Cum functioneaza sistemul de franare cu ABS

Cum functioneaza sistemul de franare cu ABS

Cu totii stim ca ABS-ul este o dotare a masinilor care ajuta la franare. Si mai stim ca este o trasatura de siguranta, care se ofera acum la toate masinile in varianta standard. Mai stim ca o masina cu ABS ne lasa sa viram chiar daca am apasat frana la maxim, pentru ca nu se blocheaza rotile. Dar cum se intampla toate astea?

Scurt istoric

ABS este denumirea prescurtata din germana - Antiblockiersystem, care se traduce prin Sistem anti-blocare a franei. Denumirea de ABS s-a pastrat pentru ca, neoficial, Mercedes-Benz, marca germana, a fost primul brand care a dotat o masina de serie cu un asemenea sistem modern, cum il stim azi. Dar nu e chiar asa. Istoria sistemului anti-blocare a franei dateaza inca din 1929, cand a fost inventat si utilizat de Gabriel Voisin pentru avioane, pentru ca sistemul clasic de franare era aproape imposibil la un avion cu elice frontala.

In 1958, un sistem ABS a fost testat cu succes pentru motociclete, si asta datorita faptului ca multe accidente se datorau franarii bruste a rotii fata. Insa la acea vreme, sistemul era scump si nu a avut succes.

Sistemele moderne pentru masini ce nu permit franei sa se blocheze au inceput sa apara in anii '70. Chrysler a dotat in 1971 modelul Imperial cu sistemul "Sure break", adica "frana sigura". Era un sistem ABS pentru toate cele 4 roti, cu 3 cai si un modul computerizat. Tot in 1971, General Motors a pus un sistem similar, dar numai pentru rotile din spate, la masinile Cadillac cu tractiune spate. La fel, cei de la Nissan au venit cu sistemul EAL - Electro Anti-Lock System, pentru modelul de varf Nissan President, dar ca si dotare optionala.

Cum functioneaza sistemul de franare cu ABS

Mercedes in teste cu si fara sistem ABS

Cei care au dus la perfectiune sistemul si l-au oferit lumii asa cum il stim si in prezent au fost insa cei de la Mercedes-Benz, care au pus ABS-ul pe modelul de varf S-Class, in 1979. Sistemul era optional pana in 1992, cand a devenit standard pe toate masinile. Dupa Mercedes a venit si BMW, care, in 1980, oferea sistemul optional pentru Seria 7. Cei de la BMW, chiar daca nu au fost primii la masini, au fost primii care au dotat o motocicleta cu ABS, in 1988, modelul K100.

Din ce este format un sistem ABS

Principalele componente ale unui sistem anti-blocare sunt 4 la numar: senzori de viteza pentru roti, valve pentru conductele de franare (modulator de presiune), pompa speciala, controller electronic.

Cum functioneaza sistemul de franare cu ABS

Modulator de presiune, controller si senzori de viteza

Senzorii de viteza sunt in prezent montati pe fiecare roata in parte. Mai demult, era montat un singur senzor, ce citea viteza de pe cutia de viteze sau de pe volanta. Ulterior au fost doi senzori, pentru rotile din fata, dar cel mai modern si mai bun sistem cuprinde cate un senzor pentru fiecare roata. Acesti senzori transmit viteza fiecarei roti modulului de control, care actioneaza diferit presiunea lichidului de frana pe fiecare roata.

Valvele sunt acum incastrate intr-un distribuitor legat de pompa de frana. Acesta se cheama modulator. Modulatorul primeste informatii de la controllerul electronic, ce primeste la randul sau informatii de la cei 4 senzori de viteza. In functie de viteza fiecarei roti, controllerul transmite modulatorului ce presiune sa exercite asupra franelor.

Cum functioneaza sistemul ABS

- Senzorii de viteza citesc constant cat de repede se invarte fiecare roata. O decelerare rapida, instantanee, asa cum se intampla cand franezi brusc, transmite senzorului informatia ca roata tinde sa se blocheze.

- Senzorul transmite informatia ca roata vrea sa se blocheze complet controllerului electronic.

- Controllerul da informatia mai departe la modulatorul de presiune, care reduce presiunea din acea roata cu ajutorul valvelor.

- rezultatul este ca roata va avea aceeasi viteza ca si masina, nu se va opri mai repede si nu se va bloca.

Cum functioneaza sistemul de franare cu ABS

De unde este tremuratul pedalei cand franam brusc si avem ABS?

Multa lumea recunoaste ca propria masina are sau nu ABS daca pedala de frana vibreaza puternic atunci cand se exercita o presiune mare. Adica vrei sa blochezi rotile, dar pedala tremura si oscileaza. Acel tremurat al pedalei vine de la actiunea valvelor care lasa presiunea lichidului din conducte sa scada, putin cate putin. Valvele se elibereaza si se blocheaza repede, ca sa nu lase presiunea sa scada deodata. La randul lor, valvele primesc impulsuri de la modulul electronic, cand sa elibereze presiunea si cand nu.

De ce este mai buna franarea cu ABS decat blocarea totala a rotilor

Studii ale centrelor de siguranta auto au aratat ca rotile au un punct optim de franare. O roata poate avea 0 aderenta, cand se invarte normal, sau 100%, atunci cand e complet oprita. Acele studii au demonstrat ca franarea este optima atunci cand frecarea ei este undeva pe la 15-20%. Asta face sistemul ABS: permite rotii sa se blocheze complet, adica sa adere perfect la asfalt, numai 15-20% din timp, blocand si deblocand rotile foarte des (pulsatiile din pedala de care ziceam mai sus).

In afara de eficienta maxima a franarii, ABS-ul mai permite ceva soferilor: sa manevreze masina chiar si in franare maxima. Este stiut ca o masina fara ABS, daca are rotile blocate, nu va permite soferului sa dea de volan. Cu sistemul ABS, care blocheaza din cand in cand roata, soferul poate evita un obstacol, tragand de volan.

Logic si fara indoiala, cea mai buna franare ar fi una cu presiunea constanta si progresiva asupra rotilor, "din picior". Insa pana si cei mai indemanatici piloti de curse, nu pot frana constant la fel de bine ca sistemul ABS. Tocmai de aceea, nu e de mirare ca toate masinile din ziua de azi vin cu astfel de sisteme in varianta standard.

Care sunt punctele slabe ale unei masini cu ABS?

Ca orice alt sistem electronic, si ABS-ul are punctele sale slabe. Oricum, mai putine decat avantaje. Este vorba de franarea pe gheata sau zapada. De obicei, o masina cu ABS va avea o distanta mai lunga de franare pe gheata sau zapada, decat o masina fara ABS. Si asta pentru ca in acest conditii, anvelopele de iarna sau chiar cele cu tinte metalice, functioneaza mai bine la frecare 100%. Adica o roata blocata pe zapada va frana mai repede decat una care se blocheaza sacadat, de la ABS. Asadar, e bine de tinut minte ca ABS-ul functioneaza ceva mai dificil pe timp de iarna.

In plus, de exemplu, daca intalnim o situatie in care una dintre roti este in aer, in momentul franarii, aceasta se blocheaza automat, transmite prin senzori modului ca acea roata este oprita, presiunea scade si in momentul in care roata revine pe asfalt, franarea este foarte slaba. Sunt situatii rare, dar care sunt intalnite atunci cand masina nu are suspensiile corespunzatoare.

Asadar, sper ca v-ati convins ca un sistem ABS este o minune tehnologica, menita sa ajute soferul si sa salveze vieti. Siguranta data de ABS consta atat intr-o franare mai buna, cat si in evitarea diferitelor obstacole, pietoni, masini, etc. Asa ca atunci cand va hotarati sa luati o masina la mana a doua, sa intrebati de ABS. Si de acum, atunci cand franati cu orice masina, stiti cum functioneaza acest sistem care va da un plus de siguranta.

ABS Bosch

DATA PUBLICĂRII: 23 Septembrie
40
  Comentarii
Comentează
[+] mai multe

Adauga anunt GRATUIT

BAZAR 4TUNING - Anunturi promovate

PĂREREA TA (40 comentarii )
Alyn93
1144 comentarii 4420 puncte
23 sep 2011, 11:25
+10
Foarte interesant articol!Felicitari
23 sep 2011, 16:12
+4
WTF?? Adica o roata blocata pe zapada va frana mai repede decat una care se blocheaza sacadat, de la ABS. Asadar, e bine de tinut minte ca ABS-ul functioneaza ceva mai dificil pe timp de iarna. WTF? ATUNCI DE CE IARNA FAC MAI MULTE ACCIDENTE MASINILE ""FARA"" abs??!!!
CtinBogdan
În garajul meu
103 comentarii 19 puncte
23 sep 2011, 16:31
-1
pentru ca se duce sanie ! da se opreste mai repede fara abs ... cu abs sacadeaza si se opreste putin mai greutz ..
23 sep 2011, 16:50
+7
Cei cu prostia ca franeaza mai bine fara ABS ? Cand roata se blocheaza,intra zapade intre cramse si there you have it ! SANIE ! Cu ABS ai posibilitatea de a evita obstacole si daca ar fi adevarata chestia cu zapada, eu cred ca am avea un buton ON/OFF,dar desigur cum milioanele de ingineri de la BMW, Merc, AUDI... stiu despre ce este vb, nui nevoie sa luam dacia in schimbul unui AUDI iarna.
381 comentarii 492 puncte
27 sep 2011, 23:40
+2
@gamercosti
Probabil ca in jocuri (games) franezi mai bine fara abs.

Exista si sisteme complexe de abs, nu doar antichitati ce tin seama exclusiv de viteza rotilor.

Eu unul am fost de cateva ori pe circuit, in Germania, pe Nurburgring, si am efectuat si 3 cursuri de condus sportiv si condus pe circuit, "Safety & Fun", "Race & Fun" si "Drift & Fun".
Acolo, piloti profesionisti iti arata cum sa conduci, sa accelerezi, sa franezi, cum sa folosesti ABS, ESP, TC, cum e cu masinile fara aceste sisteme, care sunt regulile de condus pe circuit, cum sa controlezi masina in caz de acvaplanare, controlul supra si sub virarii si altele.
Asa ca scuteste-ma cu teoriile tale despre ABS.

Masinile de curse nu il folosesc deoarece este interzis de catre FIA.
Daca masinile de curse ar avea ABS, diferenta dintre piloti ar fi si mai mica decat e acum, iar depasirea ar fi imposibila, deoarece ABS-ul iti permite sa franezi mai tarziu si mai eficient, mai ales pe asfalt ud.

Iarna si pe nisip/pietris ai oarecum dreptate, dar la masinile moderne abs-ul e mult mai complex si te descuri foarte bine.
Oricum, daca chiar vrei, poti sa tragi frana de mana in timp de franezi pe suprafete alunecoase, dar nu recomand acest lucru nimanui, eventual doar in linie dreapta si doar daca ai destul loc in lateral.

Numai are rost sa zic ca daca cumva virezi in timp ce ai rotile blocate, te duci pe poola, indiferent de suprafata pe care esti.
Nici nu trebuie sa virezi, e destul sa dai peste o denivelare/groapa in timp ce esti cu rotile blocate, ca poti ajunge extrem de usor in decor.

Referitor la tehnicile de condus, decat sa mai iau dupa franarea ta la limita, mai bine ma incred in ABS, ca nu e facut de prosti, iar daca cumva vad ca derapez, stiu cum sa redresez masina.

Sunt destule tehnici de condus pe circuit si mai ales pe masini de curse, ce nu au nici un sens sa le folosesti la o masina obisnuita, pe strada.
De exemplu franarea cu dublu ambreiaj si varf calcai. Daca nu esti p
381 comentarii 492 puncte
27 sep 2011, 23:52
+1
De exemplu franarea cu dublu ambreiaj si varf calcai. Daca nu esti pe circuit, asta e una din metodele perfecte de a uza excesiv anumite organe de transmisie, si mai risti sa rupi distributia daca retrogradezi agresiv, precum si cresti enorm uzura la tampoane.
La fel si franarea ta la limita.
Nu e cu nimic mai buna decat abs-ul, din contra.

Cine chiar vrea franare mai buna, sa isi puna prima data un set de anvelope sport.
Si aici ma refer la Bridgestone, Pirelli, Michelin si altii, nu jafuri de Sava si alte kkturi.
Apoi un set de furtune de frana metalice.
Dupa aceea un set de anvelope mai late, eventual si niste jante mai usoare.
Si o sa ramai uimit de diferenta la distanta de franare.
Modificari majore la sistemul de franare se fac doar cand regimul de condus e unul foarte sportiv, sau se merge pe circuit, sau daca puterea masinii a fost crescuta semnificativ si e necesar franarea in siguranta de la viteza mult mai mare decat cea pentru care a fost construita masina.
gamercosti
1381 comentarii 1735 puncte
24 sep 2011, 00:46
0
1. o roata blocata pe zapada se va infige sub zapada ajungand la stratul mai bun de aderanta
2. se genereaza un musuroi in fata rotii care ajuta la franare
3. este valabil pt orice suprafata similara zapezii (pietris, nisip, etc)

4. un sofer adevarat cu un picior antrenat va putea oprii MULT mai bine decat unul cu abs. (de aceea la curse nu foloseste nimeni ABS, pt ca nu e 100%, el e doar acolo pt omul de rand care se sperie si "apasa pe frana" si uita picioru acolo... normal neavand directii.

Cea mai buna frana e:
-pe asfalt apesi pana auzi ca scartaie cauciucurile dupa care redici piciorul pana nu mai scartaie si apoi apesi usor pana ajungi la acel 99% unde abea abea auzi ca scartaie putin, aia este frana perfecta care bate orice abs (interesati-va daca nu creteti)
-pe zapada blochezi rotile si nu dai drumul decat atunci dan ai nevoie sa virezi. Aici e putin mai complicat ca trebuie sa decizi daca poti oprii in timp sau daca sa eviti (sau o conbinatie) asta insemnand frane lungi cu ridicari totale si scurte de frana pt corectarea directiei iar de tinut minte ca a evita este deseori cea mai buna varianta iar ca sa ai 100% directii trebuie sa ai rotile libere (abreiajul la podea si fara frana/acceleratie... nu, frana de motor nu are nici o treaba cu evitarea sau urgentele).

Pe lectii dinastea puteti da si mii de euro la scoli profesionale, puneti mana si documentati-va si poate salvati o viata
greenroadsterr
449 comentarii 1410 puncte
27 sep 2011, 13:43
+1
Pentru GAMERCOSTI, la punctul 4 esti muuult pe langa. Nici un pilot nu poate opri mai bine fara ABS pe asfalt ud. Gandeste-te ca tu ai o singura pedala de frana la 4 roti. Ca sa fie egalitate cu ABS-ul, trebuia sa ai 4 pedale de frana, una pentru fiecare roata. Iar actionarea lor sa fie independenta in functie de aderenta fiecareia dintre ele? Ai tu asa ceva? Si 4 picioare? Si simturile mai bune decat senzorii montati pe roti? I dont think so gamerboy...
24 sep 2011, 09:33
+4
pt. iBogdannn: Tu nu vezi ca habar nu ai sa scrii nici sa te exprimi si te apuci sa dai explicatii despre sistemul ABS... Offff..Ai luat BAC-ul?
26 sep 2011, 17:00
0
Eu nu am luat BAC-ul... inseamna ca nu stiu nimic despre masini? Ce rau esti ma.(nu mai trebuia sa intrebi daca a luat BAC-ul ) :))
23 sep 2011, 11:51
+3
Se poate pune pe un Renault 11 ,sistem ABS???
Super articolul MS
26 sep 2011, 16:54
+1
dar pe un Renault 5 turbo ?
23 sep 2011, 17:23
+3
foarte intersant articolul >>> si Mercedes e Primul cu ABS nu BWM .. ca am vazut niste oameni care zic ca ABS a fost inventat de BMW ..
bory, 34 ani, Valenii de Munte, Prahova
559 comentarii 806 puncte
23 sep 2011, 19:48
+5
ABS a fost inventat de bosh ca si ESP si altele , iar industria de automobile au cumparat aceste sisteme pentru a avea dreptu de a le fabrica si folosii
381 comentarii 492 puncte
28 sep 2011, 10:46
0
ESP a fost proiectat, dezvoltat si implementat pe masini de catre Mercedes Benz.
Mercedes a colaborat cu Robert Bosch pentru partea de sistem senzorial si altele, dar Mercedes a inventat acest sistem.
Ca Bosch sau Delphi il fabrica, e cu totul altceva.

TC a fost inventat si dezvoltat exclusiv de catre Mercedes.

Mercedes nu a facut mare tam tam despre descoperirile si invatiile sale, si a dat licenta la toti producatorii auto, din dorinta de a face masini mai sigure si de a salva vieti.
20 mar 2012, 14:45
0
abs nu a fost inventat nici de mercedes nici de bmw ci de BOSCH, mercedes S a fost prima masina de serie pe care a fost testat ABSul iar bmw seria 7 a 2ª masina in 1978 :)
25 sep 2011, 18:35
+1
este chiar asa cum spune in articol..pe zapada sau asfalt alunecos e mai buna frana simpla..Multe masini de curse nu au ABS..
AdrianosFidi
75 comentarii 109 puncte
27 sep 2011, 23:03
+1
Recomand sa testezi frana unei masini cu ABS , Opel Combo Cargo de exemplu ( cu ABS ) franeaza la viteze mari asa slab de zici ca iei piciorul de pe acceleratie . Stiu fiindca am fost intr-o astfel de masina , soferul fiind nevoit sa taie calea unui tir prin dreapta ca sa nu intre in tramvai ...
30 sep 2011, 14:15
+1
Cred k pe multi dintre noi...ne-a ajutat abs sa scapam cu bine:)):D
54 comentarii 78 puncte
23 sep 2011, 12:56
0
vrei cam multe informatii greenroadsterr :))
Ma gandesc ca modulatorul este legat si cu vitezometrul si stie viteza masinii, astfel calculand cu cat ar trebui sa se invarta roata...(eu am o corsa din 94 cu abs si imi arata in bord viteza prin intermediul cablului (clasic) , dar daca vreau imi arata viteza si digital in bord deci ar trebui sa comunice si cu abs-u)
Tot la mine, abs-u functioneaza pana ma opresc, chiar dupa ce ma opresc 1-2 secunde inca simt cum pedala imi trepideaza datorita abs-ului, .... indiferent de viteza,
greenroadsterr
449 comentarii 1410 puncte
23 sep 2011, 13:25
+2
Vrei sa spui ca vitezometrul arata viteza masini? Eu nu cred. Cel putin cel de pe Corsa ta. Arata cu cat se invarte roata/volanta etc... Daca stai in zapada si o calci la maxim intr-a 2-a, nu iti va arata vitezometrul 40 la ora si tu stai pe loc?
54 comentarii 78 puncte
23 sep 2011, 20:37
0
DA!! rotile din fata tot au 40(sau cel putin una) ... alea de pe spate nu... dar cand iei picioru de pe acceleratie la 40 pe loc pe gheata, roata se opreste aproape imediat pana sa calci frana ...
(ps: asta iarna pe gheata am prins 120 si abia mergeam cu 10km/h =)) )
23 sep 2011, 12:59
0
la rotile din spate ai disc sau tambur ?,adik...ABS merge si in tambur ?
greenroadsterr
449 comentarii 1410 puncte
23 sep 2011, 14:05
+3
Opel Astra Classic 1.7 CDTI - tamburi spate, full ABS. MERGE
54 comentarii 78 puncte
23 sep 2011, 16:19
+1
da, pe spate am tamburi .... e un senzor in tabur ;), le-am curatat pe ambele ...
greenroadsterr
449 comentarii 1410 puncte
23 sep 2011, 13:26
0
Cred ca poti avea si la tambur. Oricum, stiu ca sunt masini cu ABS pe 2 cai si pe 4 cai, deci poti avea si doar fata ABS unde ai discuri.
23 sep 2011, 13:50
0
pe mine ma intereseaza sa aflu daca sistemu ABS functioneaza sau nu in tambur.
mishu_wrc
37 comentarii 84 puncte
23 sep 2011, 23:44
0
mishu_wrc
ABS e pe toate rotile indiferent daca e tambur sau disc de frana...in cazu unui LOGAN cu ABS, de exemplu, daca desfaci un tambur se poate observa o banda magnetica de pe care este citeste viteza de senzoru de ABS (vezi poza)
24 sep 2011, 09:55
0
cu abs-ul pe zapada nu ai ce sa faci.este foarte greu de controlat masina iarna daca ai abs pe ea.eu am o masina mai veche,din 95,deci sistemul este ceva mai vechi,dar iarna cand e multa zapada iar coeficientul de frecare la alunecare tinde catre 0 si eu vreau sa franez masina,apas pe pedala de frana iar sistemul o "da inapoi" aproape integral,deci franarea este inexistenta,prima data cand am mers iarna cu abs am avut un soc,vazand ca pun frana si masina merge tot in fata.Insa am observat ceva,atunci cand incepe sa "tremure"(pulseze)si nu mai poti apasa normal pe ea,eu o fortez,apasand cat pot de tare,masina franeaza si ajunge chiar la blocarea rotilor..
Abs-ul este intr-adevar excelent pe asfalt,chiar si pe nisip,pietris sau ploaie insa iarna,nu da nici un fel de randament.Am 2 masini asemanatoare dar din generatii diferite,una are abs iar cealalta nu are,deci le-am testat in toate condiitile de drum si asta a fost rezultatul.ABS pe timp de iarna este total ineficient!
Comentează şi tu: