Care sunt diferentele dintre anvelopele NOI ieftine si cele scumpe?
De ce crezi ca un cauciuc Michelin costa 450 de lei, in timp ce unul, sa zicem, Master Steel, costa 250 de lei, avand ambele aceeasi dimensiuni pe 15 inch? Este doar un exemplu, insa exista mai multe diferenta in ceea ce priveste cauciucurile. Cand iei o anvelopa noua din targ, vreo chinezarie cu nume care nu ai auzit niciodata, dar noua, nu resapata sau reconstruita, si o pui langa o anvelope nou de marca, cum ar fi Michelin, Pirelli sau GoodYear, ai zice ca nu e nicio diferenta.
De ce sa platesti un pret dublu pentru niste anvelope care, aparent, fac aceeasi treaba? Si foarte multi aleg astfel sa isi incalte masinile cu anvelope ieftine. Nu vor sa-si cumpere anvelope respate sau la mana a doua, dar nu au nici buget pentru unele scumpe, ale unor marci consacrate. Asa ca anvelopele ieftine, fabricate de marci necunoscute, par o alegere de compromis.
1. Gradul de uzura
Marcile de renume, care au o istorie in ceea ce priveste fabricarea de cauciucuri, folosesc cam toate aceleasi norme de constructie si calitate. E vorba de o materie prima de calitate superioara, cu un amestec optim intre cauciucul natural si artificial, astfel incat gradul de uzura in timp sa fie cat mai mic.
O anvelopa ieftina, este ieftina pentru ca e facuta din materiale mai proaste. Adica, in timp, se va uza mult mai repede si va fi mai vulnerabila la schimbarile de temperatura.
In plus, tot din cauza ca materialele nu sunt cele mai bune, sansele ca bucati din suprafata de rulare sa se desprinda sunt mai mari. Evident, cand anvelopele sunt mai uzate si suprafetele de lipire au fost afectate de schimbarile mari de temperatura.
2. Aderenta pe asfalt
Cauciucurile scumpe mai au un avantaj: rezista mai mult in timp, dar reusesc in acelasi timp sa fie mai aderente decat cele ieftine. Totul sta in formula materialului de baza: la cele scumpe este durabil si aderent, la cele ieftine se uzeaza mai repede si este mai rigid.
Poti constata si singur, in momentul in care vei pune frana brusca cu niste anvelope ieftine, ca rotile se vor bloca si vei patina nitel. Insa cu niste anvelope de calitate, la care contribuie si amprenta suprafetei de rulare, aderenta va fi mult mai buna. Si din pacate asta se vede atunci cand se intampla accidente, cazuri in care o aderenta sau o franare mai buna ar fi facut diferenta.
3. Zgomotul in mers
O anvelopa este ieftina si din alt motiv: nu s-a investit foarte mult in studierea si gasirea unei amprente, atat eficient, cat si cat mai putin zgomotos. De obicei, anvelopele ieftine au desenul suprafetei de rulare furat de la un producator de renume, si nu creat "in-house". Insa neavand matritele originale, cauciucul final este destul de diferit. De aici se intampla ca si anvelopa sa iasa cu defecte, cum ar fi un zgomot foarte mare la rulare.
Zgomotul mai este dat si din faptul ca o anvelopa ieftina este putin mai rigida ca una de calitate, iar diverse gunoaie de pe sosele, pietre, cuie, etc, raman mai mult timp blocate in santurile din profil, facand si mai mult zgomot.
De obicei, in Romania, unde viteza maxima admisa este de 130 km/h, zgomotul anvelopelor nu este o trasatura bagata in seama de clienti, dar este si ea una importanta.
4. Tinuta de drum a masinii
Ziceam mai sus ca anvelopele de o slaba calitate sunt fabricate din materiale ceva mai rigide, dar mai putin durabile in timp. Aceeasi poveste este si la fabricarea balonului unei anvelope, adica a peretilor laterali, raspunzatori de tinuta de drum a masinii tale.
O anvelopa de calitate are un grad mai mare de absorbtie a socurilor, avand peretii laterali mai elastici. Insa acest lucru nu mai este valabil la anvelopele cu talon mic, de sub 45, pentru ca in aceste cazuri diferenta este nesemnificativa, socurile fiind preluate aproape in totalitate de suspensiile masinii.
Concluzia: cand cumperi anvelope ieftine, cumperi odata cu ele si cateva neajunsuri. Insa cel mai important este ca iti ofera o aderenta mai proasta decat cele de calitate. Iar cele de calitate, marci cunoscute, au un singur neajuns: pretul mare. Asa ca, sfatul nostru, este sa cumperi un set complet de anvelope bune, pentru ca vei avea un plus de siguranta in masina, dar si te vor tine mai mult. Iar daca vei trage linie, in timp, vei vedea ca faci o afacere mai buna.
- Bmw 520 diesel 2009 8200 € Vw touran diesel 2011 5790 € Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 €
- Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei
- Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12800 € Bmw 118 n47 2008 4500 €
- Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 €
- Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Skoda octavia 1.6d 2014 6700 € Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 €
- Nissan qashqai+2 +2 full bi-xenon piele camera an fab. 2012 37500 Lei Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Skoda roomster diesel 2013 4350 €
- Opel corsa 1.2i 2003 599 € Dacia lodgy 7 locuri 1,5 dci 2014 4500 € Alfa-romeo 159 1.9 jtdm 2007 2750 €
- Renault megane 16v 2006 2000 € Renault fluence 1.6benzina euro 5 a/c electrice km reali 2011 4700 € Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 €
- Audi a3 2.0, euro5 2010 5100 € Skoda octavia automata, euro 6 2019 10600 € Bmw 520 2.0d f10 clima navi piele pilot senz park 2011 9700 €
- Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 € Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 €
- Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 € Opel meriva 1.3 cdti eco flex 2012 4000 € Dacia duster 1500 2017 400 Lei
- Planetara dreapta fata nissan qashqai j10 1.5 dci fab. 2006 -... 500 Lei Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 € Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 €