10 mituri despre anvelopele de iarna, intelese gresit de soferii romani

10 mituri despre anvelopele de iarna, intelese gresit de soferii romani
  • Anvelopele de iarna trebuie montate cand temperatura scade sub 7 grade Celsius
  • Profilul unui pneu de iarna trebuie sa fie de minimum 5 mm
  • Pneurile de iarna NU sunt obligatorii de la 1 noiembrie
Distribuie pe Facebook

Desi am scris despre anvelopele de iarna in cele mai mici detalii, cu informatii clare, filme si imagini, se pare ca inca mai exista soferi, din pacate destul de multi, care habar nu au informatii esentiale despre pneurile dedicate sezonului rece. Iata aici cele mai intalnite 10 mituri despre anvelopele de iarna si care este adevarul.

1. Anvelopele de iarna sunt obligatorii de la 1 noiembrie

Nimic mai fals. Conform legii, nu exista niciun termen calendaristic in care soferii sunt obligati sa aiba autoturismul dotat cu anvelope de iarna. Initial se vehicula termenul cuprins intre 1 noiembrie si 1 martie, ca fiind perioada in care masinile trebuie sa fie incaltate cu pneuri dedicate sezonului rece. Legea oficiala in varianta finala spune ca trebuie sa ai pneuri de iarna acolo unde este zapada, indiferent de luna anului. Adica daca esti pe Transfagarasan in luna august si te apuca ninsoarea, vei primi amenda daca incurci circulatia din cauza pneurilor tale de vara.

2. Anvelopele de iarna sunt bune doar pe zapada

Gresit. Un pneu fabricat special pentru sezonul rece se foloseste in momentul in care temperatura scade sub 7 grade Celsius. Este special conceputa ca sa aiba o aderenta crescuta in conditii de temperatura scazuta, adica vor frana mult mai bine pe asfalt uscat, cand afara este frig, fata de niste pneuri de vara. La fel si pe gheata sau polei, avand un profil mai pronuntat. Asadar, cauciucurile "winter" nu sunt bune doar pe zapada, ci in toate conditiile care presupun iarna: frig, gheata, polei, zapada, umezeala.

3. Pneurile de iarna franeaza mai bine vara, ca sunt mai profilate

O afirmatie pe care o auzim destul de des. Insa este eronata complet. Lumea crede ca daca un pneu are profil mai agresiv, cu blocurile de cauciuc scoase mai in evidenta, asa cum sunt cele de iarna, atunci va frana mult mai bine pe asfalt uscat, vara. La fel crede lumea si pentru ca aceste gume sunt mai moi, avand o aderenta crescuta in conditii de vara, pe asfalt uscat. Aceste convingeri sunt insa gresite. Pentru ca anvelopa de iarna este fabricata dintr-un material special dedicat sezonului rece, care se bucura de proprietatile sale atunci cand temperatura e mai mica de 7 grade. Daca folosim anvelopele de iarna cand e cald, suprafata de rulare se va uza mai repede, distanta de franare va creste, pentru ca materialul are aderenta buna doar cand e frig, iar inaltimea profilului va permite blocurilor din cauciuc sa aiba o miscare mare, atat la demaraj, cat si la franare.

4. Trebuie sa ne montam anvelopele de iarna la prima zapada

Sunt tot mai multi cei care asteapta primii fulgi de nea, inainte sa se duca la vulcanizare. Este gresit insa acest lucru. Pentru ca trebuie sa ne montam pneurile de iarna atunci cand avem primele temperaturi constante mai mici de 7 grade. Adica, daca avem mai multe zile consecutive cu temperaturi scazute, trebuie sa ne instalam gumele de iarna. Chiar daca nu ninge. Poate sa nu ninga toata iarna, dar daca e frig, e bine sa avem pneurile de iarna puse, ca sa franam mai bine, sa avem o stabilitate mai buna si sa nu uzam prematur setul de vara.

5. Sunt bune si anvelopele cu profil de 3-4 mm in carne

Trebuie stiut ca un pneu de iarna, atunci cand este nou, are un profil de 8-10mm. In schimb ce un pneu de vara are cam 6-7mm. Adica, daca la un pneu de vara, un profil aflat la jumatate, adica de 3-4mm inca mai poate fi folosit, la anvelopele de iarna marja de uzura e mai mica. Adica daca o anvelopa de iarna are un profil mai mic de 5mm, aceasta nu mai corespunde tuturor parametrilor pentru care a fost fabricata. O anvelopa cu "carne" de numai 3-4mm nu mai este buna de nimic. Profilul nu va mai evacua apa cum trebuie, nu va mai avea aderenta pe zapada si polei, iar distanta de franare se va lungi simtitor. Asadar, daca cumparati pneuri la mana a doua, nu uitati sa verificati profilul si sa faceti testul monedei de 5 bani.

6. Trebuie sa avem gume de iarna pe puntea motoare

Am auzit tot felul de pareri despre locul in care trebuie sa montam pneurile de iarna: pe fata, ca sa franam mai bine, pe fata daca avem masina FWD, pe spate daca avem RWD. Insa orice astfel de idee este o prostie si nimic mai mult. Indiferent de tractiunea pe care o avem, indiferent de masina, poate sa fie si 4x4, trebuie sa avem montate anvelope de iarna pe toate cele 4 roti. Daca insa nu ne permitem sa avem 4 roti de iarna, atunci mai bine nu punem deloc, ca dezechilibram si mai tare masina. La fel si daca punem anvelope de proasta calitate sau uzate peste masura. Ori punem niste pneuri cat de cat acceptabile, ori nu mai punem si asteptam sa avem bani pentru un set decent de anvelope. Nu uita sa citesti tot ce trebuie sa stii despre pneurile second-hand!

7. Pneurile all-seasons sunt la fel de bune ca cele de iarna

Afirmatia cea mai hilara. Ati observat cum marii producatori de anvelope nu mai scot pe piata pneuri mixte? Pentru ca anvelopele all-season sunt bunicele la orice, dar foarte proaste la tot. Adica este un compromis care vine cu mult mai multe neajunsuri decat avantaje. Are fulgul stantat pe peretele lateral, deci nu vei lua amenda nici daca incurci traficul, asta e clar. Si iti salveaza si ceva banuti, ca nu trebuie sa cumperi 2 seturi separate. Dar cam astea sunt unicele calitati. Pentru ca se comporta prost pe asfalt uscat, prost pe zapada, prost pe gheata si se uzeaza foarte repede. Daca insa esti de acord cu acest compromis, iti poti cumpara un set de pneuri mixte ca sa faci economie la bani. Dar te asiguram ca vei face economie si la siguranta... Citeste tot ce trebuie sa stii despre pneurile mixte!

8. Se poate merge cu anvelope all-season pe zapada fara probleme

Inca o afirmatie eronata. Multa lume nu stie ca pneurile mixte sunt facute doar pentru tarile in care iernile sunt reci, dar nu ninge mai deloc. Adica sunt niste pneuri care se comporta decent la orice temperatura. Si atat! Adica vor frana la fel pe asfalt uscat sau umed si daca e cald, si daca este rece, insa daca e vorba de mers pe zapada, acestea nu au profilul necesar unei aderente crescute. Am scris mai demult un articol detaliat despre pneurile mixte si motivele pentru care acestea nu sunt bune la mersul pe zapada. Citeste-l AICI si afla de ce e bine sa eviti aceste pneuri!

9. Nu conteaza pretul unei anvelope, ca toate fac acelasi lucru

La pneuri este la fel ca in orice alt domeniu: auto, moto, imobiliare, vestimentatie, biciclete sau orice altceva care ne inconjoara. Adica da, e clar si limpede, ca pretul dicteaza calitatea. Adica un pneu MICHELIN nu va fi sub nicio forma la fel de "bun" in folosirea zilnica ca unul chinezesc No-Name. Si asta pentru ca, asa cum e normal, un cauciuc care se vinde cu 500 de lei/bucata nu va fi niciodata fabricat la fel ca unul ce costa 150 de lei/bucata. Vorbim de materiale mult mai dezvoltate, mai rezistente in timp, un design al profilului gandit de specialisti si ingineri, ani si ani de studii si testari, o linie de asamblare si verificare de ultima ora si asa mai departe. Nu degeaba un pneu de aceleasi dimensiuni poate costa chiar si de 5-6 ori mai mult decat unul fabricat de o firma obscura. Citeste AICI care sunt motivele pentru care un pneu poate fi mult mai scump ca unul aparent identic!

10. Tot ce conteaza la un cauciuc de iarna este sa aiba cat mai multa "carne"

Este corecta doar partea cu "cat mai multa carne", dar atat. Pentru ca nu doar profilul ramas este important. Degeaba iti cumperi niste pneuri de iarna nerulate, care au inca toti martorii de uzura intacti, daca pneul a fost depozitat incorect si a imbatranit cauciucul si sunt crapaturi in peretii laterali. Nu doar adancimea profilului conteaza la o anvelopa. Ci si data de fabricatie, aspectul exterior, urme de imbatranire, crapaturi, galme, intepaturi sau reparatii. Niciodata sa nu fii orbit de un pneu care pare nou, deoarece are profilul mare, pentru ca se pot ascunde alte surprize neplacute. Chiar si la anvelopele noi, sigilate, vandute in diverse locuri, ne putem trezi cu "vechituri". Adica pneuri nerulate, dar care au zacut mult in depozite si se vand acum la preturi reduse fiind imbatranite. Citeste AICI tot ce trebuie sa stii despre pneurile second-hand, dar si despre cele noi, AICI.

Cam astea sunt cele 10 idei preconcepute, total gresite, vehiculate de tot mai multi soferi. Pentru ca, nu-i normal, cate bordeie, atatea obiceiuri, nu? Insa lucrurile sunt mult mai simple decat par. Cum simti ca este frig, sub 7 grade, arunca pe masina pneurile de iarna. Unde e zapada, indiferent de anotimp sau perioada a anului, risti sa iei amenda daca incurci traficul pe zapada si nu ai pneuri adecvate. Ideal este sa ai anvelope noi pe toate cele 4 roti. Dar daca nu iti permiti, o minima masura de siguranta este sa iti dotezi masina cu pneuri de minimum 5mm in carne pe toate rotile, cumparate la mana a doua. Asta daca vrei sa ai o iarna linistita si plina de siguranta!

Distribuie pe Facebook
mai multe