Interzicerea utilizarii anvelopelor de iarna pe timp de vara. De ce?

Interzicerea utilizarii anvelopelor de iarna pe timp de vara. De ce?

ESENŢIAL
  • Anvelopele sunt cea mai importanta componenta de siguranta a masinii tale
  • Folosirea gresita a pneurilor este o cauza serioasa a accidentelor in Romania
  • Fiecare tip de anvelopa trebuie folosita in scopul pentru care a fost creata de producator
DATA PUBLICĂRII: 1 August

De 2 ani, legislatia rutiera s-a schimbat in ceea ce priveste pneurile. Dar numai pe timp de iarna. Mai precis, daca incurci traficul din cauza ca nu ai masina echipata cu pneuri adecvate anotimpului rece si esti oprit de politie, vei risca o amenda. Insa pe timp de vara, poti circula fara probleme cu pneurile de iarna. Care nu sunt tocmai indicate... Sa fie si acestea interzise cand e cald afara?

Cand vine iarna, sau cand circuli pe un drum de munte, chiar in lunile de vara, dar la o altitudine inalta unde este frig si exista sanse de ninsoare, trebuie sa ai masina echipata cu pneuri de iarna. Asta zice legea. Si mai adauga ca vei fi amendat daca esti prins in timp ce incurci traficul. Mai precis, in trecut existau foarte multe autoturisme care se aventurau iarna pe sosele aglomerate avand jantele incaltate cu pneuri de vara. Acestea contribuiau la nesiguranta masinii, dar si "ajutau" soferul sa ramana blocat daca pe drum erau troiene sau un strat de zapada mai gros. Prin urmare, odata ce masina se impotmolea pentru ca nu avea pneurile adecvate care sa o scoata din bucluc, se bloca tot traficul. Si pana sa ajute lumea, pana sa vina vreun utilaj cu nisip sau cu plug de zapada, coada se intindea deja pe multi kilometri, in timp ce deja aveau loc primele accidente in spate... Evident, facute tot de masini care nu au mai apucat sa franeze ca aveau pneuri de vara, cand pe jos era polei, gheata si zapada.

Cam astea sunt motivele pentru care statul a decis sa schimbe legea. Fara indoiala, asa cum este in orice tara civilizata, aceasta lege este printre putinele bine gandite si alese inspirat de catre guvernul de la acea data. Acum insa se pune problema daca ar fi bine sa faca acelasi lucru si pe timpul verii, sa interzica soferilor sa aiba masinile dotate cu cauciucuri de iarna.

Cum este legea in afara?

La fel ca in Romania. Se refera doar la perioada rece, cand intre diferite intervale de timp, esti obligat sa fii dotat cu pneuri de iarna. La noi legea este mai permisiva, nu te obliga sa ai pneuri de iarna, iti zice doar ca daca esti prins incurcand traficul, vei fi taxat. Insa despre sezonul cald, nu exista legi scrise care sa-i interzica vreunui sofer dintr-o tara sa mearga cu pneuri de iarna pe timp de vara. Dar in tari straine, civilizate, cum sunt cele din vest sau chiar Statele Unite, legea este pe plan secund fata de constiinta oamenilor ca pierd bani si nu sunt in siguranta daca merg cu pneuri de iarna, vara. Asa ca schimbarea se face firesc, fara sa fie necesara impunerea unei legislatii.

Ce se intampla in Romania pe timp de vara?

Din nefericire, exista un procent extrem de mare de peste 15% din parcul auto de la noi din tara care circula si vara cu pneurile de iarna. Se pare ca acest procentaj a crescut in 2013, pentru ca romanii si-au achizitionat pneuri de iarna fiind obligati de lege, dar nu au mai avut bani si de un set dedicat sezonului cald. Asa ca solutia gasita, de altfel singura, a fost de a circula tot anul cu acelasi set de anvelope de iarna, fara sa tina cont de consecinte.

Daca privesti masinile din trafic, vei vedea ca tot mai mare este numarul celor care au in acest moment pneuri de iarna. Am vazut la semafor BMW X5, Jaguar, Mercedes-Benz modele noi sau Range Rover, care aveau inca montate pneurile de iarna. Nu mai zic de TAXI-uri, dube, masini comerciale sau private. Deci un lucru e clar: indiferent de masina sau statut, tot mai putini se mai sinchisesc sa cumpere pneuri noi de vara.

De ce nu mai cumpara lumea pneuri de vara?

Piata cauciucurilor dedicate sezonului cald a cunoscut o scadere dramatica in 2013. Iar acest lucru are doua motive: fie soferul nu mai are bani, pentru ca deja a investit bugetul pe un set de iarna, speriat de amenda prin lege, fie "se minte" ca are un set de iarna uzat pe care il va inlocui la iarna, asa ca il utilizeaza si pe timp de vara, ca sa mai faca o economie, daca tot le arunca...

In ambele cazuri, situatia financiara este motivul pentru care lumea nu isi doteaza masina cu anvelopele speciale fiecarui sezon. Iar acest lucru este un obicei prost, tipic romanesc, tipic est-european. Si anume de a pune economiile mai presus de siguranta ta si a celor din jur. Pentru ca realitatea este ca folosirea anvelopelor de iarna pe timp de vara, nu este doar mai periculoasa, ci este si mai costisitoare pentru sofer. Asa cum si-au dat seama strainii si merg pe premisa ca "Sunt prea saraci sa-si permita lucruri ieftine", asa ca investesc o data si bine in 2 seturi de pneuri, de vara si iarna, care ii tin ani multi in siguranta si fara batai de cap.

De ce nu sunt sigure pneurile de iarna, folosite vara?

Am mai spus-o si o repetam. Asa cum orice in lumea asta are un scop precis, asa cum adidasii sunt folositi in picioare si palaria pe cap, asa pneurile de iarna sunt pentru iarna, cele de vara, pentru vara. Evident, in caz de urgenta, poti sa te incalti si cu palaria, la fel de bine cum poarta masinile romanilor pneuri de iarna in zilele acestea caniculare. Si nu degeaba fiecare pneur are scopul sau.

Primul lucru ce trebuie retinut este ca o anvelopa de iarna este facuta sa functioneze cand este frig. Mai precis, cand temperatura exterioara este mai mica de 7 grade Celsius. Cu cat creste mai mult temperatura, cu atat cauciucul din pneu se va intari. Compusul chimic din care este facut un pneu difere extrem de mult de la vara la iarna. Cel pe care scrie Winter, cel cu acel semn de munte si fulg de nea, este dintr-un compus care isi pastreaza elasticitatea pe timp rece. In schimb, se intareste si devine chiar rigid ca piatra, cand temperatura este inalta.

Distanta de franare crescuta. Studii au demonstrat ca un pneu de iarna franeaza un autoturism cand afara sunt 30 de grade cu peste 2,5 metri mai departe fata de un pneu de vara. Lucrurile stau si mai prost cand incerci sa franezi cand e cald afara, pe asfalt umed. Un pneu de iarna in aceste conditii a oprit masina, fata de una dotata cu anvelope de vara, la o distanta de aproximativ 2 lungimi de masini. La fel cum se intampla daca vrei sa franezi iarna, cu pneuri de vara. Lucrurile stau invers.

Pneurile de iarna sunt mai grele. E si normal, fiind mai profilate, avand mai mult material. Dar de asta iti vei da seama la viteza mare. Si, fiind vara, fiind cald, sansele sa circuli cu viteza maxima pe autostrada sunt mult mai mari fata de anotimpul rece cand esti mai temperat, fiind gheata sau polei pe jos. Si la viteza mare, vei observa ca volanul iti vibreaza, rotile fiind echilibrate pentru o viteza redusa.

Cu pneurile de iarna pierzi aderenta vara. Cum spuneam si mai sus, materialul din care e facut pneurl devine extrem de rigid la caldura. De obicei, anvelopa lucreaza pe asfalt prin frecare, profilul mulandu-se cat mai bine pe suprafata de rulare. Daca pneul este insa rigid precum piatra, frecarea nu va mai fi eficienta. Gandeste-te ca mergi pe gresie cu niste pantofi eleganti, care au talpa tare de tot. Opreste-te brusc din alergat si vei da cu fundul de pamant. Incearca cu niste adidasi de alergat, cu talpa moale, si te vei opri in picioare. Asa este si cu pneurile.

Anvelopele de iarna cresc sansele de acvaplanare a masinii. Din nou, un adevar. Pentru ca profilul pneurilor de iarna este special gandit pentru gheata si zapada, nu pentru apa. Anvelopa de iarna nu reuseste sa evacueze apa de pe asfalt la fel de repede ca una de vara, asa ca in loc sa simti acvaplanarea la 90 km/h, ca in cazul cauciucurilor de vara, o vei simti pe la 60 km/h. Din nou, un urias risc de accident care poate fi evitat cu usurinta.

Pneurile de iarna prezinta risc de explozie vara. Suna dramatic, dar asa este. Cum spuneam si mai sus, e clar ca pneurile de iarna nu au fost facute pentru temperaturi inalte. Multa lume nu stie ca in mers, de la frecarea cu aerul si cu asfaltul, pneul atinge temperaturi chiar si mai mari de 50 de grade. In competitii, anvelopele ajuns sa treaca si de 100 de grade, dar acolo e alta mancare de peste, pneuri facute sa tina doar cativa kilometri, dar sa ofere performante ridicate de aderenta si franare.

Cum spuneam, pneul se incalzeste enorm de la caldura emanata de frecarea cu aerul si asfaltul. Si cu cat viteza e mai mare, cu atat temperatura creste. Insa una e sa circuli cand este iarna si pneul se raceste, si alta este sa circuli cand afara sunt 35 de grade si asfaltul are undeva pe la 60 de grade. Anvelopa de vara rezista la astfel de temperaturi, pentru ca asa a fost gandita. In schimb, anvelopa de iarna nu este priceputa la asa ceva. Peretii laterali ai anvelopelor de iarna, cand temperatura este mai mare decat cea la care au fost facuti sa reziste, incep sa crape. Sa stii si tu, ca majoritatea pneurilor explodate pe autostrazi sunt pneuri de iarna care au cedat din cauza caldurii excesive.

Ultimul, dar nu cel din urma motiv, este ca iti arunci banii pe fereastra. Cand e cald, anvelopa de iarna devine mai rigida. Insa cu toate astea, se uzeaza mai usor. Fa o proba daca ai asa ceva pe masina, stand pe loc si invartind volanul de mai multe ori. Sub pneuri vei lasa un strat subtire de cauciuc. Insa problema e alta. Chit ca profilul se uzeaza mai repede, cam cu 2mm pe vara la mers zilnic, partea care este compromisa este alta. Si anume marginile blocurilor din profil. Acele margini iesite in afara, care definesc o anvelopa de iarna si care te ajuta sa iesi din zapada si sa franezi pe gheata eficient. Degeaba te dai mare ca mai ai profil 7 mm, daca colturile blocurilor s-au rotunjit de la mersul pe vreme calda, pe asfaltul incins... Iarna urmatoare nu vei mai iesi din nicio zapada.

Ce trebuie sa retii

Anvelopele de iarna sunt facute doar pentru iarna, cand temperatura scade sub 7 grade.

Vara, cauciucul se intareste si nu-ti mai ofera aderenta, nici la demaraj, nici la franare.

Distanta de franare cu pneurile de iarna este mult mai mare cand e cald afara.

Sunt sanse sa simti vibratii in volan daca mergi cu viteza mare in luna iulie spre mare, cu un autoturism incaltat de iarna.

Acvaplanarea intervine mult mai repede fata de pneurile de vara, care reusesc sa evacueze mai eficient apa de pe asfalt.

Riscul de explozie este foarte mare din cauza temperaturii mari, iar un pneu de iarna nu este gandit sa lucreze la temperaturi mari.

Anvelopele de iarna se uzeaza mult mai repede cand sunt folosite vara.

Acum spune-ne si tu parerea ta

Dupa cum vezi, nu este niciun articol de reclama sau care vrea sa infloreasca vanzarile de pneuri destinate sezonului cald. Deja lumea se gandeste la iarna, deci e prea tarziu. Insa asa cum spuneam si la inceput, este la mintea cocosului ca un pneu de iarna este facut... doar pentru iarna. In timp ce unul de vara e pentru vara, iar unul mixt este pentru ambele situatii, la fel de prost comportandu-se si iarna si vara.

Daca ne luam dupa tarile straine, acolo nu exista conceptia de a merge cu pneuri de iarna, in lunile de vara. Educatia si spiritul de conservare definesc multe tari straine, asa ca oricine isi da seama acolo ca a face o asemenea greseala ii costa bani, dar mai presus creste riscul de accidente. Si in strainatate, siguranta cetatenilor este pe primul loc. Asa ca, desi nu sunt ingraditi de vreo lege, nu vei vedea masini care sa mearga in august cu roti pe care sa scrie Winter.

In Romania, lucrurile stau altfel. De fapt, invers. Siguranta este lasata pe ultimul loc, iar investitiile de moment sunt primordiale. Romanul prefera sa amane cumpararea unui set de cauciucuri, sau prefera cumpararea celui mai ieftin set, sau doar doua pneuri pentru puntea fata, in loc sa faca o investitie initiala mare care sa-l tina mai multi ani. Nu ne gandim la ce s-a putea intampla, la accidente, la aderenta sau la acvaplanare. Si asta nu e bine. Suntem convinsi ca suntem niste soferi buni care nu vor da de situatii in care sa franeze brusc, de situatii in care sa tragem brusc de volan sau sa ne trezim cu o explozie de cauciuc. Insa nu-i dorim nimanui sa ajunga intr-o astfel de situatie, in care sa-si doreasca ulterior, de pe patul de spital, sa aiba mai multa aderenta...

Sondaj

Crezi ca ar trebui obligata prin lege interzicerea folosirii pneurilor de iarna, in anotimpul cald?

34
  Comentarii
Comentează
[+] mai multe

Adauga anunt GRATUIT

BAZAR 4TUNING - Anunturi promovate

PĂREREA TA (34 comentarii )
bogdan gba
103 comentarii 238 puncte
01 aug 2013, 17:34
+12
Cum sa se incalzeasca pneul de la frecarea cu aerul? Ce atinge vreo masina viteza unei navete NASA la intrarea in atmosfera, ca sa fie vorba de "frecare cu aerul"? La vitezele obisnuite, aerul RACESTE... de aia se pun radiatoare pe masini pentru a raci lichide (ulei, lichid de racire), de aia avem ventilatoare la PC si laptop, de aia ne facem aer vara cu un evantai, tot de aia suflam in mancare cand e fierbinte.

Cauciucul se incalzeste datorita frecarii cu asfaltul.
01 aug 2013, 16:40
+11
In curand o sa fim obligati ca atunci cand temperatura sare de 30 de grade sa mergem doar cu slick-uri
2 comentarii -1 puncte
08 mar 2014, 21:45
0
e chiar aiurea de ce induci lumea in eroare!!!????un cauciuc de iarna la caldura se inmoaiesi mai tare nicidecumnu devine mai tare!!eu lucrez la continental ag in germania la korbach aproape de dortmund unde s a inventat acestbrand!! in cauciucurile de iarna se introduce siliciu care e adus cu camioanele din olanda de la o fabrica care se cheama ppg industries!!!!nu exista nici un risc al circularii vara cu pneuri de iarna dincontra aderenta vafi mai buna dar si consumul de carburant siuzura la pneuri maimare!!!poti aseamana pneulde iarna ca o radiera de scoala sau guma de sters!!!guma de sters sipe gheata va avea proprietatea de a incetini!!!imagineaza ti oguma de sters pe un geam care a stat la soara vara pe 50 de grade!!!!guma de sters va adera la fel debine si pe o sticla rece si pe una calda doarca pe cea calda se va topi un pic mai mult din ea!!!!NU MAIDEZINFORMATI LUMEA NU FITI TICALOSI!!!!
cornel69
13 comentarii -2 puncte
09 mar 2014, 18:39
0
nu stiu unde lucrezi....dar spui numai prostii........
103 comentarii 238 puncte
01 aug 2013, 16:54
+11
ai dreptate cu o singura chestie: e total neeconomic sa circuli cu pneuri de iarna pe timp de vara; in rest...articolul e varza, tata...unde naiba o sa vezi tu cauciuc sa se intareasca la caldura zau daca stiu; cauciucurile de vara se intaresc la temperaturi scazute si nu mai asigura tractiunea necesara...insa cele de iarna nu se intaresc odata cu cresterea temperaturii; prin formula sa cauciucul de iarna e moale si folosit pe timp de vara se "mananca" mult mai repede asa ca arunci banii pe fereastra; in rest, mare parte din celelalte afirmatii sunt pareri personale nesustinute cu nimic....
01 aug 2013, 22:17
+20
nu stiu nici compozitia si nici stiinta anvelopelor, dar am vazut pe pielea mea ce inseamna sa mergi cu cauciucuri de iarna vara, distanta de franare si aderenta este mult inferioara fata de un cauciuc de vara si vice-versa si aici nu ma refer ca era zapada pe jos, ci doar vreo -10grade si asfalt curat. Nu au degeaba scrise pe ele vara/iarna, eu unu acum cateva zile am reusit sa imi schimb cele de iarna(acum am avut bani....asta e) si diferenta este enorma.
gamercosti
1381 comentarii 1733 puncte
02 aug 2013, 13:32
0
Chiar daca nu se intaresc la caldura excesiva cele de iarna (nu cred ca e cazul), se vor intari prin simplul fapt ca circuli cu ele aiurea vara. Pe masura ce curg KM si timp la un cauciuc, acesta se intareste tot maimult (spre final crapa imbatranit).
Baga unghia intr-un cauciuc de vara nou la magazin si in a tau vechi de 5 ani si vezi diferenta astronomica de duritate.... ideea e ca intaresti si tocesti gumele de iarna aiurea si chiar daca mai au mm nu mai sunt asa eficiente iarna.

Uite poate am timp si bag durometru in guma de iarna cand ajung acasa (sunt 30 grade afara) si mai masor odata dimineata... chiar sunt curios de diferenta (am rezerva de iarna pe una din roti ca am facut pana, nu judecati) :)
01 oct 2013, 21:10
-1
Ai perfecta dreptate @darktemplar!. Cred ca omul are vulcanizare sau magazin de anvelope:-) Inafara de faptul ca se uzeaza mult mai repede si ca intradevar intra in acvaplanare putin mai usor,nu ai nici o problema. Din contra masina ia curbele mult,mult mai bine si nu mai derapeaza. Ar mai fi zgomotul pe care-l fac pe asfalt asa ca o contra indicatie dar sunt mult mai eficiente decat cele de vara. Probabil de aia a vazut el cauciucuri de iarna folosite vara pe auto ca M5,Jaguar,Mercedes,etc. Oameni au bani sa le schimbe cam la 2ani:-)
01 oct 2013, 21:11
-1
Ai perfecta dreptate. Cred ca omul are vulcanizare sau magazin de anvelope:-) Inafara de faptul ca se uzeaza mult mai repede si ca intradevar intra in acvaplanare putin mai usor,nu ai nici o problema. Din contra masina ia curbele mult,mult mai bine si nu mai derapeaza. Ar mai fi zgomotul pe care-l fac pe asfalt asa ca o contra indicatie dar sunt mult mai eficiente decat cele de vara. Probabil de aia a vazut el cauciucuri de iarna folosite vara pe auto ca M5,Jaguar,Mercedes,etc. Oameni au bani sa le schimbe cam la 2ani:-)
6 comentarii 24 puncte
01 aug 2013, 17:14
-4
astia reinventeaza fizica si chimia, la ei cauciucul de iarna este foarte tare cand are temperatura ridicata. Faceti voi proba cu doua degete, in felul urmator: dimineata, la 6-7, si dupa ce mergeti prin trafic cu masina. palpati pneul si vedeti cum e. intr-adevar, e aiurea sa folosesti cauciuc de iarna, vara pentru ca se uzeaza mai repede si ca ajuta la acvaplanare, intr-adevar asa se intampla(din proprie experienta vorbesc), dar in rest.. numai bazaconii. probabil firmele care vand cauciucuri si carora le faceti reclama v-au rugat sa inventati un articol cum ca "cauciucul de vara salveaza vieti, face drege, etc, traiesti cu 10 ani mai mult daca ai cauciuc de vara, si alte chestii", ca sa isi mai revina si ei. Dar... suntem in Romania!, o tara saraca!, ma costa salariul pe o luna sa imi incalt masina cu anvelope noi!, mai pun un salariu pentru asigurare si rovinieta, doua pentru benzina pe un an, unul pentru piese si consumabile, si uite asa dintr-un an, cinci luni le muncesc pentru masina. hai ma baieti.. nu mai fiti capete de creta!
01 aug 2013, 16:58
+8
Am votat nu si va spun si de ce: lipsa de relevanta. Principalul motiv pentru care avem diversitate la orice categorie de produs este profitul si nu concurenta, implicit preturi reale, corecte, cum ar fi normal. Acum, sa zicem ca nu ar exista aspectul asta si sa ne referim strict la siguranta: in primul rand, poti sa ai cauciucuri de aur, asta nu te va face mai bun sofer sau te va scuti de raspunderea pe care o ai la volan, deci indiferent de configuratia masinii, tot soferul face diferenta.
gamercosti
1381 comentarii 1733 puncte
02 aug 2013, 14:45
+3
corect ce zici tu nota 10... DAR... ideea e alta:
-Tu mergi civilizat si echipat si vine un idiot cu gume de iarna si intra in tine (daca avea vara poate reusea sa te evite)
-Nevastata e lovita pe trecerea de pietoni ca unu s-a dus ca sania in ea
-Iarna intra unu in tine ca si-a facut pilaf gumele vara
nego
nego, 21 ani, Pitesti, Arges
39 comentarii 220 puncte
01 aug 2013, 18:30
+8
Anvelopele de iarna au o dinamica total aiurea pe timp de vara...scartaie si subvireaza imediat chiar si la viteze cu mult sub limita legala... Nu poti sa obligi omu' sa-si schimbe cauciucurile in fiecare an...motivul este clar unul financiar. Cine se gandeste la siguranta lui si la dinamica masinii sale isi va schimba cauciucurile de la sezon la sezon...asta dak isi permite...cine nu, sa circule cu grija. E usor sa zici...da clar cele de iarna nu sunt bune vara (chiar nu sunt) dar te gandesti si dak iti permiti sa ai 8 cauciucuri noi. Si nici cu anvelopele sh nu sunt de acord...toata lumea are impresia ca dak au rizuri pe ele sunt super...insa nu e asa...dak are mai mult de 4-5 ani cauciucul imbatraneste si crapa chiar dak a fost folosit 1000 km in 4 ani. Asa ca e bn sa ne achizitionam anvelope noi...dar asta doar dak ne permitem...decat sa dai 1000 lei pe niste jante de aliaj sh din germania cu "cauciucuri tipla" mai bn rulezi niste jante de tabla dar cu cauciucuri noi.
01 aug 2013, 20:03
+6
Romanul nu are bani...dar de ce isi cumpara masini scumpe? Nu am x5 dar am optat pentru 2 seturi de cauciucuri +jante separat. Vara/iarna.
01 aug 2013, 19:21
+5
La noi se inampla accidente din "Prostie" si atat !

Ai anvelope de iarna si le folosesti vara, iti adaptezi stilul de condus! Altfel iti asumi riscuri inutile si...ce credeti...esti un Prost.

Se ia acelasi sofer din exemplul anterior, de data asta "echipat" regulamentar cu anvelope de vara. Daca si de data asta isi manifesta aceleasi trasaturi de caracter, el va gasi cu siguranta un moment prielnic in care sa-si asume rolul de Prost si sa te calce pe trecerea de pietoni, cu noile lui Pirelli P Zero.
VwV~GLF~
În garajul meu
VwV~GLF~, 26 ani, Dumbraveni, Sibiu
175 comentarii 261 puncte
01 aug 2013, 19:03
+3
Cand sari cu dimensiunile la anvelope sau nu platesti rovigneta imediat iti sar in cap cu amenzi enorme...dar la aspectele care tin de siguranta in trafica si altele mai importante nu ii doare capul...ce sa mai,..Romania !
xedos6
58 comentarii 29 puncte
01 aug 2013, 19:58
+3
nu cred ca se intaresc la caldura cauciucurile de iarna dar e adevarat ca se tocesc mai usor si ca nu au aderenta mai deloc vara...am patit-o eu cu doua masini diferite la care am schimbat mai tarziu anvelopele si derapeaza ingrozitor daca fortezi putin masina....la franare nu am facut teste dar sunt convins ca sunt jalnice cele de iarna folosite vara...e logic...altfel nu am fi avut cauciucuri de vara daca cele de iarna sunt bune tot timpul
cele mixte nu sunt bune nici vara nici iarna...am folosit si anvelope second si firme fantoma si cand am cumparat anvelope noi am vazut ce diferenta majora exista...franare,aderenta pe uscat si pe ud,confort...mai bine mancati o saorma mai putin si renuntati la cateva pachete de tigari si va luati anvelope de calitate si adaptate sezonului!!!
geimsbond
7 comentarii 13 puncte
01 aug 2013, 16:43
+2
Am vazut zilele trecute in Suceava 2 TAXI Logan-uri cu anvelope de iarna atat de uzate incat erau aproape de sarma dupa ce cu cateva zile in urma vazusem o duba intr-o parcare in aceeasi stare!!! :(
Politia,R.A.R-ul si A.R.R.-ul sau care mama dreaq mai au atributii in verificarea autoturismelor DORM. Somn usor!!
03 aug 2013, 11:07
+2
Ei au atributiile astea doar pentru noi, cei de rand. Mi s-a intamplat sa trec pe rosu cu politia langa mine pentru ca nu am fost atent. M-a oprit instant si mi-a luat carnetul (nu am nimic de obiectat), si in timp ce imi scria procesul in fata noastra, pe dubla continua intorceau taximetristii fara nicio scarba.
01 aug 2013, 17:27
+2
Romanul nu are bani si tu vrei sa ii impui sa cheltuiasca in plus ? Pun pariu ca daca ar da o astfel de lege s-ar gasi un autor pe 4Tuning sa ne povesteasca cat de incompetenti sunt cei care ne conduc si cum ne storc ei de bani. Inafara se circula cu anvelope 'corecte' pentru ca aia au bani, nu de alta. Revenind la cauciucuri, ale mele de iarna au aderenta mai buna decat cele de vara indiferent de anotimp (am testat) doar ca circul cu cele de vara atunci cand e cald doar ca sa nu le tocesc pe celelalte. Iti dai seama ca daca s-ar impune o astfel de lege, la noi s-ar circula cu anvelope vara/iarna uzate peste masura (asta din cauza banilor), deci siguranta in trafic si mai scazuta.

In cazul in care s-ar da o astfel de lege, sa luam urmatorul scenariu: plecam din Bucuresti (unde e uscat, cald) la munte intr-o zona unde ninge. Pai trebuie sa luam in portbagaj anvelopele de iarna si pe roti pe cele de vara pana la munte. Pe drum le schimbam. La intoarcere din nou le schimbam. Pai nu ar fi mai simplu sa plecam din Bucuresti cu cele de iarna pe roti si nu ne doare capu ?
02 aug 2013, 03:52
+2
Hello,in 1997-1998 in Romania 90% din conducatorii auto si posesori auto nici nu auzisera de anvelope de iarna,erau doar lanturi ,nisip,si anvelope montana.Dar romanul(cel care a scris articolul si sustinatorii) dupa numai 13 ani de evolutie de la dacia adusa din ungaria si polonia ajuns la apogeu importand golf3 si pisici,nu numai ca devenit profesor in securitate rutiera vrea sa si interzica folosirea anvelopelor de iarna vara PENTRU CA SE INTARESC CA UNTUL LA SOARE.Oare alte tari si alte capete luminate cum de nu au gandit la fel.In majoritatea tarilor europene se merge pe autostrazi ca sant si costa 7 euro pe 100km,unde viteza medie este de 120km/h,unde majoritatea nu schimba anvelopele circula cu cele de iarna vara,si nu mai scartie ,si nu mai pierd aderenta.cum naiba in romania pierd aderenta la temperaturi mai mici decat alte tari europene si la o medie de viteza de 50km ora intre 2 radare,sau intre doua semafoare la 100 metri distanta.Articol de ***** si vreau sa vad cum ai alte 4 roti de iarna in masina cand pleci vara de la bucuresti la brasov.A,uitam,majoritatea tarilor europene au obligat echiparea cu anvelope de iarna pe rotile tractoare,sau obligatia de a detine in masina lanturi,in romania 4 de iarna ,4 de vara.ROMANI CAT VA MAI LASATI CALCATI IN PICIOARE,UITE ASA 2,3 CASTRAVETI DIN ASTIA CU IDEI DE ***** SI GATA UN PROIECT DE LEGE.
CristiSav2002
14 comentarii 3 puncte
08 nov 2013, 00:29
-1
CASTRAVETE esti tu si altii care gandesc ca tine.....suntem un neam indisciplinat si ignorant....nu mai confundati politica cu tehnica.......chiar daca articolul are unele erori , idea este importanta....lucrul potrivit la timpul potrivit.....orice alta varianta este paguba nu economie....."scump la tarata si ieftin la faina"...zice o vorba din batrani......cat despre comparatiile cu traficul de acum 30 de ani cand majoritatea nu auzise de roti spescializate , e ridicol sa ne intoarcem in istoria rusinoasa si incompetenta....cine ***** facea atunci calcule de distante de franare si altele de genul....cum sa mai comparam cu ritmul de miscare din ziua de azi?????...e stupid!!!!!!
onucku
10 comentarii -3 puncte
07 sep 2013, 14:07
+1
Exista varianta tramvai/autobuz/metrou/mers pe jos pentru cei ce nu-si permit 2 seturi de anvelope separate- vara/iarna.
01 aug 2013, 16:52
0
Parerea mea este ca anvelopa de iarna nu se intareste de la caldura!
Hondarul
203 comentarii 456 puncte
02 aug 2013, 12:01
+1
Anvelopa de iarna are o cu totul alta compozitie fata de anvelopa de vara. E clar, e dovedit, ca un cauciuc de iarna folosit vara va da o distanta de franare mai mare, aderenta scazuta, etc. Ce scrie mai sus. Asta insa nu se pupa cu faptul ca multa lume are impresia gresita ca anvelopa de iarna devine moale la caldura. Total gresit.

Un cauciuc de iarna se usuca de la caldura, devine mai rigida in timp. Motiv pentru care dispare aderenta. Si in timp crapa de tot. Tot pentru ca devine mai rigida se si uzeaza mai usor: in loc sa se muleze pe asfalt, se freaca si se uzeaza.

Daca o anvelopa de iarna ar deveni si mai moale cand afara sunt 40 de grade, atunci am avea parte de aderenta, ca pneurile de competitie de tip slick sunt extrem de moi, poti baga degetul in ele, fiind facute pentru temperaturi inalte si doar sa tina cateva ture de circuit. Insa oricine iti va spune ca daca franezi vara cu pneuri de iarna, daca vei circula cu ele, vei avea probleme. In schimb, cele de vara isi pastreaza "moliciunea" si aderenta cand e cald, dar se intaresc iarna. Nu e greu sa retinem ce spune fabricantul, nu? Cu alea de Winter mergi iarna pana la 7 grade, cu alea de vara mergi cand temperatura sare de 7 grade. Nimic mai simplu. Dar ne incapatanam sa demonstram fara argumente ca "las' ca merg si alea de iarna!".
2 comentarii -1 puncte
08 mar 2014, 21:50
-1
NU AI DREPTATE DELOC!!!!!FA UN TEST TU SINGUR NU MAI VORBI AIUREA!!ANVELOPA DE IARNA DEVINE VARA FOARTE ADERENTA DOAR CA UZURACRESTE ENORM DEMULT DATORITAFAPTULUI CA DEVINE FOARTE MOALE!!!!!!E NEECOLOGIC SA MERGICU PNEURI DE IARNA VARA LA FRANARE DISTANTA VA SCADEA !!!!SILICIUL DIN ANVELOPA FACA CA GUMA SA DEVINA MAI ELASTICA LA FRIG LA CALDURA PROPRIETATEA ISI VA TRIPLA EFECTUL!!!!!!EU MUNCESC LA O FABRICA DE CAUCIUCURI IN GERMANIA STIU CE VB !!!!
cornel69
13 comentarii -2 puncte
09 mar 2014, 18:45
0
daca se inmoaie excesiv nu mai e un avantaj...ce naiba tot bati campii...este un OPTIM pt care aderenta e maxima ...nici prea moale nici prea tare....terminati cu basmele
alingb
249 comentarii 275 puncte
01 aug 2013, 22:30
0
Pai sa circuli vara cu pneuri de iarna este fff nasol , in primul rand nu ai siguranta asta este si cel mai important si se uzeaza si mai repede. Io am pornit in mijlocul amiezii brusc in 4000 RP/M si nu se auzea nimik si la franare la fel de la 50 KM/H franare brusca nu scartaia nimik in schimb in trafic frateeee parca eram la curse de drift ( la o simpla plecare de pe loc la semafor auzeam skartzzzz scartztz ) cea ce inseamna ca multi folosesc anvelope de iarna si nu constientizeaza cat de rau este. A si intretinerea masinii inseamna si schimbarea anvelopelor in fiecare sezon nu numai combustibil , cine nu s-a gandit la asta la achizitionarea masinii sa si-o vanda si sa mearga cu tramvaiul.
04 aug 2013, 03:06
0
Care marca de anvelope v-a platit pt articol?
D.I.N-IQ_4.V
D.I.N-IQ_4.V, 41 ani, Ploiesti, Prahova
4 comentarii 13 puncte
21 nov 2013, 20:05
0
buna intrebarea lui al_caprone
MrCyberCSX
1224 comentarii 582 puncte
04 aug 2013, 13:14
0
Chiar ma întreb de ce e nevoie de un astfel de articol si în primul rînd de ce este nevoie sa intervina legea, deoarece fiecare bou cu doua clase ca trenu (si alea facute pe spaga în forma de brînza si praz) stie acest lucru si daca totusi o face înseamna ca e un cretin ce nu merita sa aibe permis de conducere, nu merita sa se urce la volanul unei masini vreodata.
CristiSav2002
14 comentarii 3 puncte
08 nov 2013, 00:45
0
.....sunt multe aspecte contradictorii in acest subiect.....dar un lucru e clar...trebuia sa se lege direct de legea *****-urile....nu asa la distanta de un an de cealalta lege...seamana a lucru improvizat si romanul asta asteapta , inca o chestie neclara...eu asteptam de mult interdictia MS vara....!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
01 aug 2013, 17:47
-1
pentru un buget redus o alternativa o reprezinta cauciucurile all season
[WP]DEADSKULL
40 comentarii 41 puncte
10 aug 2013, 23:29
-1
Sunt al **** de curios sa stiu ce gume de iarna folositi voi care sa nu va ofere un mic plus de aderenta vara ...?? avand in vedere ca ele sunt mai moi si se incing mai repede (pe circuit pilotii incalzesc gumele ca sa aiba aderenta, deci moale+cald=aderenta)! da stiu ca se tocesc mai repede (dar bugetu nu ma da afara din casa) merg cu gume de iarna, nu imi scartaie cand plec de la stop, nu patinez cand pun frane mai bruste, de acvaplanat, era sa iau volanu in brate cand am trecut printr-o baltoaca si guma s-a infipt in apa, asa ca nus' ce dezavantaje ar fi in afara de cel cu tocitu lor ... (ca si marca folosesc niste Nexen Winguard 205/65/15, in sezonu rece excelente, si vara am niciun disconfort de la ele.)
Comentează şi tu: