Am calarit un BMW cu doua roti: Cruise E-Bike

Am calarit un BMW cu doua roti: Cruise E-Bike
  • Pretul bicicletei este de 3100 Euro cu TVA inclus
  • Autonomia minima este de 80 de kilometri
  • Exista 4 programe de functionare
Distribuie pe Facebook

Cand un brand incepe sa faca pentru clientii sai sepci sau tricouri cu logo-ul firmei, nu e mare lucru. Dar cand face orice, de la chiloti si pixuri, pana la masinute de copii si biciclete, iti dai seama ca e vorba de un brand puternic. Si BMW a vrut sa sublinieze dominarea pe piata automobilelor premium oferind... TOT. Si, printre ultimele gaselnite se numara si bicicleta electrica BMW Cruise E-Bike. Pe care am calarit-o si noi pret de vreo 100 de kilometri.

Suntem cel mai mare site auto din Romania, chiar daca ne numim 4Tuning si unii PR-isti din domeniu cred ca ne ocupam cu vanzarea de eleroane, jante cromate si aripioare de rechin. Dar la birou ne prezentam cu tot ce iti poti imagina, de la masina proprie sau autobuzul 104, pana la scutere sau pe jos. Cand este frumos afara, 3 dintre noi venim la birou calare pe biciclete. Asa ca tare ne-am bucurat cand cei de la BMW au adus in Romania bicicleta electrica Cruise E-Bike. Pentru ca, dincolo de a fi soferi, am fost inainte de toate... biciclisti.

Bicicleta electrica

Am hernie, bicicleta are 22 de kilograme

Nu glumesc. Astia de la chirugie mi-au zis ca trebuie sa ma taie si sa ma tuneze cu o plasa curand, ca nu mai am 18 ani si sunt cam ruginit. Basca, exclus sa ridic greutati mari. Asa ca m-am cam strambat cand am auzit ca BMW Cruise E-Bike are 22 de kilograme, adica deloc putin... Am colegi care au biciclete din aceeasi clasa, tot cu suspensie pe fata, dar care cantaresc 11 kilograme, adica... jumatate. Insa aceasta bicicleta deloc ieftina este foarte grea din cauza motorului electric, pentru ca in rest nu prea are ce sa traga la cantar, cadrul fiind din aluminiu. Si cum traim in Romania, orice bicicleta, fie ea si un monociclu ruginit si ponosit, ii face cu ochiul unui hot, e clar ca trebuie sa fim prudenti si cu aceasta bijuterie cu sigla BMW. Adica, daca nu stam la casa, trebuie s-o luam la umar si sa o ducem in apartament. Noroc ca eu stau la parter si am de urcat numai 6 trepte...

Bicicleta electrica

Dotari de bicicleta normala

Pe langa sistemul de propulsie electric despre care va povestesc mai jos, bicicleta BMW este dotata ca oricare alta. Adica are sisteme de o calitate inalta, care insa pot fi regasite si pe o bicicleta care costa noua aproximativ 2500 de lei. E vorba de frane hidraulice pe disc de 180 mm Shimano BR-M395, furca frontala marca SR Suntour NEX MLO, schimbatoare Shimano Deore cu 10 pinioane, jante duble Rodi din aliaj usor, model Airline Plus 4 incaltate cu anvelope Continental CruiseContact cu insertii de Kevlar si un sistem special care protejeaza impotriva spargerii. Adica dotari cu care iti poti echipa orice bicicleta din orice magazin specializat.

Bicicleta electricaBicicleta electricaBicicleta electrica

Motor electric ajutator, nu independent

Numele de 'bicicleta electrica' este gresit. Este mai degraba o bicicleta hibrida. Pentru ca inaintarea se realizeaza exclusiv cu puterea umana, avand asistenta din partea motorului electric. Nu exista modul 100% electric in care bicicleta sa se deplaseze in timp ce omul care sta pe sa sa admire peisajul fara sa dea la pedale. Motorul electric marca Bosch nu se ocupa cu impinsul independent al bicicletei, ci cu 'venirea in ajutor' pentru biciclist. Ca sa intelegeti, cand mergi cu bicicleta cu functia electrica pornita, e ca si cum o mana invizibila te impinge de la spate, facandu-ti viata mai usoara. Dar daca te opresti din pedalat, nu te mai impinge nimeni. Este un sistem gandit foarte bine pentru cei care nu vor sa ajunga la destinatie transpirati din pricina efortului. Daca la ghidonul unei bicle normale incepi sa obosesti, cu BMW Cruise E-Bike totul este mai relaxat, lejer, o placere, si nu depui niciodata efort.

Bicicleta electricaBicicleta electrica

Bicicleta electrica

4 moduri de ajutor electric

Motorul electric nu merge de capul lui. Sistemul Bosch este controlat de un computer, daca nu mai multe. Acesta simte, cu ajutorul unor senzori, cand biciclistul da la pedale si activeaza motorul electric. Insa acest "ajutor" electric vine sub 4 forme: Turbo, Sport, Tour si ECO. Plus modul Oprit, in care dai la pedale ca la o bicicleta normala, dar grea. Evident, cel mai generos mod este numit Turbo. Si tocmai de aia noi am mers exclusiv doar in Turbo. Modul ECO este destul de inutil, dar este gandit pentru cei care vor sa mearga pe distante foarte mari, in acest mod avand cea mai mare autonomie. Modurile Tour si Sport sunt cele intermediare: ai ceva mai multa putere, dar tot insuficient. E clar ca atunci cand iti vei lua bicicleta asta vei merge doar in Turbo. Si chiar asa, desi in acest mod ai cea mai mica autonomie, tot te apropii de 100 de kilometri, ceea ce in oras, e destul.

Bicicleta electricaBicicleta electricaBicicleta electricaBicicleta electrica

Cum functioneaza motorul electric?

Sistemul Bosch este format din motorul electric si un computer de bord pozitionat pe ghidon. Motorul electric porneste automat imediat cum simte comanda de la senzori ca pedalele se misca. Senzorii masoara viteza, frecventa de pedalare si cuplul de 1000 de ori pe secunda, reusind sa calculeze cel mai bun nivel de asistenta. Adica, la demaraj, motorul ofera maximum de energie, ajutandu-te sa atingi viteza maxima repede. In clipele de plecare de pe loc, motorul reuseste sa amplifice puterea transmisa prin pedalare cu 225%, ceea ce este mare lucru. Oricum, nivelul puterii poate fi monitorizat pe ecranul LCD al computerului de bord. De aici, dar si cu ajutorul unei telecomenzi aflate in partea stanga a ghidonului, biciclistul poate modifica modul de putere, dar si diversi parametri precum distanta, viteza si asa mai departe. Acumulatorul electric demontabil are o capacitate de 400 Wh si se incarca in doar 3.5 ore, ceea ce il face extrem de util pentru cei care aleg sa vina la birou cu bicicleta. Acumulatorul se blocheaza cu cheia si poate fi usor transportat in casa sau in birou.

Bicicleta electrica

Cat de tare este in conditii reale de mers in Bucuresti?

Foarte tare! Prima oara cand m-am urcat pe ea mi s-a parut slab acest sistem. Dar, ulterior, cand am sesizat diferenta dintre un pedalat in conditii normale si cel cu ajutorul motorului electric, am inceput sa cred ca varianta asta de "electrificare" este ideala. De fapt, chiar la asta s-au gandit si oamenii cand si-au pus sigla BMW pe o bicicleta: este un mijloc de transport destinat celor care iubesc sa mearga pe doua roti dar care nu vor sa ajunga transpirati la destinatie. Mai mult, faza cea mai misto, este ca ai o autonomie serioasa si ca, in situatia in care ai ramas fara baterie, poti sa pedalezi in continuare. Cam greu, dar poti. Insa trebuie retinut ca este o solutie ideala. O bicicleta complet electrica, care sa-ti ofere sansa de a propulsa bicicleta in timp ce nu trebuie sa pedalezi, nu ar fi avut o autonomie asa de mare. In plus, aia nu mai este bicicleta: unde mai este factorul legat de sanatate si miscare daca tu nu trebuie sa dai din picioare?

Bicicleta electrica

Pretul pentru o distractie pe 2 roti marca BMW?

2500 de Euro + TVA, adica putin peste 3100 de Euro. Adica ce se intampla la automobilele BMW, se intampla si la bicicletele BMW: nu sunt pentru oricine. Daca Renault ar lansa maine o bicicleta, probabil ca si-ar permite-o mai multa lume. Insa BMW a spus ca vrea cea mai noua tehnologie inglobata pe un cadru de aluminiu, a colaborat cu Bosch si cu designerii de la DesignWorks USA si a cerut un pret pe masura. Daca te uiti le finisaje si la echipare, parca nu merita banii astia. Nici daca o iei in brate ca sa urci pe scari, nu-ti mai vine sa dai peste 3000 de Euro pe o bicicleta. Dar de indata ce te urci pe ea si iti dai seama cat de bine merge si cat de bine te simti pe ea, parca te gandesti sa strangi bani, chiar daca nu ti-o permiti.

Pe final, spunem doar ca ne-a placut. Evident, nu orice obiect, fie el si marca BMW, poate fi perfect. Dar, in ciuda greutatii mari si a pretului si mai mare, Cruise E-Bike este o inventie interesanta cu care tare ne-ar placea sa venim zilnic la birou. Ne-am convins de asta in cele 7 zile de test cu aceasta jucarie, perioada in care am si alergat cu peste 50 km/h cu ea, am si intrat pe putin off-road la Titan, unde se reasfalteaza, am si cazut pe Iancului cand ploua direct pe sina de tramvai ca in filmele cu prosti si am si fost stropiti elegant din cap pana in picioare din cauza aripilor mult prea scurte. Apropo: la banii astia, macar niste aripi potrivite erau indicate, ca asa cum e acum bicicleta, nu ai nicio sansa sa mergi pe ploaie fara sa ai dungi pe spate de noroi. Dar, cu toate astea, tot biroul a "calarit-o" si ar fi vrut sa o ia acasa.

Bicicleta electricaBicicleta electrica

Bicicleta electrica

Bicicleta electrica

Bicicleta electrica

Distribuie pe Facebook
Vezi toate pozele (23) Poze Bicicleta electrica
mai multe
Publicat în categoria: Reportaj DATA PUBLICĂRII: 28 Octombrie 2014