4Tuning Meniu Articole Maşini second Bazar Forum MaşinaMea Q&A

Care sunt diferentele dintre anvelopele NOI ieftine si cele scumpe?

Care sunt diferentele dintre anvelopele NOI ieftine si cele scumpe?

In afara de pretul evident, ce alte diferente crezi ca mai exista intre un cauciuc care costa 250 de lei si unul care costa 450 de lei, ambele noi, nu resapate, de aceeasi dimensiune? Ce ai face daca ai afla ca siguranta ta si a celor din masina pe care o conduci sta in cateva trasaturi ale anvelopelor, ce difera mult de la un cauciuc la altul?

De ce crezi ca un cauciuc Michelin costa 450 de lei, in timp ce unul, sa zicem, Master Steel, costa 250 de lei, avand ambele aceeasi dimensiuni pe 15 inch? Este doar un exemplu, insa exista mai multe diferenta in ceea ce priveste cauciucurile. Cand iei o anvelopa noua din targ, vreo chinezarie cu nume care nu ai auzit niciodata, dar noua, nu resapata sau reconstruita, si o pui langa o anvelope nou de marca, cum ar fi Michelin, Pirelli sau GoodYear, ai zice ca nu e nicio diferenta.

De ce sa platesti un pret dublu pentru niste anvelope care, aparent, fac aceeasi treaba? Si foarte multi aleg astfel sa isi incalte masinile cu anvelope ieftine. Nu vor sa-si cumpere anvelope respate sau la mana a doua, dar nu au nici buget pentru unele scumpe, ale unor marci consacrate. Asa ca anvelopele ieftine, fabricate de marci necunoscute, par o alegere de compromis.

1. Gradul de uzura

Marcile de renume, care au o istorie in ceea ce priveste fabricarea de cauciucuri, folosesc cam toate aceleasi norme de constructie si calitate. E vorba de o materie prima de calitate superioara, cu un amestec optim intre cauciucul natural si artificial, astfel incat gradul de uzura in timp sa fie cat mai mic.

O anvelopa ieftina, este ieftina pentru ca e facuta din materiale mai proaste. Adica, in timp, se va uza mult mai repede si va fi mai vulnerabila la schimbarile de temperatura.

In plus, tot din cauza ca materialele nu sunt cele mai bune, sansele ca bucati din suprafata de rulare sa se desprinda sunt mai mari. Evident, cand anvelopele sunt mai uzate si suprafetele de lipire au fost afectate de schimbarile mari de temperatura.

2. Aderenta pe asfalt

Cauciucurile scumpe mai au un avantaj: rezista mai mult in timp, dar reusesc in acelasi timp sa fie mai aderente decat cele ieftine. Totul sta in formula materialului de baza: la cele scumpe este durabil si aderent, la cele ieftine se uzeaza mai repede si este mai rigid.

Poti constata si singur, in momentul in care vei pune frana brusca cu niste anvelope ieftine, ca rotile se vor bloca si vei patina nitel. Insa cu niste anvelope de calitate, la care contribuie si amprenta suprafetei de rulare, aderenta va fi mult mai buna. Si din pacate asta se vede atunci cand se intampla accidente, cazuri in care o aderenta sau o franare mai buna ar fi facut diferenta.

3. Zgomotul in mers

O anvelopa este ieftina si din alt motiv: nu s-a investit foarte mult in studierea si gasirea unei amprente, atat eficient, cat si cat mai putin zgomotos. De obicei, anvelopele ieftine au desenul suprafetei de rulare furat de la un producator de renume, si nu creat "in-house". Insa neavand matritele originale, cauciucul final este destul de diferit. De aici se intampla ca si anvelopa sa iasa cu defecte, cum ar fi un zgomot foarte mare la rulare.

Zgomotul mai este dat si din faptul ca o anvelopa ieftina este putin mai rigida ca una de calitate, iar diverse gunoaie de pe sosele, pietre, cuie, etc, raman mai mult timp blocate in santurile din profil, facand si mai mult zgomot.

De obicei, in Romania, unde viteza maxima admisa este de 130 km/h, zgomotul anvelopelor nu este o trasatura bagata in seama de clienti, dar este si ea una importanta.

4. Tinuta de drum a masinii

Ziceam mai sus ca anvelopele de o slaba calitate sunt fabricate din materiale ceva mai rigide, dar mai putin durabile in timp. Aceeasi poveste este si la fabricarea balonului unei anvelope, adica a peretilor laterali, raspunzatori de tinuta de drum a masinii tale.

O anvelopa de calitate are un grad mai mare de absorbtie a socurilor, avand peretii laterali mai elastici. Insa acest lucru nu mai este valabil la anvelopele cu talon mic, de sub 45, pentru ca in aceste cazuri diferenta este nesemnificativa, socurile fiind preluate aproape in totalitate de suspensiile masinii.

Concluzia: cand cumperi anvelope ieftine, cumperi odata cu ele si cateva neajunsuri. Insa cel mai important este ca iti ofera o aderenta mai proasta decat cele de calitate. Iar cele de calitate, marci cunoscute, au un singur neajuns: pretul mare. Asa ca, sfatul nostru, este sa cumperi un set complet de anvelope bune, pentru ca vei avea un plus de siguranta in masina, dar si te vor tine mai mult. Iar daca vei trage linie, in timp, vei vedea ca faci o afacere mai buna.

[+] mai multe