Cateva sfaturi de condus preventiv

Cateva sfaturi de condus preventiv
Ce inseamna sa fii un sofer bun? Poti sa te consideri cu adevarat bun atunci cand recunosti ca esti dispus sa inveti mereu. Zmeii care se cred buricul pamantului si se bat cu pumnul in piept ca au la activ milioane de kilometri parcursi nu inseamna ca sunt si buni. Esti bun cand din orice intamplare, placuta sau neplacuta din trafic, a ta sau a altora, inveti ceva si bagi la cap. Nu exista scoli care te invata sa fii un sofer bun, ci doar sa conduci in oras. Insa daca esti dispus sa inveti si esti atent in jur ai toate sansele sa fii mult mai bun decat ceilalti si sa mergi cu masina alaturi de familia ta in siguranta. Iata cateva sfaturi pe care le poti urma cu succes.
Distribuie pe Facebook

Anticipare, asigurare si reactie - cheia unui condus in siguranta

Poate cel mai important lucru din istoria condusului modern este anticiparea. Si aici vorbim de a anticipa din timp absolut orice: ce face masina din fata noastra, ce fac masinile din intersectie, ce culoare a semaforului va fi cand treci prin intersectie, ce se intampla 2-3 masini mai in fata, ce se intampla in spatele tau, ce urmeaza sa faca pietonii, etc.

Stii cum iti dai cel mai usor seama daca un sofer este destul de bun? Atunci cand mergi cu el si nu simti nicio frana brusca. Un sofer care franeaza brusc des este lipsit de experienta si predispus la accidente.

Incepem cu cele mai banale exemple. Un sofer bun trebuie sa aiba atentie distributiva. In oras, cand mergi regulamentar, trebuie sa te uiti la masina din fata ta, la semnele de circulatie, la semafoare si in oglinzile masinii. Sunt oameni care privesc numai in fata, la masina dinainte, sau la carosabil - nu e de mirare, pentru ca in Romania trebuie sa-ti imparti atentia si cu gropile din asfalt.

Mai exact, multi se uita doar in fata si nu vad ca se pune culoarea rosie la semafor. Cel din fata franeaza, iar el este nevoit sa franeze si mai brusc, pentru a nu face accident.

Un sofer cu experienta se uita din timp la semafor, ba chiar la cel de pietoni si stie daca prinde verde sau e pe cale sa se faca rosu, astfel franeaza din timp.

Multe cazuri, mai ales la mersul pe autostrada sau la drum intins, unde nu sunt semafoare, trebuie sa tragi cu ochiul cat de departe poti in fata, adica la 2-3 masini inainte. Daca vezi ca un stop de frana s-a aprins la 2 masini mai in fata, atunci franezi usor si tu, ca sa nu astepti pana cand vezi stopurile de frana ale masinii imediat din fata ta. Eviti astfel franarea brusca. Franare ce poate duce la coliziuni - si in fata si in spate.

O importanta cauza a accidentelor e reprezentata de neacordarea de prioritate. Nu din partea ta, ca sofer, ci a altuia care conduce in trafic. Cel putin, in Romania, nu trebuie sa te bazezi pe semnul de circulatie care iti zice ca ai prioritate. 50% din accidentele rutiere sunt din cauza celor care nu acorda prioritate. Asadar, trebuie sa te gandesti ca jumatate din masinile pe care le intalnesti in intersectie pot fi un pericol pentru tine.

Hai sa luam si aici cateva exemple. In intersectie trebuie sa te uiti mai mult la soferii din alte masini, decat la masina in sine. Am vazut multe cazuri in care o masina ce iesea dintr-o strada de pe dreapta fara prioritate statea nemiscata, si dadea impresia ca-ti acorda prioritate. Soferul de la volan sau soferita insa se uita in alta parte, vorbea la telefon sau facea altceva. Neatentia si uitarea sa se mai asigure au facut ca masina sa plece de pe loc ca si cum eu nu as fi existat. Daca nu vedeam soferul ca este neatent, nu as fi franat, as fi mers inainte linistit, ca doar aveam prioritate, si as fi facut accident.

Sunt multe cazuri in care trebuie sa anticipezi cauzele care il fac pe alt sofer sa faca ceva anume. Mai precis, cand e linie de tramvai si soferul de pe contrasens care asteapta sa-mi taie calea este presat de un vatman nervos care claxoneaza non-stop. Astfel, soferul tinde sa forteze putin intersectia. Daca nu esti atent, se intampla un alt accident. Din nou, nu din vina ta. Trebuie sa te gandesti: vine tramvaiul, ala sigur se va pune in miscare, trebuie sa tin piciorul aproape de frana ca riscul de accident tocmai a crescut cu 30%!

Cand vei ajunge sa te gandesti intr-o fractiune de secunda la ce se intampla in fata masinii tale, ce se intampla cu masina ta si in spatele ei, atunci esti un sofer bun. Tot lipsa de anticipare si neatentia unora pot provoca accidente. De exemplu, la o trecere de pietoni slab semnalizata - fara semafor. Sare un pieton pe trecere, unul care nu era atent franeaza brusc, la fel si cel din spate. Am vazut cazuri in care masina a doua, condusa de un sofer mai experimentat, a franat brusc, dar a franat progresiv, fiind atent la cea de-a 3-a masina sa nu cumva sa il tamponeze in spate. Mai sunt si cei care in caz de franare brusca pun avariile sa il atentioneze pe cel din spate ca urmeaza o franare mai violenta. Si asta e bine! Pentru ca, din pacate, majoritatea franeaza din instinct si se gandesc doar la masina lor, dar se trezesc ca cel din spate ii loveste.

Haideti sa vorbim si putin despre pietoni. Am vazut multi tampiti la volan, ca altfel nu le pot spune, care trec in mare viteza pe langa o masina oprita la o zebra. Asa se intampla accidentele grave, cand unul opreste iar altul e neatent si trece in viteza. Sau cand nu anticipezi ce vrea sa faca pietonul. Cand vezi o trecere de pietoni, cel mai important este sa urmaresti reactia celorlalte masini, dar sa nu te bazezi pe ea. Poate dai peste o masina care franeaza, dar nu-i merg stopurile de frana si tu treci in viteza pe langa ea.

Urmareste daca celelalte masini franeaza, tragi cu ochiul intr-o fractiune de secunda la trecere si intr-o parte si in alta, iar daca vezi ceva activitate sau pietoni care vor sa treaca, incetinesti. Nu astepta niciodata sa ai un pieton pe trecere ca sa franezi si sa-ti atraga atentia!

In rest, oglinzile laterale si cea retrovizoare sunt Sfante. Cu S mare!!! Nu doar in viraje si depasiri trebuie sa te uiti in ele, dar chiar si la franari bruste, schimbari de banda, parcari, etc. Multa lume nu se uita in ele, zici ca se sperie de oglinzi! Am mers odata cu o masina careia i se furasera oglinzile laterale. Am mers orbeste, zici ca eram legat la ochi, ma intorceam cu tot capul sa ma asigur, a fost un chin! Oglinzile te ajuta sa anticipezi ce fac celelalte masini, iti spun daca masina de pe cealalata banda vrea sa vireze, vezi un semnal in oglinda, vezi o remorca si nu te mai arunci sa depasesti, cea retrovizoare iti zice ca e unul in spate prea aproape sau care vine prea repede, etc. Oglinzile ne ofera foarte multe informatii care ne dau siguranta la volan. Folositi-le din plin!

Niciodata nu te poti asigura prea mult! Noaptea asigura-te de doua ori inainte sa pleci de pe o strada care nu are prioritate. Daca ai probleme de vedere, asigura-te de 5 ori inainte sa te pui in miscare. Asigura-te si incetineste si daca vii de pe o strada cu prioritate. Daca ai vederea obturata de masini parcate, asigura-te incetul cu incetul, putin cate putin. Fii atent la motociclete - te-ai asigurat din stanga, nu vine nimic. Te-ai asigurat din dreapta, nu vine nimic. O fractiune de secunda mai tarziu, o motocicleta este langa masina ta. Asigura-te si in oglinzi la orice gest, la orice viraj, la orice manevra, dureaza o secunda doar!

Reactia este si ea importanta, daca ajungi acolo. Insa reactia nu trebuie sa se limiteze la cauza si efect, adica la franare brusca, evitare prin viraj sau alta manevra in caz de forta majora. Un sofer bun va ajunge ca atunci cand franeaza, in mai putin de o secunda, sa faca mai multe lucruri deodata: sa se asigure in spate, in fata, sa franeze astfel incat sa nu blocheze rotile, sa ia o pozitie defensiva, sa semnalizeze masina din spate, sa puna avariile daca e cazul. La fel si atunci cand vrei sa eviti o alta masina si tragi de volan. Nu tragi pur si simplu, ca poti provoca un accident mult mai grav. Te asiguri in oglinda sa nu fie alta masina, te uiti daca sunt obstacole, ridici piciorul de pe frana daca masina se duce sanie, etc. Da, totul intr-o secunda sau mai putin!


Deci nu uita! Anticipeaza, asigura-te si reactioneaza! Restul e doar teorie!

Distribuie pe Facebook
mai multe