Istoria farurilor de masina: de la carbid la tehnologie laser
- Primul far electric cu faza lunga a aparut in 1917
- BMW a fost primul producator care a oferit faruri cu xenon
- Farurile cu iod au aparut in 1962
Farurile masinii noastre sunt extrem de importante, asa cum sunt si restul elementelor auto: volan, roti, pneuri, portiere si asa mai departe. Insa daca automobilul poate circula fara freon in instalatie sau cu o crapatura in parbriz, nu poate merge pe timp de noapte fara faruri. Iata care este istoria farurilor de masina de la carbid la laser.
Petrol si carbid pentru primele faruri auto din 1885
Vehicule destinate deplasarii dateaza inca din anii 1700. E vorba de automobile cu motoare pe aburi, care erau folosite in industrie si transport, insa mai toata lumea stie ca primul autoturism a fost realizat in 1885 si numit Benz Patent Motorwagen. Ulterior, si Renault, Daimler, Ford, Oldsmobile sau Mercedes au fabricat automobile din ce in ce mai performante, cu motoare ce functionau cu ardere interna. Insa toate aceste automobile aveau ceva in comun. E vorba de farurile cu carbid.
Farurile cu carbid erau imprumutate de la trasuri, acestea fiind iluminate cu acest sistem inca de la mijlocul secolului al 19-lea. Se numeau lampi cu acetilena, acesta fiind gazul care era rezultat in urma combinatiei carbidului cu apa. Lampile erau formate din doua recipiente: unul pentru carbid si altul pentru apa. Apa se scurgea treptat pe carbid si acetilena rezultata ardea cu o flacara ce se aprindea manual in fiecare far. In far era introdusa o oglinda ce reflecta lumina produsa si astfel se realiza o oarecare iluminare in fata automobilului.
Pe langa acetilena, era folosit si petrolul. Acesta era mai ieftin si mai eficient, dar si mai sigur de folosit. Principiul era acelasi ca in cazul unei lampi cu gaz si fitil. O flacara era intretinuta de un fitil inmuiat intr-un rezervor de petrol. Cand se termina combustibilul, soferul umplea din nou rezervoarele din faruri si aprindea flacara manual. Iar atunci cand oprea masina, inchidea o usita prin care intra aerul si flacara astfel se stingea.
Becul electric folosit pentru prima oara pe un far de masina in 1896
Odata cu raspandirea electricitatii, au inceput sa se dezvolte tot mai multe tipuri de acumulatori. Dar si motoare electrice folosite in diverse domenii. Abia la finele secolului 19 inventatorii au inceput sa se foloseasca atat de motoarele electrice, cat si de acumulatori, dar si de becurile cu filament, pentru realizarea masinilor. Primele automobile electrice practice pentru pasageri au fost inventate in 1888, insa abia in 1896 a inceput folosirea farurilor electrice.
Becurile cu filament, asa cum le stim si azi, au avut la acea vreme un debut destul de tumultos. Si asta pentru ca la folosirea filamentelor se foloseau diverse materiale care nu rezistau in timp, cu atat mai putin la socuri: platina, carbune sau iridium. Dar chiar si asa, desi erau o solutie mult mai scumpa decat folosirea lampilor cu acetilena sau petrol, farurile cu becuri electrice erau mai eficiente. Dar si cu o durata de viata scazuta.
Insa incepand cu anul 1905, farurile cu becuri electrice devin din ce in ce mai populare. Si mai toti producatorii de automobile incept sa isi doteze masinile cu asa ceva, curentul venind de la niste dinam-uri speciale. Ulterior, deja in 1908, Ford si alti producatori de volum ofereau standard farurile cu becuri incandescente, iar in 1912, compania Cadillac reuseste sa integreze sistemul de iluminare in cel electric al masinii, odata cu pornirea automata (nu la manivela). Primele masini cu un sistem complet de iluminare, format din faruri fata, stopuri spate si stopuri laterale apar in 1908, realizate de compania Pockley Automobile Electric Lighting Syndicate.
Tot Cadillac reuseste in 1917 sa ofere primele masini de serie dotate cu faruri ce au doua faze de lucru: lunga si scurta, sau de oras si de sosea. Iar in 1925, masinile erau deja dotate cu faruri care aveau ambele faze din acelasi bec cu doua filamente. O dotare pe care o intalnim chiar si in ziua de azi.
Cascada de inventii: proiectoare de ceata, semnalizatoare, faruri mobile, faza lunga automata
Industria de automobile a vazut o dezvoltare uriasa imediat dupa aparitie primelor modele de masina dotate cu motoare pe combustie. Mai exact, intre 1900 si 2000, masinile au trecut de la roti de lemn la climatizare cu 4 zone, airbaguri si navigatii. Asadar, nu trebuie sa ne mire daca si segmentul farurilor a fost extrem de cautat si de dezvoltat.
Cadillac monteaza pe masinile de serie incepand cu 1938 proiectoare de ceata. Un an mai devreme, in 1937, Buick are o idee nastrusnica: sa inlocuiasca semnalizatoarele manuale cu unele electrice. Asa s-au nascut primele masini cu un sistem complet de iluminare, care includea si semnalele pe fata si pe spate, asa cum le stim si azi. In 1935, producatorul Tatra propune niste faruri rotative. Adica niste faruri care sa se miste in functie de volan, asa cum vedem astazi la cele mai scumpe automobile dotate cu functie "cornering".
Tot americanii de la Cadillac reusesc ceva incredibil in 1953. E vorba de sistemul Autronic Eye, un sistem cu senzor care comuta automat faza scurta sau faza lunga, in functie de necesitati. Acest sistem este regasit si astazi pe multe modele dotate cu functia "faza lunga automata".
Primul producator de automobile dotate cu faruri cu HID (High-Intensity Discharge), adica xenon, a fost BMW. Bavarezii ofereau faruri cu xenon pe modelul de varf 750 in 1991. Acest sistem isi dorea sa detroneze suprematia becurilor cu halogen inventate in 1962.
Farurile cu reglarea automata a fasciulului de lumina au aparut in anii '50 si au dotat mai multe modele, printre care si modelul Citroen DS-21. Tot Citroen oferea un sistem de faruri pivotante, o evolutie a sistemului inventat de Tatra in 1935, prin care farurile erau legate mecanic la directie. Numai variantele pentru Europa erau dotate cu astfel de faruri, cele pentru Statele Unite avand farurile separate, nu izolate sub un geam de plastic transparent.
Farurile cu iod care promiteau sa schimbe lumea
Ferrari a inventat farurile cu iod in 1962. Erau niste faruri dotate cu becuri incandescente cu filament de wolfram montat intr-un tub de cuart in care erau introduse un gaz inert si vapori de iod. In timpul functionarii, temperatura filamentului ajunge la 3000 de grade Celsius iar cea a becului, adica a tubului de cuart, la 700 de grade. Ulterior, aceste becuri au primit numele de becuri cu halogen.
Avantajul promis de aceste lampi cu iod era unul singur: in cazul unui bec clasic incandescent, in timpul arderii filamentului, se depuneau vapori de metal pe suprafata interioara si eficienta de iluminare scadea in timp. In cazul becului cu iod, iodura de wolfram produsa in urma aprinderii, fiind in stare gazoasa, nu permite vaporilor de metal sa se depuna, ci erau reintrodusi in reactia de ardere.
Numele de bec cu iod mai este denumit si tungsten-halogen, cuart-halogen sau cuart-iodine. Insa din 1962 si pana in ziua de azi, mai toata lumea cunoaste aceste becuri cu iod sub numele de halogen. Si sunt toate sansele din lume ca si tu sa circuli cu o masina care are o sumedenie de becuri cu iod, care functioneaza si acum, la fel ca in 1962.
Faruri ascunse si escamotabile
Odata cu frenezia producatorilor de a face automobile cat mai frumoase si mai elegante, s-a dezvoltat si o obsesie pentru ascunderea farurilor. Atat in Statele Unite, cat si in Europa, tot mai multe masini incepeau sa-si ascunda farurile intr-o forma sau alta. Ori sub capace aduse la nivelul caroseriei, pentru a da impresia unui design aerodinamic, ori sub diverse ornamente din grila fata.
Cord 110 Convertible Coupe a fost in 1936 printre primele masini dotate cu faruri ascunse. Ulterior, mai multi producatori si-au dat seama ca pentru a beneficia de un design curat si elegant, trebuie sa renunte la clasicele faruri rotunde, ca niste proiectoare, si sa le integreze in caroserie.
Epoca masinilor americane puternice, de tip muscle-cars, a adus si ea o nebunie in randul farurilor ascunse. Acestea erau la locul lor, dar acoperite de diverse ornamente care se miscau electric sau prin intermediul unor conducte cu aer. Dincolo de ocean insa, lucrurile stateau altfel. Masinile sport aveau farurile escamotabile electric, care se ridicau numai atunci cand era nevoie. Modele clasice precum Lamborghini Countach sau Ferrari F40 aveau faruri care se ridicau din fata in spate, iar modele precum Porsche 928 sau Lamborghini Miura aveau faruri care se ridicau din spate spre fata.
De la xenon, la LED-uri si tehnologie laser
BMW a dat startul in domeniul lampilor cu xenon in 1991 si a dorit, 23 de ani mai tarziu sa reintre in istorie cu farurile laser. Daca la acea vreme BMW a fost un pionier in domeniu si a lansat primele automobile dotate cu faruri xenon cu auto-nivelare, acum, in 2014, Audi a luat fata producatorului bavarez cu modelul R8. Initial, modelul electric i8 isi dorea sa fie primul autoturism de serie cu faruri laser, insa cei de la Audi le-au stricat planurile si ofera modelul R8 LMX cu faruri dotate cu laser pe faza lunga. Probabil ca i8 va fi un model cu faruri laser pentru ambele faze.
Insa pana la "laser, frate!", xenonul are un viitor destul de lung in fata. Farurile cu HID functioneaza mult mai diferit fata de cele cu halogen. Lumina este produsa in urma unui arc electric format intre electrozii cu tungsten din interiorul unui bec de cuart sau alumina. Becul are forma de tub si este umplut cu saruri gazoase si minerale ce ajuta la aprinderea initiala, dupa care arcul se incalzeste si evapora sarurile minerale formand plasma care creste intensitatea luminii.
Dupa xenon, a fost promovata de producatorii premium tehnologia pe baza de LED. Primul automobil cu faruri LED a fost Lexus LS600h in 2007. Audi R8 a fost primul automobil dotat cu faruri LED complete, pentru toate fazele, iar acum, modele BMW, Audi sau Mercedes-Benz vin optional cu faruri LED. Aceste LED-uri sunt de fapt "light-emitting diodes" si au avantajul unui consum de energie scazut. Problema cu iluminarea pe LED este alta: caldura mare din spatele diodei care face lumina. Si ca un far sa fie eficient, trebuie folosite multe LED-uri care fac multa caldura, iar aceasta caldura trebuie controlata cu ventilatoare. Asadar, sistemele pe LED sunt unele destul de complexe, care, daca nu sunt gandite si racite bine, au viata scurta.
Farurile laser sunt cea mai noua inventie. Si trebuie stiut ca atunci cand te uiti la ele, nu privesti un laser propriu-zis. In spatele farului, 3 fascicule laser albastre lovesc un sistem de oglinzi care focalizeaza energia intr-o lentila umpluta cu fosfor galben. Aceasta, cand este lovita de laserul albastru, emite o lumina alba, intensa. Aceasta lumina este reflectata in fata, realizand astfel lumina sub forma unei raze.
Ce ne rezerva viitorul?
In prezent, viitorul inseamna laser. Dar este o tehnologie mult prea costisitoare ca sa o vedem vreodata pe automobilele de serie. In prezent, asa cum se va intampla si in viitorul apropiat, 90% din masinile vandute vor avea in continuare faruri pe halogen, urmate apoi de cele dotate cu xenon. Farurile cu LED nu se vor raspandi mai mult decat acum, fiind scumpe si cu o fiabilitate scazuta, iluminarea cu LED fiind rezervata exclusiv luminilor de zi. Aceeasi situatie se va intampla cel mai probabil si cu farurile laser, fiind doar un exercitiu de imagine in lupta continua de a lansa inovatii in domeniul auto.
Farurile vor ramane la forma din prezent pana cand vor fi necesare noi reglementari de siguranta rutiera. Poate ca urmeaza ca in viitor soselele, drumurile si autostrazile sa fie iluminate artificial, sau sa aiba senzori cu care sa comunice automobilele, astfel incat farurile sa fie inlocuite cu senzori infra-rosu sau wireless. Si toata lumea sa circule in intuneric, bazandu-se numai pe senzori si camere video. Cu alte cuvinte, viitorul farurilor auto poate fi chiar... disparitia lor.
- Nissan qashqai+2 +2 full bi-xenon piele camera an fab. 2012 37500 Lei Skoda roomster diesel 2013 4350 € Opel corsa 1.2i 2003 599 €
- Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 € Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 € Renault fluence 1.6benzina euro 5 a/c electrice km reali 2011 4700 €
- Alfa-romeo 159 1.9 jtdm 2007 2750 € Audi a3 2.0, euro5 2010 5100 € Skoda octavia automata, euro 6 2019 10600 €
- Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Vw touran diesel 2011 5790 €
- Opel meriva 1.3 cdti eco flex 2012 4000 € Bmw 520 diesel 2009 8200 € Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 €
- Dacia duster 1500 2017 400 Lei Skoda octavia 1.6d 2014 6700 € Bmw 520 2.0d f10 clima navi piele pilot senz park 2011 9700 €
- Bmw 118 n47 2008 4500 € Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei Renault megane 16v 2006 2000 €
- Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12800 € Bmw x5 3.0d 2011 12900 €
- Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 € Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 €
- Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 € Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 €
- Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 € Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 €
- Planetara dreapta fata nissan qashqai j10 1.5 dci fab. 2006 -... 500 Lei Dacia lodgy 7 locuri 1,5 dci 2014 4500 € Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 €