Cum stim daca motorul are probleme cu turbina si ce solutii de rezolvare avem?
- Reconditionarea unei turbine, cu 50% mai ieftina decat una noua
- Turbosuflanta se poate reconditiona in termen de 2 zile
- Garantia de 12 luni, obligatorie la orice service de reconditionari turbine
In zilele noastre, majoritatea masinilor au motoare turbo, indiferent ca e vorba de motorizari pe benzina sau diesel. Si pentru ca multi soferi nu stiu cum sa intretina corespunzator motorul, dar si din cauza ca la pompa gasim carburant de calitate slaba, turbosuflantele motoarelor noastre se mai strica din cand in cand. Ce putem face?
Deşi proiectată să funcţioneze pe toată durata de viaţă a motorului, fără a necesita o întreţinere specială, turbosuflanta se poate defecta chiar mai repede decât ne aşteptăm. Motivele pot fi multe, dar principalele cauze care favorizează apariţia defecţiunilor sunt reprezentate de utilizarea necorespunzatoare a unui motor turbo:
- motor subturat: cauzează depuneri de calamină şi funingine care, în timp, blochează parţial sau total funcţionarea paletelor turbosuflantei cu geometrie variabilă
- motor supraturat: funcţionarea motorului la turaţii extreme o perioadă îndelungată de timp scurtează durata de viaţă a turbosuflantei
- corpuri străine: atât turbina cât şi compresorul suferă deteriorări mecanice ca urmare a pătrunderii corpurilor străine prin galeria de admisie sau de evacuare
- ulei cu impurităţi sau impropriu: determină uzura prematură a componentelor turbosuflantei datorită lubrifierii necorespunzătoare
- nivel scăzut de ulei: reducerea presiunii uleiului ca urmare a unui nivel necorespunzător favorizează uzura prematură sau chiar griparea turbosuflantei
Dar cum recunoastem o turbina stricata?
De obicei, masina are senzori care ne avertizeaza pe bord in cazul in care sunt probleme cu turbosuflanta. Fie ca nu mai face presiune, fie ca are scurgeri de ulei sau ca se incinge excesiv. Daca nu avem senzori, ne putem da seama foarte usor daca suntem atenti la trei aspecte: fum pe evacuare, consum crescut si lipsa putere. Daca simtim un astfel de comportament al masinii, avem sanse ca turbosuflanta sa fie defecta. Dar numai un service specializat pe asa ceva iti poate spune clar daca este sau nu turbina de vina.
Considerând rezolvată problema constatării cauzelor şi defecţiunilor turbosuflantei, ce opţiuni avem pentru remedierea acestora? Se pot lua în calcul trei posibilităţi, fiecarea dintre acestea cu riscurile şi avantajele aferente.
1. Achiziţionarea unei noi turbosuflante
Este cea mai bună opţiune posibilă în cazul în care costul mare de achiziţie nu reprezintă o problemă. Montarea unei noi turbosuflante prezintă avantajul calităţii maxime, completată de garanţia de 12 luni oferită de service-ul auto care efectuează montajul.
2. Achiziţionarea unei turbosuflante second-hand
Aparent, o turbosuflantă „la mâna a doua” prezintă avantajul costului redus, un criteriu pe baza căruia o astfel de decizie se poate lua foarte uşor. Cu toate acestea, cel mai mare inconvenient al unei astfel de opţiuni este acela că nu se cunoaşte calitatea turbosuflantei sau defectele sale ascunse. Fie că este o turbosuflantă reparată, sau că provine dintr-un centru de dezmembrări auto, o astfel de opţiune este întotdeauna de evitat.
3. Recondiţionarea turbosuflantei cu probleme
Recondiţionarea turbosuflantei reprezintă a doua cea mai bună opţiune posibilă, sau chiar prima în cazul în care se doreşte obţinerea un raport preţ/calitate foarte bun. Avantajul recondiţionării este reprezentat în primul rând de transparenţa serviciului, calitatea pieselor şi garanţia oferită. În ceea ce priveşte riscurile, evitarea recondiţionării turbinei într-un service auto neautorizat este tot ceea ce trebuie făcut pentru înlăturarea oricăror probleme.
Transparenţa serviciului de recondiţionare rezidă în aceea că beneficiarul cunoaşte de la bun început care sunt defecţiunile turbosuflantei, cauzele acestora, precum şi piesele ce urmează a fi înlocuite. În sens general vorbind, se poate spune despre o turbosuflantă recondiţionată că este precum o turbosuflantă nouă în carcasă veche. Iar asta deoarece, în cele mai multe dintre cazuri, carcasa turbosuflantei şi corpul de mijoc sunt singurele piese care râmân din vechea turbină supusă procesului de recondiţionare.
Ce presupune recondiţionarea şi cât costă un astfel de serviciu?
Contrar părerii generale, recondiţionarea unei turbosuflante nu este echivalentă cu o simplă reparaţie, adică nu presupune efectuarea de reparaţii asupra unor piese uzate sau defecte.
Etapele unui astfel de serviciu sunt urmatoarele:
- demontarea, curaţarea şi identificarea problemelor turbosuflantei
- inlocuirea tuturor pieselor defecte sau uzate, echilibrarea ansamblului central şi efectuarea verificărilor preliminare
- testarea finală, remontarea şi verificarea modului de funcţionare pe autovehicul
În ceea ce priveşte piesele care vor fi înlocuite, segmenţii, bucşile, garniturile, clemele de fixare, axul central, turbina şi compresorul sunt componente care vor fi schimbate în mod obligatoriu în cadrul procesului de recondiţionare. De notat şi faptul că se utilizează piese noi, originale, iar serviciul de recondiţionare este însoţit de fiecare dată de un certificat de garanţie cu o perioadă de până la 12 luni (la fel ca pentru o turbosuflantă nouă).
Despre costurile aferente acestui serviciu se poate spune cu certitudine că este aproape întotdeauna mai redus cu cel puţin 50% faţă de preţul de achiziţie al unei noi turbosuflante. O ofertă de preţ personalizată este posibilă însă doar în urma unei constatări tehnice de specialitate, efectuată într-un service auto autorizat şi specializat în acest sens.
Unde gasim un service de reconditionat turbine de incredere?
Există atât în Bucureşti cât şi la nivel naţional unităţi service care asigură serviciul de recondiţionare al turbosuflantei, multe dintre acestea fiind specializate şi autorizate exclusiv pentru această activitate. De reţinut aici faptul că este total nerecomandată efectuarea recondiţionării într-un service auto clandestin. De ce? Iată două dintre cele mai importante motive:
1. Pret dubios de mic, echipamente inferioare, calitate scazuta, fiabilitate minima
Orice service auto ar trebui să garanteze pentru serviciile executate, inclusiv pentru cel de recondiţionare. Realitatea arată însă că o bună parte dintre unităţile service nu oferă niciun fel de garanţie, iar aici vorbim desigur despre aşa-numitele unităţi service „de cartier”, nespecializate şi neautorizate pentru efectuarea de reparaţii asupra turbosuflantelor auto. Sub pretextul „avantajului” unui preţ cu mult sub media pieţei, un astfel de service îşi convinge clienţii să opteze pentru reparaţia turbosuflantei, asta deşi echipamentele, calificarea echipei şi dotările tehnice ale unităţii sunt departe de a îndeplini condiţiile şi standardele înalte de calitate pe care le presupune recondiţionarea turbinei.
Un service auto care nu recondiţionează turbine decât în mod ocazional, adică unul nespecializat pentru o astfel de procedură tehnică, nu va putea oferi niciodată garanţii reale în ceea ce priveşte calitatea serviciului prestat. De aceea, dacă există tentaţia de a opta pentru o soluţie mai ieftină, gandiţi-vă de două ori! Este destul de probabil ca lucrarea însăşi să fie una „cât se poate de ieftină”. În fond, defecţiunile ce pot apărea la scurt timp vă pot afecta bugetul mult mai mult decât în cazul în care aţi fi optat de la bun început pentru o recondiţionare de calitate, intr-un service auto cu experienţă dovedită în acest sens.
2. Garantia turbinei reconditionate minimum 12 luni, obligatorie
Piaţa clandestină a unităţilor service este una cât se poate de extinsă în România. Aproape că nu există cartier în care să nu identifici uşor tot felul de aşa-zise unităţi service, construite parcă „la minut” pe după câte un colţ de bloc. Iar în contextul actual, în care oricine îşi doreşte să obţină maximum de la un serviciu, cu costuri minime, o astfel de opţiune ar putea deveni foarte atractivă. Ar putea, dar este total nerecomandată.
Există de asemenea o serie de susţinători ai unor astfel de practici, aproape toţi încercând să justifice astfel de servicii prin aceea că sunt oferite de mecanici auto foarte bine pregătiţi. Nu comentăm veridicitatea unor astfel de susţineri, dar chiar şi în ipoteza în care ar fi adevărate, un service auto „de cartier” prezintă dezavantajul că nu va oferi niciodată certificat de garanţie. Iar din acest punct discuţia nu-şi mai are rostul. Un lucru este cert, dacă nu vrei să plateşti de două ori pentru acelaşi serviciu, optezi întotdeauna pentru un service auto care îţi oferă, pe lângă garanţia calităţii, şi un certifcat de garanţie cu perioada de valabilitate de 12 luni.
În mod concret, ce opţiuni există pentru recondiţionarea turbosuflantei?
Internetul abundă de informaţii pe această temă, iar site-urile web de profil nu sunt deloc puţine la număr. Am reuşit totuşi să facem o selecţie pe baza criteriilor mai sus amintite, iar site-urile asupra cărora ne-am oprit sunt www.turbineauto.ro şi www.reparatiiturbine.ro. Au echipamente de ultima generatie, personal calificat, sunt specializati pe un singur lucru si ofera garantie extinsa. Din informaţiile regăsite atât pe aceste două site-uri cât şi pe alte pagini de pe internet (forumuri, bloguri etc.) rezultă că serviciul de recondiţionare oferit este unul de o calitate excepţională, service-ul auto fiind autorizat în acest sens de către Registrul Auto Român.
- Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 14500 $ Intinzator curea curea distributie volvo v40 hatchback bta... 98.85 Lei Nissan leaf tekna special 2019 23500 $
- Rola ghidare/conducere curea transmisie mercedes-benz e-class... 122.79 Lei Set rulment roata renault clio ii bb0/1/2 cb0/1/2 bta h2r009bta 79.91 Lei Set rulment roata opel astra f van 55 bta h1x010bta 100.09 Lei
- Rola ghidare/conducere curea transmisie opel zafira tourer c... 89.75 Lei Skoda octavia 1.2benzina euro 6 dublu clima pilot jante 2017 8300 € Ford fiesta 1.25i 2007 1600 €
- Set rulment roata audi tt roadster 8j9 bta h1w018bta 214.02 Lei Set rulment roata bmw 5 e60 bta h1b013bta 291.36 Lei Set rulment roata bmw 3 e30 bta h2b001bta 92.92 Lei
- Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Punte spate nissan qashqai 2010 suv 1.6 i 800 Lei Set rulment roata fiat ducato platou / sasiu 230 bta h2c017bta 128.6 Lei
- Bmw 520 diesel 2009 8200 € Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6950 € Land-rover freelander 2.2 td4 4x4 td4 hse automata navi pdc 2007 4990 €
- Set rulment roata renault megane i ba0/1 bta h2r009bta 79.91 Lei Rola ghidare/conducere curea transmisie mercedes-benz clk c209... 122.79 Lei Vw golf 1.2tsi comfortline bluemotion pdc pilot 105 cp euro 5... 5990 €
- Scrumiera 3g1863284 volkswagen vw passat b8 [2014 - 2020] 194 Lei Set rulment roata vw golf vi 5k1 bta h1w018bta 214.02 Lei Set rulment roata citroËn jumper platou / sasiu 230 bta... 128.6 Lei
- Set rulment roata lancia y 840a bta h2f005bta 190.74 Lei Set rulment roata daewoo rezzo klau bta h1x010bta 100.09 Lei Rola ghidare/conducere curea transmisie mercedes-benz cls c219... 122.79 Lei
- Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2650 € Set rulment roata skoda yeti 5l bta h1w018bta 214.02 Lei Set rulment roata renault espace iii je0 bta h2r032bta 253.32 Lei
- Grila radiator transit custom facelift ( 2017-2021 ) 450 Lei Vw passat 2.0tdi dsg 170 cp sportline xenon clima pilot trapa... 3650 € Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 €
- Set rulment roata peugeot boxer platou / sasiu zct bta h2c017bta 128.6 Lei Set rulment roata citroËn jumper caroserie 230l bta h2c017bta 128.6 Lei Rola ghidare/conducere curea transmisie mercedes-benz m-class... 122.79 Lei