EDITORIAL: Masini de reprezentanta cu kilometri masluiti

EDITORIAL: Masini de reprezentanta cu kilometri masluiti
  • Doua din zece masini second-hand au kilometri falsi
  • Importatorii vand automobile rulate cu garantie
  • Sunt cazuri de masini de showroom cu kilometri dati inapoi
Distribuie pe Facebook

Presa auto este in mod repetat rugata sa sustina si sa incurajeze industria, oferindu-le sprijin importatorilor. Dar naiba stie cum se face ca, odata veniti in Romania, producatorii incep sa se 'romanizeze' si sa faca magarii...

Un cititor ne-a povestit o intamplare destul de trista, de care s-a 'bucurat' cand a cumparat o masina din Bucuresti de la o reprezentanta auto germana. Nu ii spunem numele, ca nu avem nicio dovada concreta in acest sens in afara de mesajul lui, asadar ne rezumam doar la o discutie. Omul s-a dus la showroom si a primit o oferta buna pentru o masina care a fost, chipurile, folosita doar la test-drive si la cateva evenimente de presa. Masina avea pe ceas aproximativ 7800 de kilometri, deci practic noua. Iar diferenta de la un model similar nou-nout era destul de mare, asadar omul pacalit de sansa vietii a sarit cu banul. Adica a cumparat o masina veche de 8 luni cu o reducere de vreo 25% fata de pretul de lista, adica in jur de 15.700 Euro cu tot cu TVA.

Masina compacta, aflata in garantie, a avut prima problema la dupa numai 2000 de kilometri de cand a plecat cu ea acasa. Noroc ca nu era prin vreo tara straina, in concediu cu familia. Mai precis, i s-a stricat pompa de benzina. S-a dus cu ea la service-ul oficial, problema s-a rezolvat gratuit repede si bine. Insa dupa vreo 6 luni, vreme in care a mai adaugat numai 1300 de kilometri, pentru ca avea masina de serviciu, i s-a rupt o planetara asa, deodata. Noroc ca parca masina si nu era la viteza mare... S-a dus iar la service, a rezolvat din nou problema, dar dupa aceea s-a mai dus si la alt service, unul de cartier, dar bine dotat, ca prea e dubios sa se strice doua elemente care sunt menite sa tina si mai bine de 100.000 de kilometri in conditii bune.

La service, cei de acolo au ridicat-o si au studiat-o bine. Si au inceput sa-i arate piese ruginite, uzura mare la anvelope, amortizoare, bucsaraie, evacuare cu puncte de rugina si asa mai departe. Concluzia a fost una singura: este imposibil ca acea masina sa fi avut numai 10-11.000 de kilometri cat avea acum la bord. Asadar, cei de la service au facut o diagnoza. Aici insa, nu a iesit nimic dubios, adica ce arata ceasul de bord parea a fi cifra reala. Insa dovezile aratau altceva.

Pasul urmator a fost o interogare in baza de date oficiala a marcii. Iar acest lucru s-a facut printr-o relatie care lucra la service si avea acces la programul intern. De aici, a scos la imprimanta un fisier pdf. in care erau trecute absolut toate lucrarile si reviziile facute la aceasta masina. Chiar daca trecusera doar 8 luni de cand fusese fabricata masina, aceasta fusese masina de companie in Germania, unde a inregistrat 32.000 de kilometri, luand in calcul ultima revizie inainte sa fie trimisa in Romania. Aici a mai avut vreo doua luni de viata ca si masina de test-drive, dar un 'test-drive romanesc' pe principiul 'Da-i frate, ca nu e a ta!' unde s-a mai bucurat de mici reparatii si inca aproximativ 5000 si ceva de kilometri, avand tot numerele de Germania. Dupa care, a fost lucrata elegant si adusa la cei 7800 de kilometri pe bord, spalata, aranjata si bibilita in asteptarea primului fraier dornic de oferte pe care nu le poti refuza.

Mai departe, trageti voi concluziile.

Cert este ca masluirea unui kilometraj, indiferent de cat de noua este masina, se face foarte usor. Este o operatiune care dureaza circa 30 de minute si se face cu ajutorul unui laptop dotat cu un soft special. Acest soft are niste valori pre-definite la marea majoritate a masinilor, din care iti poti alege una, nu poti alege un anumit kilometraj. De exemplu, la un Volvo, ai de ales din 4 sau 5 optiuni: 14.800, 39.000, 66.000, 92.000 sau 128.000 de kilometri. Probabil ca asa functioneaza si la alte marci, fara sa ai posibilitatea de a pune pe ceas exact numarul dorit, dar oricum, ceva apropiat de ce iti doresti.

Nu o sa va spunem din nou cum poti recunoaste o masina care are kilometrajul masluit. Pentru ca poti citi in articolul de AICI in care am detaliat mai mult. Dar va spunem atat: o diagnoza nu arata mereu faptul ca ceea ce indica ceasul in materie de kilometri este real sau umblat. Daca vrei sa stii cu adevarat kilometrajul real al masinii tale cumparata la mana a doua, indiferent din ce loc, daca este din targ sau de la un dealer de automobile rulate, trebuie sa apelezi la service-ul oficial al acelei marci. Numai ei au acces intr-o baza de date internationala si poti afla cand s-a realizat ultima revizie intr-o reprezentanta oficiala. Conform garantiei, in general, masinile care au pana in 150.000 de kilometri ar trebui sa figureze acolo. Daca in sistem masina cu seria de caroserie pe care o cauti tu figureaza la ultima revizie cu 145.000 de kilometri dar tu cand vrei sa o cumperi arata pe ceas numai 62.000... e clar ca ceva necurat s-a intamplat. Din acest motiv este bine sa ceri inainte sa dai banul seria de sasiu cu care sa te duci la o reprezentanta pentru a o verifica.

Distribuie pe Facebook
mai multe
Publicat în categoria: Editorial DATA PUBLICĂRII: 25 Iulie 2014