Rasturnare de situatie: 'Platiti si dobanda pentru taxa auto incasata ilegal!'
Magistratii CJUE considera ca ordonanta de urgenta emisa de Guvern anul trecut pentru returnarea taxei auto incasate ilegal de catre autoritati este discriminatorie, in conditiile in care proprietarii masinilor ar trebui sa beneficieze si de dobanda pe perioada in care statul i-a privat de respectiva suma de bani.
Soc pentru guvernanti
Incercarea de a se spala pe maini prin emiterea ordonantei de urgenta 9/2013 prin care statul roman se angajeaza sa restituie sumele incasate ilegal prin impunerea taxei auto nu a fost iertata de catre magistratii europeni.
"Sistemul mentionat are ca efect exonerarea autoritatilor nationale de obligatia de a lua in considerare dobanzile datorate contribuabilului pentru perioada cuprinsa intre perceperea nejustificata a taxei pe poluare si rambursarea acesteia si, prin urmare, nu indeplineste cerinta enuntata la punctul 29 din prezenta hotarare (...)
In aceste conditii, este necesar sa se constate ca un sistem de rambursare precum cel in discutie in litigiul principal nu permite exercitarea efectiva a dreptului la rambursarea unei taxe percepute cu incalcarea dreptului Uniunii de care justitiabilii dispun in temeiul acestui drept", suna palma trasa de europeni peste obrazul hotiei practicate de guvernele Romaniei.
Dobanda pe 4 ani
Taxa auto a fost sperietoarea soferilor care au achizitionat masini second-hand din import in perioada 2008 - 2013. Dupa aceasta, odata cu introducerea timbrului de mediu si aparitia ordonantei 9/2013, s-a ajuns la o reducere a taxei de poluare cu pana la 25%, dand posibilitatea proprietarilor de masini ca, in cazul in care "taxa de poluare platita incepand cu data de 1 iulie 2008 este mai mare decat cea rezultata din aplicarea legii, contribuabilii sa poata solicita restituirea sumelor reprezentand diferenta de taxa platita".
Guvernantii au uitat sa ia in calcul si acordarea dobanzilor pentru sumele jecmanite cu forta de pe spinarea soferilor si folosite in bugetul de stat. In 2013, pe taxele de poluare aplicate autoturismelor s-au colectat peste 733 de milioane de lei, din care 570 de milioane au fost folosite pentru returnarea taxelor incasate ilegal. In primele trei luni ale acestui an, nivelul de colectare a fost de aproape 166 de milioane lei, din care peste 100 de milioane au fost returnate ca urmare a unor hotarari judecatoresti definitive si irevocabile de despagubire a proprietarilor de masini.
Intre aprilie 2013 si aprilie 2014, dobanda acordata pentru depozitele deschise la Trezorerie a fost de 6,25% pe an, fapt ce creste considerabil nota de plata a guvernului catre populatia supusa unui bir ilegal. Iar evolutia pe perioada 2008 - 2013 a dobanzii practicata de Trezorerie este de masura sa le dea fiori guvernantilor. In martie 2009, aceasta era stabilita la 10%.
"Taxa auto, o mizerie!"
Deocamdata, nu este clar modul in care persoanele care au beneficiat de returnarea taxei auto incasata ilegal de catre stat vor putea intra in posesia dobanzii cuvenite de drept. Mai toti insa au la mana hotararile judecatoresti prin care li s-a constituit dreptul de a-si recupera sumele incasate ilegal, iar decizia Curtii de Justitie a Uniunii Europene va trebui pusa in aplicare rapid de catre oficialii de la Bucuresti.
"Intr-adevar, este un soc pentru autoritatile romane, dar si un drept pe care platitorii taxei auto il au, acela de a primi dobanda pe sumele care li s-au retinut ilegal printr-un abuzal statului. Ingrijorarea guvernantilor ar trebui sa vizeze si alte aspecte. Taxa auto a fost o mizerie, dar nu numai pentru soferi, ci si pentru institutiile statului.
Orice guvernant cu creier ar trebui sa realizeze ca a mentinut in functii administrative personal suplimentar pentru incasarea acestor taxe ilegale, a platit deja din bugetul de stat mai mult decat a incasat, prin faptul ca a trebuit sa acopere si cheltuielile de judecata, a tinut juristii institutiilor publice pe drumuri si a blocat instantele judecatoresti cu procese care nu isi aveau rostul.
Paguba generata de prostia guvernantilor este cu mult mai mare decat suma pe care au restituit-o", afirma avocatul Gabriel Butoeru, unul dintre cei care i-a reprezentat pe soferi in procesele deschise impotriva statului roman.
- Opel meriva 1.3 cdti eco flex 2012 4000 € Dacia lodgy 7 locuri 1,5 dci 2014 4500 € Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 €
- Nissan qashqai+2 +2 full bi-xenon piele camera an fab. 2012 37500 Lei Mitsubishi asx euro 5 2012 7950 € Mercedes citan 2016,clima 2016 7500 €
- Nissan leaf tekna special 2019 21150 € Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 € Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 €
- Bmw 118 n47 2008 4500 € Alfa-romeo 159 1.9 jtdm 2007 2750 € Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 €
- Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei Skoda octavia 2 vrs extra dotari laurin&klement 1.6 mpi gpl... 7500 € Audi a3 2.0, euro5 2010 5100 €
- Vw touran diesel 2011 5790 € Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 € Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 €
- Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12800 € Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 € Renault megane 16v 2006 2000 €
- Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei Skoda octavia 1.6d 2014 6700 € Skoda roomster diesel 2013 4350 €
- Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 € Renault fluence 1.6benzina euro 5 a/c electrice km reali 2011 4700 € Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei
- Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Skoda octavia automata, euro 6 2019 10600 €
- Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 € Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Kia carens euro 5b 2015 8350 €
- Bmw 520 diesel 2009 8200 € Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 €