Timbrul de mediu ar putea fi transformat in impozit anual care va creste gradual
- Cuantumul impozitului va creste de la an la an
- Valoarea va fi mai mare, dar impozitul va putea fi platit in transe
- Sistemul de taxare, modificat de 14 ori in 8 ani
O initiativa legislativa, care are toate sansele sa fie aplicata de anul viitor, propune transformarea timbrului de mediu pentru autovehicule intr-un impozit anual. Valoarea acestuia va fi mai mare, insa va fi platit gradual, in fiecare an.
Cuantumul impozitului va creste de la an la an
Acest impozit se va aplica masinilor care urmeaza sa fie inmatriculate sau la cele la care timbrul de mediu a fost restituit. Impozitul va fi la inceput mai mic, cuatumul sau urmand sa creasca de la an la an, pe masura ce masina este mai uzata si devine mai poluanta.
Pentru stabilirea valorii impozitului se ia in calcul un coeficient al duratei medii de folosire a unei masini, care ar fi, conform datelor Registrului Auto Roman, de 15 ani. Impozitul nu va achitat integral de catre conducatorul auto, suma va fi impartita pe anii in care masina functioneaza, insa nu in mod egal, ci gradual. Asadar, in primul an se va plati mai putin decat in ultimul.
In cazul in care un sofer a achitat integral timbrul de mediu, acesta poate sa aleaga intre restituirea diferentei dintre suma platita si impozitul anual pe care il datoreaza pentru parametrul de ajustare corespunzator perioadei in care a folosit masina sau poate opta pentru ca suma platita deja sa reprezinte impozitul platit anticipat; autoritatea fiscala va deduce anual valoarea datorata din suma respectiva pana se va ajunge la 0.
Proiectul a fost initiat de parlamentarul UDMR József Moldován, insa are acordul tuturor partidelor, astfel ca propunerea ar putea deveni in scurt timp lege, noteaza digi24.ro. Acest impozit ar urma sa fie platit in fiecare an odata cu taxele si impozitele locale.
Valoarea va fi mai mare, dar impozitul va putea fi platit in transe
In prezent, timbrul de mediu avea o reducere in functie de vechime, insa cu acest nou impozit masinile vechi nu vor mai beneficia de ea. De altfel, el isi propune incurajarea achizitionarii de masini noi si utilizarea aceleiasi masini pentru mai putin timp. Initiatorul proiectului considera ca asta va duce si la diminuarea numarului de masini inmatriculate in tarile vecine unde nu se percepe acest timbru sau unde valoarea lui este mai mica. Este stiuta in acest sens metoda unor soferi romani de a evita aceasta taxa prin inmatricularea masinii in Bulgaria.
Totodata, schimbarea aceasta ii va ajuta pe soferi intr-o anumita masura deoarece acest impozit, spre deosebire de timbrul de mediu, este platit anual si nu integral. Banii nu vor mai merge doar la Administratia Fondului pentru Mediu, asa cum se intampla pana acum cu timbrul; 30% din suma va ajunge la bugetul local.
Timbrul de mediu este calculat acum in functie de nivelul emisiilor de CO2, insa exista o reducere substantiala pentru masinile vechi. Spre exemplu, daca masina este mai veche de 14 ani, se aplica o cota de reducere de 90%. Ideea reducerii in functie de vechime pornea de la faptul ca desi o masina veche polueaza mai mult, ea nu va mai functiona pentru multa vreme, asadar in timp ea polueaza mai putin. Daca timbrul va fi insa inlocuit de impozitul anual, aceasta reducere nu va mai fi aplicata, insa se mentine regula de calculare a valorii ei in functie de emisiile poluante.
Sistemul de taxare, modificat de 14 ori in 8 ani
Taxa de mediu este un subiect controversat pentru soferii romani. Ea a fost perceputa incepand cu anul 2007, cand tara noastra a intrat in Uniunea Europeana, insa de atunci si pana in prezent a fost modificata de 14 ori deoarece formulele aplicate erau discriminatorii.
Curtea Europeana de Justitie din Luxemburg a emis decizii pe banda rulanta in favoarea proprietarilor de masini care dadeau in judecata ANAF pentru perceperea timbrului de mediu intr-o forma discriminatorie. Desi a fost modificat de mai multe ori, sistemul a ramas unul defectuos.
Sute de mii de romani au intentat procese in acest sens, iar sansele de castig sunt foarte mari. La fel de mari sunt si pierderile statului odata cu fiecare proces, fapt ce face ca aceasta taxa sa provoace mai multe cheltuieli decat castiguri.
- Skoda roomster diesel 2013 4350 € Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12600 € Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 €
- Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Skoda octavia 2 vrs extra dotari laurin&klement 1.6 mpi gpl... 7500 €
- Mitsubishi asx euro 5 2012 7950 € Mercedes sprinter 163 cp euro 5, stare tehnica perfecta 2012 15800 € Kia carens euro 5b 2015 7950 €
- Ford focus cabrio 2007 3500 Lei Vw touran diesel 2011 5790 € Mercedes citan 2016,clima 2016 7500 €
- Fiat 500 x benzina+gpl 1.6 aspirat navigatie,pilot... 11750 € Bmw 118 n47 2008 4500 € Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei
- Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 € Skoda octavia 1.6d 2014 6700 € Rama grila radiator hyundai ioniq facelift (2019-2022) cod... 270 Lei
- Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 € Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 €
- Th-10399 blocaj volanta motor ford diesel și benzina 35 Lei Set 4 anvelope de vara noi 235/40r19 96w bridgestone potenza s001 2200 Lei Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 €
- Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 € Grila aerisire mazda 6 gg ( 2002-2007 ) 50 Lei
- Bmw 520 diesel 2009 8200 € Skoda octavia automata, euro 6 2019 10600 € Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 €
- Nissan leaf tekna special 2019 21150 € Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Motor mercedes viano an 2013 euro 5 13685 Lei
- Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 € Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 €