Siguranta auto: rollbar - la ce foloseste?
Subiectul abordat nu este deloc intamplator, avand in vedere ca pe strazi circula deja masini usoare si foarte puternice. Ca exemplu, doua dintre bazele de lucru cele mai folosite sunt caroseriile de BMW E30 si Golf 2. Ambele variante beneficiaza mult de pe urma montarii unui rollbar / rollcage (rollbar este structura care are rol de protectie la rasturnare si rollcage pentru accident complex), avand in vedere ca, daca este unul integral, complex, acesta protejeaza ocupantii masinii, dar, in acelasi timp, rigidizeaza intreaga structura a caroseriei, structura care in cele doua cazuri nu este cea mai solida. Avand in vedere greutatea acestora, dar si puterea ce le impinge de multe ori, 400 CP pe 900 kg reprezinta un raport putere/greutate impresionant. Insa acesta nu este singurul lucru necesar pentru obtinerea unei masini eficiente si, in special, sigure.
Masina de competitie cu rollcage complet, in minimum 10 puncte sudat de caroserie
Un rollcage este o structura tubulara construita in jurul cabinei unei masini (in interior) si are ca prim scop protejarea ocupantilor in cazul unui accident. Rollcage-ul se foloseste in special la masinile de curse, insa acest lucru nu inseamna ca nu vom vedea un rollcage montat pe o masina de strada. Din contra, exista deja destul de multe exemple.
Rollcage de competitie care urmeaza si linia stalpilor frontali
Rollcage-ul pentru o masina de strada este facut dupa aceleasi standarde ca cel de competitie si foloseste in mare parte aceleasi materiale. Chiar daca nu este la fel de complexa, o varianta de strada ofera mai multa protectie comparativ cu o masina care nu este dotata cu asa ceva. Una din variantele pentru care opteaza cei ce isi pregatesc bine masina este rollcage-ul partial ce asigurta protectie in mod special partii din spatele scaunelor fata, fara a deveni intrusiv pentru sofer si, eventual, copilot. Asta fiindca un rollcage complet protejeaza bine partea din fata, dar necesita de asemenea decuplajul bordului si al altor componente. Acestia dubleaza stalpii fata, linia plafonului, bordului si a pragurilor, de multe ori existand si varianta in care o structura de siguranta face chiar si intrarea in masina incomoda.
Rollbar pentru masina de strada - protejeaza impotriva rasturnarii
Dar, cum spuneram, in cazul unei masini de strada, majoritatea oamenilor aleg un rollcage doar pentru partea din spate a automobilului. Aceasta poate fi asamblat cu usurinta de catre o persoana competenta. In plus, orice rollcage ar trebui sa vina cu instructiuni de asamblare. Asta nu inseamna ca totusi merita sa experimentati cu montajul acestei structuri. Cel mai bun lucru ar fi sa apelati la un atelier care a mai realizat asemenea lucrari! Exista doua modalitati principale de montaj: prin fixare in suruburi de caroseria masinii ori prin sudura. Aspectul este de multe ori un factor decisiv, motiv pentru care sa nu se miram daca gasim un rollcage total sau partial cromat, care mai indulceste putin ideea de cadrul si bare metalice la interior.
Rollbar de tip bolt-on in 6 puncte, de strada - kit montat cu suruburi
Rollcage de tip weld-on de competitie - se monteaza de caroserie prin sudura
In cazul masinilor de curse, rollcage-ul este construit dupa anumite specificatii, in functie de competitia la care participa masina. Un pas important este alegerea materialului, care difera in functie de aplicatie si, implicit, de pret. Putem vorbi de otel de carbon, de aliaje de otel cu crom-molibden sau vanadiu, sau chiar CDS (Cold Drawn Seamless Carbon Steel) si T45 ( High Tensile Carbon Manganese Steel). Cel din urma este un material mai rezistent si mai usor decat CDS, insa pretul sau este mai mare. Echipele porfesioniste din motorsport apeleaza la acestea acolo unde costurile sunt mai mici in raport cu valoarea totala a masinii. CDS este o alternativa la T45 si este folosit in special de construlctorii de rollcage-uri, unde costurile reprezinta o prioritate (CDS este mai ieftin decat T45). Desigur, fiecare material are caracteristici diferite si cele mai importante aspecte cand vine vorba de o alegere sunt costurile si greutatea aditionala. Intre aceste doua aspecte trebuie obtinut un raport care sa multumeasca si bugetul, dar care sa serveasca si scopului. Varianta la care apeleaza unii este cea de DIY (Do-it-yourself), adica manufacturarea propriului rollcage. Ce este bine de retinut in acest caz este ca un rollcage realizat incorect, montat incorect si fabricat din materiale slabe poate sa faca mai mult rau decat sa ajute, incomodand dupa deformarea excesiva evacuarea pasagerilor din masina. Asadar, atentie! Ieftin nu inseamna si bun, daca nu stii exact ce ai de facut ca totul sa iasa bine!
Sudura de imbinare a barelor pentru rollcage
Si totusi, asta nu inseamna ca intr-o masina de strada nu vom gasi un rollcage de top proiectat si realizat pentru uzul competitional. Acolo unde bugetul o permite, aceasta este probabil cea mai buna alegere. Si stim ca unii o fac. In curand va vom arata si cum si de ce in prezentari ceva mai complexe ale unor masini gandite simultan pentru performanta si siguranta.
Rollbar simplu, de tip Cobra, ce protejeaza in caz de rasturnare, pentru un singur pasager
Problema cea mai mare ramane autorizarea acestor structuri de siguranta in ochii celor care dau si iau taloane. Aceasta hiba devine spinoasa fiindca legislatia in vigoare este poate incompleta sau poate incorect realizata, trecand de multe ori aceste sisteme de siguranta ca fiind pericole pentru ocupantii masinii.
Ranforsare de imbinare la un rollcage de competitie
Totusi, e bine de specificat ca impreuna cu rollcage-ul sunt foarte necesare si scaunele sport, (care asigura o fixare si sustinere laterala cat mai buna), centurile in (minim) patru puncte si, desigur, atunci cand masina este folosita la limita, casca de protectie. Toate aceste lucruri pot sa faca diferente majore atunci cand neprevazutul se produce. Si daca tot e sa fie performanta, sa fie una sigura!
- Renault megane 16v 2006 2000 € Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Skoda octavia automata, euro 6 2019 10600 €
- Opel corsa 1.2i 2003 599 € Skoda roomster diesel 2013 4350 € Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 €
- Nissan qashqai+2 +2 full bi-xenon piele camera an fab. 2012 37500 Lei Vw touran diesel 2011 5790 € Bmw 520 2.0d f10 clima navi piele pilot senz park 2011 9700 €
- Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei Bandou ornament lampa lampi numar maner clapeta actionare... 149.99 Lei Opel meriva 1.3 cdti eco flex 2012 4000 €
- Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 €
- Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 € Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Dacia lodgy 7 locuri 1,5 dci 2014 4500 €
- Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12800 € Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei Alfa-romeo 159 1.9 jtdm 2007 2750 €
- Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 € Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Bmw x5 3.0d 2011 12900 €
- Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 € Renault fluence 1.6benzina euro 5 a/c electrice km reali 2011 4700 €
- Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 € Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 € Dacia duster 1500 2017 400 Lei
- Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei Bmw 118 n47 2008 4500 € Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 €
- Bmw 520 diesel 2009 8200 € Skoda octavia 1.6d 2014 6700 € Audi a3 2.0, euro5 2010 5100 €