ATENTIE SOFERI! La noapte vor fi -15 grade! Iata lista scurta de verificare a masinii tale!

ATENTIE SOFERI! La noapte vor fi -15 grade! Iata lista scurta de verificare a masinii tale!
E clar ca iarna a inceput sa isi intre in drepturi de zile bune, dar acum urmeaza perioada cea mai geroasa. Daca anul trecut am avut parte de o iarna grea, se pare ca nici acum nu o vom duce mai usor. Si in Bucuresti, la noapte, vor fi -15 grade sau chiar mai frig. Iata ce poti verifica in 5 minute la masina ta, ca sa fii sigur ca nu ai probleme.
Distribuie pe Facebook

1. Antigelul

Nu e de ajuns ca sa te uiti daca ai lichid roz sau verde in vasul de expansiune. Antigelul isi pierde din proprietati in timp si daca este diluat, va ingheta la o temperatura mai mare. Adica daca ai cumparat antigel care sa reziste la -30 de grade si il diluezi 50/50, va rezista la -15 grade. Insa daca il ai de mai multi ani in motor, va rezista la doar -10 grade. Ideal ar fi sa ai antigel in proportie de 100% concentrat. Daca ai posibilitatea, nu strica sa-l schimbi pe tot intr-un service specializat. Daca nu o poti face, nu e rau sa cumperi macar un litru pe care sa-l adaugi in radiator (nu in vasul de expansiune, ca acela rar se plimba prin instalatie). Scoate un litru din antigelul vechi si pune antigel concentrat - pana cand il vei schimba complet, mai castigi macar cateva grade de rezistenta la inghet.

Pentru cine comenteaza in necunostinta de cauza, este rugat sa citeasca informatiile de pe un bidon de antigel. Acolo sunt publicate temperaturile la care rezista, in functie de diluare, de la concentrat la 50/50 cu apa distilata. Singurul motiv pentru care antigelul se dilueaza este factorul financiar. Acum antigelul are vascozitatea apropiata de cea a apei, asa ca nu este nevoie sa fie "subtiat" cu apa ca pe vremuri.

2. Lichidul de parbriz

Probabil ca mai toata lumea cumpara lichid de parbriz de la Supermarket, acolo unde costa intre 5 si 10 lei ditamai bidonul de 5 litri. Chiar daca scrie pe el ca rezista la -20 de grade sau chiar -30, lucrurile stau altfel. Si asta poti sa verifici si singur, atunci cand sunt afara doar 0 grade si stropesti parbrizul: acesta va ingheta cand este in strat subtire. Nu degeaba lichidele de la benzinarii costa 30 de lei / litrul sau mai mult. Pentru ca acele lichide scumpe au rezistenta si cand sunt in cantitati mai mici, cum ar fi in furtunele de circulare sau pe parbriz. Mai mult, lichidele mai scumpe au si functie de dezghet. Asa ca atunci cand luam lichid ieftin si aparent bun, poate ca nu e tocmai asa...

3. Clantele si incuietorile

Fii sigur ca tot ce inseamna clante, manere si incuietori sunt lubrifiate. Foloseste WD-40 sau chiar o solutie mai scumpa, cu silicon sau ulei mai mult, care sa nu permita umezelii sa intre in cele mai stramte locuri. Nu ai vrea sa te trezesti ca nu poti deschide portiera maine dimineata, sau ca o deschizi, dar ca nu mai vrea sa se inchida. Foloseste furtunul care vine cu flaconul de spray ca sa ajungi cu lichidul in cele mai stramte locuri, atat pe exterior, cat si prin interior, atat cat iti permite fata de usa. Da cu lichid si la balamale si la incuietori - WD-40 nu ingheata si iti mentine angrenajele unse. Nu uita sa faci la fel si la usa portbagajului.

4. Anvelopele de iarna

Chiar daca suntem siguri ca nu mai exista cititori de 4Tuning care sa aiba masina incaltata tot cu anvelopele de vara, va readucem aminte ca nu e de joaca cu asa ceva. Chiar ieri vedeam la stiri cum politia amendeaza cativa soferi inconstienti care circula cu pneuri de vara sau tocite la maximum. Chiar daca soseaua nu are un strat gros de zapada, trebuie stiut ca pneurile de vara nu mai sunt eficiente atunci cand afara sunt mai putin de 7 grade (cu plus) . Asa ca daca la noapte vor fi -15, trebuie sa stii ca pneurile de vara se comporta la aceasta temperatura exact ca niste pietre, se intaresc si nu fac deloc aderenta cu solul, fie el si uscat. Asadar, daca faci parte din acei putini nebuni care inca sa risca cu anvelope de vara, du-te urgent la vulcanizare!

5. Frana de mana

De cum temperatura a scazut sub 0 grade Celsius, orice masina trebuie oprita si parcata numai lasata in viteza. Nu lasa niciodata frana de mana trasa, pentru ca poate ingheta si etrierele sa ramana blocate pe discuri. Parcheaza-ti masina in treapta 1-a a cutiei, cu frana de urgenta coborata. Daca cumva ai neplacerea sa o uiti trasa si aceasta sa inghete, trebuie sa uzi etrierele sau tamburii cu apa fierbinte. Alta solutie nu exista, iar plecatul la drum cu franele blocate reprezinta o greseala imensa. La fel si speranta ca acestea se deblocheaza in mers de la caldura: daca nu exista frecare, discurile fiind blocate, de unde caldura? Dezgheata franele cu apa fierbinte si nu uita ca data viitoare sa lasi frana jos.

6. Pornirea motorului

De dimineata, cand este foarte frig, iata care sunt pasii pe care te sfatuim sa-i urmezi, ca sa fii eficient si rapid. In primul rand, ia peria sau matura cu tine in casa, ca dimineata sa dai zapada de pe portiera soferului. Cu portiera curatata, o deschizi si pornesti motorul. Dupa care, poti continua curatarea masinii de zapada si a geamurilor cu racleta. Poti apela la un spray care topeste gheata, sau poti face "lucru manual" cu racleta. Asadar, cat tu deszapezesti masina, motorul are timp sa se incalzeasca. Nu uita sa dai drumul la dezaburirea parbrizului si a lunetei, care automat va dezgheta si oglinzile laterale. Odata ce ai curatat masina de zapada, poti urca linistit in masina si te poti asterne la drum, deoarece intre timp este si cald in habitaclu.

Acestea sunt cele mai importante 6 lucruri pe care trebuie sa le ai in vedere cand afara este extrem de frig. Si chiar daca la noapte s-a anuntat cel mai mare ger vazut de Bucuresti in acest an, iti poti lua o mica pauza de la birou ca sa verifici aceste aspecte. Nu uita ca siguranta ta si a celor din jur trebuie sa fie pe primul loc! Mai ales ca, din pacate, nu ne putem baza pe drumuri curate si pe implicarea autoritatilor cand vine iarna. Ca doar i-a luat prin surprindere! Nu si pe noi!

Distribuie pe Facebook
mai multe