Figoni et Falaschi, creatorii celor mai frumoase masini din toate timpurile

Figoni et Falaschi, creatorii celor mai frumoase masini din toate timpurile
  • Compania Figoni et Falaschi a luat nastere in 1935, in Franta
  • Delahaye, Rolls-Royce, Talbot si alti producatori apelau la companie pentru design
  • Construirea unei singure caroserii dura 2100 de ore de lucru manual
Distribuie pe Facebook

Daca in ziua de azi, automobilele se bucura de o tehnologie moderna, fiabilitate si siguranta deplina, designul perfect a ramas undeva in anii '30. Si asta pentru ca acum aproape 100 de ani, existau carosieri care au reusit sa construiasca masinile eterne, cu un design care nu s-a invechit niciodata. Pune orice masina scumpa lansata azi la Geneva, langa un automobil fabricat inainte de Razboi si ti se va parea o conserva ruginita. Pune un Ferrari F50 langa un La Ferrari si ti se va parea o vechitura. Insa Figoni & Flaschi au facut altceva in anii '30: au realizat masini cu design vesnic, automobile care vor fi la fel de moderne si incredibile si peste alti 1000 de ani. Iata povestea lor.

Cum a luat nastere Figoni et Falaschi

Giuseppe Figoni, un italian nascut in 1894 la Piacenza, a emigrat de mic copil la Paris, impreuna cu familia. La varsta de 14 ani, Figoni a inceput sa lucreze ca si ucenic la o fabrica de trasuri scumpe. Aici el a devenit un adevarat artist in prelucrarea pieselor din metal. Ulterior, a parasit tara ca sa lupte in Primul Razboi Mondial, iar cand s-a intors in Franta, a deschis un atelier de reparat caroserii auto in suburbia Parisului, Boulogne-sur-Seine. Acest atelier se numea Carrosserie Automobilie. Calitatea muncii sale s-a fost repede cunoscuta si tot mai multi posesori de automobile veneau la atelier pentru a-si modifica unele piese de caroserie. Volumul de munca si faima au inceput sa-i aduca multi bani, moment in care afacerea s-a dezvoltat si a inceput sa aiba si alti angajati. In 1925, Figoni era deja un producator de caroserii personalizate pentru Bugatti, Renault, Delage, Panhard, Alfa Romeo sau Delahaye.

Figoni et FalaschiAlfa Romeo 8C 2300 Le Mans Spider din 1934, realizata de Figoni

Figoni a realizat chiar si caroserii aerodinamice pentru masini de competitie, cum ar fi Alfa Romeo 8C 2300 Le Mans, care a castigat in 1932, 1933 si 1934 cursa de 24 de ore de la Le Mans. Dar si Delahaye Type 138 18CV Speciale, un automobil care a reusit sa obtina un record mondial in cadrul cursei de anduranta de 48 de ore de la Montherly, in 1934. Chiar si asa, cu toate realizarile sale in acea perioada, masinile care ieseau pe usa atelierului sau erau destul de conventionale.

Zece ani mai tarziu, in 1935, Figoni s-a asociat cu omul de afaceri Ovidio Falaschi, un personaj originar tot din Italia, dar stabilit in Franta. Impreuna au creat Figoni & Falaschi, compania care a ramas in istorie gratie realizarii celor mai frumoase caroserii de masini din toate timpurile. In timp ce Figoni se ocupa de partea estetica si de designul vehiculelor, Falaschi conducea afacerea si se ocupa de partea financiara. Asa a inceput cu adevarat povestea de succes care a dus la aparitia autoturismelor cu design etern.

Figoni et Falaschi1936 Delahaye Type 135 Competition Court Teardrop Coupe cu o caroserie Figoni et Falaschi.

Trasaturile de design ale vremii

Anii '30 au reprezentat o revolutie a domeniului aviatic si aerodinamic, motiv pentru care influenta acestora asupra masinilor a fost extrem de pronuntata. Asa a luat nastere stilul italian de design numit "goccia d'acqua" sau "goutte d'eau" sau "tear-drop", adica forma care imita picatura de apa in cadere, o forma despre care se spunea a fi cea mai aerodinamica. Acest stil raspandit mai ales in randul carosierilor italieni se remarca prin siluete eliptice si aripi ale rotilor care acopereau anvelopele, forma dorita fiind una cursiva si care transmitea miscare chiar si in stationare.

Figoni et FalaschiSemnalizare ascunsa in caroserieFigoni et FalaschiClante ascunse in caroserie

Figoni a folosit acest stil de design si l-a dus la o noua dimensiune. El a folosit pe aceleasi caroserii si formele aerodinamice, dar si aripile uriase, cu praguri ce acopereau atat rotile din fata, cat si pe cele din spate, un design nemaivazut pana la acea vreme. In plus, parbrizul masinii era incalina mult spre spate, iar farurile, manerele si semnalele erau incastrate in caroserie, pentru a nu avea alte elemente care sa intervina in cursivitatea formelor.

Figoni et FalaschiDelahaye 165 Cabriolet 1938 realizata de Figoni et Falaschi in 1938. Un exemplu de design extrem al vremii, cu aripile in forma de lacrima si roti acoperite de patentul lui Figoni, numite "enveloppantes".

Tot Figoni a fost cel care a patentat automobilele decapotabile cu plafon care se ascundea, atfel incat designul sa nu fie stricat de plafonul textil strans in spate, asa cum se intampla la modelele vremii. Si tot ca sa imbunatateasca designul aerodinamic si liniile cursive, el a folosit doua elemente de coloristica: cromul si vopseaua lucioasa, adesea folosita chiar si in doua sau trei nuante pe aceeasi masina.

La interior, Figoni apela la cele mai scumpe materiale ale vremii: piele colorata si lemn deschis la culoare, de cele mai multe ori aurit, accesorii personalizate si decorarea ceasurilor de bord. Un interior cu lemn si ornamente aurite era, in fapt, semnatura clasica Figoni et Falaschi.

Compania celor doi era cunoscuta drept o firma de caroserii care punea mult accent pe moda si eleganta. Motiv pentru care, celebri designeri de moda ai vremii colaborau cu Figoni et Falaschi pentru a le furniza modele imbracate in propriile creatii care sa acompanieze automobilele la diverse saloane auto ale vremii. Chiar Ovidio Falaschi spunea despre propria companie ca este "un designer de moda care imbraca si dezbraca un sasiu de doua, trei sau mai multe ori, pana sa ajunga la forma perfecta". Nu degeaba, o singura caroserie finalizata dura 2100 de ore de munca.

Primele automobile realizate de Figoni et Falaschi

Inainte sa isi duca pasiunea pentru lucrul cu metalul la un nou nivel, Figoni a muncit o vreme singur la realizarea caroseriilor. Chiar si asa, a avut destui clienti. Printre primele sale proiecte se numara Bugatti T55 Roadster cu seria de sasiu 55221, o masina care a alergat cu Guy Bouriat si Louis Chiron in cursa Le Mans din 1932. Un an mai tarziu, caroseria originala a fost refacuta de Figoni.

Figoni et FalaschiBugatti T55 Roadster din 1932, modificat de FigoniFigoni et FalaschiBugatti T57 din 1939 cu o caroserie Figoni et Falaschi

Figoni et FalaschiDelage DMN construit in 1929, serie de sasiu 31453, modificat de Figoni

Delage DMN, un automobil realizat in doar 897 de exemplare, dar cu diferite caroserii, a ajuns si pe mana lui Figoni in 1929. Sasiul cu numarul 31453 a fost dotat de Figoni cu o caroserie de "fals cabriolet" si livrata in decembrie 1929 unui dealer din Londra. Primul proprietar al acestui exemplar a fost M.O. Wetter, un diplomat din Belgia, iar in 1960 masina a fost cumparata de Sir Peter Graham.

A urmat masina Marchizului de Cholmondeley, un Bugatti T57 din 1939 cu seria de sasiu 57739, modificat de Figoni et Falaschi, cu o caroserie fara stalpi de tip limuzina. Masina a fost inregistrata in circulatie pe 1 mai 1939 si a ramas in familie multi ani. De altfel, acest marchiz a cumparat de la Bugatti o sumedenie de automobile intre 1921 si 1939, fiind unul dintre clientii de baza ai lui Ettore Bugatti.

Masinile Delahaye realizate de Figoni et Falaschi

Delahaye 135 MS Cabriolet cu seria de sasiu 49197 a fost realizata pe sasiul lung de competitie a producatorului francez Delahaye, fiind comisionata chiar de producator, dorind ca masina sa fie in standul sau la Salonul Auto de la Paris in 1939. Masina a fost livrata celor de la Figoni et Falschi in aprilie 1938, acestia terminand-o in timp pentru salon. Dar, din cauza ca incepea Al Doilea Razboi Mondial, salonul nu a mai avut loc. Chiar si asa, masina si-a gasit un client, o doamna pe nume Chandler.

Interiorul lui Delahaye 135 MS Cabriolet realizat de Figoni avea tapiterie speciala din piele rosie livrata si cusuta de catre celebrul designer Hermes, la fel si setul de bagaje realizate special pentru acest proiect. Dupa razboi, masina a fost cumparata de Marcel Contet, un pilot de curse, dar care s-a prezentat cu acest exemplar numai in concursuri de eleganta, unde a obtinut numai premii intai, fara sa ia startul in curse cu aceasta masina eleganta.

Contet a revenit dupa terminarea razboiului in atelierul lui Figoni ca sa modifice grila frontala a masinii, dupa care a vandut-o. In cele din urma, prin anii '60, masina a ajuns la fier vechi, vanduta pe doar 500 de franci, pentru ca rugina isi spusese cuvantul, masina fiind lasata intr-un garaj multi ani la rand. Dar, cu putin noroc, acest exemplar incredibil a ajuns in final in posesia presedintelui clubului Delahaye, care a restaurat-o si a detinut-o pana in 2002.

Intre timp, masina nu mai avea interiorul original produs de Hermes, acesta fiind distrus in timp. Dar noul posesor al masinii a dus-o din nou la Hermes, in anii 2000, iar acestia, dupa ce au verificat arhivele au reusit sa ii dea un nou interior acestui model, dupa specificatiile originale. A fost prima masina pe care Hermes a modificat-o la interior dupa terminarea razboiului. Nu e de mirare ca in 2006, la concursul de eleganta de la Pebble Beach, masina cu seria de sasiu 49197 a castigat premiul 1 in categoria sa.

Figoni et FalaschiDelahaye 135 MS Cabriolet

Figoni et FalaschiInterior din piele realizat de HermesFigoni et Falaschi

Figoni et FalaschiFigoni et Falaschi

Figoni et FalaschiFigoni et FalaschiFigoni et FalaschiFigoni et Falaschi

Figoni et Falaschi

Figoni et FalaschiFigoni et Falaschi

Figoni et FalaschiFigoni et FalaschiFigoni et Falaschi

Figoni et Falaschi

Delahaye 135 MS 'Narval' a fost produs cu o caroserie Figoni et Falaschi in doar trei exemplare. Primul, construit in 1946, prezentat la Salonul Auto de la Paris, avea numele de Narval inspirat de animalul acvatic din familia delfinului care are corn in frunte. In anii care au urmat, alte doua modele au fost comisionate de capete incoronate: Printul Ali Khan, un celebru jocheu si playboy al anilor de dupa razboi, sotul actritei Rita Hayworth, a comandat al doilea Narval, in timp ce al treilea exemplar a fost comandat de regele Farouk al Egiptului.

Figoni et FalaschiDelahaye 135 MS 'Narval'

Figoni et FalaschiFigoni et Falaschi

Delahaye 135 MS Coupe din 1938 cu seria de sasiu 60112 avea sub capota un motor de 3.5 litri cu trei carburatoare care producea 160 cp. Masina a fost special conceputa pentru Salonul Auto de la Paris din 1938, unde impartea standul Figoni et Falaschi cu un superb Delahaye V-12 165 Roadster.

Acest exemplar a stat ascuns in vremea razboiul pana in 1964, in mijlocul unui camp de buruieni. A fost descoperit in La Seine Sur Mer, avand placute de inmatriculare vechi, cu numarul 308 M6. Ulterior, masina a fost restaurata intre 1986 si 1987, apoi in 1998 a intrat in colectia Rosso Bianco din Germania. Imediat dupa anul 2006, acest model a vazut o restaurare profesionala supervizata chiar de Claude Figoni, fiul lui Giuseppe Figoni, intr-un atelier din Franta, condus de un fost angajat al sau. De atunci insa, masina nu a mai aparut la lumina pana in 2011, cand a fost scoasa la licitatie cu peste 1 milion de Euro.

Figoni et FalaschiDelahaye 135 MS Coupe

Figoni et FalaschiFigoni et Falaschi

Figoni et FalaschiFigoni et FalaschiFigoni et FalaschiFigoni et Falaschi

Delahaye Type 135 Competition Court Teardrop Coupe din 1936 cu o caroserie Figoni et Falaschi. Acest exemplar are seria de caroserie 47242 si este unul din cele sase realizate de caroseriul francez si una din cele trei masini existente astazi. A fost vanduta in cadrul unei licitatii cu peste 2 milioane de Euro.

Figoni et FalaschiDelahaye Type 135 Competition Court Teardrop Coupe

Figoni et FalaschiFigoni et Falaschi

Figoni et FalaschiFigoni et FalaschiFigoni et Falaschi

Delahaye 165 Cabriolet realizata de Figoni et Falaschi este poate cea mai radicala opera de arta a carosierilor francezi din toata timpurile. Este poate cea mai frumoasa masina realizata vreodata. Masina e construita pe un sasiu Delahaye V12 145 de competitie, fiind realizata in numai doua exemplare. Primul, prezentat la Paris in 1938, iar al doilea exemplar, special fabricat pentru Salonul Mondial de la New York, pentru a ocupa standul Frantei.

Masina avea patentul pentru un parbriz care cobora si era dotata cu celebrele "enveloppantes", aripile care acopereau complet rotile. Exemplarul de la New York a ramas blocat in vama din cauza ca a inceput razboiul, si peste sase ani a fost vandut. Un showroom din California a cumparat masina si i-a pus un motor V8 de Cadillac cu transmisie automata. In anii '80, in cele din urma, acest Delahaye a primit o restaurare originala, a primit motorul care trebuia si a participat in 1992 la concursul de eleganta de la Pebble Beach.

Figoni et FalaschiDelahaye 165 Cabriolet

Figoni et FalaschiUn patent inregistrat de Figoni: parbrizul care urca si cobora la manivela, astfel incat masina sa isi schimbe aspectul

Figoni et FalaschiFigoni et FalaschiFigoni et Falaschi

Figoni et Falaschi

Masinile Talbot realizate de Figoni et Falaschi

Talbot Lago T150C 'Teardrop' a fost masina cea mai produsa de catre Figoni. Masina a inceput sa fie produsa in 1935, pe sasiu Talbot, unul dintre producatorii francezi care ofereau calitate si eleganta. In 1936, masina a participat la Salonul Auto de la Paris si in 1937 la cel de la New York, devenind un model extrem de cunoscut.

Acest Talbot Teardrop a fost construit pe mai multe dimensiuni de sasiu si in doua variante de caroserie distincte. Se pare ca Figoni a reusit o serie destul de "mare", de 11 exemplare construite numite Teardrop si 5 exemplare din modelul Talbot Lago T150C Jeancart Goutte d'Eau, numite astfel dupa primul proprietar care a comandat acest model.

In 1937, Figoni a inceput o colaborare cu Talbot Lago, pentru care construia caroserii dedicate sasiului de top, T150C. Masina avea suspensie independenta pe fata, o constructie gandita special sa fie usoara, frane performante si o garda la sol redusa, motiv pentru care aceste modele erau ideale pentru competitie. Sasiurile folosite erau scurte sau lungi, dar majoritatea erau cele de 2.95 metri numite T150C Speciale, in timp ce masinile realizate pe sasiul mai scurt numit SS, au fost in numar redus (numai 5).

Figoni et FalaschiTalbot Lago T150C 'Teardrop'

Figoni et FalaschiFigoni et Falaschi

Figoni et Falaschi

Figoni et FalaschiTalbot Lago T150C 'Jeancart Teardrop' din 1938 cu serie de sasiu 90034, caroserie Figoni et Falaschi

Figoni et Falaschi

Figoni et FalaschiFigoni et FalaschiFigoni et Falaschi

Talbot Lago T120 Cabriolet cu numarul de sasiu 85221 a fost realizat in 1935, exact cand s-a facut uniunea dintre cei doi parteneri, Figoni si Falaschi. Masina a fost comandata chiar de Talbot, iar suma platita a fost la acea vreme 21.000 de franci, o suma exorbitanta, care azi ar insemna cateva milioane de Euro. Acest exemplar are finisaje exceptionale si se remarca prin emblema frontala din cristale rare, realizata de celebrul bijutier Lalique.

Imediat dupa razboi, masina a suferit o gramada de modificari. Radiatorul, aripile frontale si multe alte elemente au fost inlocuite. Chiar si asa, semnatura lui Figoni se mai vede la portiere si la forma globala a caroseriei, insa valoarea originala i-a scazut. Mai ales ca acum, dupa mai bine de 75 de ani, nu se cunoaste carosierul care a facut aceste modificari dupa Figoni.

Figoni et FalaschiTalbot Lago T120 Cabriolet

Figoni et FalaschiFigoni et FalaschiFigoni et Falaschi

Figoni et FalaschiFigoni et Falaschi

Talbot Lago T150C Roadster cu seria de sasiu 82928 a fost initial construita ca masina de curse a fabricii Talbot, in 1936. Rene Dreyfus, seful echipei de curse de la Talbot, a adus doi piloti: Luigi Chinetti si Pierre Louis Dreyfus. Cel din urma, dupa ce cariera de curse a masinii Talbot s-a incheiat, a vandut sasiul unui anumit personaj numit Finley, iar caroseria colegului Chinetti. Cumparatorul sasiului l-a trimis celor de la Figoni, care i-au pus aceasta caroserie exceptionala decapotabila.

Figoni et FalaschiTalbot Lago T150C Roadster

Figoni et Falaschi

Figoni et FalaschiFigoni et Falaschi

Talbot Lago T150C SS Roadster cu seria de sasiu 90115 are o istorie interesanta. Pe vremea cand conducea atelierul singur, Figoni devenise celebru pentru modificarea masinilor de curse pentru Lancia, Alfa Romeo sau Bugatti. Insa si cei de la Talbot trimiteau masinile aici ca sa primeasca caroserii de competitie, arodinamice si usoare. Un Talbot cu seria de sasiu 90115, numarul de ordine 705 in atelierul Figoni, era un roadster cu doua portiere comisionat de M. Cattino din Franta, realizat pe un sasiu scurt T150C SS si vopsit in doua nuante de albastru.

Al doilea proprietar al acestei masini a fost celebrul pilot de curse Louis Rosier, care a participat in Raliul Monte Carlo si in diverse competitii de motorsport din Franta cu echipa proprie, Ecurie Rosier. A castigat mai multe etape nationale, fiind desemnat chiar de 5 ori campion national. Dar a reusit sa castige si Grand Prix-ul Belgiei la Formula 1. A luat startul in 38 de curse de F1, reusind mai multe podiumuri, a castigat Grand Prix-ul Olandei doi ani la rand si a castigat, alaturi de fiul sau care era copilot, competitia Le Mans. Rosier a decedat insa in 1956, tot la Le Mans, intr-un accident auto.

Figoni et FalaschiTalbot Lago T150C SS Roadster

Masina cu seria 90115 a luat parte la multe curse ale lui Rosier, chiar daca in timpul razboiului a stat ascunsa. In 1947, Rosier a facut mai multe modificari caroseriei realizate de Figoni, pentru a imbunatati performanta in curse. Cu aceste modificari se prezinta masina si in ziua de azi.

Rosier i-a vandut acest exemplar in 1948 lui Charles Huc, care a alergat cu ea in competitii anii urmatori. Dupa ce a mai schimbat cateva maini, acest exemplar de curse a ajuns in posesia lui Jean Serre, un colectionar de automobile rare. Masina realizata de Figoni exista si astazi, in cea mai mare parte in forma originala, avand o valoare inestimabila, fiind unica.

Figoni et Falaschi

Figoni et FalaschiFigoni et FalaschiFigoni et Falaschi

Alte modele cu caroserii realizate de Figoni et Falaschi

Alte masini construite de Figoni et Falaschi pe baza modelelor Talbot au fost Talbot Lago T120 'Baby', Talbot Lago T150C Drophead, Talbot Lago T23 'Coupe Sand' si Talbot Lago T26 GS Coupe.

Figoni et FalaschiTalbot Lago T150C DropheadFigoni et FalaschiTalbot Lago T23 'Coupe Sand'Figoni et FalaschiTalbot Lago T26 GS Coupe

Dupa terminarea razboiului, Figoni a mai realizat doar cateva caroserii pentru diversi producatori. Opulenta si formele curajoase ale caroseriilor cu aripi umflate si roti ascunse au fost inlocuite cu un design mai curat si mai "cuminte". Printre cele mai cunoscute modele realizate in anii '50 se numara Falaschi Citroën 15CV Traction Avant "Le Squale", Rolls-Royce Phantom II Continental Pillarless Berline, Simca Sport 7 Coupe, Simca Sport 8 Coupe & Cabriolet si Simca Sport 9 Coupe.

Figoni et FalaschiRolls-Royce Phantom II Continental Pillarless Berline

Figoni et FalaschiSimca Sport 7 CoupeFigoni et FalaschiCitroën 15CV Traction Avant "Le Squale"Figoni et FalaschiSimca Sport 9 Coupe

Distribuie pe Facebook
Vezi toate pozele (106) Poze Figoni et Falaschi
mai multe