4Tuning
Meniu
Articole Maşini second Bazar Forum MaşinaMea Q&A

Cand ti-ai schimbat ultima data discurile si placutele de frana?

Cand ti-ai schimbat ultima data discurile si placutele de frana?

Daca exista ceva la masina ta cu care nu trebuie sa te joci, acela este sistemul de franare. In trecut, am prezentat pe larg ce inseamna franele pentru o masina, din ce este compus tot sistemul si cum functioneaza. Insa acum, iti vom explica de ce trebuie sa fii atent la uzura franelor tale, ce riscuri exista si cand este necesar sa le schimbi.

Multa lume neglijeaza franele propriei masini, bazandu-se pe reviziile periodice. Insa nu ar fi rau sa stim cateva detalii despre franele noastre, nu doar CUM FUNCTIONEAZA ci si cand trebuie sa le schimbam si ce pericole sunt daca ezitam sa le schimbam, cand sunt uzate.

Cand ti-ai schimbat ultima data discurile si placutele de frana?

Un disc invechit si ruginit pe interior

Este bine sa stim ca, din pacate, franele se uzeaza ceva mai repede decat este prevazut de producator. Si asta se intampla din cauza traficului haotic ce suprasolicita franele, dar si din cauza gropilor pe care le abordam cu frana pusa, sau din pricina fenomenului de ovalizare.

Mai mult, sunt destui care nu stiu ca placutele de frana se schimba mai des ca discurile. Mai precis, la doua-trei schimburi de placute, se schimba si discurile. Placutele de frana se schimba de obicei intre 15.000 si 25.000 de kilometri, iar discurile cam la 40.000-50.000 de kilometri - in general, la mersul destul de agresiv din Bucuresti.

Multi "cunoscatori" iti vor spune ca unele discuri vor rezista si 100.000 de kilometri, sau ca trebuie sa le schimbi doar cand ajung la jumatate din grosimea initiala. Insa trebuie sa stim cu totii, ca uzura unor discuri nu se rezuma doar la subtierea lor.

Cum recunosti un disc uzat?

In primul rand, cand schimbi un disc, trebuie sa-i schimbi si perechea de pe aceeasi punte. Un disc uzat, la prima vedere, este usor de recunoscut punand degetul pe suprafata de frecare, spre margini, si vazand daca are o "buza". Daca exista o diferenta de nivel mai mare de 2 mm, acel disc trebuie inlocuit.

Cand ti-ai schimbat ultima data discurile si placutele de frana?

Un disc cu uzura mare a suprafetei de franare

Un disc uzat mai poate fi si stricat de catre placutele de frana. Daca montam placute de frana proaste, aceste se vor uza aiurea, neuniform, iar discul va prezenta niste santuri. Acestea pot fi usor identificate cu degetul, sau cu ochiul liber, cercetand suprafata lucioasa de frecare.

Cand ti-ai schimbat ultima data discurile si placutele de frana?

Disc uzat cu sant facut de placuta de frana

O alta situatie este atunci cand un disc este ovalizat. Adica la franare, se simte o vibratie in pedala. Asta inseamna ca, fie din cauza franarii apasate in timp ce roata loveste o bordura, sau groapa, fie din cauza ca franezi brusc, violent, pana cand se incing discurile, si intri intr-o balta, discul nu mai e perfect rotund sau perpendicular pe ax. De la diferenta de temperatura brusca, metalul se va deforma.

Cand ti-ai schimbat ultima data discurile si placutele de frana?

Disc invechit cu crapaturi fine

Cea mai rara situatie, dar cea mai periculoasa, este atunci cand avem discuri vechi. Metalul a lucrat, chiar daca nu a fost pus la munca grea si folosit in situatii critice, dar de la diferentele de temperatura si de la vechime, va incepe sa prezinte crapaturi mici. Iar orice crapatura mica, se va transforma intr-una mare, care va duce in final la spargerea discului.

Cand ti-ai schimbat ultima data discurile si placutele de frana?

Evolutia crapaturilor fine, in timp

Asadar, o imagine globala a unor discuri uzate se poate face urmarind rugina, gradul de uzura a suprafetei de frecare, santurile facute de placute, ovalizare si crapaturile.

Placutele de frana uzate

Gradul de uzura al placutelor se vede la fel de usor ca cel al discurilor. Daca ai jante de aliaj, poti sa vezi usor, fara sa dai roata jos. Daca insa ai jante de tabla, trebuie sa ai acces la etrier, asadar ori o urci pe o rampa, ori dai o roata jos ca sa vezi in ce stare sunt placutele tale.

Cand ti-ai schimbat ultima data discurile si placutele de frana?

Placuta uzata - stanga, placuta noua - dreapta

Placutele de frana nu trebuie sa ajunga niciodata la o uzura mai mare a materialului de frecare de 3 mm. Adica daca o placuta are "carne" de 3 mm sau mai putin, este imediat nevoie sa fie schimbata.

Cand ti-ai schimbat ultima data discurile si placutele de frana?

Placuta uzata - stanga, placuta supra-uzata - dreapta

Placutele de frana se schimba in set, adica toate placutele de pe aceeasi punte, niciodata doar la o singura roata.

Chiar daca la o roata, ambele placute au cate 3 mm de material de frecare, ferodo cum se numeste popular, destul cat sa mai dureze teoretic cativa ani, problema este alta. Materialul de frictiune este montat pe placuta de otel care se monteaza in etrier cu 4-6 nituri, care ajung la 2-3 mm in materialul acesta. Si daca placuta se uzeaza, acele nituri vor intra in contact cu discul de franare. Si asta duce la santurile de mai sus de care ziceam, care vor strica discurile.

Cand ti-ai schimbat ultima data discurile si placutele de frana?

Niturile care tin ferodo-ul fix pe placuta de otel vor sapa in disc

Ce trebuie sa retinem

Daca schimbam placutele de frana la timp, discurile ne vor tine 2-3 schimburi de placute. Daca insa nu avem grija si placutele vor strica discul, trebuie sa le schimbam impreuna.

Cand ti-ai schimbat ultima data discurile si placutele de frana?

Disc uzat, dar in stare buna, pe care mai pot fi montate placute noi

Nu trebuie sa montam niciodata placute noi pe un disc cu santuri, sau uzat. Pentru ca santurile vor fi luate si de placutele noi, iar frecarea nu se va face uniform.

Nu trebuie sa montam niciodata discuri noi si sa pastram placutele de frana vechi. Pentru ca le vom strica imediat, placutele de frana deformand discul.

Automat, cand punem discuri noi la masina, trebuie sa punem si placute noi.

Nu trebuie sa ne luam dupa senzorii de uzura. Pentru ca acestia nu se aud mereu si nu functioneaza mereu. O apreciere a uzurii vizuale este mai importanta.

Cat costa un schimb de placute si discuri de frana?

In general, la o masina cu sistem de franare cu discuri pe toate cele 4 roti, vom plati in jur de 400 de lei pentru perechea de discuri fata, 250 de lei pentru perechea de discuri spate, si cam 200 de lei pentru toate cele 4 perechi de placute de frana. In plus, manopera la un service pentru montaj este in jur de 150-200 de lei. Asadar, ca sa ai frane noi, te asteapta o cheltuiala de 1000 de lei. Este un exemplu general, pentru o masina din clasa medie.

Este buna varianta cu rectificarea discurilor de frana?

NU. Mai demult, o varianta mai "de buget" pentru a avea discuri noi era rectificarea celor vechi. Adica daca discul era ovalizat sau uzat, se baga la strung si uniformizat. Insa in acest caz, nu se rezolva problema uzurii si nici cea a eventualelor crapaturi. Sa rectifici doua discuri, te costa in jur de 100 de lei. Dar te vor tine foarte putin si nu merita. Mai bine strangi ceva bani si iei unele noi, pentru ca siguranta ta nu are pret.

Ce se intampla cu masinile care au tamburi?

Masini precum Loganul sau multe altele care au pe puntea spate frane cu tamburi si saboti, sunt ceva mai economice. Si asta pentru ca tamburii si sabotii dureaza mult mai mult in timp. Adica la o masina poti sa schimbi discurile fata chiar si de 2-3 ori, inainte ca sa schimbi sabotii de pe spate. Insa si acestia trebuie verificati periodic, pentru ca se pot bloca si se uzeaza mult mai repede.

Concluzie si sfat

Nu ezitati sa va verificati franele. Multe accidente se intampla din cauza ca sistemul de franare nu functioneaza cum trebuie sau ca o piesa cedeaza. Cand verificati discurile si placutele, aruncati un ochi si la furtunele de frana, sa nu fie imbatranite.

Daca o parte a sistemului de franare cedeaza, risti sa faci accident. Sau mai rau. O placuta uzata te va lasa atunci cand ai nevoie mai mare de frana. Un disc uzat poate sa se sparga, ducand la consecinte mai grave. Un disc uzat peste masura nu va mai absorbi caldura rezultata de la frecarea cu placuta si nu vei mai avea frana foarte eficienta. Un sistem de franare prost nu-ti poate aduce decat probleme.

Ca sa ai frane noi pe masina nu te costa o avere, insa banii vor fi cea mai buna investitie pe care o poti face pentru masina ta. De ce mint? Nu o faci pentru masina ta, o faci pentru tine si pentru cei dragi care merg alaturi de tine in masina, in siguranta.

Citeste si: Ce nu stiai despre sistemul de franare

DATA PUBLICĂRII: 2 Noiembrie

SuperOferta Momentului

Pentru 4 anvelope: demontat + dejantat + jantat + echilibrat + montat
Mai poti sa prinzi oferta
07:20:28
ZILE  ORE  MINUTE
35 RON
58
  Comentarii
Comentează
[+] mai multe

Adauga anunt GRATUIT

BAZAR 4TUNING - Anunturi promovate

PĂREREA TA (58 comentarii )
02 nov 2011, 18:40
+17
Mi am adus aminte de 1 chestie.....atunci cand mergem la spalatorie nu este bine nu conteaza ca e iarna sau vara cu discurile incinse direct la spalat,indicat ar fi ca sa asteptam sa se raceasca cat de cat(asta doar daca is incinse,daca is calde nu are nimic)
Ca si placute-discuri am mers pana acum pe TRW...sunt multumit pana acum nimic de reprosat.
08 nov 2011, 14:12
0
lasa nene ca se duce andreiuuu la spalatorie dupa 3 frane d-alea de il scot pe el prin parbriz, baga karcher-ul pe discuri sa le caleasca si sa vezi dupa aia frane de sparge discul :)). foarte adevarat ce zici dar multi nu iau in seama kestia asta ;)
valy1233
În garajul meu
+ încă 1 maşină
valy1233, 20 ani, Tandarei, Ialomita
157 comentarii 282 puncte
02 nov 2011, 16:25
+15
unele dicuri de aici arata precum soselele noastre
09 nov 2011, 10:55
+1
crede-ma ca am schimbat f multe discuri,dar asa ceva nu am intalnit...astea au fost masini cu defectiuni pe sistemul de franare,exploatate necorespunzator.La o masina ce o utilizezi in parametrii normali nu vei intalni asa ceva!Rugina pe ventilatia discurilor o ai doar atunci cand nu pui o frana cel putin 3 ani...adica masina din 10 ani,5 a stat...ceva de genul"masina tinuta in garaj",pe forumurile de vanzare auto,masina cumparata de la o femeie,de la un mos,vrajeli din astea,ca o masina de 10 ani are 50000.Cate masini ati vazut la vanzare cu 150/300000?
gamercosti
1382 comentarii 1739 puncte
03 nov 2011, 18:42
-2
De unde minim 200-400 lei frate? :)) La dacie acu 2 ani am luat SET placute fata cu 13 lei... noi de la piese auto =))))) La vectra din 2003 am luat placute fata 150 lei + 50 spate
09 nov 2011, 21:51
+15
romanu in general,cumpara masini pe care nu si le permite,baga rate la greu,si tine masina in garaj sau in fata blocului sa se cace pasarile pe ea,si alt soi,is aia care se cara cu ea catusi de cat,dar nu baga nici un banut in ea,ca is morti de foame,si de abia cumpara de 50 lei benzina sau motorina,asta in cel mai fericit caz.
nu tot omu trebuie sa aiba masina,sunt si mijloace de transport in comun,nu iti permiti masina,vinde-o sau nu mai cumpara,limiteazate la cat poti duce tu,nu la vise de 2 bani.
Exact cum scrie si in articol,gandeste-te la familia ta si la cei care circula in trafic cu tine,ca ii poti ucide ca un cretin,fara discernamint,dar plin de el ca are coaja pe 4 roti.
62 comentarii 106 puncte
02 nov 2011, 18:01
+14
de unde ati scos asta cu placute schimbate la 15-25000 km si discurile la 40-50k(doar daca sunt de proasta calitate)dar in general cam 30-40000km placute si 70-80000 km discuri.Placutele nu se schimba la nr. de km ci dupa cata ''carne'' mai au ele(3-4 mm)pot rezista si 70000 km,depinde foarte mult de stilul de condus.
08 nov 2011, 15:29
-1
foarte bine spus colegu. eu am pe e46 placute TRW puse de 2 ani si ceva, am parcurs de atunci 43.000 km si inca arata bine, mai au carne si franeaza foarte bine masina. discurile au cel putin 75000 km, nu arata rau, dar le voi schimba in curand pt siguranta.
09 nov 2011, 09:24
0
nu va alarmati aiurea...un set de placute TRW si un stil decent de a conduce eu pun pariu cu voi ca il veti schimba la cel putin 60000,iar discurile de franare la cel putin 300000.Aspect din propria experienta!!!
09 nov 2011, 10:45
+11
de acord cu ce era atunci...acum 32 ani,dar conform standardelor sunt aliniat la ele si sunt "dotat" cu ultimele generatii de masini,atat in proprietate cat si la firma,cea mai veche masina pe care o detin are aproape 5 ani,si nu te gandi la Logan.Fierul este inventat din epoca de fier...corect?Acum avem mult mai performante toate autoturismele...carb on si multe altele. P.S. Nu te gandi ca am vreo 50 ani...am doar 39 si sunt un fost Campion National in Automobilism,membru A.C.R. tot de 32 ani...daca nici eu nu stiu ce este aia masina cand stau de la 7 ani langa ele si le conduc,inseamna ca sunt un NOROCOS de am avut trecutul meu si faptul ca detin o firma de transporturi auto.Apropo...eu sunt ION din alte postari ale altor forumuri.
Drumuri bune la toata lumea si fara evenimente rutiere...bafta!
02 nov 2011, 22:04
+2
am un I30 cu 40000km si inca am placutele din fabrica deci nu doar km spun cand se schimba conteaza si stilul de condus. Cred ca cea mai buna schimbare este aceea in functie de uzura
03 nov 2011, 21:34
-2
Hellix ce ai vrut sa spui cu l30 ce marca ca aja m-ai bagat in ceata , si ma intreb dc mi-ati dat `minus` ce am spus aja rau ?
11 comentarii 10 puncte
08 nov 2011, 11:59
0
Hyundai i 30 colegu ;)
09 nov 2011, 21:57
+2
si legat de asta,eu am schimbat la fordul meu,discurile la 125.000 km,erau uzate,dar nu asa crapate si fisurate,placutele la 30.000-35.000 le schimb,nu astept sa mearga pina la fier,ca e mai bine asa.
conteaza si ce piese pui,daca iei discuri cu 50-100 lei,tot atata o sa te tina,si sa nu te miri ca o sa bata,la fel si cu placutele,daca iei marci consacrate,te tin mai mult relativ,dar frineaza mult mai bine.
Piata este invadata de facaturi si chinezisme,turcisme, si multa lume nu se uita ce cumpara,doar ieftin sa fie,si moara repede.
09 nov 2011, 22:56
0
felicitari mit78...ai grait adevaruri in ambele postari...te sustin in argumente,eu am spus-o mai delicat,dar avem oameni carora trebuie sa le spui adevarului pe nume!
Bafta la toata lumea!
03 nov 2011, 08:58
+1
Articolul e bunicel, dar nu sunt de acord in legatura cu rectificarea discurilor ! In primul rand, daca discul nu e crapat/fisurat/rugin it/are multa carne pana la limita de uzura maxima, si are "santuri" din cauza placutelor de proasta calitate (sunt foarte multe placute prea "dure" care tin mult dar deterioreza discul tare, lasand urma adanca pe suprafata de contact, lucru ce se poate observa prin buza ce ramane pe marginea discului ), ele se pot rectifica fara nici o problema. Iar tariful de rectificat e intre 60-80 lei/perechea, nicicum 100 cum se specifica in articol ca si pret aproximativ. Procedeul de rectificare se poate gasii in manualurile de reparatii ale multori marci, deci nu este un "romanism", iar foarte multe service-uri practica aceasta operatie, pana si la cateva reprezentante de prestigiu !
09 nov 2011, 09:35
+1
conduc de 32 ani si nu am auzit de schimbat placute la 15-25000 si discuri la 50000.Odata pe vremuri se vorbea de rodaj la masini...il faceai pana pe la 10/20000,adica ies cu masina din rodaj si schimb placutele???E buna treaba!
09 nov 2011, 10:15
+1
Recordul meu este anul asta la GSX-R 600 K1: 2000km cu un set de placute pe fata. Folosit aproape numai pe circuit.

La frane conteaza cel mai mult stilul de condus. Banuiesc ca aia cu discurile crapate n-au mers cu masina la cumparaturi, sau la plimbare cu familia prin tara.

Acum 32 de ani erau alte standarde... Puneai piciorul jos si te opreai.
03 nov 2012, 02:58
+1
Salut cu respect pe toti membrii clubului 4TUNING si intreaga echipa. Sunt nou in acest club si am vozut tot felul de comentari despre frane,pareri,stil de condus,alte opini.Acum vreau sa va spun si eu cateva cuvinte din propria mea experienta de 17 ani de profesie conducator profesionist,TIR, cu peste 1400000 km in toata europa,ca este foarte adevarat si dau dreptate unora ce au postat comentari cu privire modul, stilul de condus pe care il avem fiecare ceeace duce la uzarea franelor,defectarea lor sau nu mai vb. de calitatea lor.Acuma ca sa nu zice-ti ca nu ma laut si eu cu franele masinii mele,va pot spune ca am un peugeot 307sw HDI 2006.cumparat nou in Spania,cu 110000 km.actuali si toate reviziile la PEUGEOT.Va pot spune ca cei de la servis se tin de mine sa-mi schimbe pacutele care sun uzate la JUMATATE zicand ca trebuie ca trecut de km normali care trebuia schimbate.Adevarul e ca sau plictisit doar sa schimbe ulei si filtre care eu am fost foarte puctual.Acuma zice-ti voi trebuie sa-i las sa-si faca damblaua sa-mi schimbe placutele si discurile care nu au gram de uzura?Voi ce ati face? Eu zica ca nu si gata.Sper ca nu am fost plictisitor cu povestea farnei.Toate cele bune.
27 iun 2013, 15:29
0
au dreptate dar nu din motiv financiar cum ai crede...si eum am dus un set de placute pana la 80k si mai aveau de mers insa mi s-a explicat frumos ca dupa atatia km placutele sufera un fenomen lent de "coacere" care le durifica in detrimentul discului care devine el element de uzura, sa nu mai zic ca pedala devine din ce in ce mai rigida.
Alyn93
1145 comentarii 4421 puncte
02 nov 2011, 18:33
0
Foarte interesant articol si cum au spus baietii mai sus depinde foarte mult stilul de condus:D
08 nov 2011, 13:05
0
Nu trebuie sa te uiti la km, ci la starea lor. Discurile mele au 235.000km Placutele inainte de schimb aveau 70.000km. Masina e SAAB 93. La alte masini, m-au tinut 50.000-100.000 discurile si 6.000-40.000 placutele.
08 nov 2011, 14:54
0
discurile mele au 300mii (trei sute mii) si sunt ok, in schimb placutele le inlocuiesc la 2 schimburi de ulei.
daniel4ue36
50 comentarii 17 puncte
08 nov 2011, 16:12
0
foarte bun sfatul,trebuie sa ne gandim mai des la siguranta noastra si nu numai la a "prinde viteza cat mai mare "......trebuie sa mai si oprim masina in timp util pentru a evita consecinte grave !e de apreciat postarea !
daniel4ue36
50 comentarii 17 puncte
08 nov 2011, 16:21
0
mai baieti in loc sa va certati pe aici mai bine puneti mana si verificati franele masinii pe care o detineti....asta in cazul celora care au auto propriu :)) multi pe aici lasa comment care nu are nici o legatura cu subiectul....vai de mama voastra !!!
08 nov 2011, 19:18
0
Nu cred ca se cearta nimeni, dar intervalele nu sunt fixe, iar placutele care uzeaza discul nu sunt neaparat "proaste"

Oricum articolul este foarte bun, si contine multe adevaruri.
Comentează şi tu: