Anvelopele imbatranite pot duce la accidente mortale

Anvelopele imbatranite pot duce la accidente mortale
  • Si pneurile nefolosite dar vechi pot fi periculoase
  • Anvelopele mai vechi de 6 ani trebuie inlocuite
  • Pot imbatrani prematur si pneurile depozitate necorespunzator
Distribuie pe Facebook

Am scris de-a lungul vremii zeci de articole despre anvelope. Si despre cat de importante sunt ele pentru siguranta rutiera. Insa indiferent de ce am face noi, perceptia si atitudinea romanilor nu se schimba asa de usor si siguranta este pusa pe plan secundar, dupa economia de bani. Insa studiile realizate in toata lumea ne arata ca o anvelopa imbatranita poate duce la accidente mortale.

Soferii din Romania fac parte, din nefericire, din soferii europeni care nu sunt foarte interesati de siguranta rutiera. Soferul roman poarta centura de siguranta numai ca sa nu ia amenda, nu ca sa-si salveze viata si cumpara cele mai ieftine pneuri la mana a doua numai ca poarta semnul M+S pentru a putea circula iarna fara sa primeasca amenda. Insa realitatea ne demonstreaza ca acest superficialism al soferului roman poate duce la grave accidente.

Intr-un articol mai vechi v-am aratat tot ce trebuie sa stiti despre pneurile second-hand. Dar mai repetam cele mai importante lucruri pe care trebuie sa le tineti minte atunci cand vreti sa luati pneuri la mana a doua, pe motiv ca nu aveti bani suficienti pentru unele noi:

- verifica data de fabricare DOT imprimata pe anvelopa: niciodata sa nu cumperi pneuri mai vechi de 3 ani de zile. Un pneu este bun de aruncat dupa 6 ani de cand a fost fabricat, motiv pentru care, daca cumperi un pneu mai vechi de 3 ani, despre care nu stii cum a fost pastrat si utilizat, vei avea o durata de folosire mult prea mica;

- nu cumpara pneuri care au o suprafata de rulare cu o uzura mai mica de 3 mm pentru cele de vara sau 5 mm pentru cele de iarna. Daca ai masina dotata cu anvelope care au profilul prea uzat, franarea se va face prost, ineficient, iar demarajul pe ploaie sau cand este polei se va face cu dificultate;

- verificat peretii laterali, interiorul si exteriorul fiecarei anvelope. Nu cumpara pneuri cu galme, petice sau crapaturi. Aceste semne sunt urme ale imbatranirii si nu trebuie sa le pui pe masina ta. Verificat si ca uzura suprafetei de rulare sa fie uniforma, semn ca au fost montate pe o masina care a avut geometria rotilor facute.

Ce inseamna anvelope imbatranite?

Pneurile au o viata in care pot fi folosite, ca orice alt obiect sau piesa din jurul nostru. Nu vom putea merge cu aceleasi incaltari toata viata, la fel este si cu pneurile. Un pneu poate fi utilizat in siguranta pana cand imbatraneste. Si, de obicei, imbatranirea apare la 5-6 ani de cand a fost fabricat. Asta daca nu cumva a fost uzat mai repede si trebuie aruncat.

Imbatranirea pneurilor poate fi de mai multe feluri: poate imbatrani peretele exterior si poate sa crape. Fie de la soare, de la nisip, de la frecarea cu bordurile, de la desumflarea rotii sau de la o depozitare gresita. Insa cauza cel mai des intalnita este imbatranirea cauzata de functionarea masinii cu o presiune gresita in pneuri. Daca umflam prea mult o anvelopa, aceasta se va uza peste masura pe suprafata de rulare, in mijlocul acesteia. Daca mergem cu presiune scazuta, pneul se va uza pe partile laterale si pe pereti.

Insa nu doar anvelopele folosite imbatranesc. Exista si pneuri noi-noute, niciodata montate, care ajung sa nu mai fie bune. Pneurile noi imbatranesc si ele. Fie din cauza ca au fost depozitate gresit, la temperaturi mult prea ridicate, fie ca materialul folosit a iesit din perioada de garantie si incepe sa produca pagube. Mai exact, chiar daca pneul nu a fost folosit, exista riscul ca liantul folosit la lipirea straturilor de cauciuc sa se desprinda dupa mai multi ani.

Asadar, indiferent ca sunt pneuri noi sau folosite, acestea pot imbatrani oricand. Trebuie sa le verifici atent si sa te asiguri ca nu vei pune pe masina ta cauciucuri vechi care pot cauza accidente. Verifica DOT-ul, adica data de fabricare, chiar si la pneurile noi cumparate din locatii obscure: targuri, internet, etc.

Ce accidente pot cauza pneurile imbatranite?

Asa cum puteti vedea si in filmul de mai jos realizat in Statele Unite, pneurile pot produce accidente grave. In special la viteza mare. Principala cauza a unui astfel de accident este explozia pneului. Pneul explodeaza la viteza mare pentru ca temperatura aerului din interior creste si presiunea in interior la fel. Iar orice punct slab al pneului imbatranit va ceda si va exploda anvelopa.

Fie ca vorbim de crapaturi, petice vechi, dopuri de reparatie a unor gauri, defecte de fabricatie, straturi dezlipite sau o suprafata de rulare uzata peste masura, aceste puncte slabe ale anvelopei sunt tot atatea sanse ca ea sa explodeze la viteza mare. Evident, exista si riscul ca un pneu sa cedeze si cand masina este parcata sau cand circuli cu viteza mica. Dar in aceste situatii, sansele ca sa se produca un accident grav sunt mici.

Explozia unei anvelope este in proportie de 99% cauzata de imbatranirea ei. Acum, anvelopele tubeless, chiar daca sunt gaurite de diverse obiecte, precum pietre, suruburi sau cuie, desumflarea pneului se face gradat, in siguranta. Insa cand e vorba de un defect de imbatranire, pneul poate exploda. Si asta pentru ca materialul anvelopei nu mai este rezistent si o crapatura mica va duce la o crapatura uriasa care va face ca tot aerul sa iasa brusc din pneu. Si cand avem parte de o anvelopa explodata, putem pierde controlul masinii. Iar de aici, distanta pana la dezastru este minuscula: putem intra intr-un copac sau in alte masini din trafic.

Pneurile noi vs. pneurile second-hand

E clar pentru toata lumea ca cea mai buna solutie este achizitionarea unor pneuri noi de marca buna. Si v-am povestit aici de ce marci precum Pirelli, Michelin, Continental sau Bridgestone au nenumarate avantaje fata de marcile mai putin cunoscute. Dar cum nu toata lumea isi permite pneuri Michelin, apeleaza la variante mai ieftine: gume noi produse de marci necunoscute, anvelope reconstruite sau pneuri la mana a doua.

Ca sa inteleaga toata lumea, o anvelopa trebuie sa raspunda unor cerinte: uzura, franare, zgomot, economie de carburant, aderenta. Pneurilor producatorilor consacrati au cel mai bun raport intre aceste calitati. Motiv pentru care au si preturile cele mai mari. Urmeaza producatorii mai mic, care ofera anumite compromisuri, fie de rezistenta la uzura, fie de zgomot, motiv pentru care sunt mai ieftine. Pneurile no-name noi sunt si mai ieftine, dar fara indoiala vor avea o durata de viata mult mai scurta. Cele respate sunt o solutie, dar vin cu un pachet de probleme. Mai multe detalii despre anvelopele resapate poti gasi AICI.

Si ca sa fie si mai clar, va putem spune ca un pneu bun, testat, realizat din materiale de calitate, la a carui dezvoltare au lucrat mii de oameni si care a fost testat sute de mii de kilometri in toate conditiile iti ofera cea mai buna siguranta cand il cumperi nou. La polul opus, cumpararea unor anvelope second-hand este cea mai nefericita solutie. Si putem spune ca siguranta ta in trafic este scazuta cu peste 50% fata de unele noi.

Banii sau siguranta?

Romanul este expert in a face alegeri gresite. Consuma trei sferturi din salariu pe benzina, ca nu se poate duce la birou cu metroul sau cu bicicleta, dar isi incalta masina personala cu ultimele gioarse de pneuri. Sau pastreaza acelasi set de pneuri in toate sezoanele, ca "merge si asa". Dar e fericit ca nu mai arunca banii pe fereastra, cumparand un set de anvelope noi. Insa daca stii ca mergi cu viteza mare, evita sa iti incalti jantele masinii cu gume imbatranite. Pentru ca brusc, riscul de a muri in urma unui accident rutier creste simtitor.

Distribuie pe Facebook
mai multe
Publicat în categoria: Ghidul soferului DATA PUBLICĂRII: 19 Mai 2014