Jurnal de Romania: secretele Sibiului cu MINI Cooper SD
- MINI Cooper SD 5 usi costa de la 27.900 Euro cu TVA
- Consumul mediu al masinii a fost de 5.4 litri/100 km
- Cu un plin am avut autonomie de 850 km
Vom incepe o noua serie de articole despre Romania si ale sale locuri superbe. Acele locuri de care uitam si pe care le trecem cu vederea atunci cand suntem oribiti de "all-inclusive" din vecini si super-oferte grecesti "last minute". O sa incercam sa va aratam locuri exceptionale din Romania pe care merita sa le vizitam inainte sa trecem granitele tarii noastre. Si vom ajunge acolo cu niste masini la fel de interesante.
Masina: MINI Cooper SD, mai lunga, dar acelasi spatiu pentru picioare
Nu demult, incercam sa va explic cum sta treaba cu marca MINI, asa cum am inteles-o eu. Adica nu voi mai relua explicatia unei marci cu un anumit target destul de restrans care isi doreste din tot sufletul sa fie special. De data asta am avut in test-drive un MINI cu 5 portiere, o noutate pentru aceasta marca. Un model lansat anul trecut cu ajutorul caruia marca britanica isi mareste publicul tinta. Si aici ma refer la faptul ca MINI a devenit o masina de familie. De fapt, o masina de familie "cool" pentru o familie... foarte "cool". Eu, sincer, am convingerea ca unicul scop pentru care englezii s-au gandit sa scoata pe piata si o versiune cu 5 usi este acela de a oferi posibilitatea mamicilor sa puna un scaun de copil. Atat si nimic mai mult. Nu au facut un MINI cu doua usi in plus pentru a incapea mai multi pasageri, pentru ca nu incap. Si nici ca oamenii din locurile din spate sa se bucure de mai mult spatiu, pentru ca nu este mai mult. Ci singurul avantaj practic si care nu poate fi trecut cu vederea este faptul ca femeile care au copii isi vor putea cumpara in sfarsit un MINI. Pana acum, si-l cumparau pustoaicele, dar scapau repede de el atunci cand deveneau mame... Acum insa nu mai e cazul. Asadar, bravo MINI, tocmai ai devenit masina preferata a mamicilor din toata lumea!
Ne-am luat cu scaune de copil, biberoane si femei si am intarziat cu descrierea masinii. Varianta SD, adica un diesel sportiv. Cu motor de 2 litri care ofera 170 cp si 360 Nm cuplu de tip TwinPower Turbo, motor intalnit si pe modelele din gama BMW, unde insa ofera ceva mai multa putere. Destul de capabil incat masinuta de 1230 kg sa atinga o viteza maxima de 225 km/h si o acceleratie pana la 100 km/h in doar 7.4 secunde. La acest propulsor este cuplata transmisia Steptronic cu 6 trepte ce "lucreaza" in permanenta doar ca sa ai parte de un consum redus. Adica nu trebuie sa te mire daca treptele se schimba extrem de jos sau daca in decelerare turatia sta la... ralanti.
MINI cu 5 usi este ceva mai mare decat varianta cu 3 usi. Adica are o lungime de 3982 mm fata de 3850 mm cat are varianta 3D. Iar acest lucru se vede in volumul portbagajului care acum are 278 de litri, fata de cei 211 ai variantei mai scurte. Cu ocazia asta ati aflat si unde se "simte" surplusul de milimetri, in volumul portbagajului si nu in spatiul pentru pasageri. Pentru ca am stat pe bancheta din spate cu scaunul soferului in pozitia normala pentru mine. Si cum nu sunt vreun Iohannis de 2 metri, ma asteptam sa incap fara probleme. Intrarea prin portiera destul de mica a fost mai dificila, ca odata ajuns pe bancheta, am incaput. Dar nu as fi vrut sa merg in spate cu inca doi prieteni langa mine... La prima vedere, as zice ca cine sta in spate, o sa aiba acelasi loc ca si in vechiul MINI.
Traseul: aproape 700 de kilometri pana la Sibiu si inapoi
Am plecat din Bucuresti sambata dimineata, pe DN1, directia Cârţa, judetul Sibiu. Navigatia mi-a spus ca cea mai rapida ruta este pe DN1, Rasnov, Fagaras si am ajungem la destinatie. Am uitat se pare, atat eu, cat si navigatia, ca sambata dimineata DN1-ul este aglomerat. Si asa a si fost: intre Sinaia si Busteni, bara la bara. MINI-ul avea sistem Start/Stop de care am cam abuzat, pornind motorul de zeci de ori pana cand s-a eliberat traficul. Cu gandul la economia de carburant si avand convingerea ca exact pentru astfel de situatii a fost gandit sistemul, l-am lasat in permanenta activat. Nu degeaba am reusit, cu tot cu aceasta aglomeratie uriasa sa am un consum la predarea masinii de numai 5.4 l/100 km.
Pe micile serpentine de pe DN1, dar si pe drumul care leaga Predealul de Rasnov, mi-am dat seama inca o data ca senzatia la volanul unui MINI este identica cu cea pe care o ai cand te urci le volanul unui kart. Directia precisa, suspensiile mai rigide, scaunele sport si o pozitie la volan joasa, toate au contribuit la o experienta interesanta si suprasaturata de placere. Asa am ajuns la concluzia ca un MINI S, fie el pe benzina sau pe motorina, nu este un automobil de oras. Pentru ca in mediul urban nu te poti bucura de ce are el mai bun. Daca mi-as cumpara un MINI, as incerca sa caut cele mai virajate drumuri din tara noastra, m-as plimba pe Cheia saptamanal, as face Dansul Soarelui sa topeasca zapada de pe Transalpina mai repede si as aborda ascunsul drum dintre Sotrile si Seciuri, catre Valea Doftanei, la fiecare rasarit de soare (e un drum ca in filme, proaspat asfaltat si plin de viraje abrupte, de care nu stie lumea!)...
Mai departe a urmat numai drum drept si lin catre Sibiu, cu opririle de rigoare in locuri exceptionale. Iar la intoarcere am ales Valea Oltului care, din cauza aglomeratiei si a numarului urias de TIR-uri (traiasca Ponta cu a lui autostrada Pitesti-Sibiu imaginara!) am fost doar un participant la trafic dupa care se intorceau toate privirile, dar nimic mai mult... Am circulat in coloana linistit si calm, ba zguduit de gropile din sfalt, ba inecat de fumul micilor de Dedulesti de pe Dealul Negru.
Cârţa si peisajul rupt din jocul Diablo
Am vazut la un amic pe FB niste imagini cu o biserica aflata in ruina. Si am vrut sa vad cum este in realitate. E vorba de Abatia Cisterciana din aceasta localitate sibiana. O constructie care mai rezista chiar si in zilele noastre cu stoicism care a inceput sa fie construita in anul 1202. Este de fapt cea mai estica asezare a calugarilor din ordinul Cistercian care este construita intr-un stil gotic. Astazi, mai este in picioare doar biserica si cateva ziduri, iar manastirea de odinioara a fost distrusa si a fost construita recent pe acelasi amplasament casa parohiala. In acest loc se mai tin slujbe si se pare ca vin constant in jur de 70 de sasi localnici din comuna, fata de cele cateva mii de odinioara...
Cisnadioara si cetatea din varful dealului
Urmatoarea oprire am facut-o la Cisnadioara, langa orasul Cisnadie, la intrare in Sibiu. In acest sat este o biserica evanghelica fortificata in varful unui deal, un loc ce pare desenat din basme. Nu stiu cum de in judetul Sibiu se poate sa fie pastrate aceste locuri intr-o stare cat mai buna si originala, nu pricep cum autoritatile din Sibiu gasesc fonduri pentru restaurare si cum de aici stiu sa faca turism, in timp ce peste tot in Romania, aceste locuri extraordinare sunt lasate in paragina... Biserica din cetate a inceput sa fie construita in anul 1180... Faceti voi calculele. Iar cel mai interesant lucru este faptul ca aceasta cladire, asa cum poate fi ea vazuta si azi, s-a pastrat in mare parte neatinsa vreme de mai bine de 8 secole... Este printre putinele cladiri care s-au pastrat fara sa primeasca interventii de restaurare majore din toata Romania.
Sibiul, orasul care fascineaza de fiecare data
La alegeri ma bufnea rasul cand vedeam procentajele celor doi candidati la presedintie. Cred si eu ca oamenii din Sibiu nu vor sa aiba de-a face cu astia din Calarasi sau Dolj! De fiecare data cand ajung in Sibiu ma uimeste felul in care a fost pastrat acest oras. Mai sunt cateva localitati ingrijite, precum Alba-Iulia sau Targu Mures, insa Sibiul... Oh, Sibiul... Este exact ca un mecanism de ceas elvetian. Totul este asa cum trebuie aici, totul este... normal. Daca m-as intalni cu niste turisti din Statele Unite, din Canada, din Japonia sau din orice alta tara, le-as spune sa viziteze Sibiul, nicidecum Bucurestiul. Dar din cauza ca totul este asa cum trebuie la Sibiu, exista o mare problema: ajungi sa faci comparatii. Si dupa ce te intorci din Sibiu, dupa ce te-ai plimbat prin centru, dupa ce ai umplut cardul aparatului cu fotografii colorate si diferite, atunci cand te intorci la capitala cea plina de gri, noroi, gropi si nesimtiti in trafic, incepi sa oftezi. Si sa speri ca ce a facut noul presedinte cu orasul Sibiu va extrapola pentru toata Romania. Speranta moare ultima, stiu...
Cascada Lotrisor, facuta de Ceausescu, ascunsa de ochii nostri
In caz ca nu ai auzit vreodata sau nu ai vazut acest loc, te anunt ca este ceva normal pentru Romania. Dar foarte trist. Mai ales ca parasisem judetul Sibiu si intrasem in Valcea... Este inca un exemplu, asa cum sunt multe altele, de obiective turistice care nu au parte de nicio promovare. De fapt, acest loc nici macar nu este marcat de la drumul european E81, adica Valea Oltului. Este clar ca toti cei care s-au perindat pe la ministerul turismului, scris cu litere mici, au avut alte interese: ori construirea de sosele cu banii de la buget, ori promovarea tarii noastre prin tatuarea temporara a spatelui boxerilor cu Frunza noastra cea de toate zilele... Ups, cred ca tocmai am descris un ministru blond ce isi asteapta randul la DNA... Dar nu pricep cum de astfel de locuri extraordinare ne sunt ascunse privirilor, in loc sa se amenajeze un loc special care sa incaseze o taxa de vizitare, sa fie mese si locuri de campare, sa fie cosuri de gunoi, sa fie parcuri pentru copii, sa fie ceva organizat si elegant. In schimb, romanul habar nu are cum sa fructifice bogatiile naturii pe care le are...
Insa Cascada Lotrisor nu este o cascada naturala. Poate ca tocmai asta o face speciala! Cascada a fost facuta la ordinul lui Ceausescu la inceputul anilor '70. Este o cascada facuta prin saparea in stanca, astfel apa curge exact dintr-o grota in peretele muntelui. Cursul de apa a fost deviat pentru construirea unor drumuri forestiere astfel incat exploatarea sa se faca organizat si echilibrat, fara sa dauneze naturii... Nu ca acum, cand se vorbeste de mii de hectare de padure date doar spaga... Oricum, fara sa vreau, mereu fac referiri la politicieni. Si nu are cum sa fie altfel, cand nu vad niciun indicator catre cascada sau cand amortizoarele de la MINI dau sa patrunda prin capota de la gropi...
Turnul Spart de pe Valea Oltului
Cu siguranta, toti cei care ati mers pe Valea Oltului ati vazut ruinele unui turn in paragina, pe partea cu apa. I se spune Turnul Spart, iar motivul este lesene de inteles: mai are doar jumatate din constructie. I se mai spune si Halberturm sau Gebrochener Turm si a fost construit de daci. Era un turn care facea parte dintr-o intreaga retea de fortificari ale zonei sub care era un labirint de tuneluri subterane. Turnul a fost intreg pana in 1438, cand a fost bombardat de turci cu giulele din piatra, insa este neclar pana in ziua de azi de ce tocmai fatada dinspre munte este cea inexistenta... Oricum, este un loc special care ne duce cu gandul la vremuri indepartate cand asfaltul de pe Valea Oltului era inlocuit de drumuri de pamant pe care circulau carute si cai, iar ostenii din turn se asigurau ca "traficul" vremii era unul organizat si ca pe aici treceau numai "prieteni", nu si dusmani...
Sa ne cunoastem tara, inainte sa le exploram pe celelalte!
Pun pariu ca maximum 1 din 10 romani cunosc toate aceste locuri si le-au vazut. In schimb, daca intrebi pe oricine, cu siguranta a fost in Grecia, la Nisipurile de Aur, oriunde e rost de all-inclusive. In ciuda furturilor de padure si a spagilor uriase, in ciuda aglomeratiei de la DNA, a starii drumurilor si a lipsei de interes pentru turismul din tara noastra, Romania inca are multe de aratat. Noi am vazut alaturi de MINI Cooper SD numai cateva frumuseti de pe traseul nostru Bucuresti-Sibiu si retur, locuri ce reprezinta probabil 0.1% din tot ce are mai frumos tara noastra. Si faptul ca am avut ocazia sa facem o calatorie frumoasa, de peste 700 km care a durat numai un week-end, la bordul unei masini extrem de sportive si interesante, care demonstreaza "Puterea Motorinei", a facut ca totul sa fie si mai frumos.
DESCARCA FISA COMPLETA A MASINII MINI COOPER SD 2015 CU 5 USI DE AICI!
- Audi a3 2.0, euro5 2010 5100 € Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Opel meriva 1.3 cdti eco flex 2012 4000 €
- Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 € Bmw 520 diesel 2009 8200 €
- Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 € Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei Bmw x5 3.0d 2011 12900 €
- Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 € Planetara dreapta fata nissan qashqai j10 1.5 dci fab. 2006 -... 500 Lei Nissan qashqai+2 +2 full bi-xenon piele camera an fab. 2012 37500 Lei
- Skoda roomster diesel 2013 4350 € Renault fluence 1.6benzina euro 5 a/c electrice km reali 2011 4700 € Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 €
- Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Vw touran diesel 2011 5790 € Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei
- Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 € Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Skoda octavia automata, euro 6 2019 10600 €
- Bmw 118 n47 2008 4500 € Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 € Alfa-romeo 159 1.9 jtdm 2007 2750 €
- Opel corsa 1.2i 2003 599 € Dacia duster 1500 2017 400 Lei Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 €
- Renault megane 16v 2006 2000 € Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 €
- Dacia lodgy 7 locuri 1,5 dci 2014 4500 € Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12800 € Bmw 520 2.0d f10 clima navi piele pilot senz park 2011 9700 €
- Skoda octavia 1.6d 2014 6700 € Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 €