunci cand franezi, sa lasi piciorul jos, gata sa fie coborat pe asfalt, mult mai repede decat de obicei. La fel este si in viraje, pe care, daca pe asfalt este suprafata alunecoasa, nu vei mai putea sa le abordezi aplecat, ci drept, ca atunci cand ai invatat sa mergi pe motor, ca sa nu alunece pneurile de pe carosabil, si cu picioarele desfacute in lateral, pentru stabilitate.

Cum sa mergem cu motocicleta pe timp de iarna

Asigura-te ca ai o vizibilitate buna

Casca este extrem de importanta. Specialistii recomanda numai castile inchise, dar iarna nu strica sa ai una de tip "open face". Pentru ca la semafor o poti ridica pentru a te aerisi si poti sa dezaburesti usor viziera. Indiferent de casca, este important sa o dai cu solutie anti-aburi, ca sa te bucuri de vizibilitate in orice conditii. Sunt unele casti cu sisteme eficiente de "degivrare" si nu aburesc viziera, insa majoritatea, pentru ca este diferenta mare intre temperatura corpului si cea de afara, produc aburi. In plus, pe langa vizibilitatea castii, trebuie sa fim siguri ca suntem vazuri de celelalte masini. Indiferent ca este zi sau noapte, trebuie sa avem farurile aprinse. Mai mult, trebuie sa ne asiguram ca stopul ramane mereu curat, pentru ca are tendinta sa se umple de mizerie de la starea drumurilor noastre.

Cum sa mergem cu motocicleta pe timp de iarna

"Transforma-te" in masina!

Poate cel mai important sfat este sa te gandesti ca esti cu o masina, nu cu o motocicleta. Cel putin din punctul de vedere al comportamentului in trafic. Renunta la orice strecurare printre randuri si ramai in spatele masinii din fata ta ca si cum ai conduce un automobil. Demareaza incet de la semafor, franeaza din timp si pastreaza o distanta mai mare fata de cel din fata ta. Nu uita sa montezi anvelopele de iarna si sa te asiguri ca vezi bine totul, dar si ca esti vazut. Cu aceste sfaturi, te asiguram ca acea dorinta arzatoare pe care o au motociclistii ca sa dispara iarna, va fi mai putin dureroasa. Pentru ca vei putea iesi pe timp de iarna, atat in oras, cat si la drum intins, fara probleme. Drum bun si uscat!

Cum sa mergem cu motocicleta pe timp de iarna

Distribuie pe Facebook
Vezi toate pozele (8) Poze Cum sa mergem cu motocicleta pe timp de iarna
mai multe