Pilotii romani de la Dakar au trecut de la -3 grade la +41 de grade Celsius!
Ieri s-a concurat intr-o speciala extrem de dificila din cauza nisipului foarte fin si a dunelor albe de la Fiambala, dar si din pricina numeroaselor capcane care au existat la capitolul navigatie. Mai mult de jumatate din concurenti, inclusiv favoritii de la categoriile moto si auto, s-au pierdut in prima speciala de la revenirea in Argentina. Ziua a fost una foarte grea, pentru ca pilotii de la moto au fost nevoiti sa se trezeasca inainte de ora locala 04.00 am pentru a porni din bivouacul de la Copiapo (Chile) catre speciala care se afla pe partea cealalta a muntilor Anzi. Intr-o prima etapa de legatura care a masurat 509 km s-a ajuns de pe malul Oceanului Pacific in Paso San Francisco la o altiutinde de peste 4.700m, pentru ca ulterior sa se coboare catre startul probei speciale. In sase ore concurentii de la categoria moto au ajuns de la 15@C (temperatura din Copiapo) la -3@C (temperatura din Paso San Francisco), pentru ca in final sa porneasca in proba speciala la 41@C.
Pe langa dunele albe cu nisip fin, speciala a fost si una in care s-a rulat in albia unui rau secat concurentii avand mari probleme cand a venit vorba de gasirea unei trase pentru a iesi din acel ued.
Atat Mani Gyenes cat si Marcel Butuza au reusit sa se acomodeze destul de repede cu diferentele de temperatura si au rulat in speciala care, desi a avut doar 176km, a fost considerata de toti concurentii cea mai grea din raliu. Satmareanul a reusit sa termine ziua cu al 14-lea timp aceasta fiind cea mai buna clasare a unui pilot roman intr-o speciala a Dakar-ului si a urcat doua pozitii in clasamentul general ajungand pe locul 19. Gyenes ramane si dupa parcurgerea celei de a 10-a din cele 13 probe programate in aceasta editie lider la clasa Maraton.
Cea mai grea portiune din proba speciala a fost pentru Marcel Butuza un canion. Din cauza caldurii de aici multi concurenti s-au luptat sa isi scoata motocicletele avand in vedere ca motoarele se supraincalzeau. Pilotul care in 2007 a fost in primii 10 rideri din Campionatul Mondial de Rally-Raid a reusit sa depaseasca aceasta situatie, desi s-a chinuit 2h ore pentru ca sa faca cei 100 de metri care l-au scos din canion.
Aceasta prima zi din Argentina a fost si o etapa in care solidaritatea dintre concurenti s-a vazut atat in lunga etapa de legatura care i-a adus pe rideri din Chile cat si pe proba speciala. David Casteu a avut nevoie de ajutor pentru a ajunge la startul probei speciale si francezul a fost ajutat de unul din fosti sai coechipieri de la Vectra Racing. Marcel Butuza l-a tractat pe Casteu peste 100 de km si acesta a reusit sa ajunga la startul probei ramanand astfel in raliu.
Astazi (13 ianuarie) este programata etapa Chilecito - San Juan care are masoara in total 786 de km, 622 din acestia fiind km din proba speciala. Este ultima zi in care se va rula pe dune insa si aici fesh fesh-ul acel nisip extrem de fin va face diferenta pentru ca ascunde foarte multa piatra.
Pana la finalul raliului se va mai concura in doua probe speciale carvana urmand sa ajunga la Buenos Aires pe 15 ianuarie.Clasament proba speciala nr.10
1. Marc Coma (KTM) 3h06min35sec
2. Cyril Despres (KTM) +9min56sec
3. Ruben Faria (KTM) +13min22sec
.........................................................
14. Emanuel Gyenes (KTM) +37min28sec
...........................................................
73. Marcel Butuza (KTM) +3h06min12sec
............................................................
Clasament general dupa 9 probe speciale
1. Marc Coma (KTM)
2. Cyril Despres (KTM)
3. Chaleco Lopez (Aprilia)
......................................
19. Mani Gyenes (KTM)
......................................
65. Marcel Butuza (KTM)
- Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 € Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 € Alfa-romeo 159 1.9 jtdm 2007 2750 €
- Opel meriva 1.3 cdti eco flex 2012 4000 € Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Kia carens euro 5b 2015 8350 €
- Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 € Mitsubishi asx euro 5 2012 7950 €
- Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Audi a3 2.0, euro5 2010 5100 € Skoda octavia 2 vrs extra dotari laurin&klement 1.6 mpi gpl... 7500 €
- Skoda octavia automata, euro 6 2019 10600 € Vw touran diesel 2011 5790 € Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12800 €
- Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 € Renault megane 16v 2006 2000 €
- Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei Dacia lodgy 7 locuri 1,5 dci 2014 4500 € Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei
- Skoda octavia 1.6d 2014 6700 € Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 € Bmw 520 diesel 2009 8200 €
- Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 € Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Bmw x5 3.0d 2011 12900 €
- Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Nissan leaf tekna special 2019 21150 € Bmw 118 n47 2008 4500 €
- Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 € Skoda roomster diesel 2013 4350 € Renault fluence 1.6benzina euro 5 a/c electrice km reali 2011 4700 €
- Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei Nissan qashqai+2 +2 full bi-xenon piele camera an fab. 2012 37500 Lei Mercedes citan 2016,clima 2016 7500 €