Cum sa alegem jantele pentru masina
Jantele sunt poate cel mai schimbat element al unei masini, fiind totodata si cel mai de impact accesoriu de styling exterior. Asa ca nu e de mirare faptul ca jantele sunt cel mai important element de tuning al unei masini. Insa din pacate, tot mai multa lume isi alege rotile cu ochii, nu cu mintea. Adica rotile se aleg in functie de aspect si nu neaparat de functionalitate. Dar cum putem sa alegem jantele pentru masina noastra cel mai bine?
Cred ca rotile le putem incadra in doua mari categorii: OEM (originale) si aftermarket. Evident, fiecare din aceste doua categorii are subcategoriile ei, in functie de scop si pret. Mai precis, exista jante OEM de foarte buna calitate, rezistente, evident ceva mai scumpe, jante performante, de competitie, cele mai scumpe, dar si jante mai slab calitative, destinate unor masini low-cost, care au un pret mai mic. Insa marea oferta si cea mai larga variatiune se afla in segmentul jantelor aftermarket. Firme consacrate, precum OZ, fac jante pentru cel mai inalt nivel de motorsport, din aliaje ultra usoare, dar care costa foarte mult. Sunt si roti pentru segmentul mediu, dar si roti ieftine de tot, pentru orice buzunar.
Cum alegem rotile pentru masina noastra?
In primul rand, trebuie sa stim exact la ce folosim masina pe care vrem sa le montam. Cel mai intalnit caz este cel al masinilor de zi cu zi, masini de familie, carora vrem sa le aducem un suflu de aer proaspat, schimbandu-le aspectul cu ajutorul unui nou set de roti. Urmeaza cazul celor care folosesc masina in scopuri mai sportive, fie ca vorbim de curse sau diverse competitii. Din pacate, cei mai multi sunt soferii care isi aleg jantele dupa un singur criteriu: cat mai mari si mai spectaculoase! Nu este intotdeauna bine, si trebuie sa ne luam macar dupa cateva criterii cand le alegem. Dezvoltam imediat fiecare categorie.
Cum alegem jantele pentru o masina de familie?
Daca avem o masina normala, fara pretentii la performante, dar ne-a lovit pasiunea pentru tuning si vrem sa-i schimbam rotile, sau ne-am saturat de jantele de tabla, trebuie sa ne uitam la cateva aspecte. In primul rand, este indicat ca la o masina care se foloseste zi de zi, sa fie respectate dimensiunile de jante pe care le propune producatorul autoturismului. Mai precis, daca avem sa zicem un Renault Megane, vom vedea ca putem monta, conform spuselor francezilor de la Renault, jante de maximum 17 inch. Ideal ar fi ca pentru o masina de zi cu zi sa avem aceleasi dimensiuni de jante / anvelope ca cele din fabrica, dar un model mai frumos. Iar motive sunt destule: suspensia si articulatiile au fost gandite pentru o anumita greutate a rotii si un anumit balon al anvelopei. Daca punem jante mai mari, ingreunam roata iar cauciucul trebuie sa aiba balonul mai mic. De aici rezulta vibratii si socuri mai mari, iar la un mers zilnic in astfel de conditii, o vizita prematura la service este garantata.
In general, la o masina de familie, care circula mult, trebuie sa pastram dimensiunea. In rest, alegem modelul care ne place, din punct de vedere vizual. Nu folosim masina in scopuri competitionale, asa ca nu ne intereseaza nici sa fie din aliaj ultra-usor si nici sa aiba vreo rezistenta uluitoare. Asa ca, un alt criteriu dupa care putem sa alegem rotile pentru o masina banala este pretul, si anume cat mai mic. In general un pret mic dezvaluie si calitate ceva mai inferioara. Dar, repet, nu avem nevoie de calitate mare in acest caz.
Jante OEM de Mercedes, AMG style
Un compromis excelent pentru o situatie de acest gen il reprezinta rotile OEM. De exemplu, daca am avut un BMW care are din fabrica roti de aliaj pe 16, putem apela la un set de roti OEM, dar pe 17, daca permite producatorul. In general, jantele OEM sunt subapreciate pe piata second-hand, asa ca gasim multe modele la preturi bune.
Scurt si la obiect: la o masina de familie, de zi cu zi, putem sa-i alegem un set de jante aftermarket ieftine sau un set de jante OEM second-hand, dar de dimensiunea indicata de producator.
Cum aleg rotile pentru o masina de motorsport?
Fie ca vorbim de Drag-Racing, viteza in coasta, raliu sau alte sporturi pe 4 roti, avem nevoie de jante speciale. Acestea sunt de cele mai multe ori aftermarket, insa si producatorii au jante OEM destinate unei utilizari mai sportive.
In principal, cand vorbim de jante pentru o masina de competitie, pretul este ultimul aspect pe care trebuie sa-l luam in calcul. Ne intereseaza altceva: greutatea, rezistenta si dimensiunea. O janta speciala pentru competitie, cum ar fi Speedline Corse, pe 18 inch, are numai 8 kg, in timp ce una aftermarket mai ieftina, de aceeasi dimensiune, are cam 12-15 kg. In plus, aliajul din care este facuta o janta destinata pentru motorsport este unul mai dur si mai rezistent.
Jante aftermarket Speedline Corse, pe masina lui Ken Block
Dimensiunea jantelor pentru masina noastra de competitie trebuie sa o alegem cu cap. La unele masini mai slab motorizate, un upgrade in dimensiune, de la 16 la 18 inch sa zicem, poate cauza mai mult rau: demaraj mai mic, tensiuni crescute in planetare si cutia de viteze, etc. In schimb, la o masina puternica, niste jante mai mari vor da mai multa aderenta si stabilitate. Asadar e bine sa alegem dimensiunea rotilor noi in functie de masina pe care vrem sa le montam.
Jante OEM de BMW M3, ce pot fi folosite si in motorsport
Exista si jante OEM care au fost facute de fabricant cu gandul la performanta. Aceste roti au fost montate pe masini ceva mai speciale, cum ar fi BMW M3, Mercedes AMG, Lancia Delta Integrale, Audi RS4, etc. Sunt jante originale, dar cu specificatiile celor de competitie: forjate pentru rezistenta si fabricate din aliaje ultra-usoare. Acestea se pot cumpara second-hand, insa calitatea se regaseste si in pret, care este unul destul de piperat. Insa, daca vorbim de masina de curse, nu trebuie sa ne uitam la pret decat in ultima instanta. Dar chiar si asa, jantele OEM mai speciale, second-hand, sunt un compromis excelent la jantele aftermarket de competitie.
Jantele influenteaza si consumul de carburant! Evident, o masina care trage dupa ea 4 jante cu anvelope grele, insumand 100 de kg, va consuma ceva mai mult decat una care are un set complet de jante cu anvelope usoare. E un aspect care nu il ia nimeni in seama, dar conteaza, mai ales la masinile folosite intens.
Scurt si la obiect: daca ai masina de curse, ia-ti jante cat mai usoare, dar de dimensiunea care se potriveste cu puterea si modificarile masinii tale.
OEM vs. aftermarket
Un lucru este clar: jantele originale de producator, din aliaj, sunt mai bune decat 90% din oferta de jante aftermarket. Asta pentru ca jantele de fabrica, marca BMW, Nissan, Mercedes, etc. sunt facute cu simt de raspundere, de obicei in tarile de origine (Germania, Japonia, etc.) si sunt mult mai rezistente. Nu e de mirare, ca daca mergem la BMW sa comandam un set de jante de E36 M3 Forjate ne vor costa cateva mii de euro, noi (modelul care s-a pus in anii 1995 - 1998). Aceleasi jante second-hand costa cam 400-500 de Euro. Jantele aftermarket din aliaj incep de la 1000 de lei (LEI!!!) setul de 4 roti.
Jante aftermarket OZ Racing cu prindere centrala, folosite in FIA GT
Jantele aftermarket de larg consum (exceptie fac cele de competitie) sunt din aliaje mai moi, mai putin rezistente decat cele originale, fabricate in China de cele mai multe ori. Din pacate, la acestea se pune accentul mai mult pe aspectul exterior, decat "cel interior". Adica conteaza sa fie frumoase, pentru ca designul frumos vinde, dar nu si rezistente sau usoare.
Jantele aftermarket sunt mai frumoase? Cu siguranta. Dar sunt si mai proaste, nu degeaba sunt si ieftine. Un pret mai mic inseamna un aliaj de slaba calitate, care se va indoi si in final se va crapa de la socuri mai repede.
Ma intereseaza doar sa arate bine, cum aleg?
Cea mai mare categorie de oameni care vrea sa-si schimbe rotile la o masina este interesata doar de cum arata masina. Atinge in contraripi? Nu atinge. Atinge ceva roata din spate daca pun 3 oameni pe bancheta? Nu atinge. Bun, le-am luat!
Jante aftermarket cromate, mari si grele, dar atragatoare
Cam asa se cumpara rotile in Romania. Insa daca te intereseaza doar aspectul, uita-te macar cat de putin la bani si la calitatea jantelor. Nu de alta, dar niste jante mari, cu anvelope care au talon mic de tot, de 35 sau 40, sunt mai predispuse la indoituri si crapaturi. Adica daca vrei sa-ti pui roti de 18 inch pe Logan, ia-ti macar unele mai rezistente, dai ceva mai multi banuti initial, dar macar nu vizitezi vulcanizarea saptamanal ca sa roluiesti jantele...
Concluzia
Pentru o masina de zi cu zi, alege-ti jantele in functie de criteriile practice, care "tin cu casa" si nu fac mai mult rau decat bine. Pentru o masina de curse, nu te uita la bani, uita-te la partea tehnica legata de performanta. Iar daca vrei doar ca masina ta sa arate bine de tot si sa faci un upgrade considerabil, alege ce-i place ochiului tau cel mai mult, dar asteapta-te la consecinte negative. Insa indiferent de ce alegi, nu uita sa te uiti la CODURILE de pe jante, ca sa te asiguri ca se potrivesc pe masina ta la prinderi, dimensiune ET, latime, etc. Sau daca iti place sa fii conservator si tii la un aspect clasic al masinii tale, n-ar fi rau sa vezi care este noul trend in tuning: jantele clasice.
Noi iti uram spor la cumparaturi de jante pentru masina ta, acum in prag de vara, dar nu uita ca mai este si altceva in afara de aspectul vizual al rotilor, ce merita atentia ta. Si nu uita sa cauti JANTE, nicidecum GENTI, JENTI sau GEANTE!
- Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 € Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 € Set 4 anvelope de vara noi 235/40r19 96w bridgestone potenza s001 2200 Lei
- Bmw 118 n47 2008 4500 € Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei
- Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 € Set 4 anvelope vara 17 inch michelin primacy hp 225/50 r17 750 Lei Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 €
- Skoda octavia 1.6d 2014 6700 € Mercedes citan 2016,clima 2016 7500 € Nissan leaf tekna special 2019 21150 €
- Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12500 € Th-10399 blocaj volanta motor ford diesel și benzina 35 Lei Ford focus cabrio 2007 3500 Lei
- Fiat 500 x benzina+gpl 1.6 aspirat navigatie,pilot... 11750 € Skoda octavia 2 vrs extra dotari laurin&klement 1.6 mpi gpl... 7500 € Motor mercedes viano an 2013 euro 5 13685 Lei
- Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei Mercedes sprinter 163 cp euro 5, stare tehnica perfecta 2012 15800 € Bmw 520 diesel 2009 8200 €
- Skoda roomster diesel 2013 4350 € Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Bandou ornament lampa lampi numar maner clapeta actionare... 299.99 Lei
- Vw touran diesel 2011 5790 € Skoda octavia automata, euro 6 2019 10600 € Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 €
- Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Kia carens euro 5b 2015 7950 €
- Rama grila radiator hyundai ioniq facelift (2019-2022) cod... 270 Lei Grila aerisire mazda 6 gg ( 2002-2007 ) 50 Lei Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei
- Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 € Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Mitsubishi asx euro 5 2012 7950 €