10 lucruri pe care le putem modifica, ep. 3 - tuning motor

10 lucruri pe care le putem modifica, ep. 3 - tuning motor

A treia parte despre ce putem modifica la masina noastra se refera la motor. Cand ridicam capota vedem o multime de elemente ce merita schimbate sau modificate, pentru a avea un plus de putere, daca ne dorim o masina mai performanta. Iata primele 10 lucruri pe care le putem modifica la motor, pentru a fi mai rapizi decat cel de langa noi!

Din capul locului vrem sa mentionam ca la motor treburile sunt mai delicate. Este recomandata parerea unui specialist, inainte sa ne apucam de modificari. Nu doar pentru ca exista riscul sa ne trezim cu motorul bucati, dar si pentru ca sigur, vrem sa avem un motor care merge in parametri, eficient si puternic. O modificare gresita sau o modificare omisa poate duce la rezultate neplacute * alti bani, alta distractie.
Tuningul motor este costisitor, de aceea trebuie facut cu cap si in locuri specializate sau de catre oameni cu experienta. Oricum, sunt multe lucrurile care pot fi schimbate sub capota unei masini. Acum vom aminti doar 10, cele mai intalnite si la indemana.

1. Filtrul de aer
Probabil cel mai accesibil accesoriu din cadrul motorului ce se schimba este filtrul de aer. Sunt multe conceptii nu tocmai reale, referitoare la filtrul de aer si functionalitatea sa. Mai ales la cele sport, gresit numite sport, mai degraba conice. Sau chiar daca nu sunt conice sunt mai degraba aerisite, gratie materialului care permite mai mult aer sa patrunda in motor. Lumea crede ca un filtru sport aduce un plus de putere considerabil. In urma unor teste, s-a dovedit ca un filtru de acest gen poate sa scada puterea masinii, o poate pastra identica sau i-o poate creste. Oricum, cresterea de putere este foarte timida, de ordinul catorva cai putere, total insesizabila. Sunetul admisiei insa va fi mai puternic, fapt care de obicei da impresia soferului ca masina fuge mai tare.

10 lucruri pe care le putem modifica, ep. 2 - tuning motor

Un filtru de aer poate fi montat fie singur, fie cu tubulatura de admisie dedicata masinii cu pricina. Teoretic, un traseu de admisie aftermarket poate sa raceasca temperatura aerului care intra in motor, motiv pentru care este un plus de putere.
Exista mai multi producatori de filtre sport auto, insa numai preferintele voastre fac diferenta. Firme cu reputatie si traditie precum K&N au facut teste pe masini timp indelungat si de obicei afirma cu exactitate plusul de putere pe care il da filtrul cel nou.
2. Galeria de admisie
Daca tot am inceput cu aerul, sa continuam cu el. O metoda mai avansata de tuning motor este schimbarea galeriei de admisie. De obicei aceasta se schimba cand montam un mijloc de supraalimentare, dar se poate schimba si la un motor aspirat. Scopul este de a lasa mai mult aer sa intre in motor. Fie ca punem o galerie custom, facuta special pentru motorul masinii, fie ca punem una aftermarket, din inox, aluminiu sau carbon, motorul, alaturi de alte modificari, va trage aer mai bine. Cu un plus de benzina, in amestec cu aerul care intra, va rezulta o putere mai mare.

10 lucruri pe care le putem modifica, ep. 2 - tuning motor

10 lucruri pe care le putem modifica, ep. 2 - tuning motor

3. Galeria de evacuare
Asa zisii *serpisori*, de care am auzit cu totii. Asa cum ne trebuie o galerie de admisie pentru ca aerul sa intre mai usor, ne trebuie si o galerie de evacuare pentru ca gazele sa iasa mai usor. De obicei cand se schimba una, se schimba si cealalta, pentru a pastra un raport bun si pentru a fi eficient tuningul motor. Galeria de evacuare poate fi custom, din inox, sau turnata, poate fi aftermarket sau originala. De obicei, aceasta se imbraca in banda de azbest sau fibra de sticla, pentru a izola caldura. Gazele vor ramane mai calde, mai comprimate, si vor fi evacuate mai usor. Mergand mana in mana cu galeria de admisie, mai mult aer intrat, va avea pe unde sa iasa mai usor. Rezultatul? Un plus considerabil de putere.

10 lucruri pe care le putem modifica, ep. 2 - tuning motor

10 lucruri pe care le putem modifica, ep. 2 - tuning motor

4. Traseul de evacuare
Mentinem drumul aerului si ajungem la esapament. In continuarea galeriei de evacuare este un traseu format din mai multe elemente. Prima sectiune, cunoscut in popor drept *saxofon*, dar numit acum *down pipe* este bucata de teava in forma de *S* ce vine din galerie si ajunge in toba intermediara sau catalizator (daca exista asa ceva). Urmeaza toba intermediara, catalizatorul si, in final, dupa un lung traseu de teava, toba finala sau *muffler*.

10 lucruri pe care le putem modifica, ep. 2 - tuning motor

Ca si filtrul de aer, toba finala are o utilitate prost inteleasa. Cu cat urla mai tare, cu atat ii da masinii mai multi cai. Nu este adevarat. O toba finala, fie ea si sport, de carbon, din inox sau titan, atata timp cat nu este montata odata cu restul traseului de evacuare performant, nu schimba cu nimic puterea masinii. O toba montata pe un traseu de evacuare stoc = cu 0 (zero). Insa pentru multi, sunetul scos de o toba *agresiva* face toti banii din lume, iar trecatorii au impresia ca masina este un de curse.

10 lucruri pe care le putem modifica, ep. 2 - tuning motor

Pentru a fi eficienta evacuarea si pentru a simti plusul de putere, trebuie schimbata integral, cu toate elementele mai sus mentionate.
5. Interne motor
Aici scapam de aer si trecem la piesele din interiorul motorului. Putem incadra la interne si piese de gen vibrochen, axe cu came sau cuzineti, dar si cele care se schimba cel mai des intr-un motor performant * pistoane forjate, biele, supape, arcuri supape, etc. Practic, se pot schimba absolut toate componentele motorului, lasand original doar blocul. Acesta se poate ranforsa, pentru a rezista la puterile mari ce vor urma. Scopul acestor modificari este de a rezista la o putere mare, in cazul in care motorul este turbo sau in cazul in care se utilizeaza Nitro. Pentru a monta o turbina mare, este nevoie de interne schimbate, rezistente la presiune si uzura.

10 lucruri pe care le putem modifica, ep. 2 - tuning motor 10 lucruri pe care le putem modifica, ep. 2 - tuning motor

Pe piata exista toate piesele aftermarket, de diverse niveluri de performanta. Schimbarea internelor la un motor este probabil cea mai scumpa metoda de tuning tehnic, insa rezultatele sunt pe masura. Cand vorbim de interne schimbate, vorbim de dublarea sau triplarea puterii originale a motorului.
6. Supraalimentare
Turbo sau compresor. Daca nu avem niciuna, le putem monta. Daca avem asa ceva, le putem modifica sau schimba cu unele mai performante. Un turbo merge mana in mana cu un intercooler, traseu de admisie si de evacuare, dar si cu o electronica speciala. Nu poti monta doar un turbo si gata, pleci la drum. La fel si cu un compresor. Mai mult aer intrat in motor = mai multa benzina cu care sa fie amestecat. Cine sa gestioneze acest amestec cu succes, fara sa te trezesti cu niste detonatii si cu motorul bucati? O electronica pe masura. Deci daca se doreste modificarea acestora, trebuie facuta cu cap. Intr-adevar, rezultatul final este un plus de putere mai mare, nu joaca de copil cum este filtrul de aer de exemplu, sau o toba finala.

10 lucruri pe care le putem modifica, ep. 2 - tuning motor

Compresor mecanic


10 lucruri pe care le putem modifica, ep. 2 - tuning motor

Turbo-compresor

7. Nos, nitro sau azot
A cam apus era NOS-ului, nascuta odata cu primul film din seria Fast & Furious. Insa sunt destui care inca vor sa bage butelia in portbagaj si sa fuga mai repede cand apasa un buton. Nu este greu sa montezi o instalatie de azot, sunt destule ateliere specializate in care poti face aceasta operatie. Insa trebuie sa stii ca pentru a nu avea probleme, este necesara o electronica buna.

10 lucruri pe care le putem modifica, ep. 2 - tuning motor

In plus, efectul psihologic si cel de *lipici la gagici* este garantat, mai mult decat cel al succesului la o cursa cu ajutorul instalatiei.
8. ECU, Chip si electronica
Am mai pomenit de cateva ori de electronica. Este necesara in cazul unor modificari majore, pentru a controla amestecul eficient de aer/benzina. De obicei se modifica ECU-ul, calculatorul masinii sau poate fi montat si setat unul de tip *stand-alone*. Cel din urma poate fi setat complet, de la 0, pe noile modificari si nevoi ale masinii, pentru a scoate tot ce se poate din motor.

10 lucruri pe care le putem modifica, ep. 2 - tuning motor

9. Alimentare
Pai daca avem aer si electronica, mai lipseste benzina (sau motorina). Pentru a avea un flux ridicat de benzina, putem schimba pompa. Sunt diferite pompe de benzina aftermarket care mentioneaza capacitatea lor in litri/ora. Un magazin de tuning sau atelier care stie modificarile masinii voastre poate recomanda o pompa optima, care sa aiba si putere si care sa nu permita motorului sa ramana sub-alimentat si sa dea nastere la rateuri sau detonatii.

10 lucruri pe care le putem modifica, ep. 2 - tuning motor

Tot aici putem trece si bujiile, fisele, dar si injectoarele, care trebuie sa raspunda la noul nivel ridicat de aer si benzina. Degeaba punem o pompa de benzina mai mare si montam o turbina, daca injectoarele nu fac fata si lasa motorul fara benzina. Toate modificarile la motor merg mana in mana!
10. Radiatoare
Mai precis, cele 3 * de apa, aer si ulei. Nu ne intereseaza sa schimbam radiatorul aerului conditionat, nu? La o masina performanta, acesta poate chiar sa dispara. Insa atunci cand marim puterea unei masini, creste riscul de supraincalzire. Deci e nevoie de un radiator de apa mai mare. La fel si la ulei * multe masini nici nu au radiator separat de ulei, dar poate fi montat usor, cu ajutorul unui kit aftermarket. Un ulei mai rece isi pastreaza caracteristicile mai bine si ungerea este astfel mai buna. Cel din urma, radiatorul de aer, adica intercoolerul, in cazul masinilor supraalimentate, trebuie si el sa fie in conformitate cu modificarile. Pentru o putere mai mare, este necesar un intercooler mai mare si racit mai bine. Din nou, sfatul unui specialist va face diferenta si va va ajuta.

10 lucruri pe care le putem modifica, ep. 2 - tuning motor

Cam acestea sunt cateva dintre lucrurile ce pot fi modificate sau schimbate la o masina, in ceea ce priveste motorul. Daca prima oara am vorbit despre cum sa ne facem masina mai frumoasa la exterior, a doua oara ne-am concentrat asupra interiorului. Acum am povestit cum s-o facem si mai rapida. Vom reveni si cu alte elemente de tuning motor, dar si tehnic/mecanic, ce pot face obiectul unui tuning, gata sa creasca performantele masinii noastre.

Gaseste piesele de performanta pentru motorul tau in SHOP 4TUNING!

DATA PUBLICĂRII: 27 Mai
16
  Comentarii
Comentează
[+] mai multe

Adauga anunt GRATUIT

BAZAR 4TUNING - Anunturi promovate

PĂREREA TA (16 comentarii )
gamercosti
1381 comentarii 1733 puncte
27 mai 2010, 22:01
+4
vai ce frumos arata turbo ala direct pe toba langa motor
vreau sa vad o dacie 1300 decupata cu alea iesite din bot :D
04 mar 2011, 14:45
+2
unde sunt celelalte 2 "episoade"???
27 mai 2010, 22:29
+1
o sa ajute foarte mult acest material de altfel cum ma ajutat si pe mine.
19 feb 2011, 22:30
+1
eu mi-am modificat electronica (si atat), si de la 110cp acum are 140cp, dar e si maximul la care pot spera de la un motor de 1.9tdi. dar de aici la triplicarea puterii motorului original si sa functioneze in parametrii normali (sa nu-i resteze fiabilitate) ... mi-e cam greu de imaginat A3-ul meu cu 330cp :D
03 mar 2012, 16:11
0
Din cate imi aduc eu bine aminte....sper sa nu gresesc la un moment dat pe forum aparuse un tip cu audi A3 de vreo 600 si ceva de cai totul facut pe motorul original,bine inteles aduse imbunatatiri... deci daca chiar vrei si ai bani poti merge destul de mult!
badluks
1018 comentarii 2767 puncte
28 mai 2010, 11:11
0
tuning-ul motor e tuning-ul adevarat; restul e spoiala; tuning-ul exterior tre' sa fie doar o prelungire a tuning-ului motor, ca o necesitate; altfel e "silicoane"
28 mai 2010, 20:16
+2
de ce zici asta? e adevarat ca-i penibil sa-i pui spoilere, prize de aer, eleroane imense multe tevi de esapament care declanseaza alarmele masinilor parcate si sa ai 3 cai putere, da poti sa-i aduci niste modificari exterioare, care s-o faca sa arate mai bine, nu neaparat mai agresiv sau mai sportiv si sa nu-i aduci prea multe modificari la motor.
on: bun articolul, am mai invatat si eu cateva chestii
badluks
1018 comentarii 2767 puncte
31 mai 2010, 11:37
+1
nu ma intelege gresit; nu marefer la modificarile exterioare finute, de bun gust; ma refer la masinile care au un tuning exterior vulgar, mai ales cand sub capota se afla un motoras; ceva de genul: in cazul unei fete imbracata elegant si data numai cu ruj si mascara, sau una super machiata si imbracata ca un transexual
15 iul 2013, 18:50
0
Sau cum imi place mie sa ii spun , oameni care si au mobilat masina, lasa frate masina normala stock nu pune mobila pe ea... plm
03 iun 2010, 21:24
0
Bun articolul.Tuning-ul trebuie facut numai de specialisti.Daca amestecul aer-combustibil nu este in parametri,degeaba adaugam filtre,evacuari si toate cele.totul are o logica,puterea o obtinem din emulsia aer-combustibil dar si din performantele motorului.
03 iun 2010, 21:27
0
Cine ma ajuta sa gasesc o aprindere cu plasma.Unde gasesc si cat costa?pentru o Mazda 323f 1.6 ,16 v.
27 iul 2012, 18:51
0
Aprinderea cu plasma la ce ajuta ?
29 iul 2012, 14:45
0
intra pe aquapulser.com si ai sa vezi
Citeste cu atentie.Eu am reusit sa o cumpar.Este f tare, economie de combustibil si mai multa putere.
04 iun 2013, 13:43
0
salutare all am un a3 1.9 tdi resoftat la prima treapta si as vrea sa stiu daca ii pun turbina de pe 2.0tdi aduc o inbunatatire la cp sau la alt ceva ??
16 iun 2013, 16:23
0
am si eu un e46 323 ci 170 cai si vreau sa'l duc cam pe la 250,cam cate mi de euro mi'ar trebui ? sau dak cunoasteti pe cineva care e in stare sa o faca
boy_wonder
114 comentarii 75 puncte
28 mai 2010, 13:12
-1
ce poza principala misto. dar cum ai gasit-o?
Comentează şi tu: