Masini legendare Ep. 1 - Ferrari F40
F40 a fost lansat in anul 1987, ca un raspuns din partea companiei conduse de Enzo Ferrari la modelul Countach, lansat de Lamborghini si Porsche 959. Numele este dat de aniversarea a 40 de ani de existenta Ferrari, impliniti odata cu lansarea modelului. Ulterior, succesorul F50 poarta numele datorita aniversarii de 50 de ani.
Modelul F40 este un adevarat supercar, cu motor central si tractiune spate, produs in fabrica de la Maranello intre 1987 - 1992. Timp de 3 ani din momentul lansarii, a fost numita cea mai puternica masina street-legal, detinand recordul la viteza de top cu 324 km/h. Ulterior, masina a dat dovada ca poate atinge si o viteza incredibila de 364 km/h. F40 datoreaza performantele sale mai multor factori, printre care motorul, greutatea si aerodinamica.
Motor si transmisie
F40 are un motor de 3 litri (2936 cc), V8, cu bloc si pistoane din aliaj usor, montat longitudinal, in spatele celor doua scaune. Puterea de 478 cp este data de cele doua turbine IHI gemene (twin-turbo), dar si unui sistem de racire a aerului cu intercoolere Behr. Transmisia este in 5 trepte, manuala, cu ambreiaj dublu disc, dar si cu autoblocant ZF LSD (limited slip differential).
Aerodinamica
Tehnicienii de la Ferrari probabil s-au gandit cel mai mult la acest aspect, cand au proiectat F40-ul. La finalul multor teste in tunelul aerodinamic, au reusit sa creeze o masina cu un coeficient foarte scazut, de doar 0.34. Aceasta performanta s-a realizat scazand suprafata frontala de contact cu aerul, apeland la faruri escamotabile, podea dreapta sub masina pe toata suprafata caroseriei, mai putin a motorului, prize mari de aer pentru racirea intercooler-elor, dar si un eleron urias, al carui scop este stabilitatea si forta de apasare la viteze mari.
Exterior si interior
Caroseria poarta semnatura celebrului designer italian Pininfarina. In premiera, s-au folosit panouri din Kevlar si carbon, pentru a pastra o greutate cat mai scazuta (1100 kg). Greutatea redusa a fost obtinuta si prin folosirea plasticului pentru parbriz si luneta. In plus, masina nu era dotata cu presuri, sistem audio sau geamuri electrice. Ba chiar din fabrica, F40 nu avea posibilitatea de a cobori geamurile laterale, insa, ulterior, au fost montate sisteme manuale. Unele modele mai tarzii au fost dotate din fabrica si cu aer conditionat, modelul cel mai banal, doar cu optiunea on-off. Tot din ciclul "greutate foarte scazuta" face parte si lipsa manerelor de deschidere a usilor, care au fost inlocuite cu un cablu banal. Siguranta la interior nu este data de vreun airbag, ci de scaunele de curse dintr-o singura bucata de Kevlar si uriasele centuri Sabelt. Ceasurile de bord arata numai viteza, turatia motorului, temperatura apei si presiunea turbo. Pedalierul este din aluminiu perforat.
Sistemul de franare si suspensia
F40 este practic o masina de curse legala pentru sosea. Una din cele mai importante dovezi este sistemul de franare, care nu este servo-asistat. Nu oricine poate conduce o masina cu un astfel de sistem de franare, acest lucru facandu-se foarte greu si necesitand ceva indemanare. Discurile de frana si etrierele au fost facute in colaborare cu Brembo, discurile fiind dublu ventilate, iar etrierele cu 4 pistoane. Suspensia este de tip double-wishbone, cu amortizoare reglabile Koni si bare anti-ruliu fata/spate. Optional, se putea alege suspensie reglabila electronic, cu 3 pozitii. Jantele din aliaj usor poarta semnatura Speedline si au dimensiunea de 17", cu anvelope diferite fata/spate. Acestea sunt prinse doar intr-o piulita centrala, exact ca la masinile de F1.
Performante
Ferrari F40 accelereaza de la 0 la 100 km/h in 3.8 secunde, iar de la 0 la 200 km/h in 11 secunde. Acesti timpi se datoreaza unui raport putere/greutate foarte bun, de 478 cp la numai 1100 kg - greutatea unui Ford Fiesta din zilele noastre. F40 a fost prima masina street-legal care a depasit bariera celor 200 mph, adica 324 km/h. Desi initial au fost produse numai 400 de exemplare, cererea mare a urcat productia totala de F40 la 1315, fiind la acea vreme cea mai scumpa masina Ferrari scoasa pe usa fabricii, cu un pret de peste $400.000.
Chiar si dupa 23 de ani de la aparitie, F40 reprezinta unul din cele mai impresionante supercaruri, cu performante greu de egalat. De aceea, multi entuziasti il considera o super-masina prin definitie, daca nu chiar una din acele masini care nu vor muri niciodata.
Sursa Foto: jeroenolthof.nl
- Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 € Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 €
- Vw touran diesel 2011 5790 € Opel meriva 1.3 cdti eco flex 2012 4000 € Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 €
- Skoda octavia automata, euro 6 2019 10600 € Bmw 118 n47 2008 4500 € Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12800 €
- Renault megane 16v 2006 2000 € Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 €
- Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 € Dacia duster 1500 2017 400 Lei
- Bmw 520 diesel 2009 8200 € Bmw 520 2.0d f10 clima navi piele pilot senz park 2011 9700 € Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei
- Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 € Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 € Skoda roomster diesel 2013 4350 €
- Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei Planetara dreapta fata nissan qashqai j10 1.5 dci fab. 2006 -... 500 Lei Skoda octavia 1.6d 2014 6700 €
- Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Dacia lodgy 7 locuri 1,5 dci 2014 4500 €
- Renault fluence 1.6benzina euro 5 a/c electrice km reali 2011 4700 € Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Opel corsa 1.2i 2003 599 €
- Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 € Nissan qashqai+2 +2 full bi-xenon piele camera an fab. 2012 37500 Lei Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 €
- Audi a3 2.0, euro5 2010 5100 € Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 € Alfa-romeo 159 1.9 jtdm 2007 2750 €