Articol de iarna: toate sistemele care pot creste aderenta anvelopelor pe zapada

Articol de iarna: toate sistemele care pot creste aderenta anvelopelor pe zapada
  • Cel mai ieftin sistem anti-derapant costa 50 de lei
  • Majoritatea acestor sisteme nu tin mai mult de 30 km
  • Pot fi folosite la o viteza de maximum 50 km/h
Distribuie pe Facebook

In trecut, pe vremea cand parintii nostri circulau numai cu Dacia si Oltcit, anvelopele dedicate sezonului rece erau aproape inexistente. Si singura metoda de a creste aderenta cand venea zapada erau lanturile. Si acum, fara indoiala, majoritatea dintre noi folosesc clasicele lanturi metalice anti-derapante. Insa exista o multime de alte sisteme care cresc aderenta pneurilor cand pe jos este gheata sau zapada. Iata-le!

Spray de roti pentru cresterea aderentei

In comert exista mai multe astfel de spray-uri destinate folosirii pe timp de iarna. Ele functioneaza extrem de usor si un astfel de spray este cea mai la indemana metoda, cea mai rapida, dar si cel mai putin eficienta de a iesi dintr-un moment in care masina ta a ramas blocata in zapada. Sau daca cumva te-a prins zapada fara anvelope de iarna. Scopul acestui spray este sa creasca aderenta rotilor tale.

Si o face cu ajutorul unei rasini speciale. Continutul se pulverizeaza dupa ce suprafata anvelopei a fost curatata si se asteapta in jur de 10 minute. Suprafata de rulare a pneului este astfel acoperita cu o rasina care se lipeste de cauciuc, rasina ce creste aderenta. Aceasta insa se sterge in timp si dureaza numai 50 de kilometri pe zapada sau numai 10 daca dai de o suprafata cu gheata sau asfalt. Se pare ca un spray ajunge pentru a pulveriza toate cele 4 anvelope de aproximativ 20 de ori. Un astfel de spray costa in jur de 100 de lei.

Lanturile traditionale de roti

Acestea sunt cele mai intalnite in comert si in orice benzinarie. Costa intre 50 si 100 de lei, in functie de dimensiunea rotii. Dar exista si lanturi de o calitate superioara care pot ajunge si la 300 de lei perechea. In general, lanturile ieftine din comert sunt facute dintr-un metal moale si prost, fiind eficiente doar pe o suprafata cu zapada batatorita. Daca vei derapa mult cu aceste lanturi pe asfalt acoperit de polei sau pe gheata, lanturile se vor rupe foarte repede.

Cel mai indicat ar fi daca ai putea sa gasesti prin garajul bunicului niste lanturi facute la uzina, pe vremuri, realizate cu simt de raspundere, care nu se vor rupe asa usor. Problema la aceste lanturi este ca nu prea poti circula cu mai mult de 40-50 km/h din cauza zgomotului urias pe care il fac si pentru ca dezechilibreaza destul de mult rotile. Ideal este sa ai in portbagaj o pereche de lanturi, dar sa le folosesti numai pe zapada, pana cand dai de un drum asfaltat si curatat, dupa care sa le demontezi.

Huse anti-derapante de roti

O noua moda tot mai des folosita de cativa ani este inlocuirea lanturilor clasice cu huse textile anti-derapante. Principiul de functionare al acestor huse este cresterea aderentei pe zapada si gheata, datorita tesaturii foarte pronuntate care nu aluneca pe suprafete alunecoase. Un alt avantaj este faptul ca pot fi instalate foarte usor de oricine. Partea proasta este ca pe strazile din Romania, din cauza gropilor si a bordurilor, aceste huse nu rezista foarte mult.

Singura varianta ar fi ca ele sa fie folosite numai si numai pe zapada, pentru scurt timp, pentru a iesi din bucluc, pentru a scoate masina impotmolita in zapada, dupa care sa fie scoase imediat. Husele nu pot fi utilizate pe asfalt uscat sau acolo unde nu exista zapada. Conform producatorului, ele sunt eficiente si pe gheata, crescand aderenta, insa in timp se vor rupe destul de usor. O pereche de huse costa in jur de 200 de lei. Sincer, te sfatuim sa apelezi tot la lanturi, sau la una din metodele prezentate aici, ca nu prea avem incredere in aceste huse textile.

SnoBootz, huse cu suprafata de cauciuc si cuie metalice

In acest caz discutam de niste huse anti-derapante mai sofisticate. Niste huse textile care au partea ce intra in contact cu carosabilul din cauciuc special dotat cu niste nituri metalice, care se monteaza in doar 3 minute. Partea buna, spre deosebire de niste huse textile clasice, este ca suprafata cea mai folosita este din cauciuc rezistent, nu tot din material textil, asa ca va rezista mai mult.

Suprafata de rulare este realizata din mai multe bucati din cauciuc cu un profil pronuntat de iarna si are mai multe nituri metalice pentru aderenta crescuta pe gheata. Problema la acest sistem anti-derapant este pretul, destul de piperat. Insa are o justificare: rezistenta in timp. Daca husele textile nu prea rezista o vesnicie, acestea te vor tine mai multe sezoane. Motiv pentru care costa in jur de 700 de lei perechea. Montare usoara, nu ocupa loc mult, sunt rezistente si poti circula chiar si cu 50 km/h si chiar pe asfalt uscat. Merita?

Michelin Easy Grip, lanturile flexibile pentru anvelope

Cu un ditamai centrul de dezvoltare si experimentare, nu trebuie sa ne mire ca cei de la Michelin au realizat niste lanturi mai speciale dedicate sezonului rece. Principalul avantaj pe care francezii il scot in fata este ca Easy Grip inlocuieste lanturile clasice si poate fi folosit si de masinile care au un spatiu redus intre anvelopa si aripa. Sunt niste lanturi compacte, foarte rezistente si sigure.

Se monteaza usor, in numai 2 minute la fiecare roata, si sunt eficiente si pe zapada, dar si pe gheata. Suprafata este textila, realizata din fibre compozite rezistente, prinse de cleme metalice. Asadar, avem si aderenta pe zapada, datorita impletiturii, dar si pe gheata, datorita sutelor de cleme metalice. O pereche de astfel de lanturi de la Michelin costa cam 400 de lei.

Colierele pentru zapada

O metoda ingenioasa, numita oficial Zip Grip Go, este aceea de a pune pe roti coliere (soricei) pentru cresterea aderentei. Insa aici discutam de niste coliere speciale, nu cele clasice, din plastic moale cu care legam firele electrice. Un set de 12 coliere, adica 6 pentru fiecare roata, costa in jur de 100 de lei. Se monteaza usor, in doar cateva minute, sunt universale, se potrivesc pe orice roata si au o aderenta foarte mare pe zapada. Exista doar o singura probleme: sunt de unica folosinta.

Adica dupa ce ai iesit din zapada sau de pe drumul inzapezit si vrei sa treci pe asfalt, e nevoie sa le tai. Insa nu este un sistem permanent sau pe care sa-l folosesti oriunde, oricum, la primii fulgi de zapada cazuti sau in oras. Este un sistem de urgenta, pe care merita sa-l tii in portbagaj si sa uiti de el, pana cand vei avea nevoie sau cand vei ramane cu masina blocata si nu ai ce face. Este un sistem inteligent si practic, insa la cat costa, poate fi folosit doar la anaghie.

Noua generatie de lanturi pentru zapada si gheata de la Mita

Cei de la Mita s-au gandit la o noua generatie de lanturi pentru zapada. Care, in opinia noastra, este si cel mai eficient sistem disponibil acum pe piata. E vorba de lanturi cu o lungime reglabila, care se prind direct pe suprafata de rulare a pneului, fiind tinute numai de stransoare proprie si de presiunea anvelopei. Aceste lanturi pot fi folosite cate unul singur pe roata, sau cate doua, daca pneurile sunt late. Functioneaza cel mai bine pe gheata si diminueaza derapajul si acvaplanarea, crescand aderenta si franarea.

Sunt eficiente si pe zapada, insa aderenta pe gheata este principalul lor atuu. Poti circula cu viteze mai mari odata ce ai montate lanturile Mita pe roti, poti merge si pe asfalt sau pe o suprafata uscata. Problema este ca odata montate, suprafata de rulare a anvelopei care intra in contact cu asfaltul scade. Asadar, pe asfalt uscat, franarea va fi o problema. Motiv pentru care, lanturile Mita sunt o solutie excelenta, dar numai pe drumurile acoperite de gheata si zapada. Ele trebuie scoase cand drumurile sunt curatate daca vrem o franare cat mai buna.

Sondaj

Tu ce metoda de crestere a aderentei pe timp de iarna ai folosi?

Distribuie pe Facebook
mai multe