Valoarea Timbrului de Mediu: iata cat trebuie sa platesti pentru NOUA TAXA AUTO 2013
CALCULATOR ONLINE TIMBRUL DE MEDIU 2013!
DE CE TREBUIA SCHIMBATA TAXA AFLATA IN VIGOARE?
Pana in prezent, taxa de mediu avea trei mari probleme:
- Avea valori disproportionat de mari pentru anumite zone de poluare, care nu tineau cont de puterea de cumparare a romanilor
- Continea in calculul sau, in afara de emisia de CO2, si capacitatea cilindrica (in ciuda faptului ca acest criteriu era deja taxat la impozitul pe masina, platit la administratia locala)
- Era discriminatorie si atragea amenintari cu infringementul din partea UE (pentru ca includea criterii diferite pentru anumite categorii de masini inmatriculate in Romania fata de alte masini)
CE ADUCE NOU FORMULA TIMBRULUI DE MEDIU?
- Principiul “poluatorul plateste”, deoarece se taxeaza in principal emisiile generate de masina. Timbrul de mediu priveste nivelul de emisii si tipul de tehnologie folosit (Euro 1, 2, 3, 4, 5).
- Noul timbru de mediu va fi cu adevarat o taxa de mediu, pentru ca se calculeaza in principal in functie de emisia de CO2, (luata in calcul in intregime pentru timbru, fata de 30% in legea in vigoare), inscrisa in cartea de identitate a masinii sau documentele de omologare.
- Dorim sa stimulam innoirea parcului auto national pentru a ajunge, in urmatorii ani, la standardele de poluare pe care Uniunea Europeana le impune statelor membre.
CE VALOARE ARE NOUL TIMBRU?
- Timbrul de mediu mentine aceleasi cote din prezent pentru masinile cu tehnologie Euro 5 si creste cotele pentru masinile cu tehnologii Euro 4 si Euro 3, care se vor afla in circulatie mult timp si deci vor polua o perioada indelungata.
- Pentru masinile cu tehnologii mai slabe (Euro 2, Euro 1 si non-Euro), pentru ca este vorba de masini mai vechi, cu durata mult mai mica de functionare (pana la data la care acestea se vor casa), timbrul de mediu va scadea. Taxa actuala nu includea scaderi importante la acest capitol si se ajungea ca, pentru masini foarte vechi, sa fie virtual imposibila vanzarea din cauza valorilor mari ale taxei.
- Pentru masinile cu tehnologie Euro 6, precum si pentru masinile hibride si electrice, timbrul este zero! Statul roman ofera acest stimulent celor care doresc achizitionarea de astfel de masini.
- Noile valori de impunere au fost estimate de specialistii din minister, in consultare cu mediul profesional, pe baza unor modele similare din tarile europene.
- Formulele noi de calcul ale timbrului sunt: pentru Euro 3, 4, 5: suma de plată = [(A x B x(100 - C)]/100 si pentru non-euro, Euro 1, 2: suma de plată = [E x D x (100 -C)]/100,
DE CATE ORI SE PLATESTE TIMBRUL DE MEDIU?
- Se va plati o singura data – si reprezinta costul poluarii pentru intreaga durata de viata a masinii. Nu se va plati timbrul la revanzare.
CINE PLATESTE TIMBRUL DE MEDIU?
- Timbrul se plateste doar la prima inmatriculare pe piata din Romania (sau la prima transcriere).
- Se va plati, ca si pana acum, la administratia financiara.
- Nu se plateste de catre cei care au platit taxa pana acum, in diversele forme care a existat.
- In cazul celor care au dat statul in judecata pentru restituirea taxei incasate ilegal – daca acestora li s-a restituit contravaloarea taxei, precum si cei care au inmatriculat autoturismele fara achitarea taxei, in baza HJ, vor plati noul timbru la prima vanzare a masinii.
- In ce ii priveste pe transportatori - timbrul de mediu se aplica doar la categoria M1; pentru restul (M2, M3, N1, N2, N3), ramane formula actuala.
CE SE INTAMPLA CU BANII COLECTATI?
- Se strang la Administratia Fondului de Mediu.
- In perioada urmatoare, banii vor fi folositi, in mare parte, pentru a se plati restituirile catre cei care au dat statul in judecata pentru incasare ilegala a versiunii anterioare a taxei – deci pentru corectarea unei nedreptati comise in anii trecuti.
- Sumele ce vor ramane dupa restituiri vor merge spre programe de mediu, precum Programul Rabla, Casa Verde, program de impaduriri.
CE SE INTAMPLA CU MASINILE INMATRICULATE INAINTE DE 2007?
- O scutire exclusiv pentru aceste masini nu se poate realiza, pentru ca acest lucru ar constitui discriminare si ar fi sanctionat la nivel european; de asemenea, ar genera noi procese si noi despagubiri.
- Solutia pentru care am optat este recalcularea cotelor pentru masinile vechi, in functie de perioada de viata a masinii, astfel incat aceste valori sa nu mai fie prohibitive. Practic, taxa pentru acest tip de masini scade semnificativ fata de situatia din prezent, ajungand la cifre rezonabile.
- Scopul diminuarii taxei pentru aceste masini este acela de a evita blocajul care ar putea sa apara pe piata interna si care ar genera un interes mai scazut pentru achizitionarea de masini mai putin poluante. Daca oamenii nu si-ar putea vinde masinile foarte vechi, le-ar folosi tot pe acestea, poluand in continuare.
CE SE INTAMPLA CU MASINILE REVANDUTE IN AFARA TARII?
- Daca este o taxa pentru intreaga perioada de viata a masinii, ce se intampla daca masina este scoasa din Romania inainte de a se implini aceasta perioada? Se poate recupera diferenta?
- Pentru masinile scoase din Romania si inmatriculate in alte tari, se restituie o parte din taxa platita, ca parte reziduala a acesteia (calculata in functie de perioada de utilizare).
CE SE INTAMPLA CU MASINILE UTILIZATE DE PERSOANE CU HANDICAP?
- Masinile modificate pentru a fi utilizate de persoane cu handicap sunt excluse de la plata timbrului de mediu, in conditiile in care cumparatorul este tot o persoana cu handicap.
UNDE SE MAI APLICA ACELASI MECANISM DE TAXARE?
- In Uniunea Europeana, exista mai multe state care isi calculeaza taxa de poluare in principal in functie de emisia de CO2: Franta, Spania, Irlanda, Olanda, Portugalia, Slovenia. In unele tari, precum Franta sau Olanda, cotele sunt mult mai mari decat in Romania, dar acest lucru este permis de puterea de cumparare diferita
CUM SE INCADREAZA ACEASTA SCHIMBARE IN EVOLUTIA TAXARII POLUARII LA NIVEL EUROPEAN?
- Romania a ales o taxare doar in functie de emisia de CO2 si de gradul de poluare a tehnologiei, pentru ca aceasta este tendinta europeana. Directivele europene cer acest lucru.
- In UE, se va ajunge, treptat, la unificarea diferitelor forme de taxare a poluarii (in prezent, 18 state din UE au diverse forme de astfel de taxe) Tendinta este de renuntare treptata la taxele de prima inmatriculare si de creare a unor impozite anuale pe circulatie (in functie de emisia de CO2).
- Accentul pus pe componenta de CO2 are legatura cu armonizarea europeana, care va avea loc in viitor.
- Nu s-a trecut inca la o taxare anuala pentru ca aceasta ar reprezenta o povara prea mare pentru detinatorii de masini in Romania (in prezent, in Europa, doar Germania practica acest sistem).
Exemple de masini si cat trebuie sa plateasca noul TIMBRU DE MEDIU (suma este in EURO)
- Rola ghidare/conducere curea transmisie mercedes-benz limuzina... 75.15 Lei Rola ghidare/conducere curea transmisie mercedes-benz sprinter... 75.15 Lei Land-rover freelander 2.2 td4 4x4 td4 hse automata navi pdc 2007 4990 €
- Intinzator curea transmisie audi a6 avant 4b5 c5 bta e2w5751bta 115.87 Lei Rola ghidare/conducere curea transmisie mercedes-benz e-class... 75.15 Lei Skoda octavia 1.2benzina euro 6 dublu clima pilot jante 2017 8700 €
- Intinzator curea curea distributie bmw x1 e84 bta e2b0007bta 87.6 Lei Rola ghidare/conducere curea transmisie mercedes-benz vario... 75.15 Lei Set rulment roata peugeot 206 hatchback 2a/c bta h1p004bta 84.09 Lei
- Nissan leaf tekna special 2019 23500 $ Set rulment roata opel astra h twintop l67 bta h2x023bta 346.36 Lei Intinzator curea transmisie peugeot 306 break 7e n3 n5 bta... 88.1 Lei
- Intinzator curea curea distributie bmw 7 e65 e66 e67 bta... 87.6 Lei Rola intinzator curea alternator renault kangoo express fc0/1... 85.01 Lei Skoda octavia automata, euro 6 2019 10600 €
- Rola ghidare/conducere curea transmisie opel vectra c combi... 92.55 Lei Rola ghidare/conducere curea transmisie mercedes-benz kombi... 75.15 Lei Set rulment roata citroËn jumper platou / sasiu 244 bta... 146.42 Lei
- Rola intinzator curea alternator renault twingo i c06 bta... 85.01 Lei Intinzator curea transmisie citroËn nemo caroserie aa bta... 92.55 Lei Rola ghidare/conducere curea transmisie mercedes-benz sprinter... 75.15 Lei
- Set rulment roata opel astra h l48 bta h2x023bta 346.36 Lei Ford kuga 2.0 tdci 4x4 ,140 cp , pdc, clima , euro 5 2012 6950 € Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6850 €
- Rola intinzator curea alternator renault clio ii bb0/1/2... 85.01 Lei Set rulment roata mercedes-benz sprinter 4-t platou / sasiu... 89.77 Lei Rola intinzator curea alternator kia pro cee'd ed bta e20321bta 114.25 Lei
- Set rulment roata mercedes-benz sprinter 4-t caroserie 904 bta... 89.77 Lei Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 14500 $ Set rulment roata citroËn jumpy u6u bta h2c015bta 250.01 Lei
- Ford focus 1.5 120 cai 2018 6300 € Set rulment roata citroËn jumper caroserie 244 bta h1c018bta 146.42 Lei Set rulment roata opel astra h combi l35 bta h2x023bta 346.36 Lei
- Set rulment roata peugeot expert 224 bta h2c015bta 250.01 Lei Rola ghidare/conducere curea transmisie mercedes-benz vario... 75.15 Lei Set rulment roata citroËn evasion 22 u6 bta h2c015bta 250.01 Lei